Jump to content

Adelheid...mein Kammerdrilling


Raudnakke

Recommended Posts

du har ikke tatt den gode gammle "så juksar me litt"? at du egentlig hadde en ny stokk på luringa, for den skaden vises ikke. Dette ble bra!

Link to comment
Share on other sites

Utrolig :shock: Blir det tilnærmet like sterkt som det var?

 

Blir vel egentlig sterkere.... I forbindelse med bygging og reparasjoner av småfly har jeg destruksjonstestet hundrevis av limfuger med det limet. Ingen av dem røk i limfugen, men i tilgrensende treverk 8)

Link to comment
Share on other sites

du har ikke tatt den gode gammle "så juksar me litt"? at du egentlig hadde en ny stokk på luringa, for den skaden vises ikke. Dette ble bra!

 

Hadde jeg hatt en ny stokk på lur så hadde du nok sett det på en mye høyere trekvalitet 8)

Ferdige stokker til slike finnes simpelthen ikke, da disse våpnene er håndlagde enkeltstykker... Det er tross allt ikke noen hverdagslig T3 eller 202 vi har med å gjøre.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja Ole, dette ligner noe....tross alt en saftig knekk det der.....jeg har jo ventet i spenning på å få se sub'en "min" på børsa, men naturlig nok fikk du annet å tenke på.....

 

følger litt med på denne woodstock tråden og må jo nå til slutt få komentere at du er et lite unikum når det kommer til trearbeide, men ser nå for meg at du kommer til å forsyne smykket med en ny stokk etter jakta...(mulig du også har skrevet noe om dette)

 

Jobber jo som nevnt litt med treverk selv, men skal si at du du gjør utsøkt arbeide....

 

Løpet da? Hvordan blir det???

Link to comment
Share on other sites

Stor spenning i dag... Har jeg vært presis nok ved posisjonering under limingen?

 

Det er det bare en måte å få svar på og det er ved å montere sammen igjen 8)

 

Hullet som stokkbolten går i hadde som ventelig fått litt lim i seg, men heldigvis hadde jeg en konisk brotsj som passet med boltprofilen i verkstedet og snart var dette hullet tilbake til sugepasning. Resten av monteringen gikk på skinner :D

 

Bruddet ble som vanlig tilnærmet usynlig....

 

normal_ad121.jpg

 

normal_ad122.jpg

 

normal_ad123.jpg

 

normal_ad124.jpg

 

Jeg får fordrive ventetiden på retteverktøyet til munningen med å gni inn litt lurium...

Link to comment
Share on other sites

Jeg visste at du kunne redde den stokken, men pokker heller mann. Det der er ikke bare bra, det er perverst rått.
Så absolutt.

 

Dess mere jeg ser av ditt arbeide med tre Raudnakke, dess mere skjønner jeg at det er mye, veldigt mye jeg ikke vet om trearbeide (tenk som i jeg viste at universet var stort, men ikke sååååååå stort). Det er en mening med alt sies det, og her ble det både sorg og spenning og jubel om hverandre (og fortsatt en smule neglebitende spenning angående rettingen av munningen og loddingen).

Kansje det ligger litt i omstendighetene, at fraülein Adelheid skal bli spesiell på mange måter. For det er jo ikke måte på hvilke historier den dama etterhvert har å fortelle, lårhalsbrudd i en hvilkensomhelst alder er det jo ikke bare og bare. Men denne frøkna spretter jo ut av sykeoppholdet på en særdeles oppløftende og imponerende måte.

 

P.s. Som alle virklige damer, er hun tydligvis også særdeles komplisert i sin mentale oppbygging (den karen som tenkte ut det avtrekket der ligger bare hårfint på den rette siden av galskap og geni), makan til gjøkur. :shock:

Man er imponert, og en smule sjarmert. :oops:

 

Du får hilse frøkna, og ønske en fortsatt god bedring, her gleder vi oss til hva høstens vil bringe av bravader fra sanatoriets utflukter.

Link to comment
Share on other sites

(den karen som tenkte ut det avtrekket der ligger bare hårfint på den rette siden av galskap og geni), makan til gjøkur. :shock:

Man er imponert, og en smule sjarmert. :oops:

 

 

Karen som oppfant det het Ernst Kerner og var broren til Emil Kerner som har laget Adelheid... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Greit jobb Rödnacke :D

 

Det finns mycket liv kvar i kolven, faktum är att ju mer du pussar ju mer liv kommer fram. Börjar att se lite fiddelback under luriumet nu också :D

 

Den där träbiten är nog inte så tokig ändå :twisted:

 

Vad är det för kasse på drillingen, Kerner special eller en kopia av Anson?

 

Tom

Link to comment
Share on other sites

Greit jobb Rödnacke :D

 

Vad är det för kasse på drillingen, Kerner special eller en kopia av Anson?

 

Tom

 

Det er en videreutvikling av Anson&Deeley-mekanismen kalt "Forbedret Anson&Deeley-mekanisme med overliggende avtrekkstenger" Denne ble utviklet og patentert av Ernst Kerner, Suhl og markedsført som "Original Kerner Anson & Deeley Drilling" Dette er relativt godt beskrevet i Norbert Klups "The Drilling"

Link to comment
Share on other sites

Retteverktøyet er ennå ikke ankommet, men damen synes foreløpig fornøyd med Spa-behandling i mellomtiden.

 

Som noen kanskje husker lovte jeg en oppskrift på stokkolje..."Das Kammerschaftøl".. her i vår..

 

Jeg er nå kommet så langt med utprøvingen at jeg har begynt å teste Rev. 3.02 på Adelheid...

Hvordan den blir, kan dere foreløpig se på bildene:

 

normal_ad141.jpg

 

normal_ad142.jpg

 

normal_ad143.jpg

 

normal_ad144.jpg

 

normal_ad145.jpg

 

Fortsettelse følger...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Raudnakke:

 

hur känns Greenersäkringen?

 

Jag var ganska skeptisk till den lösningen när jag skulle köpa drilling :?

 

Det känns som det kan bli problem vid snabba skott?

 

Men tusentals Fritzar har ju den lösningen på sina bössor, så det måste ju finnas en poäng :D

 

 

Tom

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke:

 

hur känns Greenersäkringen?

 

Det känns som det kan bli problem vid snabba skott?

 

Men tusentals Fritzar har ju den lösningen på sina bössor, så det måste ju finnas en poäng :D

 

Tom

 

Kjennes? Vel, ikke så rask som en kolbehalssikring men jeg er tilpasningsdyktig.. :wink:

 

Trene,trene og trene vet du :)

Link to comment
Share on other sites

Sånn innimellom når det går litt tregt i trådene mine har jeg hatt noen gjesteopptredener med for å vise et og annet poeng...

 

Denne karen var innom i Angelina-tråden, men nå er han i ferd med å få "The Final Cut", så jeg tenkte jeg ville vise litt hva som kan oppnås på siste finfinishen.

 

Etter måneder med fjerning av gammel overflate, dyprens av porer, metning med diverse oljer og utherding av treverket har jeg på de følgende bildene mattet ham ned med 0000..:

 

normal_kc101.jpg

 

normal_kc102.jpg

 

normal_kc103.jpg

 

normal_kc104.jpg

 

Jeg legger nå på en litt spesiell herdende olje som også bidrar til dybdevirkningen i trestrukturen:

 

normal_kc105.jpg

 

normal_kc106.jpg

 

Dette burde kunne sees på de neste bildene:

 

normal_kc107.jpg

 

normal_kc108.jpg

 

Nå henges han opp for tørk og da ser han slik ut:

 

normal_kc109.jpg

 

Alle disse bildene er tatt med både blitz og halogenlys for å få frem detaljer..Fargene vil derfor ikke stemme med virkeligheten, men spillet går fra svart til lys honning.. Skal se om jeg kan få tatt et softlight bilde som viser dette senere...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jakta nærmer seg, og jeg foretrekker å ha denne børsa slik at det arbeidet som er gjort til nå ikke blir satt nevneverdig tilbake av innsats i vær og vind...

 

Derfor har jeg fokusert på å få grunnbehandlingen ferdig samt at porefyllingen også skal være utherdet. De neste par bilden viser Adelheid når hun er rubbet ned og tørr før jeg skal legge noen slitelag med olje:

 

normal_ad161.jpg

 

normal_ad162.jpg

 

På de neste bildene har jeg gnidd inn meget sparsomt med olje, og det begynner å ligne litt:

 

normal_ad163.jpg

 

normal_ad164.jpg

 

normal_ad165.jpg

 

Herfra kommer jeg til å gni inn en sparsom film daglig frem til en uke før jakta..

Link to comment
Share on other sites

I forrige uke var jeg en tur til Tyskland for å hente hjem en drilling sammen med en kar. Jeg fikk i den anledning handlet meg noen flere klassiske acessoirer til Adelheid, og i dag var hun tørr nok til å prøve dem:

 

normal_ad171.jpg

 

normal_ad172.jpg

 

Hadde jeg hatt denne når jeg var uheldig, hadde det nok gått mye bedre:

 

normal_ad173.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...