Jump to content

Kipplauf fra Blaser eller Merkel?


Kiwi

Recommended Posts

Hei, havesyken har slått til igjen... :wink:

 

Jeg har begynt å titte rundt etter en kipplauf i 7x65R. Den skal ha Jägerlås, utenom det så er valget rimelig fritt.. Skulle helst ikke ha Blaser men, på K95 er det ikke plast i det minste.. :wink:

 

Ønsker meg en uten gravyre og treet kan gjerne være standard..

 

Er det brukere her på kammeret som har slike våpen? Erfaringer?

 

Rett stokk er tilvalg på begge fabrikatene. Noen som har valgt en slik rett stokk på geværet sitt? Evt. hva er stokkmålene på en slik tilvalgsstokk? Tenker da på fall ved kam og hæl.

 

Setter stor pris på tilbakemeldinger på dette:)

 

Noen som vet om forretninger i tyskland eller danmark som fører dette til en "hyggelig" pris?

 

Om noen også har en for salg, send meg en PM.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg har ein K95 i .243 med svinerygg. Ville eigentleg ha rett stokk, men eg blei anbefalt av seljaren å ikkje gjere det da karen hos importøren visstnok sa den ikkje var så fin. Angrar kanskje litt, men det går meir på det estetiske. Svineryggen fungerer heilt fint den. Det er vel heller ikkje så veldig kraftig kurvatur på kolben. Eg liker rifla svært godt, men den blir ikkje så mykje brukt da det har vore minimalt med rådyrjakt på meg. Har innsett at eg må kjøpe eit løp i .308 for å kunne jakte på hjorten. Men så var det dei pengane... Det som er mest "kinkig" med rifla er at den er svært lett og avtrekket er så lett at skotet omtrent går når eg legg fingeren på avtrekkaren. Men det er ein treningssak. Eg har standardvarianten med null gravyre og liker det. Det er eit bruksvåpen og til slik bruk skjønner ikkje eg poenget med fancy gravyre. Det finst glasfiberstokkar til dei også og eg vil gjerne ha det, men eg har ikkje fått svar på mine emailar til produsenten om han lagar dei i links og eventuelt med rett stokk :(

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein Merkel K1 i kal.7x57R, Jagd utførelse. Denne har eg brukt mykje på smygjakt etter hjort og rådyr. Nokre turar i reinsfjellet har det og vært. Altså, denne har sett lange regnfulle, jævlige, kalde jaktdagar på Vestlandet :lol::lol: Aldri har eg hatt noko tull med.

 

Har vurdert fleire kipplaufprodusenter den gång eg skulle kjøpe. Prøvde alt frå K95 til Krieghof Hubertus, men valget falt på Merkelen. Kolben passa meg bra. Rifla er svært lett og presis. God å skyte med. Alt på den er i stål, slitesterk blåneringl. Fine detaljer og tilpassning mellom stål og tre. Justerbart avtrekk. Montasje er meget solid og lett å betjene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg hadde en Blaser K95 luksus i 6,5x55 med rett stokk og tykk rekylkappe. Børsa var rett og slett god å skyte med og presisjonen var upåklagelig.

 

Dessverre hadde den et alvorlig funksjoneringsproblem m utdrageren og det var endel skjønnhetsfeil i treverk/stål. Norma tilbød seg å reparere utdrageren, men prisavslaget på andre feil samsvarte ikke med verditapet etter mitt hode så jeg hevet kjøpet.

 

Mistenker at min K95 var et mandagsprodukt og kjøper gjerne igjen, men da trolig med rand patron da jeg tror denne støtes direkte ut av utdrageren og ikke er avhengig en veik fjær ???

 

Rifla m nydelig treverk

normal_K95_%283%29.JPG

 

"Stempelgravyren"

normal_K95.JPG

 

Upåklagelig presisjon

normal_K95_%285%29.JPG

 

Denne fjærbelastede dingsen virket dårlig på kip'en min. Det skal stikke en "klo" ut av det runde hullet.

normal_K95_%286%29.JPG

 

normal_Blaser_k95_006.JPG

[*]

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en K95 i 7mm RM i vel 10 år, aldri hatt noe tull med det våpenet. Meget god presisjon, bra finish mht. rust o.l. og veldig lett og fin å bære, ikke minst nedpakket i sekken når jakten er over. Jeg har den tradisjonelle tyske svinekam stokken, den passer meg perfekt. Jeg har aldri hatt problemer med utdrager, selv ved i overkant friske ladninger.

 

K95 på reinsjakt i Folldal

 

2il0u34.jpg

 

K95 i sekken etter endt jakt:

 

16iy7gi.jpg

 

Jeg skyter klart bedre med et noe tyngre og "fyldigere" våpen, men med litt trening får man til bra jaktskudd med denne også, men den svært gode presisjonen du får i benk er etter min erfaring vanskelig å utnytte i praksis. Unntaket er jo reinsjakt med gode, liggende skytestillinger med all verdens støtte.

 

Forøvrig leveres K95 som standard med plast i kolbekappen, avtrekkeren, avtrekkerbøylen og siktene, så noe "helstål" våpene er dette slett ikke. Noe som er en kjempefordel etter min mening.

 

Utover Blaser K95 er det bare Merkel som leverer kip med Jaeger-lås, Krieghof o.l. er bare "stylete" Baikal IZH18 utgaver med enkel haglelås til lavtrykkspatroner. Nevnte baikal er forresten et uhyre rimelig og til en viss grad brukbart alternativ om du ønsker å teste om kiplauf er noe for deg.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...
  • 4 months later...
Eg har ein Merkel K1 i kal.7x57R, Jagd utførelse. Denne har eg brukt mykje på smygjakt etter hjort og rådyr. Nokre turar i reinsfjellet har det og vært. Altså, denne har sett lange regnfulle, jævlige, kalde jaktdagar på Vestlandet :lol::lol: Aldri har eg hatt noko tull med.

 

Har vurdert fleire kipplaufprodusenter den gång eg skulle kjøpe. Prøvde alt frå K95 til Krieghof Hubertus, men valget falt på Merkelen. Kolben passa meg bra. Rifla er svært lett og presis. God å skyte med. Alt på den er i stål, slitesterk blåneringl. Fine detaljer og tilpassning mellom stål og tre. Justerbart avtrekk. Montasje er meget solid og lett å betjene.

 

Eg kjenner til Schultz and Larsen sin Kipplauf, og vil nemne tre negative faktorar:

 

1. Han fekk kjøpt den altfor billeg i Sverige.

2. Han skyt irriterande godt med denne "fjærvektaren".

3. Han har så langt nekta å selge den til meg.

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå er K95 bestilt i det store utland... :D

 

Blir en standard på alle måter, i 7x65R. Blir spennende å se hvordan rekylen blir.

 

På toppen setter jeg et 5-15x42 Zeiss Victory.

 

Det hele lander pent og pyntelig på ganske akkurat 3 kg.

 

Nå gleder jeg meg ekstra til NZ om en måned og villreinsjakta til høsten! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det gikk skitt gitt..

 

Internasjonal flyfrakt på våpen er visst blitt trasige greier i det siste, så det er spørsmålstegn rundt hvorvidt de klarer å levere K95en til meg i tide. Blir ekstra dyrt om jeg må besørge transport av den tilbake rundt halve kloden selv.. får se på alternative salgskanaler :roll:

 

Noen som mot formodning har en k95 for salg? Optimistisk? Ja! :lol:

 

Har hørt litt rundt, så det lar seg gjøre å handle i Norge også, men jammen er det stor differanse på prisen på Blaser i Norge og i det store utland... :wink: De vil nok hente ut maskimalt på betalingsevnen i høykostlandet Norge.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Gravyre er fint det, om den er håndskåret...

 

På blaser er det snakk om trykkgravyre, og da kan jeg egentlig styre meg. men.. Det frister litt med gemse og rådyr på et slikt våpen.

 

Spørs om det ikke blir en Standard hvor jeg setter på en slik stokk etterhvert.

 

Prisen er litt drøy a med tanke på hva man får? Dyrere enn en McM A-serie tatt inn selv fra USA...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg ble bedt om å legge ut noen bilder samt litt fakta om den nye børsa mi, so here goes.

 

Børsa er en Blaser K95 lux, med grad 5 stokk og en Swarovski 3-12x50 med skinne på toppen.

 

Noen har kanskje sett denne annonsert på Finn for litt siden, til en fantasipris. Så etter noen forhandlinger kom prisen ned på et mer fornuftig område.

 

Kaliberet er 30-06 så rekylen kjennes, men den er ikke noe problem. Den er styggpresis, så det er en fryd å skyte med den.

Jeg ville nok ikke kostet på meg en lux utgave om det ikke var for at denne faktisk dukket opp på bruktmarkedet, jeg er normalt ikke så opptatt av slikt, men den er nå fin da :D .

 

DSC_0912.jpg

 

DSC_0917.jpg

 

DSC_0916.jpg

 

 

DSC_0914.jpg

 

DSC_0921.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Og der var jeg kvitt Kimber Montanaen gitt... :lol:

 

Kipplaufsyken er tilbake, men med en litt annen kandidat...:

 

http://www.czub.cz/en/catalog/105-brno- ... FFECT.aspx

 

Hva tror dere om denne? Den ser ikke så halvgæli ut?

 

Det store spørsmålet er om jeg skal satse på 6,5x57R eller 7x65R. Bruksområdet blir villreinjakt, ny tur til NZ etterhvert, og annen "rørlig jakt" som storfugl etc..

 

Vet at 6,5x57R nok sliter med å klare "kravet", men jeg tviler på at villreinen eller jeg skulle merke det :wink:

 

Hvilket av de tokaliberne belaster låsen minst? Jeg heller til at 6,5x57R er "snillest" med låsen?

 

Noen som kanskje alt har prøvd denne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en titt i ladeboka, og med tanke på hva som står der faller mitt valg på 7x65R. Grunnen til dette er at om du skal klare kravet til storvilt må du nærme deg maksladninger med 6,5x57R, og da går trykket opp. En moderat ladning med ei kule på 160grs i 7mm har jeg trua på. Da er du godt innenfor kravet samtidig som du ikke trenger å jage ut kula i maks hastighet med påfølgende trykkøkning. Du kan også lade ned til 7x57R nivå også med tanke på at 7x65R er en ganske heit kravepatron. Denne er uten tvil den patronen med størst spenn i bruksområde!

Link to comment
Share on other sites

Det store spørsmålet er om jeg skal satse på 6,5x57R eller 7x65R. Bruksområdet blir villreinjakt, ny tur til NZ etterhvert, og annen "rørlig jakt" som storfugl etc..

 

Vet at 6,5x57R nok sliter med å klare "kravet", men jeg tviler på at villreinen eller jeg skulle merke det :wink:

 

Hvilket av de tokaliberne belaster låsen minst? Jeg heller til at 6,5x57R er "snillest" med låsen?

Hva som avgjør hva som belaster låsen mest, er forskjellen mellom arealet av kula og støtbunn, kammertrykk og masset til pipa.

 

[*]Med lik utvendig profil på pipa, tilsier det at det grøvste kaliberet har lettest pipe. Lett pipe i forhold til massen av baskyle og stokk, betyr mindre belastning av låsen.

[*]Begge patronene har lik støtbunn, så da har den største kula det gunstigste forholdet mellom kuleareal og støtbunnsareal, noe som også tilsier at den grøvste belaster låsen minst.

[*]6,5x57R har p-maks på 3300bar, og 7x65R har 3800bar. Dette tilsier at den lille belaster minst.

 

Siden både forholdet mellom arealene og forholdet mellom trykkene er ca det samme (3300/3800=1,15 (6,7/7,2)²=1,15) blir vekten av pipa avgørende. Stemmer min antakelse av at pipa er lettest for 7-millimeteren, er jeg overbevist om at det er denne som er snillest mot låsen. Forskjellen er nok ikke så enorm.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=31204

Link to comment
Share on other sites

Støtter deg i den amatør!

 

Selv har jeg ikke studert nok fysikk til å begi meg ut på noen analyse av det hele. Fulgte imidlertid tidligere tråder om dette med stor interesse, og finner din "konklusjon" rett.

 

Nå er det heller ikke forbudt å lade 7x65Ren litt slapt heller som Kammerherren henviser til. Det er nok den beste løsningen på et våpen med denne konstruksjonen.. :wink:

 

Har sendt forespørsel til importør, så får vi se hvordan det blir med handel..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du må ha magnumtrykk i kipplauf så har du ikke annet valg enn disse med såkalt Jæger-lås (som forøvrig ikke er noe nytt, men sikkert 100 år gammelt). Konstruksjonen til Blazer har imidlertid flere håpløse mangler eller feil, alt på bakgrunn av besparelser. Hele mekanismen er rett og slett en ikea-kreasjon. Og kikkertmontasjen deres er håpløst for høy.

 

Men K95 tåler som sagt høyt trykk, er lett, smeller og har bra presisjon. Alt dette har også tradisjonelle kipplauf'er, med unntak av trykket.

 

For perfekt funksjonering, og for patroner som passer godt til ei lett og kort rifle, og for de flsete jaktformer, er randpatroner å foretrekke. Da er Jæger-låset bare i veien.

 

Etter langvarig og nøye testing og etter demontering av K95 kjøpte jeg en skikkelig kipplauf, Krieghoff Hubertus Dural i 6,5x65r. Dette våpenet er laget ordentlig, og dessuten er våpenet og kvartskinnen bygd rundt Zeiss 3-12x56. Ingen andre våpen, alle inkludert, tillater en så lav montering av denne kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Jammen godt det er flere som har diagnosen "havesyken" om dagen :!::wink:

 

Fant en flott børse til deg hos Beveren Sport. Litt trasig at kaliberet ikke er etter ønsket, men du kan jo ombestemme deg !

Våpenet er i kal: 6,5x65R og er produsert av H.Kerner i Tyskland. Den er toppet med en Zeiss Diavari Z 2,5-10x48T* i en 4-fots hakemontasje.

 

0812Kerner-3.jpg

0812Kerner-2.jpg

 

Ellers,- Lykke til på jakten...

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=27204570" target="_blank

 

jeg har ei slik ei i 7x65R den er jeg veldig fornøyd med. samler bra, og er lett og bære.

Men nå har jeg begynt å tenke på å sette på demper på ho. Tanken er å få en smed til å gjenge opp til lyddemper, og at gjengebeskyttelsen skal ha forsiktet montert. Tror det bør gå an å få dette til, nesten uten at det synes.

Det er vell sikkert som å banne i kirka, å gjøre noe sånt. Men børsa blir mye mere brukervennlig for meg personelig. plages med pip i øret, så det er enten demper eller hørselværn ( som man glemmer å ta på når ting skjer fort)

Hva tror dere. vil dette foringe verdien på våpenet noe i særlig grad?

Bransern

Link to comment
Share on other sites

Hvis du må ha magnumtrykk i kipplauf så har du ikke annet valg enn disse med såkalt Jæger-lås
Denne påstanden kommer stadig vekk, men som jeg har sagt tidligere. Det blir som å påstå at bensinmotorer er sterkere enn dieselmotorer.

 

Uten å si noe om dimensjoner, blir påstanden medningsløs. Riktig dimensjonert, tåler alle mekanismer det trykket den er designet for. Dessuten er det ikke trykket alene, som avgjør belastningen av låsen...

Link to comment
Share on other sites

ja det kan du si.

har både blaser og sauer med bolt og lyddemper. Så det er i utgangspunktet ikke noe problem, men på reinsjakt vil jeg helst bruke krieghoffen. helst uten hørselværn. trenger aldrig mer en ett skud like vell da...

blir noe annet når det kommer en bøling med hjort, med en drever bak. da er det fint med bolt og magasin :D

lurte bare på dette med værditap jeg. og gjerne en begrunnelse

Link to comment
Share on other sites

Grunnen er vel så enkel som at stort sett ingen andre vil ha demper montert på en slik rifle, så da har du i mange sine øyne ødelagt den litt.

 

Nettopp villreinsjakt er vel en jaktform der du oftest tar veloverveide skudd er det ikke? Da budre det virkelig ikke være noe problem å trekke frem hørselsværna når du sniker inn på dyra? (Jeg har aldri jaktet villrein, så jeg bare gjetter her.....)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i Årjeng og hentet en Merkel K1 i 7x57R i dag. Synes den ser bra ut.

Jeg monterte 2,5-10x10 Zeiss Victoryen min i 30mm svingmontasjen som fulgte med.

Skal prøve å få lagt ut et bilde her etterhvert!

Et par spørsmål til de av dere som kjenner disse våpnene:

-Avtrekket er svært lett. Kan jeg justere dette selv?

-Hva er den lille svarte hendelen som sitter på siden bakerst på avtrekkerbøylen til?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...