Jump to content

Kipplauf fra Blaser eller Merkel?


Kiwi

Recommended Posts

Nå har jeg hentet K95en på Gardermoen.

 

Sikte og montasje har det også blitt orden på:

 

K95 Std.

7x65R

Zeiss V 3-12x56 med Blaser montasje. Denne skal til Zeiss ASAP for montering av kulebanekompensator.

 

 

Etter mye om og men regner jeg med å ha en god løsning! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått hentet min k-95 også. Må si at det var forbausende lett og kjøpe fra Tyskland. Triebel har vært lette og forholde seg til og fortollingen var gjort på 20 minutter. Har overhode ingen problemer med å annbefale denne måten og handle på.

 

Klarer ikke å se noen god grunn til å betale norma en masse ekstra for jobben.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ganske kjapt å dra fra speditør til toll for fortolling. Hyggelige damer i tollen. Kort og godt Lett tjente penger..

Litt synd de ligger såpass langt nede på cargoområdet, ellers hadde det vært kjapt å tatt flytoget t/r!

Var også overrasket over at det er helt greit å sende komplett våpen i pappeske...?

 

Jeg har pga jobb ikke rukket å prøveskyte min ennå... Ønsker å skyte inn pipa skikkelig, så da ryker vel nesten en dag til det. Har to andre sikter som må skytes inn også, så får satse på at en novemberdag er lang nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Da har jeg fått skutt litt med K95en min i dag. Den har stått i skapet siden den kom sist høst, av litt forskjellige årsaker, men nå har jeg endelig fått løsnet de første skuddene! :D Dette var faktisk den første turen på banen igjen på over et år.

 

Våpenet går veldig bra...! Med en litt slapp ladning med 162grs a-max (50grs N160) la den seg pent på 15mm! Det var riktignok en treskuddsserie, men likevel..! 8)

 

Siden jeg var med Accuman på banen i dag, så måtte den også prøves på litt drugere hold etter at pusseskuddene og innskytingen satt midt i.

Gongen på 450m ble derfor et attraktivt første mål:

 

Etter litt måling på våpenet og bruk av smartphone samt vindmålinger og vurderinger på hvordan vinden ville påvirke, ble det justert 37knepp opp, og 7 knepp til side.

Det var 10 grader oppover, så anlegget i skytebenken ble litt lavt, så måtte legge håndbaken mellom anlegg og rifla, holdt godt i fortreet mens jeg skviset av avtrekket på 300gram(?).

Gongen er omtrent 27cm i kant, og målet ble ikke så veldig stort ved 7x i forhold til 25m pistolskiva jeg hadde brukt på 100m tidligere på dagen, men det holdt i massevis!

Smellet var ikke til å ta feil av - et treff i høyre halvdel ljomet tilbake! Jeg ladet kjapt opp en ny patron, og ved samme prosedyre kom nok et goooong tilbake. Denne gangen ca 15cm lenger til venstre. Hadde ikke undertegnede hatt ører ville smilet gått helt rundt!

 

Jeg har bare en ting å si - denne rifla kommer til å bli særdeles giftig på New Zealand turen til våren igjen!! Effektiv rekkevidde på 450m på stille dager ser ut til å kunne bli en realitet forutsatt jevn trening utover høsten.

 

Rifla er også forbausende lett å skyte godt med. Jeg hadde ventet at det ville være vanskelig å treffe konsistent, at man ville ha gode samlinger, men at samlingene nok ville flytte seg litt rundt. Dette er ikke tilfelle - her treffer man bare man holder passelig hardt i børsa og tar et godt avtrekk. Det er tydelig at geometrien i våpenet er velfundert og godt konstruert. Honnør til Blaser! Jeg skal svelge i meg alle de negative kommentarene jeg har hatt til Blaser i de årene som har gått... :oops:

 

Denne rifla kommer til å bli et av de foretrukne arbeidsjernene mine fremover! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...