Jump to content

Bjørnetråden.


villdyret

Recommended Posts

Fant ingen egen bjørnetråd her inne, savner egentlig en "samletråd" for bjørnerelatert stoff! Leste Steinar Wikans bok Bjørn Ulv Jerv i natt, regner med @spelltiur`n kjenner godt til det som er beskrevet der :wink: Hvis moderatorer syns tråden er overflødig, så vennligst slett den :) Hvis temaet bjørn engasjerer og folket vil poste, ikke la dette bli en for eller imot krangletråd :wink: Men seriøse synspunkter mottas med takk!

 

http://www.ringblad.no/nyheter/article4249206.ece

 

Jakt, opplevelser, info, historier, del det med oss!

Link to comment
Share on other sites

Tar bjørnen mye rein også, trodde de var litt for kjappe? Har du lest boka av Wikan?

 

Å ja , rein tar bjørnen mye av om våren. det er jo reinsimla og kalvene som får unngjelde da ! i allefall her hvor jeg bor !

men også mye nyfødt kalver hos elg .og høydrektige kuer er maten til bjørn i disse tider . men så har radiomerkning av 1,5 åringer på elg visst at bjørn tar disse på sommeren også!

nei, jeg har ikke lest den boka ,nei.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel også slik at både rein og elg kan kaste foster hvis de blir angrepet f.eks av bjørn, antakelig som en overlevelsesstrategi. Kua/simla kaster fosteret, og bjørnen får seg en matbit uten å ta kua/simla. Mener jeg så en dokumentar fra Canada eller Alaska en gang, der en bjørn hadde "spesialisert" seg på dette i vårløysinga, dvs å jage caribou-simler til de kasta.

Link to comment
Share on other sites

At mordyret kaster fosteret, i håp om å redde seg sjøl var noe nytt for meg! Vet at bjørnen ser ut kalver og ikke minst drektige elgkuer som et enklere bytte. Visse sagn sier bjørnen forfulgte gravide damer også, det var en spesiell lukt som tiltrakk bjørnen...

 

Du får ikke støva fram en link til programmet @Jibrag?

 

Hvis ikke må jeg Google selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

leste i avisa her om dagen at det var sikkert 13 hi i hedemark, maartmann var interjuet . men det er sikkert flere, ja elgen får nok noe og bryne seg på når bjørnen vokner og er sulten.

vi får nok mer bjørne jakt i hedemark i framtia tror jeg. her er det vanskelig og jakte og ta ut bjørn når den byner og herje med sauen, er ikke lett og få bikkja til og spore bjørn når det er mye sau rundt, bedre med vår jakt på sporsnø når den går ut av hiet-

Link to comment
Share on other sites

leste i avisa her om dagen at det var sikkert 13 hi i hedemark, maartmann var interjuet . men det er sikkert flere, ja elgen får nok noe og bryne seg på når bjørnen vokner og er sulten.

vi får nok mer bjørne jakt i hedemark i framtia tror jeg. her er det vanskelig og jakte og ta ut bjørn når den byner og herje med sauen, er ikke lett og få bikkja til og spore bjørn når det er mye sau rundt, bedre med vår jakt på sporsnø når den går ut av hiet-

 

Sist onsdag var jeg ute på oppdrag av Maartmann. Gikk baksporet på en bamse rett overfor skola her, men kom ikke så langt jeg fikk funnet hiet. Såpass langt unna de andre at det er garantert en nr 14, og ellers har det vel vært et par andre spor i fylket siste dagene.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som har synspunkter på det at det ike er lov benytte seg av langbeinte støvere til jakt på Bjørn?? har selv vært i Sverige og opplevd denne jakten, her ble spisshunder og støvere sluppet sammen på bjørnen, og dette ga en spennende og effektiv jakt, da hundene utfylte hverandre! Må innrømme at jeg har hatt et par loser på nevnte dyr med min dunker, og drømmer om å skyte bjørn for ham. Men må vel reise til Sverige skal jeg få lov til dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg visste ikke at det ikke er tillatt med langbeinte støvere på bjørn.

 

 

Hallo.

Står i viltloven :Bruk av løs, på drevet halsende hund, er tillatt brukt under jakt på følgende arter: Hjort, Rådyr, Gaupa, Rev, Hareog ved felling av gaupe !

 

Men det må jo gå an å søke om dispensasjon, og eventuelt høre va DN sier om det ?

For det kan jo kanskje gies dispensasjon ,da det blir gitt andre dispensasjoner ellers i viltloven !

Men så er jo ikke dette akkurat aktuelt i norge da ? Utenom når det gies lisensfellinger, og ved skadefellinger da !

Så du T3HUNTER må vel dra til Sverige eller Finland for å få oppleve bjørnefelling med donkern din da ja !

 

:mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Men det må jo gå an å søke om dispensasjon, og eventuelt høre va DN sier om det ?

 

Det er prøvd opptil flere ganger, for både bjørn og jerv, og for både skadefelling og lisensjakt. DN er ikke interessert i å vurdere det en gang. Det må opp politisk foran neste revisjon i viltlov eller tilhørende forskrifter, det er den eneste løsningen. Evt. gjennom organisasjonene, hvis noen av dem gidder å ta tak i det.

 

For det kan jo kanskje gies dispensasjon ,da det blir gitt andre dispensasjoner ellers i viltloven !

 

Ja, når det passer i DN sin agenda. Kan du nevne en god grunn til at DN skulle bidra til å øke effektiviteten i lisensjakta på bjørn i Norge? Har du inntrykk av at de ønsker å redusere bjørnestammen, eller å øke den?

 

Det Truls nevner tidligere om antall hunder gjaldt forrige høst i Sverige, og var et tillegg til fellingsvedtaket for bjørnejakta, og ingen forskrifts- eller lovendring som sådan. Dvs at det må vedtas på nytt til kommende jaktsesong.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har et vann i nærheten av hytta som heter Bjønnevann. En lokalhistoriker mener det er skutt mye bjørn ved dette vannet. Taktikken var å ta en gammel og utslitt hest og plassere den ute på vannet om våren. Dette ble gjort i tiden da bjørnen våknet av dvalen og isen fremdeles lå på vannet. Hesten ble plassert ute på den store hvite sletta og ble foret godt slik at den prompet og rapet godt. Dette var effektiv lokkemat for en bjørn som var sulten etter en lang vinters søvn.

 

Her sees Bjønnevann. I bakgrunnen sees en kolle som er perfekt for postering. Beveren liker seg også i dette vannet.

phpjCHc9MPM.jpg

 

Her er utsikten fra kollen, det er rene jakttårnet.

d7a6.jpg

 

 

 

Rettelse: Jeg har blitt gjort oppmerksom på at hester ikke kan rape. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tar bjørnen mye rein også, trodde de var litt for kjappe? Har du lest boka av Wikan?

 

Husker jeg så på tv hvor en grizzly sprang inn en hjortekalv. Ble overrasket på hvor utholden og rask den var. Fant ikke den engelske versjonen men hvis du ser fra 3:48 og utover får du se forfølgelsekvensen

 

Davy

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde et lite eksperiment her i helga. Er noen hester her på beite som viser liten respekt for gjerder osv. La ut ei ruke bjørnemøkk og noe gras som luktet bamse der hestene er uønsket. Resultatet ble: Hestene åt alt opp. Og jeg som trodde dyra skulle stikke i panikk. Noen som kan forklare?

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde et lite eksperiment her i helga. Er noen hester her på beite som viser liten respekt for gjerder osv. La ut ei ruke bjørnemøkk og noe gras som luktet bamse der hestene er uønsket. Resultatet ble: Hestene åt alt opp. Og jeg som trodde dyra skulle stikke i panikk. Noen som kan forklare?

 

 

Dårlig beite ! :wink:

Link to comment
Share on other sites

På fredag blei det tatt bilde med viltkamera av en bjørn på en saltstein ved Tinnsjøen i Telemark. ca ei mil nord for Tinnoset ved Busnes. Veit ikke åssen jeg legger ut link men er bilde/artikkel på laagendalsposten.no

 

 

Her er bildet:

http://telen.no/article/20090511/NYHET01/138510521

http://www.laagendalsposten.no/article/ ... T/24896532

 

Dårlige/feil fargar gjer at ein nesten lurer på om det har vore eit blodbad der.

Link to comment
Share on other sites

2dtoj5z.jpg

 

Har disse to liggende. Historien bak de klørne vet jeg dessverre lite om. Utenom at min forlengst avdøde far skar dem av et bjønneskinn som hang på en utedo. Tror neppe han hadde trodd at klørne havnet på internett 8) Har en vag anelse om at de stammer fra siste skutt binne før fredningen, tenker da lokalt (Torpa) :?

 

Uansett bakgrunn så er det moro å ha :)

Link to comment
Share on other sites

2lkzlmd.jpg

Noen som kan forklare?

 

Noe fasit kan jeg ikke gi, men hestene nå for tiden er knapt vant med bjørn. Tror at et direkte møte med bjørn må finne sted, før den urgamle frykten vekkes. Det har jo vært noen episoder med hest og bjørn de siste årene, da er det som regel ingen tvil :wink:

 

Bildet er av unghingsten jeg hadde, tragisk at han ødela seg :cry: Han hadde lunger og hjerte som en dinosaur, kunne blitt noe på travbanen.....

Link to comment
Share on other sites

Dårlig beite kan det godt være :D

Ellers kan det vel godt være som villdyret skriver at hestene aldri har lært å forbinde bjørnelukt med fare.

Bikkja derimot var mer enn ivrig da hun ble presentert med bamsebæsj. Ikke redd, men omtrent som når hun har fersk rådyrfot.

Hest er jo forresten som kjent ikke den raskeste måten å gå konkurs på, men den sikreste... :wink:

Link to comment
Share on other sites

I gamledager ble slitne, gamle hester leid til skogs for å bli "skottgamp" Enten fikk dem øksenakken, eller en barmhjertelig kule i pannebrasken. Og havnet dermed opp som bjørneåte :wink: Det har litt med tradisjon å gjøre, siden nordmenn helst ikke spiser hest (les arbeidskameraten din)

 

Jeg har spist hestebiff, mørt og fint kjøtt, men du må ikke smatte. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde jeg vært 70 og hatt mulighet til de opplevelsene den mannen har, kan jeg neimen ikke garantere at jeg ikke hadde gjort det samme. Det må være en mye større opplevelse å være så nær de dyrene, enn det er å skyte dem.

Jeg hadde en tilsvarende opplevelse på reinsjakta for noen år siden. I stedet for å felle en kalv, kom jeg meg midt inn i flokken og der ble jeg sittende og glane mens de glante tilbake. Det endte med at de roet seg ned, og lot meg være. Flott opplevelse. Kompisenm satt og posterte en kilometer lenger sør. Han hadde sett på det som skjedde med kikkert. Artig. (Til orientering: Det var ingen andre jegere i området.)

Link to comment
Share on other sites

http://www.nettavisen.no/dyr/article2633303.ece

 

Modig eller dum? Velg sjølv......

 

Ingen av delene, men uansvarlig.

 

At han utsetter seg selv for fare, er greit for meg. Men han setter også andre i fare. Han tenker ikke på alle andre som kan treffe på bjørnene. Da kan det fort oppstå farlige situasjoner, siden bjørnene lett kan slippe andre mennesker nærmere inn på seg.

 

Så en lengere dokumentar om han på TV2 eller NRK i vinter. Det var helt sykt. Han fikk bare ordentlig kontakt med svartbjørnene, ikke brunbjørnene/grizzlyene (som ventet). I et filmklipp lekte han til og med med årsunger, mens svartbjørnbinna passet på at ingen hanner dukket opp. Plutselig forsvant binna med ungene på slep. Så dukket hannbjørnen opp. Hannbjørnen og mannen kjente også hverandre igjen, og "håndhilste" før hann bjørnen tuslet videre.

 

Men jeg kan likevel forstå fasinasjonen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Uansett skal SNO dokumentere at ungen er født i år hvis det skal ha noe å si for bestandsmålet, og da holder det ikke med synsobservasjon. Faktisk finnes det vel ingen god regel for å kunne skille årsunger og fjorårsunger, og dermed er eksisterende måte å telle bjørn på fullstendig verdiløs...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...