Jump to content

Bjørnetråden.


villdyret

Recommended Posts

I området som denne observasjonen er fra, er det nå minst 5. gang i vår/sommer at tilsvarende er meldt inn.

 

Hvorfor kan så ikke SNO dokumentere dette? Så lenge de ikke møter opp fra SNO for å lete etter spor/hår/avføring så kan de selvsagt ikke dokumentere noe. Dette gjentar seg gang på gang når det meldes om bjørneobservasjoner/ferske spor. Jeg trodde SNO hadde dokumentsjonsoppdrag, men begynner å tvile.

 

Nå om dagen røyter bjørnene ganske mye (vi finner i alle fall hårtuster når vi sporer), så det burde ikke være noen stor sak for SNO å finne og dokumentere dette via funn for DNA analyse. At det er binne med unge vil de vel uansett ikke kunne dokumentere. I flg Rovviltkonsulenten hos Fylkesmannen i Hedmark, så kan ikke slektskapsforhold spores på de DNA analysene som gjøres av funn fra rovvilt. Dette fordi de synes den analysen er for kostbar. Greit det, da er de jo enda sikrere på at det ikke kan dokumenters binne med unge i disse områdene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro SNO vil ha bildebevis, eller en rovviltkontakt som kan bekrefte spor. Folk har jo meldt inn mye rart som synsobservasjoner..

 

Binne me årsunger.

1305200718_35_0001.jpg

 

Fjorårsunger, forøvrig samme ungene.

2306200723_55_0001.jpg

 

4 åring. Samme ungen. Broren ble skutt.

M2U00185_0003.jpg

 

En bamse 300kg++.

3105200316_33_0001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå i røytinga er det jo langt enklere å finne hår om man sporer litt, enn f. eks. å be alle som er ute og jogger om å ha med kamera for evt å fotografere det de evt måtte se når de er ute og trimmer. De jeg selv så i vår kom SNO-representant/rovviltkontakt (samme person) for å se på sporene av når det var blitt mørkt. En kompis og jeg var der når det lysnet for å trene sporing. Den lokale representanten møtte ikke opp. Vi fant en del hår og spor (det var flekksnø), men var mer opptatt av sporinga enn å lete. Dokumentasjonen anser vi å være SNOs oppdrag når de er varslet. En kan bare undres på om de er mest interessert i å ikke kunne dokumentere.

 

Der kom det forresten melding på sms om ny observasjon (bare en bamse denne gang) så da blir det trimtur på bikkja og meg i kveld også, så synd det bare blir i bånd.

 

P.S. Du tar ikke med en observatør ei ukes tid til våren/sommeren?? Litt tettere populasjon og mer stedegen bjønn hos dere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...