Jump to content

Klassisk 1911, ny eller brukt?


bagde

Recommended Posts

Hei!

 

Er på utkikk etter en 1911 i .45. Har surfet litt rundt, og de fleste jeg finner er "utsmykket" med diverse greier som gripetak fremme på sleiden eller rail for lys/laser osv. Det jeg ikke finner så mangen av er en 1911 som ser ut som en 1911, om dere forstår :oops: .

 

Bruksområdet er til praktisk, men det er ikke en type .38 super racegun jeg vil ha. Single stack eller ikke betyr ikke nødvendigvis så mye, så lenge den har klassiske linjer uten for mye bling-bling. Jeg ser selvsagt at en single-stack 1911 kan være ett handicap i praktisk, men nå er det vel heller nostalgi/estetikk/følelser som har iverksatt vil-ha behovet og ikke konkurransemennesket...

 

Bortsett fra at den ser "rett" ut, må den jo være driftssikker og god å skyte.

 

Pris? Tja, ser etter noe under 10 000 da det ikke blir noe primærvåpen, men til hygge og en konkurranse i ny og ne.

 

Det beste alternativet jeg ser så langt er å tråle bruktsider på jakt etter ett eldre våpen. Har lest evert sin lange og utfyllende tråd der han forklarer litt om forskjellige produsenter, men har noen konkrete anbefalinger etter mitt ønske? Noen som bør unngås? En tight og fin Kongsberg Colt hadde vert midt i blinken, men de vokser vel ikke på trær...

 

Av nye våpen finner jeg Tanfoglio Witness 1911 som forsåvidt virker ok, men er den akseptert av 1911-klubben? Hvilke andre nye 1911 har jeg å velge mellom?

 

Setter stor pris på alle gode råd og innspill!

Link to comment
Share on other sites

Jeg leter etter det samme som deg. Mitt førstevalg er en Colt Gold Cup eller en Government Mk IV series 70. Når du kommer til series 80 begynner Amerikansk lovgivning å spille inn. De bygget inn mye unødvendig mye sikkerhetsdetaljer for å unngå å bli saksøkt på grunn av sikkerhet. En serie 70 er dessuten lettere å bygge om enn senere produksjoner.

Mitt neste valg ville være en 80-90 talls Springfield Armory i.45, eller en Remington fra krigen. Samme begrunnelse. Jeg unngår "double stack" magasiner. Grepet blir for "Lano" for meg. Jeg har en Kongsberg 1916. Den vil jeg ikke sette fila i.

Av nyere modeller er det meste OK, bortsett fra at de fleste har for mye av Amerikansk lovgivning i seg.

Konklusjonen og min mening? Se etter en brukt serie 70 fra Colt.

Link to comment
Share on other sites

Er og ett par her som ser ut til å produsere GI modeller, om det kvalitets- og prismessig er noe å satse på tør jeg ikke uttale meg om. Personlig gikk jeg for en original Remington Rand fra -43, og denne virker utmerket :wink:

 

http://www.armscor.com.ph/pistols_gi.htm

 

http://www.tommygun.com/PA-1AO_pkz.html

 

Alternativt kan du jo prøve få en børsemaker til å bygge opp en en for deg? Standard rammer og sleider bør være en grei sak å skaffe.

Link to comment
Share on other sites

Er vel i bunn og grunn ening med KGB, har hatt en Series 70 colt, den var med riktig for fullt kapabel til å skyte 50 serier på press skiva og var modifisert for praktisk av salige Per Høydal.

 

Det er en av de få våpene jeg virkelig angrer på at jeg har solgt... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg leter etter det samme som deg. Mitt førstevalg er en Colt Gold Cup eller en Government Mk IV series 70. Når du kommer til series 80 begynner Amerikansk lovgivning å spille inn. De bygget inn mye unødvendig mye sikkerhetsdetaljer for å unngå å bli saksøkt på grunn av sikkerhet.

Grunnen til tennstiftsikkringen var ikke US gov. men Colt selv, de ønsket et nytt salgsargument ovenfor sine kunder.

Er på den annen side enig i at serie 70 og tidlig serie 80 fra kolt var gode pistoler. Har selv en tidlig serie 80 som har levert i størrelsesorden 150 - 200 000 skudd, er på femte løpet men elers er pistolens hoveddeler orginale.

Om du finner et ekaemplar av serie 70 tidlig serie 80 med verifiserbar historie vil det være et godt kjøp.

Ulempen med og kjøpe brukt er at du skjelden kan få verifisert våpnets historie.

Så min anbefaling til deg er og kjøpe en ny Springfield Armory 1911A1, den er billig og bra.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

..........Så min anbefaling til deg er og kjøpe en ny Springfield Armory 1911A1, den skal være billig og bra.

 

Er ikke Springfield laget i Brasil da? Ihvertfall var de det engang. Og da IMHO (etter min (overkvalifiserte :D , ha-ha) mening), så går de i klasse B.

 

Som Cosssack nevnte så har jo Søilen noen ekte saker. De ville jeg ihvertfall forhørt meg om.

Link to comment
Share on other sites

Om du skrev i profilen din hvor du holdt til i landet ville du muligens få en invitasjon til og prøveskyte noen forskjellige 1911 typer.

Dette er forøvrig en sykdom mange her inne har at de ikke skriver hvor de holder til, tror mange vil være tjent med det i mange tilfeller.

Holder du til i Oslo området så kan du kjøpe en pakke ammo og møte meg på banen, da skal du nok få testet både Springfield armory og orginale krigere.

Link to comment
Share on other sites

Add-on til forrige: Når vår 1911 ekspert Evert får snust opp denne tråden her så får du sikkert et godt svar - han er kanskje på påskeferie eller så burde han jo forlengst ha blandet seg inn.

 

Ække no mere ekspert enn mange andre på dette forumet som allerede har svart...

 

har plukket på diverse springfielder og colter, og synes det er liten tvil om at springfieldene, uansett om de er brasilianske eller ikke, er bedre satt sammen. desverre har de ofte sammenloddede piper, som ikke nødvendigvis leverer presisjon uansett om pipa er godt tilpasset. jeg har sett slike piper skyte bra, men også helt elendig.(uavhengig av dagsform, den elendige prøvde vi mange ladninger over lag tid i før kompisen endelig beit i gresset og kjøpte ny pipe)

 

gamle colter og remingtoner fra krigen dukker da opp fra 2-5 tusen(avhengig av stand og selger) på bruktmarkedet, og de er ofte bedre satt sammen enn moderne colter, selv om de ryktes å være myke. jeg har aldri filt på en slik, men andre som har filt sier at de er mykere enn de fleste nyere pistoler.

 

mine to colter er skranglete, den ene en series70 9mm, den andre en rustfri series 80 commander, colt har levert både bra og skranglete, du må nesten se før du kjøper, gjerne skyte også.

 

colt sine 1991 skal visstnok være bra satt sammen, men de dukker ikke så ofte opp som de "normale" på bruktmarkedet.

 

goldcup betyr baksikte og avtrekker som ikke er std, derfor stryer jeg unna, men det er opp til deg, det kan jo bli bra.

goldcupbaksiktets innfesting er desverre ikke god, men det kan fikses. siktebladet har en tendens til å slarke i høyderetning, men det finnes erstatninger(millet).

tenk på at mulighetene for å få deler fra USA blir dårligere hele tiden, så å låse seg til en type deler som kanskje blir umulige å få tak på er sjansespill.

 

å betale 12000 for en ny colt, uansett hvor bra den er satt sammen, synes jeg er litt feil når du får en smith eller sti med "all the bells and whistles" for omtrent samme pris, men det er meg...

 

skal du bare koseskyte ville jeg snust opp en brukt kriger(ikke strøken, men en "shooter" bør være mulig å finne for en fornuftig penge i anstendig bruksstand), skal du skyte mer ville jeg sett meg om etter en moderne colt eller springfield, og sett at den var brukbart satt sammen før papirer ble signert og penger og pang byttet eier.

 

det er nå mine meninger om saken!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøpt meg en (nesten) helt original Colt MK IV 80 series og er godt fornøyd med den. Fyller på med tregrep og original WWII-rigg så blir dette god stemning.

 

I min søken etter denne fant jeg også ut at det meste av 1911 er tukla med i alle bauger og kanter før folk selger dem.. Jeg kom over en brukt Norinco som går for 2500, denne er så å si identisk med en gammel kriger. Problemet er bare at det står "made in China" på den...

 

Hvis du klarer å stå ut med det kan du ta kontakt med Dahls Historiske våpen og høre om han forstatt har den. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom over en brukt Norinco som går for 2500, denne er så å si identisk med en gammel kriger. Problemet er bare at det står "made in China" på den...

 

+10000000.

 

Ja det er et problem. Men nå lages snart alt i Kina. Jeg var i Houston nylig og tenkte å handle noen lærvarer made by Americans for Americans, men det fantes ikke. Alt var bare Chi-com så det var en skuffelse.

 

Ellers så vil jo jeg gratulere med nyervervelsen som er en ekte Colt. :D Det har jeg sansen for selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøpt meg en (nesten) helt original Colt MK IV 80 series og er godt fornøyd med den. Fyller på med tregrep og original WWII-rigg så blir dette god stemning.

 

I min søken etter denne fant jeg også ut at det meste av 1911 er tukla med i alle bauger og kanter før folk selger dem.. Jeg kom over en brukt Norinco som går for 2500, denne er så å si identisk med en gammel kriger. Problemet er bare at det står "made in China" på den...

 

Hvis du klarer å stå ut med det kan du ta kontakt med Dahls Historiske våpen og høre om han forstatt har den. :)

Den er nok solgt ja, til en kompis av meg.Når du kommer over noe slikt er det bare å kjøpe.Det er skutt maks 10 skudd med våpnet. Og hva slags problem snakker du om når det står "made in china" på den? Lider du av fordommer eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom over en brukt Norinco som går for 2500, denne er så å si identisk med en gammel kriger. Problemet er bare at det står "made in China" på den...

 

Hvis du klarer å stå ut med det kan du ta kontakt med Dahls Historiske våpen og høre om han forstatt har den. :)

Den er nok solgt ja, til en kompis av meg.Når du kommer over noe slikt er det bare å kjøpe.Det er skutt maks 10 skudd med våpnet. Og hva slags problem snakker du om når det står "made in china" på den? Lider du av fordommer eller?

 

Ja, jeg har litt fordommer mot ting som er laget i Kina, ikke bare våpen. Varer fra Kina har ofte en helt grei kvalitet, og prisene er upåklagelige ettersom lønningene der borte er lave, samt at produktene ofte er rene kopier av allerede utviklede produkter slik at utviklingskostnadene praktisk talt ikke er til stede. I tillegg er tilgangen på råmaterialer god i Kina, så disse kostnadene er også lave. Men produktene er i de fleste tilfeller, etter min erfaring, som regel ikke like gode som f.eks. tilsvarende japanske eller amerikanske produkter. Tilgangen på reservedeler er også ofte dårlig, selv om dette selvsagt ikke er noe tema akkurat i dette tilfellet.

 

For å ta denne Norinco'en rent konkret, så tviler jeg ikke på at selve pistolen mekanisk sett er av minst like god kvalitet som en gjennomsnitts Colt. Etter det jeg hører er stålet av god kvalitet også, så hvis man skal file seg til fant er Norinco'en kanskje til og med bedre.

 

Finishen på Norinco'en synes jeg ikke at er noe pen, den bærer et billig og lite forseggjort preg. Finishen på de fleste Colt'er er veldig pen, så dersom det estetiske teller vinner Colt'en.

 

Det viktigste for meg; feel-good-faktoren er helt fraværende hos en Norinco. Som noen erkeamerikanske skyttere fortalte en stakkar som spurte om Norinco'en på et amerikansk skytterforum: "The 1911 is a fucking American LEGEND, don't you dare go off buying some cheap communist clone Chinese rip-off of this historical and cultural icon!". Og jeg må faktisk innrømme at jeg er litt enig, selv om jeg i utgangspunktet ikke er nevneverdig pro-amerikansk på andre områder.

 

Men andre kan selvsagt ha andre tanker om dette, og ting som betyr noe for meg trenger ikke å bety noe for andre. Hvis man kun er ute etter et billig og godt våpen som er fint å modifisere er helt klart Norinco'en et godt valg. Hvis man vi ha en original bit erkeamerikansk nostalgi kjøper man en original kriger. Hvis man skal skyte med den og ikke vil skyte i stykker et samleobjekt kjøper man en Colt. :-)

Link to comment
Share on other sites

OK.Du om dine meninger. Men jeg HAR en norinco og har brukt den mye og er kjempefornøyd. Hvorfor er det så om å gjøre å file / modifisere et våpen? Bruk det slik det er laget. Jeg er amerikafrelst så det holder men kjøper ikke en colt bare derfor. Si hva du/dere vil, men norinco 1911 er og blir et kjempevåpen. Virker hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo akkurat det - smaken er som baken osv.

 

Jeg vet at Norinco'en er et kjempevåpen, men det er Colt'en også. Og i tillegg kan jeg kose meg med at det står "Colt" og "Made in USA" på den. ;)

 

Jeg har heller ikke planer om å file noe på Colt'en, så der er vi enige i hvert fall. Jeg synes det er artig å skyte med slike våpen akkurat sånn som de er, selv om jeg helt sikkert hadde skutt bedre med det hvis jeg la i noen tusenlapper til modding. Men da hadde det ikke vært en en 1911 lenger. Synes jeg. Og jeg konkurrerer bare med meg selv, for da vil jeg alltid stille på like premisser som konkurrenten. :)

Link to comment
Share on other sites

Ligger en Kongsberg Colt på Finn.no, nummerlik fra 1942 til 7ooo,-

Er det en god pris for en slik pistol?

Hvilke ting bør man være ops på når man ser på våpen fra den tiden?

Tåler slike våpen dagens fabrikkammo? Er avhengig av det når jeg ikke lader selv.

Link to comment
Share on other sites

Han ville ikke gå lenger ned i pris enn 6000,-

Siden den var nummerlik på alle deler, så var den et samlerobjekt.

 

Kjenner desperasjonen river i den brune konvolutten fra politiet, havesjuken kryper fort, hatt godkjent søknad liggende siden påske... =0}

Link to comment
Share on other sites

..........Så min anbefaling til deg er og kjøpe en ny Springfield Armory 1911A1, den skal være billig og bra.

 

Er ikke Springfield laget i Brasil da? Ihvertfall var de det engang. Og da IMHO (etter min (overkvalifiserte :D , ha-ha) mening), så går de i klasse B.

 

Min Springfield (kjøpt i 1998 fra Interarms) er iallefall merket med "FI Brazil" på ramma. Jeg har da trodd at de har fått produsert deler som rammer etc i brasil, men satt sammen i USA... :?:

Link to comment
Share on other sites

Han ville ikke gå lenger ned i pris enn 6000,-

Siden den var nummerlik på alle deler, så var den et samlerobjekt.

 

Kjenner desperasjonen river i den brune konvolutten fra politiet, havesjuken kryper fort, hatt godkjent søknad liggende siden påske... =0}

 

Hvis du skal bruke den til å skyte med synes jeg personlig at en nummerlik Kongsberg Colt er et dårlig valg. Den er, som selgeren sier, et originalt samleobjekt som man bør ta vare på. Var det en pistol satt sammen av ulike deler ville det helt klart vært en "skyter".

 

Hvis det er den samme som jeg har funnet på Finn så ser den veldig fin ut da, og hvis den i tillegg er helt nummerlik ville ikke jeg hatt samvittighet til å skyte med den. Om prisen er rett tør jeg ikke uttale meg om. Ting som har en samlerverdi er verdt det folk er villige til å betale, verken mer eller mindre. Hvis noen er villige til å gi 7000,- for den, så er det det den er verdt. :)

Link to comment
Share on other sites

Når spørsmålet om made in U.S eller made in China kommer opp er det et spørsmål om følelser.

Nå i disse dager får du kjøpt en bil som heter Cevrolet Nubira, den er laget i korea av alle land ??, det er en bil du kan kjøre til og fra jobb med, helt greit, men du ryker ikke av sted til nermeste AM Car treff med den, så dette handler om å få gofølelsen, som jeg får med med min 45 colt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var en tur hos Børselars i dag. Hentet en så og si strøken Remington 1911a1. Kom fra et dødsbo, var knapt en ripe å se på den. Har nok ikke gått mange skuddene, har nok vært stuet bort i en skuff i mange år, var helt tørr. Etter en runde med olje gikk alt som et urverk.

Mandag blir en fin dag for testing av nyervervingen.. =0}

Stor takk til Peter som tipset meg om den.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal man finne på da... ?
Da kan du jo KOSE deg med å skyte med jernet! :wink: Det er ganske tidkrevende å skyte noen tusen skudd, så du får nok tiden til å gå skal du se! :D (Var på bana i går og plaffet et par hundre hull i diverse pappfigurer... )
Link to comment
Share on other sites

Får nok ta det litt med ro når det gjelder skyting, var ikke direkte billig ammo til 45. Fundere litt på tanken på det med lading, men går greit enn så lenge å kjøpe fabrikkammo, finnes nok rimeligere alternativ enn den American Eagle til 5.60 pr skudd, holder en liten andakt før man skyter da... =0}

Link to comment
Share on other sites

Vi får se når jeg skal dit. Skal til Oslo å ha eksamen på formiddagen, men blir nok en gang på ettermiddag kveld.

Det som er synd med å ha kjøpt våpen er at letinga er over... Hva skal man finne på da... ? =0}

 

Ja du har jo eksamener du skal ta. Og nå får du kanskje brukbare karakterer også, når du ikke sitter på nettet og leter etter guns lenger..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...