Jump to content

ANDJAKTA 2009


losn1990

Recommended Posts

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Noen som har tips til anordning av lokkefuglene. Jeg jakter ved ett vann og bruker ofte bare å ha noe tungt som anker før jeg kaster ut lina med 4 fugler. Da ligger de liksom bare der på rekke å rad med ca 70 cm mellom seg. Har 2 slike liner med 4 på hver.

 

Er det noen som har gode triks og tips til hvordan man kan få lokkefuglene litt lenger ut uten å benytte båt? (jakter fra land)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skal tenke så mye på å få lokkefuglene langt ut fra land. Naturlige fugler som ikke er skremt holder seg der de kan beite, og dette er på grunt vann. Kanskje 20cm ++, høye gummistøvler skulle således være mer enn nok for å få dandert lokkefugler.

 

Har du kvinender som lokkefugler kan du kanskje legge dem litt lenger ut, men kvinender som ligger "midtfjords" gjør det som regel fordi de er skremt av noe på land.

(Og du ønsker alltid å ha lokkefuglene dine godt innenfor haglhold)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Tok en tur i soloppgang idag med kajakken.

Resulterte i (by appereance) 1 gråmåke, 1 stokkand, 1 ærfugl på litt over timen.

Blir en villtrik høst i år også! :)

 

 

P

 

gratulerer :wink: det er ikke dårlig. har en bra elv rett med meg det en utrolig bra med ender og en del kanadagås :mrgreen: den ligger utrolig bra til

Link to comment
Share on other sites

fikk skutt mine første ender nå i høst..

 

var på rypejakt i nord-trøndelag, men utpå kvelden tok jeg frem fiskestanga for å prøve fiskelykken i et tjern der det visstnok var satt ut noen ørretter for en 10-15 år siden.. Håpet var jo å lure storfisken, så det ble listing ned til vannet. Vorstehern skjønte ikke at vi skulle være stille,- så han spankulerer fint uti vannet for å drikke. Fånyttes å fiske nå, men jeg prøver da litt bare for syns skyld.

 

Mens jeg står og fisker, så tusler bikkja rundt omkring,- og viser interesse for noen busker 50 meter unna. Rypejegern våkner, jeg kaster fra meg stanga og får tak i hagla, og sniker meg fremover. Ut fra buskene spretter det 5 stokkender, men de er tydeligvis ikke verdens smarteste, legger seg fint 20 meter utpå vannet. og kikker "fornøyd" inn på oss. 3 av endene ligger såpass tett (men spredt) at jeg ikke vil skyte på dem, men de to siste ligger helt side ved side et stykke fra de andre,- ett skudd holder, og to ender ligger og dupper i vannet. Og nå er det artig å ha vorsteher,- bikkja svømmer ut og henter den første. fralandsvind sender den andre utover, og jeg får ikke hunden langt nok ut til å hente den andre,- mulig han fikk for mye skryt ved den første;-). Heldigvis er tjernet såpass lite at vi kan gå rundt å plukke opp fangsten der.

 

På veg rund vatnet får vi en stand, i buskas kanskje 20 meter fra tjernet. Jeg kommer helt opptil, og får hunden inn i krattet, men det eneste som skjer er at jeg hører noe fortvilt "gakk-gakk". Og der kommer jammen bikkja ut med enda ei stokkand i kjeften, med vingene baksende. Så resultatet av fisketuren ble noe annerledes enn jeg så for meg, men langt i fra mislykket. Det ble andesteik til middag den dagen, meget vellykket!

Link to comment
Share on other sites

I dag var jeg ute på min andre andejakttur. Hadde med meg eldstemann på 4 år siden han var helt propell og trengte seg en tur ut :)

Etter 2 minutt jakt kom første skuddsjangse. Vi hadde listet oss inn mot et par kvinender som lå og padlet litt utenfor haglehold. Det jeg ikke så Var så opptatt av disse at jeg ikke så den anda som vi passerte på 10 meters avstand. Da denne tok til vingene løsnet jeg et skudd, men desverre var det bom. Turen var uansett en suksess for 4-åringen. Han hadde fått med seg hele seansen.

 

Vi fortsatte å se etter fugl i et par andre småvann etter dette. Da vi var på vei gjennom skogen til det siste vannet så observerte jeg en and som lå og dykket rett utenfor der vi skulle komme ut av skogen. Jeg fikk forklart poden at her hadde jeg sett and så han måtte være musestille. Far og sønn smaug seg så utover mot der anda var observert. Anda var så opptatt med å dykke at den ikke fikk med seg at vi kom snikende. Var på 15-20 meters hold da jeg løsnet et vellykket skudd med hagla.

 

Etter mye om og men og en søkkvåt far så gikk to glade gutter opp igjen til bilen og spiste en halv kvikklunsj for de dro hjem. Dette bli nok stas å fortelle om i barnehagen i morgen :)

Link to comment
Share on other sites

Skjøt årets første and i dag :D En fin stokkand :) Det som var litt artig var at den kom på lokken. Så den først gli inn i sivet litt unna, prøvde å snike meg nærmere for å se om jeg kunne finne den igjen, men den var borte. Så begynte jeg å lokke, mest for moro, og etter ca 5 min kommer den jammen meg rett i mot meg. Heiste hagla rolig opp til skuldra og PANG. Stein dau, stål nr 3 :)

 

4rtax5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Traff en siland i går på ettermiddagstrekket. Resten av flokken på 3 dro og jeg så ikke noe mer til anda og kjappet meg å lade på nytt. (Har hatt dårlig erfaringer med skadeskutt and som har blitt borte før). Hadde i tillegg bikkja løpendes rundt så det ble litt kaotisk. Anda dukket opp igjen og rett før jeg skulle til å smelle til på den igjen dukket den under og sannsynligvis, i likhet med to andre ender jeg har skadeskutt før, dukket og beit seg fast i sivet. Sporløst forsvunnet.

 

Dette irriterer meg, og det er ingen morsom situasjon å komme opp i, særlig når det har skjedd en gange før og. Den gangen med en kamerat som skjøt ei stokkand som dro rett ned og teina for skudd, men som dukket under og beit seg fast.

 

Faren til kompisen hadde lest at endene gjør det når de er skadeskutt, biter seg fast og da låses kjeven og de sitter bom fast der nede. Så og si umulig å finne igjen. Vi tok en båt og brukte padleåra rundt stedet kameraten mente anda hadde dukket under, uten hell.

 

Nei. Andejakt er utrolig morsomt og action fylt, men skadeskyting er ikke morro... Det virker riktig at dem låser kjeven i sivet, flere som har hatt samme erfaring ? Jeg brukte vismuth 4. Avstand til anda som ble truffet vel 25m.

Link to comment
Share on other sites

Det virker riktig at dem låser kjeven i sivet, flere som har hatt samme erfaring ?

Gammel myte. Skadeskutte ender kan svømme utrolig langt under vann og når de først dukker opp ligger de veldig lavt i vannet og er vanskelige å få øye på.

Du vil som regel kunne finne de igjen i tett vegetasjon ved land der de prøver å gjemme seg.

 

Alle dyr prøver så å holde seg i live så lenge som mulig. Ingen biter seg fast under vann og drukner med vilje.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en "rar" opplevelse vi også. Kameraten min skøyt på en and.( kanskje litt langt hold ser vi i ettertid men) Den mistet i allefall høyde etter skuddet før den i god fart dunka inn i et tre ved elva 100 m unna. Et skikkelig DUNK, var sikker på om at den ikke døde av skuddet, så burde hvertfall det sammenstøtet ha gjort det. Gikk bort for og finne den, men fant den ikke. Tråkka rundt i gresset i 5 min før den plutselig letta fra elvekanten uten at vi fikk skyti. Da fløy den ganske normalt så det ut som. Samme and eller en annen som trykka veldig? Var veldig høyt gress så for alt vi vet kan den ha liggi død i gresset også. Må nevnes at denna anda trykka VELDIG før den blei skyti på også.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, jeg er nybegynner i jaktsammenheng, og lurte på noen småting.

 

Leste artikkel i bt-magasinet i går (lørdag) om andejakt fra kajakk i bjørnefjorden (Fusa). Vi har hytte der, og min mor sa hun hadde sett veldig mye and der for en uke siden, så jeg tenkte derfor å ta en tur for å få meg en and og to, men lurer litt på hva som kreves i forkant. I bt sto det noe om et våtkort, hva er dette for noe? En avgift man betaler eller noe sånt? Og en and som blir skutt på formiddagen, er den klar til middag i 5-tiden, eller bør den henge en stund, slik som ryper?

Link to comment
Share on other sites

[...]andejakt fra kajakk[...] lurer litt på hva som kreves i forkant[...]

For å jakte fra kajakk i saltvann trenger du bare jegeravgiftskort og en lovlig hagle, skal du iland å jakte (eller skyte ender som sitter på land/flyr over land/faller ned på land) trenger du også grunneiers tilatelse. Skal du padle om natten må du også ha reglementerte lanterner (for kajakk holder med en lommelykt som du lyser med når noen nærmer seg). det var det loven krever.

Så kommer alt det som er lurt. Å padle om vinteren er ikke helt risikofritt, det er kaldt, ofte dårlig vær, det er få andre utpå som du kan få hjelp fra og du skal også ha med deg en hagle. Det betyr at du enten må ha på deg en passelig våtdrakt eller tørrdrakt, om du da ikke har stålkontroll på eskimorulle og/eller andre selvredningsteknikker, for faller du i 7-8 graders vann har du rimelig kort tid på deg og det skal ikke mange feilene til før det er kveldsnytt og jord i kjeften...

 

Jaktteknisk er punkt en å ha en sikringssnor i hagla. Punkt to er att det er veldig uvant å sitte på rumpa å skyte, så spander ett par treningsskudd mot en tom brusflaske eller noe sånnt før du starter jakten. Ellers er det "bare" å utnytte at dykkender og skarv må ha "rullebane" for å lette, dvs at om du "sniker" deg innpå fuglene i medvind må de lette mot deg og med litt flaks passere på forsvarlig hold.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar informativt mS!

 

Jeg burde kanskje spesifisert i tråden om at jeg ikke nødvendigvis selv har tenkt ut i kajakk, var bare det artikkelen i bt handlet om. Tror heller jeg bruker båten vi har liggende, er i grunn ubrukelig å ro med, men får duge under omstendighetene. Kanskje kjøpe en kajakk til sommeren igjen og bli vant til den, i stedet for å sette utpå i november måned med hagle og null erfaring.

 

Men det jeg drog ut var da at så lenge jeg holder meg på sjøen, ikke skyter mot land, så holder det med betalt jegeravgift? Skyte med salong fra båt, er det noe særlig tror du? Mtp bølger og slikt, kanskje ikke helt lett å holde våpenet stabilt nok til å gjøre jakten særlig effektiv?

Link to comment
Share on other sites

Stokkender kan ikke engang dykke, haha :P

Tviler derfor på at de kan bite seg fast på bunnen, men jeg har og hørt

den myten før, men avkreftet den fra første stund :mrgreen:

 

JEg har vært borti flere stokkender som dukker under, men de biter seg ikke fast nei, de prøver å komme seg inn i sivet eller gras ved vannkanten

Link to comment
Share on other sites

En båt som er "ubrukelig å ro med" vil nok nærmest garantert også være ubrukelig å jakte fra (du hadde vel ikke gått på skogsfugljakt med støvler som er ubrukelige å gå med? 8) ). Når jeg padler på andejakt går det vel gjerne 3-4 timer padling for hver fugl, så båten/kajakken bør være god å ro/padle. Ikke skjeldent det blåser opp iløpet av dagen heller, og det er helt sikkert motvind på veien hjem... Ett annet problem med robåter er at du sitter med ryggen mot fartsretningen når du ror, så skal du bruke en robåt bør du vurdere å få med deg en kompis. Da kan dere ta en åre hver, og få litt fart på transportetappene, og når dere nærmer dere fugl blir det stein-saks-papir og en på årene og andre i baugen med hagla. (2 mann med 2 hagler i en liten båt er dessverre en snarvei til førstesideoppslag i riksdekkende medier... lett at uhell skjer da :( ) Salong fra båt fungerer vel sånn i teorien, men skal du ha håp om å treffe må du nok inn på haglehold uansett :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Stokkender kan ikke engang dykke, haha :P

Joda, stokkender kan dykke. De dykker gjerne ned til et par meter for å skaffe mat :!:

 

Tviler derfor på at de kan bite seg fast på bunnen, men jeg har og hørt

den myten før, men avkreftet den fra første stund :mrgreen:

Jo, stokkendene kan også bite seg fast i vegetasjon på bunnen, men de er ikke så dumme at de venter til drukningsdøden inntreffer. Anda vil selvsagt kjempe for sitt liv :idea:
Link to comment
Share on other sites

En båt som er "ubrukelig å ro med" vil nok nærmest garantert også være ubrukelig å jakte fra...

 

Joda, er jo forsåvidt enig, men man tar det man har tilgjengelig, og om det ikke blir fugl så griner jeg ikke av det, tar heller med meg noen fiskestanger i samme slengen! To stk blir vi, og en ting skal være snickers og twist, med tanke på at jeg er såpass nybegynner er jeg meget påpasselig med sikkerheten, så blir nok ikke sånn at vi hiver oss over rekka for å være førstemann til å fyre av. Er jo opprinnelig en motorbåt vi kan bruke, så vi kan jo eventuelt kjøre oss 2km fra land og bruke motoren, men sitter med et inntrykk at endene oppholder seg mest i nærheten av land. Iallefall der jeg har pleier å se de, men så har jeg jo ikke som vane å tilbringe mye tid 2km utpå fjorden heller.

 

Det med vind mot fartsretning på vei hjem, det stemmer rimelig bra, pleier å blåse opp litt utpå ettermiddagen, men når man har skutt si siste and, tømt våpen, og gjort seg skikkelig ferdig, er det ikke da lov å sveive igang motoren og putre hjemover? Skjønner jo at det på den måten vil være fort for folk å bruke motoren HELE tida, for om en blir kontrollert kan en bare si at man var på vei hjem. Men på den andre siden så er det jo faktisk sånn at om en har holdt seg utenfor 2km-grensa, så må en jo faktisk krysse den for å komme seg inn til land igjen. Noen tanker?

 

Edit: Finnes det noen tråder her om tilbereding av and her forresten? I fra den er skutt til den er på tallerknen helst!

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke en matprat tråd, men jeg kan i det minste fortelle hvordan jeg tilbereder anda :mrgreen: -

Har hatt mye prøving og feiling med denne tilberedninga :roll: , men har endelig kommet frem til noe som virkelig blir godt :D Når anda er felt, skjærer jeg ut bryst og lår av anda. (ps. låra kan bli i det minste laget på kvinender mm. så jeg pleier derfor ofte og steke låra bare som en liten smak etter avsluttet jakt :D .) selve skroget bruker jeg ofte å koke kraft til sausen av, hvis jeg har tid nok.

Andebrystene stekes på hver side, men ikke for lenge,(kommer "and" på hvor rødt du vil ha kjøttet, selv foretrekker jeg kjøttet ganske rødt i midten :wink: ) da kjøttet har en tendens til å bli tørt hvis det stekes for lenge.

Når dette er gjort legger du kjøttet til side for å hvile.

Av tilbehør er det gøy å være litt kreativ :mrgreen: Jeg pleier å variere mellom ulike grønnsaker og frukt sammen, som asparges, sukkererter, druer, og epleterninger mm. som freses i kort tid i panna sammen med godt med smør.

Poteter i båter er en sikker vinner, ha olje i ildfast form, og salt og pepre godt. I det siste minuttene legger du andebrysta oppå potetene for å la de få tilbake varmen.

Sausen er opp til deg :lol: , prøv deg frem, det finnes mange muligheter :mrgreen: !

Link to comment
Share on other sites

jeg og 3 til var ute en liten tur i kveld...vi var 3 stk med våpen og en uten, men det var ikke noe særlig til trekk, men plutselig hørtes det ut som at det begynte å bli litt vind, men dette var da en stor flokk med stokkender 5-10m rett over meg..klarte å få skutt ei i mørket...like etterpå kom det noen småflokker til som det ble noen bom på...det ble totalt 2 ender hehe :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har jaktet ender eller gjess på Stavanger og Rogaland JFF sitt terreng på Bore/Klepp? Er det noe bra?

Har jaktet på disse terrengene en del ganger og det er ikke en and å se.

 

Er det noen som vet om andre plasser på jæren / Stavanger / Sandnes det er mulig å gå på andejakt?

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har mitt eget lille vann på jæren, kun jeg som jakter der. på en god kveld kommer det rundt 150 ender på trekket :twisted: Det eneste det skorter på er skyte ferdighetene :roll: fikk en tekstmelding av tordenstav her om at det ikke var 43, vi skøyt på en and helt likt så 42,5 stk er vel mere riktig.

 

Blei 7 stokkender i kveld, oppe i 43 stk så langt i år, blir nok ny personlig rekord på ender dette året 8)

 

Ikke dårlig. Hvordan jakter du ? Fra kajakk ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...