Jump to content

ANDJAKTA 2009


losn1990

Recommended Posts

ENDELIG nærmer andjakta seg igjen. Prøvde for første gang i fjor, med suksess vil jeg si og mange fine opplevelser. Så håper på like mange fine opplevelser og like bra bestand i år også.

Her er det bare å dele historier, erfaringer og bilder.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skjøt et par stokkender med salongen i forfjor. Brukte Eley Subsonic, med perfekt resultat. Salongen er et kjempefint våpen hvis endene er rett utafor haglehold. Med demper kan man få skutt flere fugler utifra samme flokken hvis de ikke sitter for tett. Husk bare at kula omtrent garantert rikosjerer.

Link to comment
Share on other sites

er det lov og skyte ærfugl med salong?

 

er det ikke slik at det er lov til å skyt dyr opp til en hares størrelse da :idea::?: , men ikke hare med salong....

å en ærfugl er vel mindre enn en hare, noe som vil si at det er fullt lovlig. :idea:

gjennomsnittsvekta på en ærfugl er på 2,2 kg og har ei kroppslengde på 58 cm, mens en hare ligger på opptil 5 kg og kroppslengda er på omtrent 60 - 75 cm

Link to comment
Share on other sites

salong er lov på alle ender ja. skal prøve ha med salongen i år jeg og. savna det veldig! husk bare å få bratt nok vinkel ved skyting mot vann og hulspiss så er 22LR det beste du kan få til stille snik jakt!

noen som har noen tips for å få litt fart på endene? var massevis med ender der jeg jaktet i fjor, men de rørte seg ikke av flekken om jeg ikke fikk noen til å skremme dem bort.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
Noen som har erfaring med lokking kun ved bruk av lyd, uten lokkender?

 

prøvde dette i fjor. der vi jakter er det 2 dammer avskilt med ei lita skogrand, så når vi lokka så fløy de over oss og satt seg på den andre dammen, med mindre de datt før de kom så lang da :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På fredag starter andejakta og det er jo ikke lenge til. Kano og lokkefugl er rigget og klart til innsats, men så dukker det opp en liten tanke i bakhodet.

 

Hva slags vær er best å jakte i??

 

Litt vind er jo greit fo rå få bevegelse i lokkefuglene, men hvordan påvirker regn disse fuglene. Bør man jakte med masse vind og sol, vind og oversyet, vind og regn.......

 

Hos oss meldes det kraftig regn fredag, og da er det kanskje ikke noe poeng å dra ut?

Noen som har noen tanker rundt dette?

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Ruskevær er andevær, sånn er det ivertfall her i skien.

Jakter rundt Børsesjø, og det er tidlig om morran og seint på kvelden vi skyter ender.

Men for lav tåke er ikke ønska.

Duskeregn er absolutt det beste været, gjerne litt vind også.

Men det er stor sjans det også er lokale forhold som utgjør hvor mye fuggel det er

i lufta. Vi jakter på trekk.

Til sjøfugljakta (SOM TANKBÅTEN ØDELA!!! :evil: ) har det tidligere også vært bra i govær, å det er ikke

feil på sjøen.

Men anbefaler å vente til september- november, det er ivertfall da det er best her på østlandet..

Skitt jakt :)

Link to comment
Share on other sites

gleder meg nå ja :D , blir nok en tur ute på fredagskvelden ja, regner med den skoledagen blir lang :?

 

hva slags ammunisjon tenker dere å bruke? som sagt før så har stål funket bra innenfor 20m...holdene blir som regel ikke noe mye lengre der jeg har jaktet, så kommer nok til å gå for Saga nr 2 i år også...ellers tror jeg nok de Black Cloud skuddene funker som fy, men de er litt dyrere enn Saga.

Link to comment
Share on other sites

Kjører alltid federal steel speed shock 12/76 us 2 og 4 te andejakt og sjøfugl, og samme i 12/70 til duer disse

har ca 470 m/s utgangshastighet, tidligere brukte jeg RC og RIO.

Men disse er suverene på luftas jagere.

De raskeste stålskudda er best ifølge jakttester.

Men blackcloud er sikkert bra, men nesten dobbelt så dyre. Og kanskje typisk USA må ha greie i mine øyer.

Men her har sikkert noen prøvd disse, uten at jeg skal si for mye.

Link to comment
Share on other sites

Må nok ut å prøve meg uansett på fredag tror jeg.

Planen er å sitte i kano, inne i sivet. I sivkanten utenfor skal jeg legge lokkefugl i grupper. Mye ender som svømmer forbi der, samt at plassen er lett synlig i vannet.

Har håp om gjess også der.

 

Ammo: rester av det jeg har fra annen jakt: saga, remington mm stål mesteparten. Har noen andre Vismut eller noe til gåsa

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

da er alt ryddet og klart. vært og ryddet en sti så vi skal greie å snike oss innpå endene best mulig og også laget noen skyteposter til salongen. underveis i arbeidet fløy det ut ca 30 ender som satt på vannet i sivkantene :D gleder meg til fredagskvelden nå ja :D

Link to comment
Share on other sites

vet ikke helt hvor mange vi skjøt men ca 11 stk alle var stokkender uten om ei krikkand.

 

vi startet med snikjakt med salongrifle, vi lå ca 70m unna en andflokk, vet ikke hvor mange det var men de fløy ikke da vi skjøt, for det ble bom først, kula traff vannflata...var bare å legge litt over å da lå det 2 stk stein døde ender i vannkanten, skutt med Eley subsonic Hollow xtra :)

 

etter dette ble det støkkjakt der Losn1990 fikk skutt ei krikkand, satt vel ca 30 ender der hehe :lol:

 

avsluttet med å vente på trekket som startet i ca 21.20, ble noen fine skuddsjanser der også :wink:

 

kommer med noen bilder senere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Meg og min fetter var ute i går, satt med et vatn i går kveld. Ruskevær så det holdt, lokket med lokken som er kjøpt hos XXL og etter 15 min med lokking kom 4 stk stokkender flygende. Landet først på rundt 60-70 meter, men etter noen minutter kom de på skuddhold, og vi fekk hver sin stokkand.

 

473718.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tror jaggu vi kan starte Kammerets Nakenbadere her inne :mrgreen:

Blir konge. eg melder meg frivelig til å være retriever. Får jeg i alle fall sett en and :lol:

Hvilke størrelse bruker dere på haggelet når dere jakter i sjø? Laget et heftig hull i havet med gyttorps 5er haggel i helgen, men andrikken ga meg bare vingen og stakk :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si tilsvarende nr4 bly, altså 3-4 Vismut eller 2-3 stål. Bruker litt ymse rester nå, min ble tatt med Eley Bismuth, no.3 om jeg ikke tar feil. Den jeg mistet fikk en 22 Eley i bakhodet på 50m (siktet litt høyt da jeg pleier å undervurdere holdet), fungerte bra det også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si tilsvarende nr4 bly, altså 3-4 Vismut eller 2-3 stål. Bruker litt ymse rester nå, min ble tatt med Eley Bismuth, no.3 om jeg ikke tar feil. Den jeg mistet fikk en 22 Eley i bakhodet på 50m (siktet litt høyt da jeg pleier å undervurdere holdet), fungerte bra det også.

Da er det rett ut og handle. Gyttorpen er noe nikkel sak. Har fungert på tidligere jaktmarker hvor det var så bra skjul at det ble tatt på en 10-15 meter, men her var det vel snakk om en rundt 25. Pluss at den lå på sjøen, og det gjør det vel ikke så mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en liten stokkand familie utenfor hytta som smågutta matet med gammelt brød, og dagen etter at jakta starta var det bare to små igjen av familien. De fikk hver sin 22 kule i halsgropa og ble stekt i panna med bacon og servert med ferske poteter, samt paprika, rødløk og eple surret sammen med litt sukker og appelsin jus og hvitløksmajones. Snadder.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en liten stokkand familie utenfor hytta som smågutta matet med gammelt brød, og dagen etter at jakta starta var det bare to små igjen av familien. De fikk hver sin 22 kule i halsgropa og ble stekt i panna med bacon og servert med ferske poteter, samt paprika, rødløk og eple surret sammen med litt sukker og appelsin jus og hvitløksmajones. Snadder.

 

huff har ikke villet skutt husfugl.....er rypejeger,men lar rypa nær huset få gå i fred.men det er da meg.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Må ærlig inrømme at jeg liker det særs godt når jaktprat blir til god matprat. :D

 

Og V-max; skjøt de ikke fra trappa... Og hadde tenkt å la de være i fred, men da det plutselig bare var to små igjen, så ble de en god hyttmiddag. De tre andre hadde vel møtt hver sin haglstorm dagen før...

Link to comment
Share on other sites

ble en liten tur ute i kveld også, etter en resultatløs posteringsjakt med Bård308 og Hovinjr.

Trekket begynte noe tidligere i kveld, heldigvis. kom inn ca 15 stokkender og 6-7 krikkender. Men bare 2-3 skudd ble avfyrt og resultatet ble 1 stokkand på meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...