Jump to content

ANDJAKTA 2009


losn1990

Recommended Posts

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har bare erfaring fra sjøen, og har kun brukt stokkender i 50-50 blanding. Det trekker til seg både silender, ærfugl, kvinand og selvsagt stokkand og de andre. Så tror ikke det er så nøye. Men kanskje har andre andre erfaringer? Jeg ville kjørt fifty fifty :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Et lite spm angående lokkeender:

Hvordan skal fordelingen av kjønn være når jeg skal sett ut stokkender?

Et lite spm angående lokkeender:

Hvordan skal fordelingen av kjønn være når jeg skal sett ut stokkender?

 

Jeg har spurt andejegere med langt mer erfaring enn meg selv om det samme, og de fleste bruker kun hunnfugl tidlig i sesongen. Dette fordi så tidlig som det er nå, så ser både hann og hunnfugl ut som hunnfugl...

om en måned eller to, sper de på med hannfugl. Vet ikke om det er noe i det :?:

Link to comment
Share on other sites

Et lite spm angående lokkeender:

Hvordan skal fordelingen av kjønn være når jeg skal sett ut stokkender?

Et lite spm angående lokkeender:

Hvordan skal fordelingen av kjønn være når jeg skal sett ut stokkender?

 

Jeg har spurt andejegere med langt mer erfaring enn meg selv om det samme, og de fleste bruker kun hunnfugl tidlig i sesongen. Dette fordi så tidlig som det er nå, så ser både hann og hunnfugl ut som hunnfugl...

om en måned eller to, sper de på med hannfugl. Vet ikke om det er noe i det :?:

 

Det høres jo logisk ut :)

Link to comment
Share on other sites

jeg hatr akkurat begynt å jakte and:) ved terrenget mitt går det en elv det letta over 20 ender fra i hælja :D

men jeg lurer på åssen den beste måten å jakte på dem ? dem ligger å flyter i elven, skaut etter 1 men bomma :lol: noen som har noen gode tips ?? :D

 

Spørs om du jakter med hagle eller rifle :)

 

Jakter du med hagle kan du enten, som nevnt ovenfor støkke de slik at de flyr, eller du kan lokke de ned i elva med lokkeender og skyte de før de lander. Den siste metoden er vel kasnkje litt mer krevende og unødvendig om du de holder til der og er der hele tiden :mrgreen: Da er det bare å støkke og skyte.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tips til andejakt på sjøen? Er første året jeg prøver meg spesifikt på "vanlige" ender før skarv og ærfugl åpnes 1.oktober.

Pleier å skyte litt av hvert av det som dukker opp, eller iallefall prøve å komme innpå det jeg ser, og er ikke vant til at det ikke er fugl.

Har sett endel stokkender i etpar bekkeutløp i sommer, men nå er de vekk. To turer i helga, kikket til øyet var stort og vått, men ingenting skytbart, og ingenting som fløy noe sted. Var igrunnen lite ærfugl å se også og de har det vært tjukt av tidligere - men de er nok langt ute sammen med skarven nå som det er fint vær. Så noen alkekonger, det er jo hyggelig, og også en flokk havsuler.

Hvor kan endene være?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fant ut jeg måtte prøve meg på and jeg å, har liksom ikke kommet på å jakte på and før.

Så dro ut i går kveld for å prøve kvelds trekket, fikk da skutt to i halv mørket men satan de kommer fort måtte hver våken for å si det slik :mrgreen:

var kjempe gøy så nå gleder jeg meg til å smake fagsten :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fant ut jeg måtte prøve meg på and jeg å, har liksom ikke kommet på å jakte på and før.

Så dro ut i går kveld for å prøve kvelds trekket, fikk da skutt to i halv mørket men satan de kommer fort måtte hver våken for å si det slik :mrgreen:

var kjempe gøy så nå gleder jeg meg til å smake fagsten :mrgreen:

 

hehe :wink:

prøvde du me lokkeender? har opplevd at hvis du bruker det kommer de enten og setter seg eller flyr i hundre og skit fart over vannet første gangen, for så å snu og komme inn igjen, roliger og lavere.

 

hvordan er egentlig bestanden i år? her virker det som det er lite med ender i år.. har ikke jakte hardt heller så må være mindre av dem..

 

gratulerer til all som har skutt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ærfugl er det nok av her i hordaland og, men vi får jo ikke jakte på de. Trist, men man må jo forholde seg til lover og regler og religion og fred og slikt :cry: . Håper de fikser dette ved neste korsvei. Tar en båt ca 15 min ut til hytten, og forrige helg så jeg minst 150 ærfugl på den turen.

Link to comment
Share on other sites

har hatt årets første bad i dag!

skulle hente 2 stokkender jeg hadde skutt...hadde det litt for travelt med å komme meg ut og hente dem,så båten var full av vann!!fikk tak i siste anda,så sank sjekta under føttene mine :oops:

har egentlig aldri tenkt på hvor kaldt oktobervann kan være! :lol:

Link to comment
Share on other sites

i marra tidlig bærer det ut på et skjær her i østfolds skjærgård!!gleder meg!!bryr meg ikke om været som er meldt;) her skal det jaktes:)får håpe det er noe ender ute som kan slå seg ned på lokkefuglene..shit jakt til dere andre innpå her!!

Link to comment
Share on other sites

vel hjemme igjen fra sjøen!!ble en bom i dag gett.:) jaja.jakta har så vidt begynnt!på vei inn , nesten ved brygga vår , lettet det jaggu nærmere 150 gås fra jordet nede ved vannkanten. drar dit i marra for å prøve :D hehe..kan bli interresant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...