Jump to content

ANDJAKTA 2009


losn1990

Recommended Posts

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hadde meg en tur på sjøen for å fiske litt fra kaien!

Tok no med meg haglo i tilfelle noen ender skulle komme på skuddhold. Såg en and som for å dykket litt bortforbi kaien når jeg kom fram, men fisket litt først.

 

Etter en stund så såg jeg at anden begynte å nærme seg kaien og gjømte meg bak noen store steiner! Til slutt så kom anden på ca 20 meter og falt for et velrettet skudd i ryggen.

 

Blir kansje noen flere turer i år, men blir nok ikke det store problemet å få fatt i ender, til tider koker det med ender her på nordvestlandet. Men har ikke bruk for mere enn 5-6 stk......

 

525724.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur rett etter jobb med 6,5x55bruker. Ble totalt tre stokkender i dag. Skikkelig drittvær så burde jo komme drøssevis med ender, men det var dårlig trekk.

 

6,5x55bruker knallde to ender og eg ein, regne med han hadde poengtert dette dersom ikke jeg gjorde det. Han hadde dessuten en teori om at det var noen som jaktet på trekket like i nærheten og at det var de som ødela for oss :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skal jakte ender til uka. Har funnet et sted hvor det er ca 1 milliard :shock: stokkender og godt med gås. De ligger og dupper i en svært langgrunn bukt hvor det liggen masse stein i alle størelser. Dette er i sjøen, og planen min er å vade ut på morgenkvisten med en kamoduk over meg, sitte inntill en stein og vente på skuddsjanser. Har ikke mulighet til å kamoflere meg på annet vis. Tror dere det vil funke? Hvis jeg ikke ligner noe særlig på et menneske skulle det vel være muligheter?

Er det noen som har erfaring med denne taktikken?

Link to comment
Share on other sites

Var på andejakt på Tjelta utenfor Stavanger for et par uker siden. På fredagen var vinden til stede, men regnet uteble, og fangsten ble mager. Det var ikke mangel på fugl, så sikkert et par hundre ender som føyk over, men samtlige fløy for høyt utenfor haglehold (noen flokker flyr jo over flere ganger så det kan virke som om tettheten av fugl er større enn den egentlig er, men likevel så mye fugl har jeg ikke sett der tidligere).

 

På lørdagen løyet vinden noe, men regnet kom for fullt. Da ble jakten veldig annerledes, og det samme ble fangsten. På en halv time til tre kvarter fikk jeg 4 stokkender og 3 brunnakker. Etter hvert fall springer jeg bort å henter viltet for jeg ønsker ikke at eventuelt skadeskutte fugl skal klare å stikke seg bort. På disse "løpeturene" gikk jeg glipp av flere skuddsjanser, men det er av liten interesse da fangsten og opplevelsen ble som den ble.

Link to comment
Share on other sites

kommer litt an på hvor du skal jakte. Den andejakta jeg bedriver er basert på å postere i endenes trekkrute. De trekker i grålysningen og i skumringen. For meg er skumringsjakta det mest aktuelle da det er jævlig tidlig å stå opp for å få med morgenjakta :wink:

 

Uansett det jeg gjør er at jeg sitter ute på et jorde som ligger i endenes trekkrute. Av og til glimrer endene med sitt fravær, andre ganger flakser det rundt ørene i ett sett. Det mest normale er at jeg ser en del ender og får skutt noen skudd og får ei and eller to. Jeg benytter meg av camonett og lokkeender. Jeg plasserer meg der regn har ført til dannelse av små pytter/dammer på potetåkeren. Her legger jeg ut lokkeender, ca 10 stk bruker jeg. I tillegg er ei andefløyte svært hjelpsom da det er flere ganger jeg har fått flokker til å komme tilbake dersom jeg har oppdaget dem for seint og de har flydd forbi.

 

Endene kan skytes på i det de flyr forbi, eller du kan vente til de setter seg på dammen/bakken. De fleste vil imidlertid ikke sette seg, men fly sakte nedover for å sjekke ut dammen, da er de forholdsvis lette mål. Ammoen jeg bruker er rio venatum størrelse 4 med 36 grams ladning, og jeg synes dette funker greit selv om flere mener vismuth er ubrukelig. Jeg strekker ikke skuddholdene lenger enn ca 25 meter.

 

Der jeg jakter kommer ofte endene mot vinden, og jeg setter meg derfor med vinden i nakken. Dersom det er en av de dagene der det kommer store mengder fugl, føler jeg de kommer fra alle kanter.

 

Helt avslutningsvis, mine erfaringer er at møkkavær er andevær! Helst litt kraftig vind (liten kuling er nok) og regn. Så mye regn som mulig er å foretrekke. Dette med været er imidlertid erfaringer jeg har gjort meg der jeg jakter, og det kan være anderledes fra plass til plass.

 

Håper dette er til hjelp, og håper du får treff på jakta :D

Link to comment
Share on other sites

Årets siste jakttur ble den 22.12. I snø og minusgrader la vi ut i robåt i Harald Hårfagsres forspor, eller skal vi si ro-spor, på Hafrsfjord.

 

Første konklusjon er at måker er dumme dyr. Da måke1 falt i vannet forble måke2, 3 og 4 på skuddhold. Godt for dem at jeg hadde lite ammo med :)

 

Etter en times tid og en ande-bom ble det jul i år også. På ca 15m hold fikk denne plutselig en vertikal akselerasjon på -9,81m/s. 8)

and.jpg

and2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det ble 1 Stokkand på meg i fjor, skutt med rifle.

Som noen kansje har sett i en annen tråd, har jeg et tereng på hånden. Så til høsten håper jeg på å gå litt hardere til verks etter endene.

Og derfor lurer jeg på om noen har en lærerik/god DVD om andejakt å annbefale?

Det, i tillegg til å lese det en kommer over av tråder om emnet her inne, vil nok bidra til å holde "motivasjonen" oppe. Det er mye som frister etter å ha lest om det her.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Noen som har tips til bra lokkefugler? Kjøpte et nytt parti med fugler fra Winge Våpen i fjor og de var bare dritten, altfor små(så ut som en flokk med andunger) og lakken flasset av etter noen få dagers bruk.

 

Mange nettbutikker i Norge som har, cabelas og mange utenlandske også.

 

Noen spesielle dere er fornøyd med?

Link to comment
Share on other sites

Cabelas er meget bra. Jeg har brukt greenhead gear sine derfra. Raske på forsedelse er de og. Ganger du prisen på nettsidene med ca 10-11 så er du på prisen inn til norge, inkudert frakt og toll. Det var i hvertfall fasiten for sa ett år siden, men $ har steget litt siden da. Kjøp og en bag med separate rom i, den er genial med tanke på å holde fuglene fine, og letter utlegging av fugl, spesielt i mørke, med 100%. På grunt vann har jeg bare tatt bagen på skulderen og vadet ut fuglene.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Er det noen som har jaktet and på Radøy i Hordaland og evt vil dele noen tips? Vil gjerne forsøke meg på andejakt nå når den starter 21. august, men mangler erfaring. Tenker det stort sett blir jakt ved sjøen. Trekker det ender forbi på Radøy eller er det best å ha tilgang til ferskvannsområde?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...