Jump to content

jaktradio konsesjon??


Melk

Recommended Posts

Hei!

 

konsesjon for bruk av jaktradio har jeg aldri tenkt på!

Jeg var helt sikker på at man bare kunne kjøpe en "hvilken som helst" radio, og bruke denne under jakta.

Men så fant jeg denne linken : http://www.micropower.no/index1.html :shock:

 

Vil det faktisk si at jeg ikke kan kjøpe meg en normal jaktradio og bruke denne "fritt" ?

Eller er dette snakk om noen spesielle kanaler?

 

hvis det er slik at jeg må ha denne "konsesjonen" , finnes det noen andre alternativ med god rekkevide (blir brukt på skogsfugeljakt)

 

Mitt siste spørsmål, blir : Kan man egentlig bare gi F*** i dette og kjøpe seg en radio og bruke den med fornuft? :P

 

mvh

 

Melk

Link to comment
Share on other sites

Det opp til kjøper av en jaktradio å skaffe seg de papirer som man må ha (konsesjon), og skal man bruke en jaktradio så skal man egentlig ha papirene i orden selv om mange (les: de fleste) ikke har dette.

 

Enkelte får i tillegg lagt til ekstra kanaler (maritime, nødkanler etc.) også disse må man ha konsesjon på. Dette til tross for at butikker gjerne tilbyr sine kunder å legge inn ekstra kanaler. Det er ikke hverken importør eller selger sitt ansvar hvorvidt en bruker av en jaktradio har sine konsesjoner i orden.

Link to comment
Share on other sites

Største problemet i dag er at omtrent alle kan selge "jaktradioer" fritt. Tidligere, så måtte ein inneha konsesjon av Telenor/Post & Teletilsynet for å selge sånne ting. Så i dag selges "jaktradioer" over ein lav sko. Som regel så er det ikkje jaktradioer som blir solgt heller, det er rett å slett amatør radioer, som er programmert med jakt/sikringradio kanaler. Dei fleste i den gata bryr seg ein god f... i om det er lovlige radier heller. Programmerings utstyr er å få kjøpt via nettet og programvare til dei fleste radioer kan ein fritt ( ulovlig sådan ) laste ned frå internett.

 

Så ja det er veldig greit å benytte seg av NJFF sin avgift, det koster ikkje skjorta..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om noen som har kjøpt jaktradio fra sverige :mrgreen: (tv boden.se) for å slippe avgiften, samt kjøpe radioen til en svært lav pris (icom) med en mengde kanaler.

greit og kunne gå på de svenske kanalene hvis det er mangen jaktlag i sving i ommrådet. Hvis dette er ulovlig må du ikke finne på og kjøpe radioen i sverige :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor må man ha konsesjon på jaktradio?
Såvidt jeg har forstått kommer det av at det er et begrenset antall frekvenser der ute. For å unngå at alle mulige frekvenser fylles opp av søppel, ønsker myndighetene å ha en viss kontroll med hvor mange som bruker dem og hva de bruker dem til. På den måten kan man -- i prinsippet, ihvertfall -- ha plass på jaktfrekvensene til at folk kan bruke disse til nettopp jaktkommunikasjon, plass på sikringsfrekvensene til at skogsarbeidere får tilkalt hjelp i en krisesituasjon uten at signalet drukner i pjatt, eller at bønder kan høre hverandre snakke når de er i fjellet og sanker dyr.

 

Hva er myndighetenes begrunnelse.
At totalt frislepp lett fører til kaos og sperrer for fornuftig bruk av eteren.
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder andre alternativ, so vil nok eit sett med Jalla-WalkieTalkie frå Clas Ohlson kunne funke greit til skogsfugljakt og anna bruk der ein ikkje har so stort krav til rekkevidde. Eg trur dei går på walkietalkie frekvensane, og dei er ikkje konsesjonsbelagt.

Men for all del, dei er ikkje av same kvalitet som skikkelege jaktradioar, altso.

Link to comment
Share on other sites

Brukte også sånn derre Rema-radio (Zodiac) et par sesonger i jaktlaget vårt, funka helt greit ut til et par kilometer i åpent terreng, eller om du stod i høyden. I mer kupert terreng kom de til kort selv på 2-300 m hold, samt at de ikke var akkurat laget for feltmessig bruk og fuktighet. Da var veien kort til jaktradio, og hele jaktlaget investerte i det. Men som en budjsettløsning fungerer det greit under de rette forhold, og de er jo konsesjonsfrie.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ligger ute skjema som man må fylle ut på njffs sider.. Null stress.. Rene formaliteter.

Egentlig er dette en jobb som forhandler av radio skal ta, men som mange ikke gjør.

 

Like greit å ta den avgiften, skulle det engang blir spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor må man ha konsesjon på jaktradio?

Hva er myndighetenes begrunnelse.

Så lenge det er et X antall kanaler som kan brukes for alle er det vel det samme hvem eller hvor mange som bruker disse. :wink:

 

Norges Jeger og fiskerforbund betaler årlig 175 000.- for de 6 jaktkanalene de eier og gir oss jegere konsesjon til å bruke, det alene er grunn god nok til å sende dem en 100 lapp i året for å få benytte dem.

 

http://www.npt.no/ikbViewer/Content/108 ... r_2009.pdf

Link to comment
Share on other sites

Tillatelsen er en spektrumtillatelse, og det er pr. def. "en rett til å ta i bruk en definert del av frekvensspekteret i et geografisk definert område uten at det er definert hvor radiosendere geografisk sett skal plasseres".

 

På generelt grunnlag står innehaveren av en spektrumtillatelse rimelig fritt til å administrere bruken av de tildelte frekvensene. (Omtrent som å eie en leilighet i et borettslag, hvor du da i prinsippet eier en "leierett til en bestemt leilighet". Hvordan du innreder leiligheten, hvem du inviterer på besøk osv. er opp til deg. Med tillatelse fra borettslaget (npt™) kan du også drive framleie.)

Grunnlaget for gebyrpålegg finnes i ekomloven § 12-1 http://www.lovdata.no/all/tl-20030704-083-012.html#12-1 , og den den årlige avgiften beregnes ut i fra reglene i gebyrforskriften http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-20050221-0168.html

 

Et eksempel på spektrumtillatelse finner du her: http://www.npt.no/ikbViewer/Content/107889/Utkast_spektrumstillatelse_23_GHz.pdf

 

Hvis man ikke har lyst til å leie frekvensene som NJFF er innehavere av, kan hvem som helst søke om å få sine egne frekvenser. Det vil nok koste en god del tusenlapper i året, men innehaveren av frekvensen (som er den som må betale regninga til npt™) kan da invitere alle sine venner til å bruke denne eksklusive frekvensen - gjerne gratis om han ikke ønsker å dele regninga. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bare interessert i å vite hva NJFF kan gjøre med lisenspriser og forvaltningen av frekvensene. Jeg er litt overrasket over at noen (f eks en organisasjon) bare kan leie rettigheter til noe alle tidligere hadde tilgang til uten videre. Det som er interessant er hva NJFF kan gjøre og ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er NPT som fastsetter prisen på frekvensene (beregnet til 175 000,- for 2009), og NJFF har anledning til la brukerne være med på å betale regninga. På njff.no står det: "NJFF betaler en årlig konsesjonsavgift til PT for bruk av frekvensene. For å dekke denne avgiften samt andre kostnader til søknadsskjema, porto, dataregister og personalkostnader m.m, må innehavere av jaktradio betale en mindre årlig avgift til NJFF.

 

Giro sendes ut før jaktkåret starter 1. april. Konsesjonsavgiften til PT for 2008 er kr. 55.- for NJFF-medlemmer og kr. 95 for de som ikke er medlem."

 

I og med at NJFF er innehaver av frekvensen, kan forbundet velge å differensiere prisen mellom medlemmer og ikke-medlemmer. Det er forøvrig ikke uvanlig at organisasjoner eier/leier frekvenser på denne måten (f.eks. Røde kors). De fleste frekvensinnehavere er organisasjoner og bedrifter, men ALLE kan søke om å få tildelt ledige frekvenser, eller frekvenser som blir ledige om mindre enn 3 år.

Til sammenligning kan det jo nevnes at frekvenser som f.eks. 453-457mhz (NMT 450), samt +/- 900mhz og +/- 1800mhz (GSM) også blir gitt som spektrumtillatelser, og det er ikke uvanlig at telefonselskapene som er innehavere av disse tar seg betalt for at jeg og du skal bruke dem. Innehaverne kan også leie ut frekvensene til andre telefonselskaper, som igjen tar betalt av sine brukere. Den største forskjellen er vel at NJFF skal ha dekket sine kostnader, mens teleselskapene skal tjene penger på sine frekvenser. Avgiften som betales til NJFF vil nok således kunne bli påvirket av hvor mange som blir med på spleiselaget.

Link to comment
Share on other sites

.........

Norges Jeger og fiskerforbund betaler årlig 175 000.- for de 6 jaktkanalene de eier og gir oss jegere konsesjon til å bruke, det alene er grunn god nok til å sende dem en 100 lapp i året for å få benytte dem. .........

 

Som medlem i NJFF eller et lokal lag koster det bare kr 55,-/år.

 

les her:

:arrow:http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... t_id=67282

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Blåser liv i et eldre tråd fordi jeg har et par beslektete spørsmål. Jeg har tenkt å kjøpe jaktradio. Faktisk ønsker jeg å kjøpe to stk....en av bra kvalitet og en rimeligere "backup", som også kan lånes ut til andre i jaktlaget som ikke har sin egen radio. I den forbindelse har jeg bestilt søknadsskjema fra NJFF for betaling av avgift for konsesjon.

 

I et tidligere innlegg i denne tråden står det,

 

"Vil bare presisere at lisensavgiften/konsesjonen gjelder bruk av radiofrekvensene - det har ikke noe med selve radioen å gjøre, selv om denne skal være godkjent for den spesifikke bruken."

 

Det er også hvordan jeg forstår regelverket, men har bemerket at i søknadskjema må mann oppgi serienummer for apparatet. Må jeg da betale for to konsesjoner, én for hvert apparat? Hvis jeg gjøre det, kan jeg da låne ut radioen med tilhørende konsesjon til en annen jeger som ikke har betalt avgiften selv? (Har ikke problem med å betale for to, det er så lite det er snakk om)

 

Jeg holder osgå på med å ta radioamatørprøven. Når radioamatørlisens er i boks vil jeg sannsyligvis også kjøpe (eller istedenfor) en mer "fullblods" håndholdt amatørradio. Mange av disse er godkjent for et bredere frekvensområde som bl.a. innbefatter de jaktradiokanalene. Noen av disse har en funksjon hvor mann kan lagre, f.eks. jaktkanalene i minne og så låse apparatet i "memory only" modus, slik at mann ike kan rote bort i andre frekvenser. Vil jeg måtte betale for endå en konsesjon hvis jeg ønsker å bruke dette apparatet under jakten? (Forresten, finnes det noen bestemmelser som spesifisere hva et "jaktradio-apparat" er, slikt at definisjonen eksluderer en VHF amatørradio brukt på jaktradiofrekvensene?)

Link to comment
Share on other sites

Mitt jaktlag har egen frekvens, og har hatt det siden 90-tallet. Grunnen til å ha egen frekvens, var at vi flere ganger observerte at nabovallet posterte på oss i tilfelle det gikk elg ut av vårt terreng. Som regel gjør jo elgen en runde, og havner tilbake til uttakspunktet (mer eller mindre) når dagen er omme. Men død elg kommer ikke tilbake... :)

I tillegg ble/blir(?) frekvensen brukt som sikkerhetssamband på skytinger i regi av skytterlaget.

 

Det er 15 vall i nærområdet, så med 6 jaktkanaler så er det alltid et annet jaktlag inne på frekvensen i det området vi jakter. Og når halvparten av jegerne heter Bjørn og Ola, så blir det fort litt krøll og misforståelser...

 

Vi betaler 1140 kr for 6 lisenser, altså knappe 200 kr/år.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg skal holde meg til de vanlige jaktfrekvensene. Bare lurte på om jeg måte betale én avgift per apparat jeg eier, eller om tillatelsen gjelder meg som person uavhengig av hvilke apparat jeg bruker

Tillatelsen vi har (på vår egen frekvens) gjelder et spesifisert antall radioer som kan benyttes. Det er ikke spesifisert hverken serienummer på radioen eller navn på bruker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...