Jump to content

Vi som IKKE vil ha ulv og bjørn i norge skriver her


bbdg

Recommended Posts

Denne tråden er startet som en motpol til tråden :arrow: vi som vil ha ulv og bjørn i norge.... skriv her

Moderatorne har stengt ut de som er mot ulv og bjørn i denne tråden, så da må de som er imot også ha en tråd der de får være i FRED uten innblandinger av de som er for.

Regner med at denne tråden blir like hardt moderert som "for-tråden"! Vil ikke ha innlegg fra de som er for ulv og bjørn!

 

OT:

Er ikke dette er ett diskusjonsforum for ALLE, der alle kan skrive i alle tråder :?:

Må virkelig hver side i en sak starte egen tråd for å få sagt sitt :?:

Link to comment
Share on other sites

Vi har ikke hatt ulv på flere år, så hvorfor skal vi ha det nå? Det har jo fungert utmerket uten.

 

I den tråden som ble startet i går skrev jeg også noe. Så det kan kanskje virke som jeg motsier meg selv nå. Men jeg er og har alltiv vært imot ulv i Norge..

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Jeg er IKKE moderator. Men, jeg vil minne dere om at tråder om ulv er på toppen av "the big 5" her på forumet hva angår tråder som modereres hardt. Det er fordi det, av eneller annen grunn, raskt dukker opp noen som oppfordrer til eller forteller om ulovligheter i disse trådene. Forumreglene er ganske klare, slikt er ikke lov. Så du har lov (selvfølgelig) til å si at du er i mot ulv i Norge. Du har ikke lov å si: "Gjør som meg, skyt og grav" eller lignende. På samme måte som du ikke har lov til å oppfordre folk til å bruke blyhagl, skyte over vei, jakte i romjulsredningen, kappe stokken på hagla ved pistolgrepet og løpet til15cm, osv.

Grunnen til at jeg minner om dette er at jeg skulle gjerne sett en ulvetråd som faktisk fungerte, uten at den må modereres ihjel. Selvjustis folkens! Dette er et diskusjonsforum, men det vil ikke si at alt kan sies her inne.

Bent

Link to comment
Share on other sites

I respekt for eldre generasjoner og deres kamp mot rovdyr så poster jeg her :wink: Hvis dagens rovdyrforvaltning fortsetter, så blir det værre og værre å bo på bygda :( Når ungene må kjøres på skolen i frykt for ulv, er noe riv ruskende galt :evil: Ingen av dem jeg har pratet med, som bor i ulveområder, ser noe positivt i den! Bjønn har jeg derimot litt mer sans for, bamse brakar vet du :wink:

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Ut i frå trådtittel og sånn som eg tolkar trådstarter so skal dette vere ein tråd kun for dei som ikkje vil ha ulv og bjørn i Noreg, og argumenter for dette synet. Alt anna vil bli hardt og brutalt moderert vekk. Fortsatt som en del av den nye politikken som er ønska av brukerane på dette temaet.

mvh VestlandsJeger

Link to comment
Share on other sites

Som det har blitt nevnt av andre her på forumet så skorter det mye på dagens forvaltning, og det er vel det som også gjør at jeg er mot ulv i Norge.

Kunne nok satt meg på for, om ulven ble kalssifisert som villsvin og mårhund av myndighetene. Fritt skytbart hele året. Men det kommer nok ikke til å skje. Så derfor blir det et rungende NEI fra meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker ikke ulv :!: og hovedårsaken til det er at den effektivt setter

en stopper for en viktig del av norsk kulturarv der den er til stede. Nemlig jakt

med løs hund. Den forringer livskvaliteten til alle løshundjegere der den er.

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Hvis dagens rovdyrforvaltning fortsetter, så blir det værre og værre å bo på bygda :( Når ungene må kjøres på skolen i frykt for ulv, er noe riv ruskende galt :evil: Ingen av dem jeg har pratet med, som bor i ulveområder, ser noe positivt i den! Bjønn har jeg derimot litt mer sans for, bamse brakar vet du :wink:
Nå er det vel flere dokumenterte angrep på mennesker fra bjørn enn ulv så dette er vel ett litt merkelig argument.... :?: Men jeg er igrunnen også mer skeptisk til ulv en bjørn :? Dette er helst pga av bjørnen ikke er en ren kjøtt eter. Men jeg er imot bare så det er sagt, så jeg ikke blir moderert :lol:
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg er sterkt i mot ulv da jeg jakter med hund og med ulv i terrenget blir det fort stopp for den type jakt.(det er min grunn)

Men jeg forstår også dem som får ødelagt næringa si / nærområdet sitt ikke ønsker ulv dem har vel den sterkesteog mest reelle grunnen til og ikke ønske ulv

Leif R

 

bbdg får full støtte ifra meg også

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siterer en debattant på Aftenposten:

 

Mange folk fra urbane strøk ser på bygde-Norge som et slags akvarium: Steder som ikke forandrer seg og som man kan titte på og si: "Å så fint". Eller steder man drar til på påskeferie ol. Stivnede utstillingsvinduer fratatt alle andre rettigheter enn å se fine ut og som kun er til for andres velbefinnende.

 

Glimrende ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker ikke ulv :!: og hovedårsaken til det er at den effektivt setter

en stopper for en viktig del av norsk kulturarv der den er til stede. Nemlig jakt

med løs hund. Den forringer livskvaliteten til alle løshundjegere der den er.

mvh Taiko

Enig i den, men det stopper jo ikke der. Skal ulven få høste overskuddet/tilveksten i et område faller jo grunnlaget for all jakt på de arter ulven spiser bort, for de som bor der.

Når jeg da, enfoldige sjel, bemerker at ulven ikke er noe bidrag til fremme av jakt og skyting i Norge( i de områder der den har blitt presset inn), referanse til Kammerets formål, blir det neglisjert eller fjernet.

Jeg ser ikke helt hvordan man kan være glødend jeger og samtidig neglisjere de berørtes problemer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke at det kommer klart frem noe sted, men hva baseres tallene på? De ulvene som faktisk blir funnet med skader påført av mennesker(gift, kuler m.m.) PLUSS de som forsvinner og aldri blir funnet? Jeg har sterk mistanke om det siste.

Link to comment
Share on other sites

Vi som bor på bygda utryddet disse dyra for over 100 siden for og drive et livsgrunnlag med dyr for og produsere mat og derfor kunne disponere utmarka , de fleste av oss er da fortsatt avhengig av det og hvorfor skal vi da innføre disse dyra igjen når de er bare til ugang ! ikke er de utryddingstruet på kloden eller ! Jeg er ikke bonde selv for og understreke det men jeg er ivrig bruker av losende hund og den formen ønsker jeg og fortsette med og derfor er ulv spesielt dårlig likt fra min side . Når de atpå til blir utsatt av fanatikkere blir det enda mere feil og at myndighetene forvalter dette helt feil er det ikke rart det blir borte noen i ny og ned .

Men sett dem ut i Nordmarka så er det helt greit .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne hungeren etter å få en norsk ulvestamme(av russiske ulver) er forankret i en trang til å vise resten av verden hvor flotte vi er. Hva skulle det ellers være? Vi får jo ikke se den uansett, hvis du ikke er så uheldig å prøve å drive litt utmarksbeite da.

 

Denne trangen til å ta seg bra ut er bare tull. Jeg er imot både ulv og bjørn. Jeg bryr meg heller ikke om at naboen har finere blomsterbed enn meg. Det trekker nemlig til seg både bier, hveps, fluer og biller. :lol:

Link to comment
Share on other sites

jeg er ivrig bruker av losende hund og den formen ønsker jeg og fortsette med og derfor er ulv spesielt dårlig likt fra min side

Dét er og en grunn til at jeg sympatiserer med de som ikke vil ha ulv. Ulven gjør ingen nytte for seg, annet enn til show-off for miljøvernet og politikere. Spør du en mann på bygda hva som er den viktigste kulturbæreren av en mann og hans drivende hund kontra ulv, så gir vel svaret seg sjøl... Men en del av meg ville likt å møtt og sett en ulv i det fri og, så jeg er litt splittet... Kanskje fordi jeg verken er sauebonde eller har ulv i de terrengene jeg slipper bikkja...

Link to comment
Share on other sites

Til deg 'Ranger ' så har jeg jaktet en god del i områder hvor ulven er i dag og i det område er det tatt flere hunder bare i vinter og da er jakta spolert i det område for min del , jeg vil ikke miste hundene vi jakter med, problemet er at vi har streifere som farter jevnt og trutt så det er snart ikke sikkert og drive jakt noen steder her vi bor. Det er derfor jeg sier de kan flytte dem til Nordmarka for der vil de jo ha dem .

Link to comment
Share on other sites

Ja dere sliter jo nok med bjørnen der oppe shooter om dere ikke skal ha ulv i tillegg å sloss med :-).

Skjønner godt du vil ha den til nordmarka. Her er den velkommen for min del for det er ikke noe å jakte her uansett, men jeg har ikke noen særlig tro på at den vil trives her. Er bare skjødehunder og tobeininger å gnage på i dette området. Byråkrater uten krydder er neppe noe for en skikkelig kjøtteter.

Link to comment
Share on other sites

Men en del av meg ville likt å møtt og sett en ulv i det fri og, så jeg er litt splittet... Kanskje fordi jeg verken er sauebonde eller har ulv i de terrengene jeg slipper bikkja...
Du får ta deg en studietur da vel. Syns det er vel oppskrytt, spesielt når man bor rett i nærheten, er det ikke morro i det hele tatt.

Syns ellers du har en fin holdning til det, siden du ikke bor midt i det, det er mange som ikke klarer å forestille seg hvilket problem det er, når det ikke berører dem.

Link to comment
Share on other sites

Ja dere sliter jo nok med bjørnen der oppe shooter om dere ikke skal ha ulv i tillegg å sloss med :-).

Skjønner godt du vil ha den til nordmarka. Her er den velkommen for min del for det er ikke noe å jakte her uansett, men jeg har ikke noen særlig tro på at den vil trives her. Er bare skjødehunder og tobeininger å gnage på i dette området. Byråkrater uten krydder er neppe noe for en skikkelig kjøtteter.

 

Hei og takk for sist ! Nei du sier noe der ! disse trekker jo dit hvor det er nok mat de uansett ,

1 km . nord for der du svingte av rv.30 da du var her var det 2 ulver ute på Glommaisen for ei og eihalv uke siden og flere bilister hadde stoppet og sett på dem etter det som er kjendt og folk mener det var ei hu og hann ettersom de nermest hadde drevet med parringstendenser og da er spørsmålet da hva det blir ut av det ! Og dette er ikke morro altså .

Link to comment
Share on other sites

støtter denne. ei god elg bikkje ble tatt av ulv i naboterenget til der far min jakter i fjor. i gjærstad.er nervøs hver gang dreveren min blir sloppe. men e synes faen det holder å være nervøs for veier,islakte vann,diker osv om ikke kameraten min skal bli jakta på av ei gal lausbikkje populært kalt ulv.

Link to comment
Share on other sites

Syns ellers du har en fin holdning til det, siden du ikke bor midt i det, det er mange som ikke klarer å forestille seg hvilket problem det er, når det ikke berører dem.

Takk, nei det er akkurat det, jeg kan ikke føle på kroppen hvordan det er, derfor er min holdning både splittet og vag i dette spørsmålet. Synes ikke jeg kan sitte oppå gjerdet og kaste skjit hverken den ene eller andre veien da...

Men jeg heller nok mest i den retningen denne tråden peker. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, for meg er det toppen av historieløshet når vi ikke er i stand til å verdsette det våre forfedre gjorde for å få mer ut av naturen. De fikk virkelig føle hvordan det var når skogene var infisert med disse skadedyra! Husk at de dengang faktisk trengte mat for å leve(!) Nå i dag er vi så heldige(?) at vi får maten ferdig vakumpakka, og kjøttet er vel noe som blir produsert på fabrikker?

Ja, vi må i sannhet tilhøre "dessertgenerasjonen" når vi kan ta oss slike friheter som å fremelske skadedyr! Mi personlige meining er at ulv og gaupe er like nyttig som kreft og floghavre! (Unnskyld at jeg gjentar meg selv, men jeg mener det faktisk!)

Link to comment
Share on other sites

Så dette er en tråd der rovdyrmotstandere skal sitte å være enige med hverandre i? Kan ikke helt si at jeg skjønner poenget. Vitsen med et diskusjonsforum er jo nettopp å diskutere hverandres synspunkt og meninger, er det ikke? Og jada, en tråd som forkjempere starter der motstandere ikke "får" delta er i mine øyne like meningsløs.
Kan jo være kjekt å utveksle litt meninger og erfaringer, uten å bli belemret med "nyreligiøst vås". Er kanskje en menneskeret å holde rotter f.eks, men neppe i naboens hus.
Link to comment
Share on other sites

Egentlig hadde jeg bestemt jeg for at jeg aldri skulle delta på disse debattene, men det hender at man bare "må" :lol:

 

Om vi vil ha Ulv og Bjørn, spiller egentlig ingen rolle.

Så vidt jeg vet, er vi pliktig til å ta vare på de truede artene som finnes verden over.

Tror det egentlig er en internasjonal lov på dette uten at jeg skal gå så mye dypere inn i det.

Har hvert fall hørt dette i et 10-talls dyrefilmer (elsker dyrefilmer).

 

Personlig, tror jeg det går på folks frykt for ulv/bjørn.

Merker bare selv når jeg går i de dype skoger at jeg hele tiden tenker på bjørn!

Jeg tenker faktisk så mye på det at jeg blir mentalt sliten av det etter jakt dagen.

Men det er som folk sier, Bjørnen og Ulven er mer redd oss enn vi er redd den.

I mitt tilfelle, tror jeg ikke dette er saken, for jeg tror at hadde jeg gått på Bjørn i skogen, hadde det vært rett hjem etter nytt undertøy :lol::roll:

Men ulv derimot har jeg ingen frykt for i det hele tatt!

Jeg tror grunnen til det, er at Ulven er mindre og jeg føler at jeg kunne forsvart meg med mitt våpen hvis det skulle by på stor fare.

 

Men Bjørnen derimot, tror jeg ikke 3`er hagle skudd hadde vært så effektivt.

Klart man kan alltid ta med seg slugs, men skulle man komme i en situasjon om man bommer... lykke til sier jeg bare. :shock:

 

For 2 år siden var vi 6 venner på jakt dypt inne i de svenske skoger.

Vi hadde funnet et kanon fugleområde og det luktet fugl over alt.

Da jeg måtte krysse en skogsvei/grusvei, så jeg det kom en bil kjørernes opp mot meg.

Jeg brakk hagla og personen som kjørte bilen stoppet og kom ut.

Etter jeg hadde snakket med han en liten stund, spurte jeg om hva han skulle jakte siden han ikke hadde fuglehund?

Jeg fikk vite at han skulle jakte bjørn!

Først trodde jeg at han fleipet med meg, men jeg forsto at det var alvor da han tok frem våpenet.

Jeg spurte han om hvordan han i det hele tatt turte dette, men han bare lo og sa at det var et "adrenalinkick".

Han gikk bak i bilen og slapp hunden.

plutselig utbryter han "OI! her er det bjørn i nærheten" sier han.

Jaha sa jeg, hvordan kan du vite det?

bare å se på hunden sa han, og sant nok, hunden var på sporet med en gang!

Fikk snakket litt mer med han, og fikk vite at han hadde skutt 2 bjørner der året før, og fikk en bjørn på seg som datt knappe 10 meter fra han etter et angrep fra bjørnen.

Fikk også se at han hadde et backup våpen på inne lomma. Jeg aner ikke hva det var for noe pistol, men han sa at det var en fullautomat av noe slag. Det virket hvert fall som han snakket sant om våpenet da magasinet var "unormalt" langt!

Skal si at det ikke tok lange tiden før jeg satt i bilen på vei tilbake til hytta hehe :oops::lol:

 

Rovdyr og menneske kan aldri leve side om side i naturen i harmoni, sånn er det bare.

Mennesker vil alltid ha en frykt for rovdyr og vil alltid jakte dem.

Samme med dyr man ser i Afrika også. Løver tar hyener og omvendt.

Dette er vell det de kaller naturlig… Konkurranse fra andre rovdyr er krise for et hvert annet rovdyr.

Og ja, menneske er også et rovdyr... Det farligste faktisk :)

 

Men når jeg først er inne på naturlig, så vil jeg også nevne noe jeg synes er litt "morsomt"

Hvis Ulv eller Bjørn dreper sau, jeg kan ikke helt se hvorfor alle sauebønner blir så overrasket av dette?

Altså hadde jeg vært en Bjørn eller Ulv, hadde jeg ikke gjort noe annet enn å drepe sau hele tiden!

Hvorfor skal dyret risikere å ta ned en sterk Elg som kanskje kan skade den enn heller å ta ned sau som ikke klarer å løpe mer enn 25 meter uten at de får hjertesvikt? :mrgreen:

Men så sier kanskje mange : bjørnen dreper kanskje 10 sauer i et lite område, og dette er ikke normalt!

JO! det er normalt! klart de dreper alle de kommer over. Det er helt naturlig.

Har dyr sjansen, dreper de det de klarer, så kommer de tilbake i "dårligere" tider.

Kanskje de bare forsjyner seg av jura på de stakkars dyra?

Ja, hvis de liker det, og det er det beste, slakter de alle dyra og spiser det de vil ha.

Se på bjørnen i Alaska... får de tak i nok Laks, spiser de bare rogna til slutt.

Hadde det vært en unødvendig flod av elg i Norge, og det ikke hadde vært noe jaktregler, hadde jeg vell heller tatt indrefileen, og latt skrotten ligge! :) Men husk at dette er dyr i tillegg.

Dyr vil ALLTID ta den lette veien uansett dyreart.

Se bare på Laksen... Laksen svømmer så si helt inn til land så fort mørket legger seg.

Hvorfor det?

For å spare energi self! de er jo ikke helt dumme :)

 

Er jeg for eller i mot Ulv/Bjørn?

Tja, jeg vet ikke jeg... Tror jeg kanskje er litt mer i mot kanskje.

Men jeg ønsker ikke å utrydde arten fra Norsk natur, overhode ikke, men jeg tror ingen av oss vil utrydde noe som helst.

Det er dette som er så vanskelig. Skal man ha en bestand, må man ta vare på den.

For at det skal kunne skje, bør man ikke jakte noen av disse artene uten lisens.

Men siden det er snakk om ville dyr, kan man heller ikke kontrollere dyrene slik at de er kun i et spesielt område heller... Nei, ikke lett :(

 

Men dette er min mening da.

 

/mjælk

Link to comment
Share on other sites

Altså hadde jeg vært en Bjørn eller Ulv, hadde jeg ikke gjort noe annet enn å drepe sau hele tiden!

Hvorfor skal dyret risikere å ta ned en sterk Elg som kanskje kan skade den enn heller å ta ned sau som ikke klarer å løpe mer enn 25 meter uten at de får hjertesvikt?

Har du smakt forskjellen, eller? Tror jeg hadde tatt sjangsen på elgen altså :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Er kort og godt imot ulv. Bjørnen er jeg litt mer difus til da den sjelden er en trussel der vi jakter. Men, skjønner godt folk som bor i bjørne- områder og deres skeptis til den. Jakta i fjor i et tereng hvor det var bjønn, men så den ikke. Synd, for vi hadde lisens. Skal vi ha ulv så la den få nordmarka som område. Da har jo alle som ivrer for ulv fått mulihet til og se den. For ellers i landet kan de umulig være (ulveforkjemperne) Syns virkelig synd på de som prøver og holde en næring i gang i utmarksnorge, der det er ulv. De har det sannelig ikke lett.

Link to comment
Share on other sites

Huff, detta blir jaggu dumt. Er sjølvfølgelig i mot ulv, men er nå rimelig meiningslaust å argumentere om korfor når det blir gjort på denne måten. Ein tråd med berre for og ein tråd med berre i mot? Er det slik vi skal ha det i alle andre diskusjonar og da? Vi modder knallhardt, lag hver deres tråd?

Vel vel, blir lite moro her framover skjønner jeg. Men virker nå som moderator korpset ikkje vil akseptere i ein ulvetråd, og da kan det vel ikkje vera så vanskeleg å ta ut slikt?

Blir vel moddet jeg og pga posting av annet en nei til ulv og bjønn men det får nå stå si prøve.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Det er blitt så politisk korrekt å frede og beskytte rovdyr at jeg holder på å spy!

 

NEI til ulv og bjørn!!!!!!!!!! Jeg mener den skulle vært utrydda totalt fra norge OG sverige, all ulv i norden er russisk så la russerene ta seg av dem slik at arten består. De har skogområder store nok til det formålet, i norge er det umulig å ha en ulvestamme som ikke kommer i konflikt med mennesker.

De koster samfundet millioner i året.

 

Straffen for å skyte en ulovlig er på høyde med å voldta ei dame, der finnes ingen logikk.

Ved slike straffer så sender regjeringen et signal om at ulven er like mye verdt som mennesker? Ulven er BARE et dyr å hadde vi skutt alle i norge og sverige så hadde den fremdeles ikke vært truet som dyreart.

 

Så konklusjonen må være at grunnen til at vi har ulv i norge er for det vi er inne i en trend der det er politisk korrekt å ta vare på rovdyr, en trend som startet med tigre å har eksplodert verden over.

 

Jeg har stor respekt for den jobben våre tippolderforeldre gjorde ved å utrydde hver eneste ulv i norden, med de middlene de hadde så er det en fantastisk prestasjon det står respekt av, i min bok er de større helter en gutta på skauen under andre verdenskrig!!!! :D

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

okey, og med det forstår jeg hvorfor disse debattene tar helt av.....

Jeg er "mot ulv/bjørn" selv, men det finnes grenser. Utryddig er ikke et et alternativ, da er jeg heller for ulv/bjørn.

 

 

Melk over and out....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stor respekt for den jobben våre tippolderforeldre gjorde ved å utrydde hver eneste ulv i norden, med de middlene de hadde så er det en fantastisk prestasjon det står respekt av, i min bok er de større helter en gutta på skauen under andre verdenskrig!!!! :D

Her har vi virkelig en som får sagt det! Etter manges syn er de t.o.m. større helter enn krigsseilerne også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...