Jump to content

S/S, hvorfor det?


LeBoost

Recommended Posts

Ja jeg mener at tyskerne begynte og bygge i høyden sent 1800 tallet, Sideliggerne kom jo fra 1850/60 tallet, Purdey sin Self opner S/S mekanisme kom i 1880 (som faktisk er den samme som lages den dag i dag), Boss sin O/U verson kom 10 feb 1909. Og det er den de aller fleste etter det har strebet etter og kopiere. Men de er jo litt utenfor rekevidde, Så det rent reele alternativet er nok litt usikkert. Men det er heller ikke poenget, poenget mitt var og lufte en teori på hvorfor det er så gjevt med en S/S kontra en O/U. Som en kuriosa så kan jeg jo si at av hagle produksjonen til Purdey så er det i dag 50/50 fordelt på S/S og O/U!!! Men her er det en stor vekt på amerikanere som bestiller O/U, briter holder seg til S/S.

Link to comment
Share on other sites

Joda jeg har sett noen hagler med fabrikk feil med løpene i etasjer hva det nå skal være godt for?

Har så vidt prøvd de greiene men var ikke komfortabel med den så de 30 siste åra har det vært s/s som blir med i skauen/fjellet enten i kal 20/76 som blir mest brukt eller 16 + en drilling i 16 og så klart med 2 avtrekkere og pistol grep. Solgte ei aya hagle med engelsk stokk sist sommer som jeg ikke likte å bruke men dæven så pent våpen og så var det en 12er også så da er det ikke så nøye :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har ei herleg Chapuis RGP Plaine i kal. 20/76. Utrolig lett og hendig, sjølvsagt med doble avtrekkarar og rett, engelsk stokk.

 

Men sia det blir lite tid i fugleskogen og meir tid i steinura etter rev og slikt, så blir ho som oftast ståande i skåpet. Har blitt erstatta med ein omsmidd, russisk Lada-felg :wink: Synd og skam, men slik er livet. Og i og med at eg ventar en Basset Fauve-valp i heimen i vår så ser det stygt ut med tanke på framtidig bruk...

 

Hagla er til salgs om det er nokon interesserte.

 

rgp-2-fbe68.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har også mottat tilbud fra folk her på kammeret om kjøp av S/S, noe jeg setter stor pris på (og er fristet av...)!

 

Hagla er til salgs om det er nokon interesserte.

 

rgp-2-fbe68.jpg

 

Og her er et av tilbudene jeg har fått, og denne frister meg mye! :wink:

Hvilke meninger har folket her om et slikt kjøp, kommer jeg til å bli fornøyd?

Link to comment
Share on other sites

Og her er et av tilbudene jeg har fått, og denne frister meg mye!

Hvilke meninger har folket her om et slikt kjøp, kommer jeg til å bli fornøyd

 

Svar 1; JA, du kommer til å bli veldig fornøyd

Svar 2; NEI, du kommer til å bli veldig misfornøyd

 

Stryk det som ikke passer.

 

Det jeg prøver å si er at du stiller et spørsmål som umulig andre enn deg selv kan svare på :wink:

Hadde det bare vært så enkelt er det mye jeg skulle spurt om...eks. Vil jeg få storhjorten i år? 8)

Link to comment
Share on other sites

 

Og her er et av tilbudene jeg har fått, og denne frister meg mye! :wink:

Hvilke meninger har folket her om et slikt kjøp, kommer jeg til å bli fornøyd?

 

Krystallkula mi virker visst ikke når jeg forsøker å spå fremtiden din :cry: På den andre siden har den ikke fortalt meg så mye om meg selv heller i det siste :wink:

 

Jeg husker LisleArne hadde denne for salg både her på Kammeret og på Finn, og siklet fælt på den selv.... Han var på slutten også nede i en pris som var såpass trivelig for dette smykket at jeg nesten ringte :oops: Grunnen til at jeg ikke gjorde det, er at jeg allerede har en klassisk sideligger i kaliberet....

 

Jeg hadde nok blitt fornøyd jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

s/s er for meg det perfekte våpen på rypejakt i vestlandsk fjell-ur! Hadde en stund sabatti jakt lettvekt o/u, men den ble byttet ut med Suhl mod.127 16/70. Ikke noen "juvel" med mye gravyre og engelsk stokk, men et arbeidsjern med perfekt balanse. Jeg er ikke noen ekspert, men som nevnt tidligere i tråden er det viktigste at våpenet passer skytteren. Enten det er o/u eller s/s. (men s/s er jo uten tvil tøffest) :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Og her er et av tilbudene jeg har fått, og denne frister meg mye! :wink:

Hvilke meninger har folket her om et slikt kjøp, kommer jeg til å bli fornøyd?

 

Krystallkula mi virker visst ikke når jeg forsøker å spå fremtiden din :cry: På den andre siden har den ikke fortalt meg så mye om meg selv heller i det siste :wink:

 

Jeg husker LisleArne hadde denne for salg både her på Kammeret og på Finn, og siklet fælt på den selv.... Han var på slutten også nede i en pris som var såpass trivelig for dette smykket at jeg nesten ringte :oops: Grunnen til at jeg ikke gjorde det, er at jeg allerede har en klassisk sideligger i kaliberet....

 

Jeg hadde nok blitt fornøyd jeg :wink:

 

Nå blei det ikkje Drilling-kjøp som planlagt, så Chapuisen er nå ikkje lenger på markedet :wink:

 

Er ingen stor haglejeger, men skulle det bli eit par turar etter fugl med gordonsetter, så er det ikkje tvil om kva for hagle som er ved mi side :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hva de forskjellige synes er smak og behag mellom O/U og S/S, kan vel sammenlignes med hva man liker av hvilke motorer (for de som er intressert av det...).

Selv har jeg hatt flere biler med "vanlig rekkefirer", men har egentlig ikke blitt facinert av det. Rekkefirere fungerer helt greit til jobben, og man kan trimme og styre på, men det mangler liksom litt skjel... :?

Gi meg en boxer derimot, så begynner blopumpa å banke noget hurtigere!

Det har egentlig ikke så stor betydning om hvor mange høl det er i motoren, men etter å ha skrudd på gamle Safiren så er det kjekt med 6 sylindre som brummer da... 8)

 

Teorien med boxer stemmer kanskje.. Har 3 s/s, en o/u og en luftkjølt boxer med 6 høl og 230 hester :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Baikal sin sideligger med utvendige hanar og sideplater er jo utvilsomt flott og spesiell:

Er du seriøs nå :?: Både stokken og tilpassningen ser jo ut til å være resultatet fra en stupfull russer.. :wink:

 

That's what makes it so special and beutiful :wink:

 

Alle eksemplar er unike; ei hagle hamra ut frå ein gammel Lada-framskjerm av ein spritfull russer blir forskjellig kvar gong :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når man ligger korrekt antrukket(oilskin og engelsk tweed) i sivet og venter på andetrekket, vilken børse gir da lavest og mest usynlig profil?

s/s selvfølgelig. En o/u ville spolert alle sjanser her. Noe å tenke på,selv om det kommer naturlig for enkellte av oss.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening finnes det ikke noen penere våpentype enn en sideligger med engelsk skjefte. Dessverre har jeg måttet innse at jeg skyter betraktelig dårligere med s/s enn med o/u. Det tok mange år, mange hagler og mange skudd før jeg aksepterte det. Idag besudles min tidligere elskede Arrieta av min bror, som treffer bedre med den enn jeg noengang gjorde. Etter at jeg gikk over til en Beretta både i kal 12 og kal 20 treffer jeg tildels svært mye mer enn før - spesielt på banen. Nå kan jeg også skyte 200 skudd på banen uten å bli det minste sår i skulderen eller på langfingeren. Den eneste sideliggeren jeg har igjen er en søt liten .410.

 

Nåvel

 

Poenget med jakt er ikke å ta seg ut og deretter forsøke å drepe viltet på en yndig eller vakker måte, men på en effektiv måte. .....

Det er mange rare moteretninger innen jakt og skyting, men ikke innfør en som handler om estetikk. Jeg skyter dyr i skogen, ikke på cat-walken.

 

mvh gg og god påske

 

Deg om det. For min del er gleden over et pent våpen en del av den totale jaktopplevelsen. Jeg nyter håndverket, spillet i treet, følelsen av å holde en vellaget gjenstand i hendene. På samme måte som jeg er opptatt av hvordan bilen, huset, plenen, møblene og jeg selv ser ut, tar jeg estetiske hensyn også når jeg velger våpen. Men som sagt må estetikken vike dersom effektiviteten blir dårligere.

 

 

 

 

 

...fjollete nikkerser...

 

Øyh! Ingen nikkersmobbing her takk. Til lavlands-og våtmarksjakt hvor gummistøvler er det beste alternativet, er nikkers et utmerket valg. Istedetfor å krølle en gørrtex-bukse med alle sine hemper og spenner ned i støvlene, slipper man med knestrømper. Selv synes jeg det ser mer fjollete ut med jegere som tusler sekkeløse rundt i småskogen på en liten kveldstur etter rugde og hare, kledt i utstyr man kan krysse Grønland med, eller står med tretusenkroners Lundhags til knes i gjørme for å speide etter endene. På høyfjellet er det ingenting som slår en modrrne jaktdress, men på lokale småturer er nikkersen fremdeles bra. Også ser den mye bedre ut.... :)

Link to comment
Share on other sites

uff... Nå fikk jeg skikkelig lyst på nickers igjen.... til å bruke sammen meed Le Chemau støvlene mine, sixpence'en og s/s' en.... :lol: Men, den bør vel være i skinn? Så får den en fin patina etter maaaange dager på jakt?

 

Det som slå meg i denne tråden er at de som (is tørre grad) bryr seg om estetikk, det er de som også liker s/s hagler.

 

Det er noe eget og yndig med et slikt våpen, det har veldig slanke linjer, god balanse, kort og godt vakre våpen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Jeg har en lik s/s som deg @LisleArne. Min heter Aya sl xxv og er i kal 12/70 m/ejektor.

Flott våpen som jeg bruker mye, både på hare, due og gåsejakt.

 

Lurte også på om det var en AyA først, men fabrikken fant ikke noe nummer som klaffet i sine registre. Så tror det er en Arrieta.

Link to comment
Share on other sites

har jaktet i 25 år med en Baikal s/s i kaliber 12.

 

Denne har fylt mange frysere i guttedagene ble det skutt haugevis med skarv og grågås!

Senere ble det skutt mange rådyr

 

Siste årene har den bare blitt brukt til rype og skogsfugl!

 

Før jul sluttet den å smelle dro opp til Rogne Våpen han ville ikke en gang ta i skjiten uten hansker.

 

Så rett før jul Kjøpte jeg meg en Silver Pigeon I i kaliber 12/76 til 16.000,-

Denne har jeg skutt 2 skudd i en trestamme med har liten erfaring med, men skal på leirduebanen så fort jeg får tid.

Synes faktisk Berettaen er klumpette i forhold til Baikalen men sikkert mange som får ondt i magen av slike uttalelser! :-)

Link to comment
Share on other sites

Mitt definitive førstevalg til rypejakt er en gammel plombert S/S med rett engelsk skjefte.. Fuglearten det jaktes på med denne er jo teknisk sett utryddet, plomberingen gjør det dermed både sikrere og juridisk mer stuereint å staure halvfull rundt i steinrøysen...

 

Jeg har sagt det før og er ikke redd for å gjenta det; Jeg foretrekker å bomme med SS fremfor å treffe med OU.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte så smått å lese innlegget etter å ha sett overskriften.

Gadd ikke lese resten da jeg så at det var snakk om noe tvil, snarere enn konstatering.

 

S/S er rett og slett en hagle! det er gammel jakthistorie og tradisjon, feeling og estetikk.

Gjerne en foreseggjort en.

Jeg har ikke en selv nå desverre, men dæven jeg står klar til å hoppe på om det dukker opp en.

Hva angår utskiftbare choker, så er jeg under oppfatningen at...kremthummtåkepratikkeseinniløpenenårdumøtermegetteråhakjøpten :-P

 

Men du? 870? stygg? tull og tøys, Min er vakker som midnattsolen:-)

 

Våpenskapet mitt vil ikke være komplett uten en S/S, O/U. 870 har jeg.

Link to comment
Share on other sites

hehe, har en absolutt brukandes ss i skapet, men når det kommer til stykket så plukker jeg med meg den som var tiltenkt som traktor-haggla, en 870..

Kanskje er det fordi den er mere praktisk, samt at eg ikke er redd for at den skal få seg en trøkk,

eller fordi jeg ikke syns at nikkers og sixpence er spesielt praktisk heller.

Og ikke liker jeg skotsk myravkok.

(Er det en eller annen relgion som tilsier at man ikke skal ta 'cuts'?. Røyksmak er så sin sak, men å ta med så mange giftige alkoholer i tilvirkningen at produktet kan samenlignes med symaskinolje..)

Men, hver sin smak, man bruker det man syns fungerer og føler seg komfortabel med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...