Jump to content

S/S, hvorfor det?


LeBoost

Recommended Posts

Har fått det for meg at jeg har lyst på ei S/S hagle, ser det er flere rundt omkring man kan få tak i til en fornuftig pris.

Hvorfor jeg har lyst på en, kan jeg ikke helt forklare, kan hende denne lysta er bygd på irrasjonellt grunnlag, men slik er det ihvertfall... Kan ha en sammenheng med at jeg synes at den ser finere ut...

 

Så til saken, er det noen som har gode argumenter for/mot O/U og S/S?

Kaliberet er mest trolig 12/76, men 20/76 har også vært vurdert.

Den kommer mest til å bli brukt på fuglejakt, til rådyr etc. har jeg ei stygg 870...

Link to comment
Share on other sites

Helt enig.

 

Jeg har også en sær greie for pene sideliggere, og en nett en i kaliber 20 med engelsk skjefte og doble avtrekkere er absolutt på må-ha lista.

Og jeg har aldri sett en O/U som har gitt meg like stor havesyge som en S/S. :)

Link to comment
Share on other sites

LeBoost :!:

 

Jeg skjønner ikke spørsmålet eller problemstillingen

 

Det er ikke noe å diskutere! Kjøp S/S - det er det som er hagle

 

Og jeg er hjertens enige med de to herrer som har svart over her, jeg er også den lykkelige eier av en nett s/s i kal20 selfølgelig med to avtrekkere og engelsk skjefte!

 

edit: Hvem har noen gode argumenter for å eie en O/U når du alt har en 870?

 

Den komplette haglejeger har en s/s i kal 16 eller 20 og en Remington 870 i kal 12 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og for all del; det er tabu med utskiftbare chokar på ei slik hagle :wink:

Nja, er vel ikke uenig med deg, men siden jeg ikke har for vane med å la folk se inn i løpene, så forblir det en hemmelighet mellom meg og hagla... :wink:

 

Har allerede fått tilbud om ei snasen ei (hagle....) fra en Kammerat, så det blir å gå litt i tenkeboksen (og forhandlinger med ØKH) ei stund nå...

Link to comment
Share on other sites

HVA i all verden! :shock:

 

At det går ann å tenke sånne tanker engang :shock:

 

utskiftbare choker... usj og fysj- gå å vaske munnen sin med såpe og tastaturet

 

Det der med utskiftbare choker var en aprilspøk? ikke sant...

 

Hva?

Da er dette ikke riktig tidspunkt å fortelle at jeg hadde lyst på ei S/S i kal.12/89 med laminatstokk og rødpunkt på?

Og utstikkende choker for enklere skifte selvfølgelig...

Link to comment
Share on other sites

Helt enig.

 

Jeg har også en sær greie for pene sideliggere, og en nett en i kaliber 20 med engelsk skjefte og doble avtrekkere er absolutt på må-ha lista.

Og jeg har aldri sett en O/U som har gitt meg like stor havesyge som en S/S. :)

 

Ja,, helt enig. S/S har en alldeles spesiell sjarm. Jeg har rett og slett ikkje klart å overbevis meg sjølv om att jeg skyter bedre med over under liggere. En S/S føles mYe letter å bære en dag på fjellet.. i hendene mine i hvert fall ;)

Link to comment
Share on other sites

Min eventuelt neste hagle blir S/S med Engelsk skjefte og 2 avtrekkere.

Syns de er meget pene, varierer noe mellom fabrikater selvfølgelig.

 

Eneste grunn for at ei O/U eller enkeltløper kommer i forveien er at de dukker opp til gi bort pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en sær greie for pene sideliggere [...] Og jeg har aldri sett en O/U som har gitt meg like stor havesyge som en S/S. :)

Før, i riktig gamle dager, altså sånn for et par år siden, var det vanlig å høre noe ganske annet fra Sørlandets friskus. Nå forskriver samme mann sideliggere.(!) Og tidligere har han sagt svært fordelaktige ting om boltrifler, på bekostning av halvautomater. Hva har den friske trønderlufta gjort med den tidligere friskusen? VeT|Us seiler opp som kandidat til Kammerets vise mann, vår egen Yoda / Mr. Miyagi / Gandalf. :mrgreen:

 

_________________

 

DISCLAIMER: Jeg vil ikke si noe vondt om sideliggere. Bare noe enda bedre om alternativet:

 

Det er vel egentlig ikke noen spesiell grunn til å velge en S/S, gitt at alternativet er en likt utstyrt/konfigurert O/U. O/U-ern gir jo ei smalere siktelinje, noe som må sies å være en stor fordel når man skal skyte for å treffe. Ingen konkurranseskyttere bruker S/S, for å si det på den måten. Og treffe det man skyter på, skal man vel også på jakt.

 

Men så var det dette med estetikk og føleri og sånn da, og der er denne sideliggeren angivelig alle andre våpen overlegen. Jeg har eid to sideliggere jeg, den ene av dem ganske så fin og fjong, og begge er blitt avhendet igjen. Jeg kan jo ikke uttale meg om andres følelsesliv, men for min del må jeg si at jeg mobiliserer følelser for våpen som er bygd for å få meg til å treffe best mulig.

 

Men jeg velger vel våpen som kona mi valgte meg. Og hun kan ikke ha lagt vekt bare på utseendet, for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skal på jakt med hagle, er utvalget i våpenskapet o/u, pumphagle, enkeltløp, bolthagle og S/S. Men det blir sideligger'n på 80% av jakt turene mine. Synes den ligger best i hånda under støkkjakt.. litt vanskelig å forklare, men "feelingen" er bedre.

Smak og behag:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nesten bare jaktet småvilt med o/u hagle og er svært fornøyd med 687 berettaen min, men jeg får også denne må ha følesen når jeg ser en vakker sideligger, og det er ikke umulig at det kommer en slik i skapet en gang.

 

Det kan vell sammenlingnes å skyte ryper med en vakker sideligger kontra pumpe/automat hagle, som å fiske laks med flue kontra makk :mrgreen: like god i sosen men dog.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med det estetiske, det vakre, balansen, det estetiske, følelsen, hele greia.

 

Og i tillegg er den mer praktisk, siden en sideligger brekkes med mye mindre vinkel enn en O/U, og lades dermed kjappere og hendigere.

Dette er faktisk hovedgrunnen til at O/U rifler aldri har vært foretrukket på farlig vilt.

Link to comment
Share on other sites

Da er dette ikke riktig tidspunkt å fortelle at jeg hadde lyst på ei S/S i kal.12/89 med laminatstokk og rødpunkt på?

Og utstikkende choker for enklere skifte selvfølgelig...

 

Det er heldigvis ikke noen som har laget noe så stygt enda...håper jeg :?

 

@ VestlandsJeger.. du er unnskyldt, det er nok alt arbeidspresset nå mot våren som har gjort deg ubetenksom ett øyeblikk.

Link to comment
Share on other sites

Enig med det som Den Gode Herr Fossdal skriver: følelsen å ha et godt jaktvåpen i hånda,balansen,estetikk,osv, sitte ned ved en pause og beundre godt håndtverk gir noe annet en en o/u ( og ja jeg vet det produseres flotte o/u også). Men jeg blir trofast ved mine sideliggere (En engelsk 12 og min spanske kopi i 20) selvfølgelig med engelsk stokk og 2 avtrekkere... :wink:

@ lEbOOST: Det er greit at det er 1. April, men en sånn kommentar med syntstokk,rødpunkt og greier BURDE kvalifisere til mange års forvaring og STERK medisinering... :mrgreen: Følsomt tema dette her, meeeeeget følsomt.. :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jakt handler i betydelig grad om estetikk. Pen natur, pene dyr, og da er våpenet en del av opplevelsen. Før jeg dro til Afrika i fjor, fikk jeg skiftet til trestokk på geværet, tar seg mye bedre ut på bilder, må vite. Er uhyre sjelden på jakt med hagle, men de få gangene jeg er ute, duger min gamle Aguirre y Aranzabal fra 1960 godt. Den har Prince of Wales-grep, konkav skinne, trykknapp-åpner for forskjeftet, og pent treverk. En o/u gir kanskje et bedre siktebilde, men ingen o/u har noen gang ligget godt i mine svette lanker.

Link to comment
Share on other sites

Du kjøper en S/S nettopp pga følelsen av og gå med ett slikt nydeligt våpen. Pluss de er fine til støkkjakt pga stort "sikte" plan.

 

Mere unøyaktig mener du :lol: Du får ikke større spredning på skura fordi om du har stort og fint "sikteplan"

Nei, kjøp dere easy-hit :mrgreen:

 

Bare erter litt :D

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden solgte jeg min Miroku MK70 i fylla....... Helt irrasjonelt, da jeg skjøt godt med våpenet, det passet meg, hadde choker, gikk godt med det meste av ammo, og det var et flott våpen å se på også.

 

Grunnen? jeg ville ha S/S. Kjøpte en Sabatti Sirio, cal 12/76, to avtrekkere, kun 66cm piper, og engelsk skjefte selvfølgelig.

Erfaring etter fire år er: Flott å se på! Nå begynner jeg å beherske den, men det tok fire år.

 

Hva er positivt kontra Mirokuen? Tja, må bli utseendet og følelsen. Sideligger er nå liksom hagle.

 

Ulemper? ALT. Kontra Mirokuen er alt dårligere......

Slik er det bare. Men, angrer jeg? Nei, sideligger er sideligger!!!

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at en hagle skal være S/S, og ikke O/U.

 

Den første dobbeltløpede hagla var jo selvfølgelig en sideligger.

 

Fordeler med S/S etter min mening:

 

:arrow: Større sikteskinne. "Bare" å brenne av når du har fuglen mellom løpene.

:arrow: Lettere enn en O/U (Vanligvis)

:arrow: Mer behagelig å ha i en reim på ryggen, da flatsida hviler mot ryggen.

:arrow: Ikke noe stress og irritasjoner pga. løpsvelger.

:arrow: Et MYE større ha-begær!

 

Kjøp en sideligger! :D

Link to comment
Share on other sites

 

Fordeler med S/S etter min mening:

 

 

:arrow:Mer behagelig å ha i en reim på ryggen, da flatsida hviler mot ryggen.

 

:shock: Reim på ryggen :shock:

 

Man har da ikke reimbøyler på noe så estetisk og vakkert som en S/S

(Det må i såfall være et germansk harejegerverktøy med pistolgrep)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er en gammel Merkel Modell 8. Altså et "Germans harejegervertøy med pistolgrep" :lol:

 

Er vel egentlig samme våpenet som Sauer & Sohn sin Modell 8.

 

Men det er iallefall en S/S og den beste hagla jeg noen gang har hatt i skapet :D

 

Her er forresten et bilde av hagla mi, og en harepus:

 

harejakt2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Føler meg ikke rett mann til å ha noen som helst mening i denne tråden, da jeg er helt ubrukelig med hagla.

Men av en eller annen grunn besitter jeg 5 stk, 3 av dem sideliggere. En av de er i det ukurannte kaliber 12, men heldigvis svartkruttdrevet og naturligvis med utvendige haner. Blir benyttet de gangene høsten disker frem azurblå himmel og jeg ikke orker å bruke hørselvern. Pur sjarm.

Brukshagla er en fin etterkrigs Buhag cal 16, lagd i 1953, den innehar pistolgrep men det er arv, så det får gå.

Skulle skarvrypa friste, med lange dagsmarsjer og 45graders steinur, så plukkes en engelskskjeftet spanjakk frem i cal.20 Nette 2,5kg gjør turen til en fryd.

Avvikeren kommer frem med de to siste haglene, en halvauto FN Browning i cal 16(sweet sixteen) blir med når skogsfuglen skal skremmes, og er selvfølgelig den eneste riktige halvautoen om man skal eie sådant.

Den siste, tja, hva skal man si om en Star Baikal enkeltløper med 47cm løp og justerbar chocke? :lol:

Junior har gått sine meter med den,og kanskje siste skudd på stammen en gang ikler seg litt russisk ynde når hun må støtte sin far rundt på jakt........

O/U- lages de fremdeles?

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at en hagle skal være S/S, og ikke O/U.

 

Den første dobbeltløpede hagla var jo selvfølgelig en sideligger.

 

Fordeler med S/S etter min mening:

 

:arrow: Større sikteskinne. "Bare" å brenne av når du har fuglen mellom løpene.

:arrow: Lettere enn en O/U (Vanligvis)

:arrow: Mer behagelig å ha i en reim på ryggen, da flatsida hviler mot ryggen.

:arrow: Ikke noe stress og irritasjoner pga. løpsvelger.

:arrow: Et MYE større ha-begær!

 

Kjøp en sideligger! :D

 

Hvorfor skal hagla være så lett som mulig?? Aldri forstått det jeg. Lettere=mer rekyl. Orker man ikke bære, orker man da være i skogen/på fjellet og gå langt?

Ha på ryggen?????? Får man skutt på noe når våpenet er på ryggen?

Løpsvelger er my ebedre enn to avtrekkere. Jakt m hansker om vinteren......så skjønner du.

 

Alt er negativt med S/S kontra en moderne O/U. Bortsett fra utseendet og balansen.....

Link to comment
Share on other sites

Jaktet dei første 10 årene med s/s før broderen blei lei alle bomskuddene mine og tvang på meg en o/u og som han sa på et senere tidspunkt "jøss ikkje bare eg som har vilt med ned fra fjellet lengre"

Må si at treffprosenten økte dramatisk selv om eg har mange tusen skudd med s/s. allerede første jaktsesongen ble det dramatisk økning selv med bare 10 skudd på leirduer før jakta med o/u.

Eg kan forklare det med at "siktebilde" på o/u er smalere og lettere å få til fluktskudd. P.s dette gjelder meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan det være annet enn siktebildet som ble forandret?

Stokkens høyde/vridning f.eks. :?:

 

Synes det er merkelig at 1,5 cm på hver side av kornet - skal være årsaken til suksess`en.

 

Mine hagler (auto, pumpe, o/u, s/s) har stokker som passer noenlunde - og har ingen større fellingsrate - hverken med den ene eller andre.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er en gammel Merkel Modell 8. Altså et "Germans harejegervertøy med pistolgrep" :lol:

 

Er vel egentlig samme våpenet som Sauer & Sohn sin Modell 8.

 

Men det er iallefall en S/S og den beste hagla jeg noen gang har hatt i skapet :D

 

 

det kan vell ha noe med at du er 16 år å er ikke den som har hat flest hagler i skapet :mrgreen:

 

 

sorry for ot, men det måtte ut :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

De første årene jeg var med fattern på opplæringsjakt jaktet jeg med to forskjellige hagler. Ei lita og nett simpson suhl i kaliber 16/65. Og ei aya etellerannet i kaliber 12/70. De var begge lette, balanserte og greie våpen. Men hva hjalp det? kolben passet ikke meg og treff prosenten var og forble lav. ( klarte å få ned ei rype med den i 12/70 til slutt!)

 

Da jeg ble konfirmert brukte jeg konfirmasjons pengene min på noe så fornuftig som ei haggle. Haggla som da ble annskaffet var ei antonio zoli o/u i kaliber 12/76. Haggla var lett og god og bære, å kolben passet meg på en flekk!

Hva skjedde? Jo.... treff prosenten økte både på leirdue banen og på rypefjellet.

 

Men bare så det er sagt! En dag skal jeg ha meg ei lett lita s/s i kaliber 20 med nydelig stokk og engelsk skjeftesom jeg kan ta med når jeg skal til fjells for å se etter rypene.. :D

 

Tror ikke o/u har noen fordel ovenfor s/s så lenge haggla passer DEG :D

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Kan det være annet enn siktebildet som ble forandret?

Stokkens høyde/vridning f.eks. :?:

 

Synes det er merkelig at 1,5 cm på hver side av kornet - skal være årsaken til suksess`en.

 

Mine hagler (auto, pumpe, o/u, s/s) har stokker som passer noenlunde - og har ingen større fellingsrate - hverken med den ene eller andre.

Mirokuen jeg hadde passet meg perfekt rett ut ifra eske.

Sabatti sideliggeren måtte tilpasses mye, da ansikt og armer hos meg ikke er vanlig "hyllevare".

Nå treffer jeg bra med den. Det er klart, uansett S/S eller O/U så MÅ kolben passe skytteren.

 

Når det gjelder balanse har min hagle 66cm piper, noe jeg synes er ideelt på skogsfugljakt. men jeg føler jeg bommer litt oftere på sideskudd etter rypa i høyfjellet. innbildning? Kanskje.

Må innrømme jeg angrer på overgang til S/S, men "Mannsfølelsen" er veldig mye høyere med S/S m engelsk kolbe og to avtrekkere enn O/U.........

Og Mannsfølelsen er en viktig ting

Link to comment
Share on other sites

Jaktet dei første 10 årene med s/s før broderen blei lei alle bomskuddene mine og tvang på meg en o/u og som han sa på et senere tidspunkt "jøss ikkje bare eg som har vilt med ned fra fjellet lengre"

Må si at treffprosenten økte dramatisk selv om eg har mange tusen skudd med s/s. allerede første jaktsesongen ble det dramatisk økning selv med bare 10 skudd på leirduer før jakta med o/u.

Eg kan forklare det med at "siktebilde" på o/u er smalere og lettere å få til fluktskudd. P.s dette gjelder meg :wink:

 

Man kan skyte mange tusen skudd med hvilken som helst type hagle, og bomme mye dersom stokken ikke passer.

Unntaket er muligens halvautoer. Det virker som de fleste treffer bra med slike.

 

Jeg har skutt med hagle til over 40 000 uten å treffe mer enn 16 duer, og med enkeltløper Beretta har jeg skutt 24......

 

Ergo, kjøpt hagle der forretningen har kunnskap om kolbemål. Så kan man velge om man vil ha O/U eller S/S

Link to comment
Share on other sites

Nåvel

 

Sideliggerhagle handler om estetikk, hører jeg noen skrive: Vakker natur, vakker fugl og vakker hagle. Men hva ser man ellers på disse estetikerne: Langt hår, ubarbert hake og overleppe, fillete bukser og møkkete jakke. Skal man ha sideligger får man pokker ta meg se ut som en sideligger også: Sideskill, slips, knickers og nybarberte kinn. Og en Jaguar nede på veien. Hvis ikke blir det bare fjas. Og ikke tror jeg at fuggern blir spesielt takknemlig over å bli felt av en britisk sideligger til hundre tusen kroner.

Poenget med jakt er ikke å ta seg ut og deretter forsøke å drepe viltet på en yndig eller vakker måte, men på en effektiv måte. Sist jeg var på leirduebanen, eller så fra OL i Beijing på fjernsynet, skjøt alle som en med over/under-hagler. Ikke hadde de slips heller. En var dessuten overvektig og hadde skjegg.

Det er mange rare moteretninger innen jakt og skyting, men ikke innfør en som handler om estetikk. Jeg skyter dyr i skogen, ikke på cat-walken.

 

mvh gg og god påske

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid dyre Perazzier, Gamba`er, Browninger og noen andre merker - samt skutt mine 1000`er av skudd iløpet av endel år, og er selvsagt helt enig at en konkurransehagle - ikke er en s/s.

Så Bejing-våpenene, er selvsagt det man skal bruke til konkurranse :)

 

Til jakt derimot - synes jeg at s/s er smekrere å holde i - og har overhodet ikke problemer med de millimeterene på hver side av kornet.

 

Men stokken - uansett o/u eller s/s - er vesentlig :wink:

 

Den siste smekre cal. 20 (s/s :shock: ) jeg kjøpte, skjøt jeg alltid litt under på lerduer med.

Men antok at til jakten - ville dette ikke gi noen problemer, da jeg sikkert ikke ville ha samme kinnkontakt (og derfor ville skyte litt høyere) på jakt.

Men der tok jeg feil - igjen :oops:

Den "lå" bare så j.... godt, at jeg faktisk hadde samme kinnkontakt på jakt også.

 

På korte hold - betydde det ikke noe - men når jeg passerte 25/30 m - gikk svermen under.

 

Selv om drillingens hagleløp er s/s, og flere av mine andre jakthagler er s/s, kjører jeg ikke flotte biler, eller har ekstraordinær habitt :D

 

Drar jeg på lerduebanen (som er blitt sjelden siden -93), og skyter med mine s/s`er og bommer, tror jeg nok at jeg ville bommet med de andre jeg har også :)

 

Nå har jeg hatt både rette stokker, samt med pistolgrep - og synes at pistolgrep er bedre å holde i - når jeg liksom "går klar", da håndleddet er mer naturlig vinklet.

Når jeg ikke går i "klar-modus" - holder jeg over låskassen, og da spiller jo ikke det noen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet dei første 10 årene med s/s før broderen blei lei alle bomskuddene mine og tvang på meg en o/u og som han sa på et senere tidspunkt "jøss ikkje bare eg som har vilt med ned fra fjellet lengre"

Må si at treffprosenten økte dramatisk selv om eg har mange tusen skudd med s/s. allerede første jaktsesongen ble det dramatisk økning selv med bare 10 skudd på leirduer før jakta med o/u.

Eg kan forklare det med at "siktebilde" på o/u er smalere og lettere å få til fluktskudd. P.s dette gjelder meg :wink:

 

En vesensforskjell mellom o/u og s/s er rekylopptaket. En s/s gir et sidelengs "spark" som gjør den betydelig mer krevende å lære seg å skyte med. Kinnkontakten er som kjent en forutsetning for å skyte bra med hagle, og det forutsetter at man kan håndtere rekylen.

 

Min eneste erfaring med s/s er en Star Bajkal kal.12. Den delte generøst ut blåmerker til alle som ville prøve noen runder på jegertrapen. Men det skal også sies at den hadde masse vilt på samvittigheten, men den er nå pensjonert og erstattet av en o/u...

Link to comment
Share on other sites

Nåvel

 

Sideliggerhagle handler om estetikk, hører jeg noen skrive: Vakker natur, vakker fugl og vakker hagle. Men hva ser man ellers på disse estetikerne: Langt hår, ubarbert hake og overleppe, fillete bukser og møkkete jakke. Skal man ha sideligger får man pokker ta meg se ut som en sideligger også: Sideskill, slips, knickers og nybarberte kinn. Og en Jaguar nede på veien. Hvis ikke blir det bare fjas. Og ikke tror jeg at fuggern blir spesielt takknemlig over å bli felt av en britisk sideligger til hundre tusen kroner.

Poenget med jakt er ikke å ta seg ut og deretter forsøke å drepe viltet på en yndig eller vakker måte, men på en effektiv måte. Sist jeg var på leirduebanen, eller så fra OL i Beijing på fjernsynet, skjøt alle som en med over/under-hagler. Ikke hadde de slips heller. En var dessuten overvektig og hadde skjegg.

Det er mange rare moteretninger innen jakt og skyting, men ikke innfør en som handler om estetikk. Jeg skyter dyr i skogen, ikke på cat-walken.

 

mvh gg og god påske

 

Veldig bra sagt! Det er mye "utstyrshomseri", også med våpen. Jeg kjøpte S/S bare for følelsen. Ikke for å vise meg frem.

 

Godt poeng at ingen konkurranseskyttere bruker S/S. de vet vel bedre vil jeg tro:-)

Men det beste poenget du sier er å drepe effektivt! Men det er rart med det, jeg føler litt ekstra glede over å bruke en S/S. Jeg liker rett og slett utseendet.......

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg morer meg stort over endel av innleggene, spesielt "lager de fortsatt O/U?" :lol:

 

Jeg har selv Både O/U og S/S, og det er heller ikke for meg noen tvil om hva som er HAGLE!

 

Jeg kan med hånden på hjertet ikke si at det er noen vesensforskjell på treffprosenten min med de.

 

Grunnen til at folk evt skyter dårligere med S/S tror jeg har følgende grunn:

 

1. Feil dominant øye? Da vil smalt sikteplan hjelpe mye. Og ja: man skal ikke "sikte", men feie fuglen/leirdua, men likevel, det er nå et øye som skal registrere avtrekkstidspunktet.... Det bør være det dominante øyet!

 

2. Litt dårlig konsentrasjon:siden "fuglen/leirdua" er jo mellom løpene så smeller jeg av...?

Det blir som på jaktfelten, når man skal skyte på relativt store blinker, da bommer mange, mens de små, som matematisk er mer vriene, de treffer de fleste? :wink:

 

Sideliggerene har ofte en annen vektfordeling enn O/U: De har gjerne det meste av tyngden mellom hendene, dette gir hendige, velbalanserte våpen, men de setter også større krav til skyteteknikk! De aller fleste O/U jeg har vært borti har mye tyngde forover, og er lettere å svinge, så treffprosenten på leirduebanen blir nok god av den grunn også.

Men på jakt,når man må løsne skudd i mer eller mindre alle tenkelige vinkler, da føler jeg meg mer hjemme med en sideligger, og den balansen som den byr på!

 

Ei smekker sideligger i 20/76 med engelsk stokk, alternativt ei engelsk 12/70, står himmelhøyt på ønskelista mi, enn så lenge får min gamle slarkete sauer holde koken!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må si jeg morer meg stort over endel av innleggene, spesielt "lager de fortsatt O/U?" :lol:

 

Jeg har selv Både O/U og S/S, og det er heller ikke for meg noen tvil om hva som er HAGLE!

 

Jeg kan med hånden på hjertet ikke si at det er noee vesensforskjell på treffprosenten min med de.

 

Grunnen til at folk evt skyter dårligere med S/S tror jeg har følgende grunn:

 

1. Feil sikteøye? Da vil smalt sikteplan hjelpe mye!

 

2. Litt dårlig konsentrasjon:siden "fuglen/leirdua" er jo mellom løpene så smeller jeg av...?

Det blir som på jaktfelten, når man skal skyte på relativt store blinker, da bommer mange, mens de små, som matematisk er mer vriene, de treffer de fleste? :wink:

 

Sideliggerene har ofte en annen vetfordeling enn O/U: De har gjerne det meste av tyngden mellom hendene, dette gir hendige, velbalanserte våpen, men de setter også større krav til skyteteknikk! De aller fleste O/U jeg har vært borti har mye tyngde forover, og er lettere å svinge, så treffprosenten på leirduebanen blir nok god av den grunn også.

Men på jakt,når man må løsne skudd i mer eller mindre alle tenkelige vinkler, da føler jeg meg mer hjemme med en sideligger, og den balansen som den byr på!

 

Ei smekker sideligger i 20/76 med engelsk stokk, alternativt ei engelsk 12/70, står himmelhøyt på ønskelista mi, enn så lenge får min gamle slarkete sauer holde koken!

 

Det kan være som du sier (uten at jeg vet det) at S/S krever mere av skytteren.

 

Jeg er bombesikker kolbetilpassing betyr mye, men ikke minst TRENING er viktig. Det gjelder O/U også

Link to comment
Share on other sites

Dette er et interesant tema. rent teoretisk så skal jo en O/U være lettere og bedre og skyte med, du har mindre forstyrrelser i siktebildet og rekylen går opp ned kontra sideveis, pipene er vel også normalt tyngre slk at man ikke stopper så lett opp i svigen i avtrekket. eneste tenkniske fordelen med S/S er åpningsvinklen, Sikkert mange fler men det er ikke så farlig, fordi det er litt irrelevant når vi skal andle børse. Ihvertrfall de som ikke bare skal ha et arbeidsjern men også er litt våpenintereserte. Jeg har bare sett to O/U hagler som jeg liker utseende på. Det er Purdey sin O/U og Boss & Co sin. Problemet her er at de koster fra 6-800.000 norske kroner. Men de ser utrolig bra ut. Men er pga prisen også irrelevant. Resten av O/U våpnene der ute ser ikke bra ut i det hele tatt. Men, det gjør de aller fleste S/S! Hvorfor har det blitt slik? Jeg tror det har med historikk og gjøre, og den populeriteten hagleskyting hadde for 100 år siden. Da var det statur og jakte og skyte. (vi snakker nå om hagleskytternes vugge, nemlig england) Og den som hade de største jaktene var sef de kongelige. de skøyt mest og fikk derfor også mest fangst. Hva brukte de, Jo de brukte Purdey S/S Hagler, og hvis Kongen kunne bruke Purdey ja da måtte Lord DittogDatt også ha det for det må da være det beste på markedet siden Kongen har det. Og siden Kongen hadde sagt følgende om Boss O/U hagler:"Boss guns, bloddy beautifull, but bloddy ekspesive!" og da kjøpte han aldri noenO/U hagler og brukte kun Purdey S/S og det ble derfor sett på som det rette haglevåpnet og ha.

 

Denne mentaliteten tror jeg kanskej henger litt igjen i dag. Og er kansekj grunnen til at vi er så følelsesladede når det kommer til S/S kontra O/U

Link to comment
Share on other sites

Som jeg leser, så er ikke mitt estetiske kompass helt feiljustert...

Har iverksatt "søken" etter ei brukbar S/S, og jeg har vel funnet noen alternativer...

Har også mottat tilbud fra folk her på kammeret om kjøp av S/S, noe jeg setter stor pris på (og er fristet av...)!

Dette er ikke en stupbombe-avgjørelse, jeg har "noe tid" på meg til å avgjøre (Den H@£%¤&TES "Tante A****" på kammeret i Ålesund kan ikke forholde seg til begrepet "Service"...), så hvis det er noen gode forslag til våpen (i fornuftig prisleie!) er jeg fortsatt intressert å høre!

Link to comment
Share on other sites

Purdey skrev:

Og den som hade de største jaktene var sef de kongelige. de skøyt mest og fikk derfor også mest fangst. Hva brukte de, Jo de brukte Purdey S/S Hagler

 

Hadde man et reelt valg mellom o/u eller s/s for 100 år siden? Jeg spør av rent vitebegjær, men jeg trodde at s/s mekanikken var en betydelig eldre oppfinnelsen en o/u.

 

Ellers kan jeg for egen del avkrefte at "fiffens" våpenpreferanser har hatt noen betydning for våpenvalg i mine kretser. Vi digga o/u fordi det var det pappaene våres hadde gjemt bakerst i klesskapet sammen med pornoen og brennevinet. Vi hadde full annledning til å skue s/s også når Kongen, kronprinsen, redere og direktører kom for å skyte fasaner på markene til Treschow. Med stive overlepper og fjollete nikkerser anstrengte De seg til det ytterste for å ikke ramle i dikene eller forville seg inni brenneslekratt. De måtte ha hjelp til å tenne røyken, de måtte ha hjelp til å skjenke seg en dram, de måtte ha hjelp til å lade børsene. Nei, for oss gutta er det o/u som gjelder. :D

Link to comment
Share on other sites

Hva de forskjellige synes er smak og behag mellom O/U og S/S, kan vel sammenlignes med hva man liker av hvilke motorer (for de som er intressert av det...).

Selv har jeg hatt flere biler med "vanlig rekkefirer", men har egentlig ikke blitt facinert av det. Rekkefirere fungerer helt greit til jobben, og man kan trimme og styre på, men det mangler liksom litt skjel... :?

Gi meg en boxer derimot, så begynner blopumpa å banke noget hurtigere!

Det har egentlig ikke så stor betydning om hvor mange høl det er i motoren, men etter å ha skrudd på gamle Safiren så er det kjekt med 6 sylindre som brummer da... 8)

Og, for ikke å glemme radialmotorene da (bedre kjent på Norsk som stjernemotor).

Når 9 sylindre tømmer seg ut i en eksosring, og dumper eksosen over bord i et stort rør, så skal det mye til for å få meg ut av trancen som den lyden lager... :wink:

 

Så, smak og behag mellom O/U og S/S blir vel opp til den enkelte tror jeg.

Og jeg vet at jeg liker S/S best...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...