Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

Hei!

Har en Sako 75 hunter som jeg kjøpte i for 2 år siden. Siden den var helt ny, tenkte jeg at den ihvertfall burde holde en sesong uten å legge inn ny treolje. Men der tok jeg tydeligvis feil. På slutten av jakta i fjor hadde det kommet et gråaktig parti på venstre siden av låsekassa. Ca 5 cm i diameter. I tillegg var heller ikke resten av stokken særlig pen. Ble mye brukt i fuktig vær, men regnet med at en så dyr rifle burde være nok oljet fra fabrikk, ihvertfall et parr år fremover.

 

Mulig jeg har tabbet meg ut, uansett innvisterte jeg i CCL oljesett (CCL traditional Gunstock Hand Polishing Kit) bestående av to flasker: 1. Oil og 2. Polish. Jeg fulgte bruksanvisningen til punkt og prikke, og forsto det slik at det ikke var nødvendig å pusse hele stokken fri for olje, men nok til at treverket trakk inn den nye oljen. Jeg pusset med sandpapir bare en gang, og ikke mellom lagene. Ventet ca 20 min mellom vert lag. Jeg la til sammen 4 lag med denne oljekombinasjonen. I midt hode hadde det vert mest logisk å legge på olje først og deretter polish oljen til slutt, men etter bruksanvisningen som fulgte med var det i motsatt rekkefølge.

 

Resultatet blei helt greit, men lurer på nå etter å sett denne tråden om jeg kunne fått et enda bedre resultat viss jeg pusett bort ALL ojen før jeg la inn ny olje. Grunnen til at jeg tok denne sjansen var fordi jeg så på det som rart og merkelig om meningen var at jeg måtte fjerne all olje på en splitter ny rifle allerede etter første sesong. Skjønner at dette er viktig på eldre treverk som sårt trenger å få frem en ny side av seg selv ;)

 

Hva mener dere? bør jeg pusse ned trestokken på nytt og deretter gjøre som raudnakke og flere andre her? Noen som har erfaring med denne oljekombinasjonen? Ønsker å få et best mulig resultat serru 8) Burde jeg også pusse med fint sandpapir mellom hvert lag for at oljen skulle trekke bedre inn?

 

Håper noen kan gi meg et godt svar :)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvor god tid du har... Har du god tid og vil ha überfinish så sikler du ned og begynner på side en i denne eller angelina tråden...

 

Aner vi en sjalu dame her?

De er ikke å spøke med :)

Har prøvs så godt jeg kan å gjemme meg bort med pussinga, olje mens hun er på jobb og lufte godt... Har nok ikke klart å skjule det faktum at jeg smører olje på stussen til ent annet kvinnfolk godt nok... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Min gode Raudnakke

Håper du kan ta øya litt vekk fra din nyervervede drilling, :lol: (gratulerer så mye forresten)

og gi meg et lite tips angående porefylling på en beiset stokk.

Regner ikke med at våtsliping med olje er egnet da beisen vil forsvinne.

Har brukt herdins pulverbeis og oljet godt 3 ganger med Liberon finishing oil.

Stokken begynner og bli mettet så jeg tenkte neste skritt var porefylling.

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Pusset ifjor ned min bredvoldstokk, da lakken begynte å bli borte her og der, pusset den ned med fint sandpapir, brukte en fuktet fille og fikk "hårene" til på reise seg og pusset igjen. Dette er da en laminatstokk av flammebjørk iflg. Bredvold. Er det samme prosedyrer på laminat som vanlig trestokk?

Etter pussing startet jeg å olje inn bredvoldstokken med denne Schaftol, extra dunkel. Har gjort det utallige ganger siden i fjor sommer. Fargen ble veldig mørk og fin, men synes liksom at det har blitt mere og mere slik smååå sprekker/store porer litt her og litt der etterhvert, har jeg gjort noe feil tro?. Har kjøpt det 2.del settet fra CCL, vil det fungere tro? fylle porene med den porefylleren? misktenker at vannet vil trenge inn i stokken uansett hvor godt oljet den er, så lenge det er en del porer?

 

Eller må stokken pusses ned en gang til?

 

Det er kanskje stor forskjell på laminat og skikkelig trevirke...?

 

Rifle ble brukt under hjortjakta sist høst, syntes fargen i stokken ble borte ganske når jeg hold det i hånda en jaktdag, bleknet hvertfall nokså fort.

 

Ser sprekkene/porene på bildet under, liksom små åpne sprekker:

05052009020236868b1a3b7141d0b2.jpg?48

Link to comment
Share on other sites

Litt planløs surfing i helga førte til at jeg snublet over denne rapporten fra Linköpings Universitet. Tittel er Fransk polering - spritlakpolering med harpiks og olie og ved en kjapp gjennomlesing ser den ut til å dreie seg om moderne forsøk på å gjenskape ulike klassiske politurmetoder for finere snekkerarbeid.

 

Den kan muligens være av en viss interesse for de verste av oss nerdene her inne. Ihvertfall har jeg planer om å lese den på senga en kveld :oops:

Link to comment
Share on other sites

da er lakken siklet av stokken , og har pusset lett med 400 papir. og er klar for neste trinn

Har jeg forstått prosessen riktig:

vaske med vegetabilsk olje, så smøre mange tynne lag med red root oil.

Skal denne oljen tynnes ut noe ?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg endelig fått ccl settet fra landrø og stokken på min datters konfirmasjonspresent har et strøk i går og et i dag tidlig før jobb:-)

 

Men jeg har et annet spørsmål til Raudnakke:

Jeg har en J. Fanzoj drilling som jeg kjøpte brukt. Tror den er fra begynnelsen av 80- tallet. Stokken er i bra treverk og finishen er god. Når jeg fikk den tror jeg kanpt den hadde vært ute i skogen, så ut som ny. Trenger ikke opppussing enda bortsett fra at jeg gjerne skulle gjort om den "skotske" nettskjæringen jeg ikke synes er så fin. Det jeg lurer på er om du har noen anbefaliger for hvordan jeg skal vedlikeholde stokken så det holder seg ok?

Link to comment
Share on other sites

Først en stor takk til Raudnakke og alle dere som kommer med utrolig inspirerende og lærerik informasjon om oppussing av tresverk.

 

Har idag fått tak i en eldre Sauer s/s kal.12 som jeg lenge har vært litt sugen på å få tak i. De siste måneders lesing her har i tillegg gjort av kravet er at den gjerne kan trenge en oppgradering. Ergo er det duket for ett lite hobbyprosjekt.

 

Har lest det meste av både denne og lignende tråder, men har ett lite ønske. Kunne kanskje Raudnakke eller noen andre kyndige satt opp en helt enkel step-by-step liste? Tenker da som følger f.eks: 1.Sikling, 2.Friske opp nettskjæring, 3.Vannbeise osv. Har som sagt lest det meste, men det blir veldig mye info på en gang for en som er temmelig grønn på dette feltet, og en helt enkel følg-dette-liste hadde gjort seg. Inngående info om hver enkel ting står det selvfølgelig plenty av her.

 

Håper ikke dette var for mye forlangt.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

... Jeg har en J. Fanzoj drilling som jeg kjøpte brukt. Tror den er fra begynnelsen av 80- tallet. Stokken er i bra treverk og finishen er god. Når jeg fikk den tror jeg kanpt den hadde vært ute i skogen, så ut som ny. Trenger ikke opppussing enda bortsett fra at jeg gjerne skulle gjort om den "skotske" nettskjæringen jeg ikke synes er så fin.

- Ikke minst når du har ei børse med edlere stokk-kvalitet kan en liten advarsel være berettiget her. Har gått igang med nettopp slik modifisering av nettskjæringen på min AZ kombi, og har fått overraskelser underveis. Mente jeg fant ut at linjedelingen skulle stemme over de glatte firkantene, men det stemte ikke helt hele veien på pistolgrepet. På forskjeftet stemmer det enda dårligere. Derfor blir ikke linjeavstanden jevn i mitt tilfelle.

Så mitt råd er at du kontrollerer nøye på forhånd hvordan linjedelingen stemmer - i begge retninger og hele veien...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

støtter den merkel95s. Er som du sier masse info om de forskjellige trinnene, men det blir masse spørsmål og info frem og tilbake i trådene.

Så en lettfattet liste/rekkefølge hadde vert fint, ut fra den kan vi i disse trådene lese oss til mer utfyllende info om de forskjellige trinnene.

 

:wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du er inne på et poeng der som jeg glømte å poengtere, Gary...

Skotsk nettskjæring eller Basket Weave (Basket Case) er noe styggedom å gjøre om til vanlig. Jeg gjorde akkurat samme oppdagelse som deg med at linjedelingen ikke stemte overhode. Har etter den episoden ikke prøvd å skjære om en slik, bare renovert dem...

Link to comment
Share on other sites

For et par år siden pusset jeg opp stokken på spettet(mauser). Fjernet gammel lakk med reprin, fasket ned, slipte etter alle kunstens regler. Frisket opp fargen med Herdins pulverbeis iblandet godt med 96. La oljefinish over(kokt linolje/amerikansk terpentin). I ettertiden har jeg brukt såkallt Linspeed(Bivoks/Kokt linolje/Terpentin) ved oppfrisking.

 

Problemet: Den farger av i regn, og blir veldig fort matt i finishen. Kommer seg fort med en runde Linspeed.

 

Noen råd?

Link to comment
Share on other sites

leste noe i den andre tråden om noe som ble kalt sikativ eller hva det var.. Er det noe jeg skal bruke underveis i prosessen eller?

Er det herder?

 

Noen som kan i enkelhet forklare hvordan jeg går frem .. har fått av lakken, pusset og vasket med terpentin,

Så har jeg forstått at jeg skal smøre olja vått i vått, så ett par ganger i døgnet, så en gang i døgnet..

Hvor lenge på hver? Og så vet jeg at et sted i prosessen skal det skal våtslipes (porefylling) .. men så synes jeg å huske der var noe herder/sikativ snakk også.. når og hvordan skal dette skje?

 

Som dere skjønner er jeg helt grønn på dette området :roll:

Håper noen kan ta seg tid til å gi litt lærdom til en amatør :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06: Meget god rapport med mye fin lesing! Lenge mellom fagrapporter med så mye bra innhold.

 

Er det ellers noe erfaring med bly-sikkativ her?

 

Venter og i spenning på "das kammershaftöl" da pakke fra http://www.mountainroseherbs.com/ ankom i dag. Kan anbefales, og de har god service. Da jeg etterlyste pakken (pga noen helligdager kalt påske tok det noe lenger tid) fikk jeg kjapt svar, og de hadde til og med vert på posten.no og sjekket norsk behandlingstid på utenlandspakker for meg.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om du skal porefylle? I så fall ligger mye info i starten på tråden her. Ellers er det bare å mette opp med olje.

 

Tror jeg hadde på 8-10 strøk olje, + porefylling, før jeg begynte med herder. Men igjen - les i starten på tråden her, samt tråden om "Angelina". Utrolig mye info der.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den er ikke helt mettet, og det er akkurat det som er trikset. Å påføre herder nå vil få oljen til å tørke på celleveggene. Stokken vil fortsatt kunne trekke litt, slik at blandingen av olje/valnøttstøv fra våtslipingen vil trekkes godt inn i porene....

Jeg pleier å påføre slikt rett fra flaska med en pusselapp.

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på dette med oljer, blir resultatet bra vis man bruker en blanding med linolje, terpentin og benarolje?

Har brukt den blandingen på et par knivskaft og synes resultetet ble ganske bra.

 

 

To tips til dere andre, basert på egne erfarninger :wink:

 

1. Ta ut låsekassa fra stokken når dere sikling/pusser, blir fort riper i den.

2. Når du skal rette ut hakk i stokken IKKE bruk strykjernet som du har brukt til å legge glider på skiene med, kommer til å lukte noe inni helevet!

Link to comment
Share on other sites

Da nermer det seg slutten for oljing av Falconhagla. Etter mye arbeid ble den slett ikke verst. Noen lag olje til på toppen nå, litt herding og en lett polering, så er den klar for avhending.

oljet1.JPG

Blankt og fint ble det, med svært få porer igjen. Klarte til og med å lure frem noen tigerstriper.

oljet2.JPG

oljet3.JPG

Men fortreet er like begredelig. Får finne en trebit som passer til kolben og spikke et nytt. Det gamle er i det minste blankt.

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke (eller andre);

 

Etter først å ha klint inn et flunkens nytt gr. 2 S&L skjefte med Gyttorps stokkolje, fant jeg ut at jeg var på ville veier,- særlig etter å ha lest Angelina tråden samt denne.

 

Jeg pusset/gnikket bort denne "drittoljen" (som sikkert inneholder litt av hvert) med 600/800 våtslipe-papir, vasket med vann, tørket, pusset litt til, og vasket til sist med vegetabilsk terpentin + det rensemiddelet i CCL- kittet.

 

Etter dette har jeg lagt 3-4 lag med CCL red-root oil. Oljen bruker nå 2+ døgn på å trekke inn.

 

Slik jeg oppfatter Raudnakke, skal jeg nå gni inn stokken 1/ døgn i 3 døgn med herder.

SPØRSMÅL: Skal jeg da pusse stokken blank med 0000 stålull mellom hver påføring av herder? Eller bare gni inn lag oppå lag?

 

Etter 3 påføring lar jeg stokken stå en uke (for skikkelig herding)?

 

Deretter våtsliper jeg med 1000-1200 papir med red-root oil (en del runder avhengig av hvor mye mer olje stokken trekker og grad av porefylling som må til)?

 

MEN SÅ DA???

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke (eller andre);

 

SPØRSMÅL: Skal jeg da pusse stokken blank med 0000 stålull mellom hver påføring av herder? Eller bare gni inn lag oppå lag?

 

Ikke noen vits i å pusse med stålull mellom herderpåføringene...

 

Etter 3 påføring lar jeg stokken stå en uke (for skikkelig herding)?

 

Jepp...

 

Deretter våtsliper jeg med 1000-1200 papir med red-root oil (en del runder avhengig av hvor mye mer olje stokken trekker og grad av porefylling som må til)?

 

Riktig, men jeg er skjelden over 800-korning sjøl..

 

MEN SÅ DA???

 

Hva med å bruke poleringsprosedyren til CCL-settet? Siden du først har det, mener jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

hvordan er det med poleringen? skal man gnikke hardt helt til det er tørt? bruker man kun olje.. eller herder også.?

 

Kan noen forklare fremgangsmåten ved polering?

(har klart å miste bruksanvisningen som følgte med ccl settet)

Link to comment
Share on other sites

hei :)

nå har det seg slik at jeg ung og enda like dum smurte in riflestokken min med scaftoil :oops:

men er det noen her inne som har noe gode tips til meg for og få stokken til og bli bedre en den er?? er ikke brukt andre produkter en scaftoil ettersom det var det den lokale pusheren skulle ha meg til og bruke

Link to comment
Share on other sites

hei :)

nå har det seg slik at jeg ung og enda like dum smurte in riflestokken min med scaftoil :oops:

men er det noen her inne som har noe gode tips til meg for og få stokken til og bli bedre en den er?? er ikke brukt andre produkter en scaftoil ettersom det var det den lokale pusheren skulle ha meg til og bruke

 

(Det jeg har gjort,- andre kan kanskje kommentere, men ser ut til å ha funket hos meg);

Puss av dritten med sandpapir 600. Bytt papir ofte. Skyll godt av stokken (i dusjen). Puss videre med sandpapir til du har fått av gørra. Skyll, tørk. Vask med vegetabilst terpentin/ CCL rensemiddel. Se at all overflatebehandling (gammel stygg olje/silikon/overflater) er borte. Fortsett så med innoljing med red root oil.

 

I alle fall det jeg har gjort, etter å ha klint inn en ny S&L grade 2 stokk med Gyttorps stokkolje. Ser ut til å fungere for min del. Har lagt 5-6 lag med CCL red root oil, og skal nå legge 3 lag med herder og stå et par uker etter det.

 

Ta for all del låskasse, løp, underbeslag o.l. ut av stokken før vasking/stokkarbeid. Ellers blir det fort rust og ellers mer knotete å arbeide.

Link to comment
Share on other sites

Osteberg,

 

hur ser stocken ut?

 

Inte så farligt att bruka SkaftÖl en kort tag men i längden blir aldrig stocken mättat redigt. :(

 

Kokt linolja och balsamterpentin 70/30 och lite bivax blandat med terpentin och linolja som finish,

 

är en klassisk behandling som kan brukas som en "quick-fix" under jaktsäsongen. :wink:

 

Men en redig oljeboning, det är hel vetenskap :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

NJA det og pusse den ned tror jeg ikke er helt lett ettesom stokken var lakkert først så jeg skrapte vek laken og helte på med scaftoil til stokken var mettet :oops::oops: så tror nok det må pusses MYE for og bli kvitt al faenskapen :cry:

men kasje jeg skal kjøpe litt herder og bare ha på for syns egentlig stokken ble fin som den er :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...