Jump to content

Mårfangst 09/10


olla94

Recommended Posts

I dag fikk jeg min aller første mår! :mrgreen:

Har aldri prøvd meg på mårfangst før og satte ei syningfelle ut fredag for ei uke siden. Var en del men ikke så mye mårspor der jeg satte den, men det så ut som en god plass allikevel. Så jeg hengte den opp i et tre og som åte brukte jeg to duebryst som hadde ligget i honning et døgn.

 

Den fredagen som var denne helga var jeg og sjekka fella. Var ikke et eneste mårspor i nærheten. Hadde da med et nytt glass honning som jeg hadde lagt et rypehode i natta før. La rypehodet i fella og smurte treet og litt av fella inn med resten av honningen.

 

I dag gikk jeg for å sjekke fella. Da jeg kom ca. 300m fra fella så jeg det første mårsporet. Fortsatte jevnt med mårspor fram til fella med ca. 20m mellomrom. Da jeg var 40m fra fella var bakken full av mårspor som hadde gått i alle retninger. Kom opp bakken og så da måren hang der og dinglet. :P

Måren hadde slikket all honningen av treet og det var hardtrakket rundt fella.

Hang fella opp på nytt i håp om å ta en til før julefredninga :twisted:

Fikk ikke tatt bilde av oppsettet siden det ikke er blits på mobilkameraet mitt. Men slenger med et bilde av måren ;)

 

Hunnmår på 1452g.

 

2m4r6lj.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

har laga ei felle idag av typen mårstokk.fant en fin plass så det blir spennende etter jul og prøve den. sjekka samtidig 2 feller jeg hadde i nærheten.begge var tomme,men jeg hadde hatt besøk i den ene fella.var mårspor rundt fella og måren hadde sitti oppå synningfella og revet ned all grankvisten.ikke nok med det luringen har tatt med seg 2 dueskroter jeg hadde hengt opp som innflagging.alt var borte :lol: får håpe den komer igjen engang :)

Link to comment
Share on other sites

en mår hittils i vinter,den gikk i ei aasbøfelle med honningstampong..hvordan får jeg lagt inn bider i tråden??????????????????????

 

Last opp bilder på f.eks. bildr.no eller sportsfiske.nu. Da får du opp en link du klipper ut og limer rett inn i innlegget ditt.

Grattis med mår forresten!

 

Når det gjelder sirup har jeg en gang tatt mår på en blanding av sirup og sardiner i olivenolje. Ulempe med sirup kontra honning

er vel at honningen lukter mye sterkere.

 

 

Tok ned de siste fellene i dag. Som forventet ingen fangst. Heller ingen spor. Fellene skal opp igjen i nytt område over jul.

Link to comment
Share on other sites

Var ute i skogen å gjekk tur med bikkja i stad. Rett oppafor huset var det masse mårspor :shock: dette hadde eg aldri trudd, men her skal det ut en CB etter jul :twisted: Då eg kom opp til glugga bestemte eg meg for å følge en traktorvei som er brukt til å slepe ut tømmer. 300m frå glugga var det også mårspor, såg også spor her i fjor så dette er garantert ein trekkvei eller en plass måren holder til :):D Her skal det også ut en CB :twisted: berre å begynne å bygge kasse då 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Prøvde meg for fyrste gong med mårfangst for nokre dagar sida. Eg såg ingen spor rundt der fella vart plassert men 100 meter lenger ned i lia var det eit trakk som eg trur var mår. Fella var ei aasebø felle med fiken dyppa i honning som åte ( er dette ein bra kombinasjon?)

 

Eg er ikkje sikker på om det er mår i området men ein kompis hadde fanga ein for nokre år sidan i same område.

 

Det eg var usikker på var om det hadde mykje å seie om eg tok på fella utan hanskar, om måren bryr seg veldig om menneskelukt? Skulle ikkje tru at det gjorde så mykje om eg tok litt på fella/åte med bare hender?

 

Helsing ein som veldig gjerne vil ha svar ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ikke hansker når jeg håndterer conibearfellene mine, og har ingen problemer med å få mår i fella. Har muligens betydning at dette er i kulturlandskap hvor måren nærmest daglig kjenner menneskelukt. Mest betydning trur jeg det har om man røyker eller bruker snus. Lukta av nikotin skal iallefall rotter mislike sterkt.

 

Fiken og honning skal funke fint. Du kan forvente å få endel musebesøk på dette åtet også :?

Link to comment
Share on other sites

Då var årets siste tur for og sjekke og ta ned fellene unnagjort... etter og ha gått litt innover skogen finner eg spor etter to tiur som har vert og vaska seg i elvo her (der kor eg satt ut minkefelle nylig) skikkelig flott og se sånne spor går mykje i dette terrenget her og på 7 år no har eg sett 1 orrhane og 2 røy :S også i dag slår det til med spor etter tiur.. oppløftene!! tilbake til mårfangst sjekka den første fella der hadde det ikkje vert noen ting.. så den blei spent ned og tatt i sekken.. på vei opp til felle nr 2 der måren har vert innom 2 ganger allerede får eg se mår spor som vinkler rett opp mot fella, kjenner eg begynner og dra på smilebåndet og tenker no henger den :D går litt videre og fortsatt er sporene på vei rett mot fella, tankene svirrer om måren som henger der, men til min store skuffelse har måren gått rett under fella (fella henger på falltømmer) kryssa opp og bare stått og sett på fella ser det ut som 2 meter ifra.. lurer på om dette kan være den måren som allerede har vert der 2 ganger.. spente ned fella litt mot min egen vilje men må det gjøres så må det og la ut enno meir åte.. kan bare ikkje få sagt kor masse eg gleder meg til jul og nyttår er ferdig og fellene kan komme ut igjen..

 

i romjula har eg tenkt og leite opp plasser til 7 nye feller er ganske fint terreng rundt om her og veit det er godt med mår, så blir vel noen km og gå i romjula ja..

 

Ellers ønsker eg alle ein GOD JUL!! :D:D

Link to comment
Share on other sites

Hvis måren er innom samme felle flere ganger uten å gå i kan det hjelpe å flytte fella noen meter slik at måren får en ny ting å sjekke ut. Har den vraka fella en gang gjør den ofte det samme igjen hvis ingenting er forandret. Kan være plassering, åte eller en mer sulten mår.

Link to comment
Share on other sites

Fiken og honning er en fin kombinasjon det. Husk at det er stor forskjell på honning. Jeg har brukt Norsk lynghonning som jeg syns har vært bra. Tok et par mårer på det for noen år siden. Da hadde jeg også på litt cognac for at det ikke skulle fryse så fort. Det er artig med mårfangst. Har blitt lite av det i det siste for min del. Må prøve og ta det opp igjen :)

Hei!

Prøvde meg for fyrste gong med mårfangst for nokre dagar sida. Eg såg ingen spor rundt der fella vart plassert men 100 meter lenger ned i lia var det eit trakk som eg trur var mår. Fella var ei aasebø felle med fiken dyppa i honning som åte ( er dette ein bra kombinasjon?)

 

Eg er ikkje sikker på om det er mår i området men ein kompis hadde fanga ein for nokre år sidan i same område.

 

Det eg var usikker på var om det hadde mykje å seie om eg tok på fella utan hanskar, om måren bryr seg veldig om menneskelukt? Skulle ikkje tru at det gjorde så mykje om eg tok litt på fella/åte med bare hender?

 

Helsing ein som veldig gjerne vil ha svar ;)

Link to comment
Share on other sites

Så blei det mår på husets yngstemann (8), som dermed kan kalle seg jeger og fangstmann! :)

Liten hannmår på 1,3 kg/68cm tatt 22. desember. Agn: honning og fiken. CB 120.

 

Fine forhold på Vestlandet no, med opp mot 40 cm snø i låglandet. Men den håplause julefredinga... :evil:

 

553401.jpeg

 

553402.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Denne usikkerheita har eg sett mange gonger, men den er eigentleg heilt merkeleg og fullstendig unødvendig. Enkelt huskeregel:

 

Tenk deg kva spor ein katt kan lage i snøen. Og tenk kva ei velvaksen rotte kan prestere. Begge desse dyra har dei fleste eit "normalt visuelt" forhold til.

 

Då skal du strengt tatt ikkje vere usikker i skogen...

Link to comment
Share on other sites

var ute på min første spor tur i går.. gjekk innover langs ein skogsvei og etter eit stykke ser eg spor etter ein mår som har hoppa over veien :D følte spora og fant ein fin plass og sette felle.. deretter går eg opp igjen på skogsveien og går vel ein 300 m ser eg enno noen spor oppanfor meg går opp og får se at det er reve spor trur eg... men etter og ha fulgt sporene ein 50 m viser det seg at det var 2 mårer som hadde gått der.. følger sporene oppover ein brattskrent og der krysser det pinade meg enno eit mår spor inn mot disse.. sporene følger under ein steinhylle og videre innover i granskogen, velger og gå ned igjen til skogsveien og når eg nesten kommer ned til minkafellene mot sjøen finner eg blod, fjør, og kroppsrester etter 2 stk orrhøne/røy :evil::evil: viser seg at det har sittet eit kull m fugler her og 2 mårer har sneket seg inn fra forskjellige sider og fått tatt kvar sin fugl..

skal ut og bygge kasser og sette disse opp med mat inni.. har tenkt og bruke 2 stk syningsfeller, 2 stk conibear og muligens aasebø eller kania på disse plassene :D

Link to comment
Share on other sites

Denne usikkerheita har eg sett mange gonger, men den er eigentleg heilt merkeleg og fullstendig unødvendig. Enkelt huskeregel:

 

Tenk deg kva spor ein katt kan lage i snøen. Og tenk kva ei velvaksen rotte kan prestere. Begge desse dyra har dei fleste eit "normalt visuelt" forhold til.

Då skal du strengt tatt ikkje vere usikker i skogen...

 

Takker for svar.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det blir laget flere typer av kasser til CB fellene. På bilde er tegningen av den kassa jeg bruker :wink: Gulvet i kassa har fått et sinkbeslag så rekker fra inngangen til åtekammeret og 7 cm mot fella. Jeg bruker trevirke til tak og gulv + veggene i åtekammeret.

Minknetting bruker jeg på baksiden av åtekammeret. Årsaken er at det da blir enklere å henge opp åte hvis fella henger horisontalt ! Jeg har brukt dette oppsettet flere ganger i enden av en oppgangsstokk med heldige resultater. Som dere ser så er veggene kun rundt åtekammeret, men ikke ved fella. Dette er gjort bevisst for å hindre/eleminere problemet med rekylslag. Jeg bruker festerbraketter fra Fangstutstyr.no til fella som jeg skrur ned i gulvet:

 

braketter.jpg

 

ny5l77.jpg

 

Bredden på kassa lager jeg på 10 cm. Høyden er alltid 4 cm høyere enn fella, slik at avtrekkeren har fritt "spillerom". Fella blir plassert slik at taket "går over" avtrekkermekanismen. Dette forhindre da snø/is på avtrekkeren. Åtekammeret er ca. 10 cm dyp.

Link to comment
Share on other sites

Må ha det inn med t.skje. Nå i jule tider. :wink: det brukes bare 1. Men vil ikke fella "tippe" og ligge an med den ene slag buen, eller gjør ikke det noe. Grunnen til at jeg spør er at jeg skal til å lage noe nkasser nå. Eller er det sli kat begge slag buene blir festet under de "anlegga"

Link to comment
Share on other sites

Les i denne tråden og tilsvarende tråd fra i fjor så får du masse tips.

Det greieste når du har bare to feller er å snekre kasser. Kassene er litt store å drasse på, men med bare 2 er det ikke noe problem. Lad fellene med honning, f.eks i nylonstrømpe. Kjøtt og fisk er også ok som åte.

Fabrikknye feller bør renses slik at de ikke stinker. Du bør også kontrollere at utløsermekanismen er følsom nok. Utløseren skal ikke ha dødgang, noe mange conibear desverre har.

Link to comment
Share on other sites

Les i denne tråden og tilsvarende tråd fra i fjor så får du masse tips.

Det greieste når du har bare to feller er å snekre kasser. Kassene er litt store å drasse på, men med bare 2 er det ikke noe problem. Lad fellene med honning, f.eks i nylonstrømpe. Kjøtt og fisk er også ok som åte.

Fabrikknye feller bør renses slik at de ikke stinker. Du bør også kontrollere at utløsermekanismen er følsom nok. Utløseren skal ikke ha dødgang, noe mange conibear desverre har.

 

 

tusen takk :wink: Har sett spor etter måren :D og venter berre på at julefredinga slutter, har hjortekjøtt og fisk i massevis :) har også ei kråke i frysen eg skal bruke :D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Er det noen som vet hva jeg kan regne med i shipping og toll hvis jeg bestiller cb feller fra NW trappers for 100§?

 

Meget spennende tråd dette!

Sjøl bruker jeg cb 120 montert til trestamma på brakett. Bruker nesten alltid skråstokk opp til fella.

Henger åtet som er pakket inn i nylonstrømpe (Rå, hakket løk,en bra skje med hermetisk hundefor, litt makrell i tomat, honning og fiken samt et kvart kokt egg) rett bak avtrekkermekanismen (2 cm innefor) Bruker valerinadråper og honning på trestamma opp til fella.

 

Grunnen til at jeg "bare" bruker cb 120 er at jeg synes den treffer mer presist, og kun med enkeltslag i overgang nakke/hode.

 

Fester en god bunt med tett granbar rundt og over fella, slik at kun den "farlige" veien inn er åpen.

 

Fellene er så og si umulig å se for nysgjerrige turgåere, noe jeg smertelig har fått erfare er nyttig.

 

Skal ta noen bilder av fellesettene (forhåpentlighvis med mår i :wink: ) når jeg spenner de igjen på nyåret!

Link to comment
Share on other sites

hei har lurt på om jeg skal prøve meg på mår fangst så jeg har noen spørsmål,

hvor for jeg kjøpt feller?

hva er greit å brukke som åte?

hor ofte må jeg se til fellene?

hvor mye koster ei felle?

kan katter gå i fellene?

hva jør man med måren vist man får noen er det noen som kjøper disse?

hvilken type felle burde jeg kjøpe?

 

mvh

Even

Link to comment
Share on other sites

LISSA - her er også en fersk mårfanger igang snart. Jeg har bestillt feller fra http://www.syningfella.no/ , og håper jeg får de levert uti januar engang, dersom de holder hva de lover. Stor pågang. Koster vel ca. 300/stk.

Katter går ikke inn i denne.

 

Så har jeg forstått det slik at fiken er rett agn, og at den skal ligge i en liten pose inni

 

Så får vi se etterhvert. Har iallefall funnet et par trekkruter til måren. :wink:

Link to comment
Share on other sites

jegern79...

Er det noen som vet hva jeg kan regne med i shipping og toll hvis jeg bestiller cb feller fra NW trappers for 100§?

 

 

Hei.

Kjøpte noen feller og greier der før jul for 75 dollars. Frakt på dette ble 57,5 usd og så kom toll og mva på 230 nkr.

25 usd i varer utgjør nok ikke så stor forskjell på frakt og mva.

Link to comment
Share on other sites

hei har lurt på om jeg skal prøve meg på mår fangst så jeg har noen spørsmål,

hvor for jeg kjøpt feller?

hva er greit å brukke som åte?

hor ofte må jeg se til fellene?

hvor mye koster ei felle?

kan katter gå i fellene?

hva jør man med måren vist man får noen er det noen som kjøper disse?

hvilken type felle burde jeg kjøpe?

 

mvh

Even

 

vil anbefalle kania fra jaktdepoet i drammen ca 400 pr felle. fanger bra, musefritt åte kammer ,enkel oppspenning.

Kan importere cb 120/160 fra div steder. pris ca 150 eller noe. bra feller som man kan lage flere foskjellige oppsett med

Men leser du om mårfangst her på kammeret får du alt den informasjon du trenger å mye mer.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Siden det i år er det berømte musesåret, så kan kanskje dette settet hjelpe ?

 

l9mvr.jpg

 

Her har jeg plasser 2x160 CB-feller, en i hver side av kassa. De er festet med enten festebrakett eller spiker. Begge fellene har gode vandringsmuligheter, så rekylslag unngås. Jeg har lagd et hull i taket på kassa hvor jeg bruker fiskesnøre ned til åtet som er på størrelsen med en appelsin. Dette åtet ligger i en nettingstrømpe som jeg løfter nesten helt opp til taket på kassa før jeg knyter det fast. Åtet blir dermed fritthengende og musesikkert.

 

Dette oppsettet må stå ca. 1,5m fra bakken. Jeg ville satt dette oppsettet der hvor 2 graner står tett. Lagd ei bru over de og plassert kassa oppå. Kamuflert hele greia med granbar.

 

Hva trur dere ? Kanskje litt greiere med tanke på "museangrep" ?

Link to comment
Share on other sites

Så sant du ikke lager kassa veldig høy, vil vel åtet ditt henge en 10-15 cm over gulvnivå. Musa hopper lett opp på åtet ditt hvis den vil. Men strør du litt korn eller solsikkefrø i og under fellesettet ditt er det stor sannsynlighet for at musa vil preferere dette, siden den først og fremst er en vegetarianer.

Link to comment
Share on other sites

Blir jeg plaget av mus på fellesettet kapper jeg av en 1,5l brusflaske som jeg henger åtet så høyt opp mot tuten som mulig i.

 

En enkel og grei måte å unngå mus med.

 

Men i utgangspunktet bruker jeg ikke flaska ettersom jeg har inntrykk av at vanskelig mår heller går i når flaska ikke er der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...