Jump to content

Mårfangst 09/10


olla94

Recommended Posts

Årets andre mår. Fanget i oppsettet vist under. Hadde desverre ikke kamera med meg da jeg sjekket, så jeg måtte opp igjen å ta nytt bilde uten mår. Men den stod i fella med venstre bein i kanten av kassa og fremre bøyle rett over ørene. Like moro hver gang. Hannmår på 1,4 kg og åtet var fjorgammel hareskalle og honning. Nå har jeg ladet med opphengt meisebolle(for å unngå mus) dynka i honning.

 

94242_s.jpg94243_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var en tur og sjekket mårfella mi denne helga, men ingen fangst. Hadde laget til 3 kasser til for CB160 og fikk de ut i skogen.

Nå har jeg åte av både hare, rype, honning og fiken, så får jeg sjekke hva som er best. :wink: Hvis det blir noe fangst da?

Ikke mulig å se spor i nysnøen, så jeg vet ikke om det er mår som i hele tatt har vært innom.

 

Hadde også satt opp ei røyskattfelle (rottefelle) med rypehode som åte, den var gått av og halsen på rypa var borte. Men ingen tegn til at den har slått over noe dyr. Men tror den var litt feil satt opp, og nå tror jeg den skal være mere "fangst-sikker" med god dekning på 3 kanter + tak.

 

Fangst er spennende. :)

Link to comment
Share on other sites

Vært litt treg med å skrive i denne tråden, men har nå fått satt ut 5 feller. en synning, en aasbø, en haugen slag, og to cb160.

Har også fått skaffet meg 20kg honning, så håper å ta minst en mår før nyttår. Haugenfella er på samme sted som der den fanget en mår tidligere i år, og de andre er på nye steder. Har vært dårlig med å ta bilder av oppsettene med kamera, så skal komme tilbake til det ettersom denne pc'n ikke vil ta imot mobilbilder.

 

Bruker litt forskjellig som åte, bla. annet honning, trost, orrfuglhode og luktstoff.

Link to comment
Share on other sites

Var og såg til cb fellene mine på søndag. all honning var vekke fra flasketuten eg hadde det i, låg masse bleierester rundt stokken ( bleie til å suge opp honningen i ) la på masse ny honning, både på stokken og i flasketuten. Bygde inn fella litt meir og håpte. Men i går var all honningen vekke, og ingen mår.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Håper det :lol: .. går den ikkje i, så lager eg ein kasse, så den ikkje kan lure seg unna :x ... Men opplevde dette i to feller, står ca 300 meter fra kvarandre.. ( samme måren? )kan det vere andre dyr som stikker av med honningen??? ekkorn? mus trur eg ikkje, for eg lagde musesperring på begge stokkane.. Einar eller brake som me kaller det :)

Link to comment
Share on other sites

Var å sjekket feller i Imsdalen i går kveld. Det hang jaggu to mårer å dingla. Den ene gikk i en 120, og den andre i en svensk slagfelle(se bildet). Dette er tredje måren i år, og fellene har vært ute i kun 2 uker. Dette blir morro. Hadde feller der forige vinter også, men lurte kun en.

 

Dette var to ungmårer, og en gammel hann. Den gamle manglet hale (gammel skade).

 

Fikk de på vekta akkurat,og de veide 1,14, 1,32 og 1,51(uten hale). fra venstre mot høyre. Var nok kansje bare en ungmår da?

 

 

normal_11.JPG

normal_22.JPG

33.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

var ute og sjekket fellene idag.i den ene haugens fella mi var åte borte for andre gang i år. første gang var det en kjøttbit og nå siste gangen hadde jeg nylonstrømpe med vrakhonning.strømpa var revet istykker og all honningen var borte.nå er det kommet sporsnø så kanskje snøen viser hvem som er syndebukken.er det noen som vet hva slags dyr som tar honning?mistenker at det kan være mår.fella står oppi et tre.

Link to comment
Share on other sites

På Haugenfella sitter åtekroken rimelig åpent til for viltet. I og med at åtet må dras i får at fella skal utløse, så trur jeg nok ikke det er mår. Den ville nok prøvd å ta med seg åtet og dermed utløst fella hvis den kom. Mus eller røyskatt er nok mer sannsynlig, men jeg har tatt feil før så det blir spennende med sporsnø :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når både kjøtt og honning er borte tipper jeg mår og for hard utløser! Et vanlig problem på Haugenfella. Ta med ei fil og juster litt på hakket bøylen er festet i!

 

Koppangshannen: Var den på 1,3kg en hanne kan det godt være en årsunge. Grattis med bra fangst!

 

Foxfood: Når mye honnig forsvinner på så kort tid er det nok mår. Og trolig samme mår begge steder. Lykke til med den, artig med utfordringer!

Link to comment
Share on other sites

takker for svar.ska følge godt med på sporsnøen.fella står der jeg fanget min første mår.derfor har jeg litt troa på mår.har spent fella på nytt idag og hatt på nytt honningåte.denne gangen surret jeg nylonstrømpa inn med en bit fra en vedsekk.håper at en evt mår må slite litt mer med og få løs åte nå og dermed utløse fella.har også justert utløseren litt bedre nå,så da er det bare og vente :D er ekornet ivrig på honning?

Link to comment
Share on other sites

Grattis med mår koppangshannen :lol:

 

var ute å sjekka fella som honningen stadig forsvant fra, ikveld...... Og der hang den :lol::lol: lurte den til slutt.. fin ho mår på 1.2 kg.. Min aller første mår noensinne :mrgreen: ...

det var mørkt, så eg tok fella med heim, men den skal ut igjen. Og etter det eg har lese her, så er det muligheter å ta fleire på samme plassen???

Skal prøve å legge ut bilde av den seinere...

Link to comment
Share on other sites

takker for svar.ska følge godt med på sporsnøen.fella står der jeg fanget min første mår.derfor har jeg litt troa på mår.har spent fella på nytt idag og hatt på nytt honningåte.denne gangen surret jeg nylonstrømpa inn med en bit fra en vedsekk.håper at en evt mår må slite litt mer med og få løs åte nå og dermed utløse fella.har også justert utløseren litt bedre nå,så da er det bare og vente :D er ekornet ivrig på honning?

 

Ikkje gje opp... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Grattis foxfood! Ekstra artig når slike luringer går i!

 

Når det gjelder honning og ekorn har jeg hørt om at ekornet kan ta honning, men aldri opplevd det sjøl. Og jeg bruker nesten bare honning i fellene. Det ene ekornet jeg har tatt tok et nøtteskrikehode.

Link to comment
Share on other sites

Da har det pinande meg vert mår på åte mitt igjen. denne gangen er eg sikker på den har sneke seg inn, uten å løyse ut avtrekkeren på cb160 fella, mistenker den å vere nokså hard på avtrekkeren.. prøvde å løyse den litt. satser på den sitter i morgen :lol::lol: ( måren alså )

Link to comment
Share on other sites

Hvilket hakk bruker du på utløseren? Det ytterste pleier å være det som utløses lettest. En tørrkvist på hver side av utløseren slik at åpningen blir mindre gjør at måren blir tvunget til å gå rett på utløseren. Den sitter nok snart i fella den der også!

Link to comment
Share on other sites

Sjekka fellene i går natt, hadde fullmåne så måtte ta en tur, er litt lettere og komme seg ut når jeg fikk lappen :) ikke noe fangst da. men ved fella på store myr der hadde det vært mår helt oppe på stokken til synning fella. Detta var ingen liten mår!!! En som jeg kjenner som skal ha drevet med fangst der for 3-4 år siden sleit med en mår på akuratt samme stedet, kansje den samme??

Link to comment
Share on other sites

Fella har vært i en kasse på bakken, men musa spiste opp alt åte i løpet av et par dager. Så fella er montert på siden av en gran med munningen utover, har satt en stokk ut fra en fjell side og opp mot fella. Jeg skal vente og se om han går i om et par uker. hvis ikke tror jeg at en connibaer 160 blir satt opp like ved sidna :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan funke den vegen der også, men husk at fella skal være mellom åte og inngang. Åte skal ikke festes på utløser. Slik som fella står i kassen på bildet, helt i bunnen av sporene, vil det fort bli feilslag ellersom fjærene vil gjøre at fella hopper framover når fjærene slår. Ut fra det kan det se ut som om du har beregnet litt lite plass. Fjærene skal slå helt fritt! Snur du kassa ser det ut til å være ok.

Link to comment
Share on other sites

22.Nitro: Du må nok snu fella di 180 grader fom frontier sier. Ser at fjærene ligger an på kassen. Testa fella mi når kassen sto den veien. Fella skøyt seg 1 meter opp i lufta og tok nesten fingra mine. Snu kassen og du har en glimrende mårfelle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så litt bedre på bildet til KowBoy´s mår og fikk en liten pekefinger til meg sjøl !!

 

Du har merket kassa de med "Slagfelle for mår" adresse og tlf nr...... Kjempebra. Jeg har bare noen slitne sinkbeslag kjøpt hos Norsk Fangstmann på mine, men her ga du meg en ide på hvordan det bør gjøres :D . Ser også at 220 fella slo perfekt på måren :D

Link to comment
Share on other sites

Ser nå at navneskiltet ble med ja. Så mye for anonymitet på forumet ;) Fikk ordna meg med veldig fine navne skilt hos Lade gravering. Var i overkant dyre da, kosta 100 kroner pr stk. Skal sjekke flere plasser neste gang da jeg tror dette kan gjøres billigere.

220 traff glimrende. Har heldigvis ikke opplevd feilslag med 220 enda som jeg ser en del har opplevd.

Link to comment
Share on other sites

Syningfella kjøper du på www.syningfella.no

Ta kontakt med Leif Bøe og han leverer varene.

Har selv to mårfeller fra syningfella og venter ei grevlingfelle/levendefangst i posten i disse dager. En avdød nabo hadde en del villkatter som jeg har fått i oppdrag å ta ut. I stedet for kattefelle fant jeg ut at jeg kan bruke fella på grevling når oppdraget er utført.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...