Jump to content

Mårfangst 09/10


olla94

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gratulerer med årets første!

 

For å kunne sammenligne med i fjor er det artig med ei liste hvor alle er med, ikke bare de som legger inn bilder. Ei slik liste finner dere nå litt ned på første side i tråden. Er det noe feil kan dere gjerne sende meg en pm. I fjor ble det 141. Vi bør vel prøve å få flere i år? Til nå er det 27!

Link to comment
Share on other sites

Var å sjekka de 3 fellene mine nå i kveld, ingenting.

Begynner å få litt avsmak på Aasbø, for n`te gang var fella spist tom enda jeg har hengt den opp for å unngå dette. Er heller ikke så veldig fan av å måtte spenne ned for å vedlikeholde åtet. Synes CB i kasse er enklere å sysle med...

Link to comment
Share on other sites

Var og sjekket 4 av fellene i dag, og den ene cb hadde klappet sammen. Ved første øyekast så jeg ikke noe spor til dyr i fella, men fikk plutselig se at det ene hjørnet hadde en del hår blitt klemt fast. Er ganske sikker på at dette stammer fra et ekorn.. Så spørs vel om den kommer igjen for å stjele åte.

Ellers ingen tegn til noe mår.

Link to comment
Share on other sites

Aasebøfella er noe drit i skikkelige museår, det gjelder egentlig alle feller som ikke går ann å lage musesikkert åtekammer på!!!

 

Vi fangster nå bare med muse sikre feller, ble dritt lei av å måtte henge ny åte i ALLE fellene hver gang vi var ute å sjekket..

 

Nå er det bare morro å komme til en felle å se honningen er helt urørt mens fella er helt full av musedritt :lol:

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

har sjekka terrenget idag,men helt blåst for mårspor der jeg fant spor ifjor.mye mildvær her på østlandet.lurer på om måren er mer på farten når det blir kaldere?sjekka noen andre steder og fant 3 forskjellige mårspor.satte ut 2 synningsfeller og 2 haugens.får håpe det blir resultater.men musa er håpløs i år.mye arbeid med og bytte åte hele tiden.fant en plass som jeg har litt troa på,på toppen av en åsrygg med ei stor hogstflate som styrer måren mot fella.mulig det er ønsketenking,men man må jo alltid være opptimist :D tar nok og flytter flere feller etterhvert hvis det ikke blir mer fart i måren i terrenget jeg brukte ifjor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også store problemer med sportegn i år. Østlandet renner visst bort om dagen. Nytt terreng og ikke mulighet for sportegn gjør fangsten vanskelig, nesten umulig i år. Har satt ut 2 mårfeller, men uten snø og kulde føler jeg at alt bare blir roting i mørket !

 

Litt snø og kulde hadde vært særs bra :D

Link to comment
Share on other sites

I det milde klimaet vi har her sør i Rogaland for tiden sliter jeg med at honningen bare renner vekk når det regner.

Noen som har klart å herde honning på noe vis?

Evt andre tips til hvordan man får den til å bli værende i fekka?

Har ei Syningfelle som enda ikke har mistet dyden, selv om den går på andre sessongen nå.

Er der forresten noen av dere som fanger mår på disse traktene?

Lurer på om her er noe særlig mår i det hele tatt. :oops:

Begynte med feller her etter å ha skutt en mår i en uglekasse under rådyrjakta :lol:

Link to comment
Share on other sites

jeg fangster i søndre land på grensa mot vestre toten.begynte med mårfangst selv først ifjor selv,men det beste tipset jeg kan gi deg er og gå ut i terrenget og finne mårspor og følge mårsporet på fersk sporsnø.hadde mange turer selv ifjor og lærte mest av det.hvis du følger et spor vil du etterhvert komme til steder i terrenget hvor måren kanskje må gjennom noen områder der hvor du har kantsoner på store myrer,smale skogteiger mellom store hogstflater for eks.der kan det være lurt og prøve og sette fellene sine.jeg fikk en mår ifjor og lever fortsatt på det :D det viktigeste er og ikke og gi opp,det skal være litt vanskelig da er det ekstra stas da det lykkes :D:D

Link to comment
Share on other sites

hei folkens, har i dag bestilt synningsfelle til mår! aldri vært borti felle fangst før så om noen tar seg bryet med og forklare enkelt og greit hvordan dette gjøres hadde det vært knall:) send det gjerne på pm,

andre østlendinger som jakter mår i toten området her?

 

Hei tor_håkon :)

Ta deg tid til å lese all den informasjonen som alt er skrevet i div innlegg i dette underforumet. Mye nyttig og fornuftig er alt skrevet :) Send pm, eller skriv nye innlegg hvis du lurer på noe, eller om det er noe annet innen fangst du vil diskutere.

Topp at du har tenkt på fellefangst :wink:

Link to comment
Share on other sites

De er nok godt på størrelsen med kattepus ja bragisen95. Ser på de 2 jeg har utstoppet her, og de har relativt grove poter. Ellers er jo sportegna til måren ganske unikt:

 

marspor.jpg

 

Minkspor:

 

P1010039.JPG

 

Du ser her bragisen95 at minkspora er mer usymatriske, hvis du skjønner...

Minken har også kortere bein, så buken/magen slår ofte ned i snøen.

Link to comment
Share on other sites

Nå var jeg ute for å skjekke fella en conibear men måren har hoppet over fella for andre gang hva skal jeg gjøre for at måren går igjennom fella i stede

 

Brattere stokk kan hjelpe. Samme med smalere stokk. Men det viktigste er å forhindre muligheten til å hoppe over. En y forma pinne snudd på hodet på toppen av fella hjelper. Vår også oppmerksom på at måren kan tenkes å bruke fjærene på fella til å klatre på hvis de står rett ut til side.

 

Sporavtrykka til måren er markert større enn kattespor. Faktisk nesten på str med en liten rev.

 

Tor_Håkon: Jeg holder til i Hurdal. Du må gjerne ta turen over en gang hvis du vil se hvordan jeg plasserer fellene. Bruker mest conibear.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sjekka fellene i det området hvor jeg fikk måren for litt siden. 5 dager gammel sporsnø ga håp om å se mårspor. Ble skuffa der. Ikke et spor å se. Tror jeg flytter disse fellene ganske snart hvis det ikke dukker opp noe. Har flere andre områder som bør sjekkes. Snødybda var forøvrig 30 - 40 cm. Våt tung snø. Terrenget ligger 3-500 moh.

Link to comment
Share on other sites

I det milde klimaet vi har her sør i Rogaland for tiden sliter jeg med at honningen bare renner vekk når det regner.

Noen som har klart å herde honning på noe vis?

Evt andre tips til hvordan man får den til å bli værende i fekka?

Har ei Syningfelle som enda ikke har mistet dyden, selv om den går på andre sessongen nå.

Er der forresten noen av dere som fanger mår på disse traktene?

Lurer på om her er noe særlig mår i det hele tatt. :oops:

Begynte med feller her etter å ha skutt en mår i en uglekasse under rådyrjakta :lol:

 

mår er der alltid, men om det er større mengder i disse strøka vet jeg ikke så mye om - det kan jo være like greit for småviltet om det ikke er det..

 

tok en mår i fjor på samme fella, så også noen spor - men mange var det ikke. brukte rypeskrott til åte, det holder ganske bra uten å bli surt selv i mye mildvær. ellers tror jeg honning bør funke. luktestoff er også med på å øke aksjonsradiusen til fella.

 

utnytt sporsnøen når den kommer. finner du spor et sted kommer den nok tilbake i løpet av noen uker.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange som sliter med mildvær og regn som ødeleger åtet i mårfellene. Har det samme problemet selv, men har et tips å komme med. I alle fall til de av dere som benytter feller med god plass til åte. Jeg bruker for det meste C160 innebygd i kasser. Jeg lader alltid rikelig med honning, men suplerer åtet med et par hønseegg. Selv om honningen forsvinner relativt fort, lukter det bra av kassene og eggene fungerer som åte selv om honningen er borte. Musene klarer som regel heller ikke å få has på eggene så det går ofte lang tid mellom hver gang jeg bytter dem ut. Benytt også luktestoff i vanntett beholder (filmboks e.l.) ved settet.

Tre mårer har gått i disse fellene til nå, og da har det vert dårlig fangstvær med MYE regn.

Link to comment
Share on other sites

Var ute idag og sjekka feller hjemme idag, hang et ekorn i den ene (åtet var bare honning..). ellers har jeg ikke sett noe mårspor i terrenget på Ullensaker i det hele tatt i år, men tok 2 små her ifjor, så lever fortsatt i trua på at det detter en innom iløpet av sesongen.

 

I Hedmarken derimot er det mer spor å se, men har ikke lurt dem inn i fellene der heller foreløpig. Under siste sjekken på onsdag så hadde måren hoppet over skisporet mitt mens jeg sjekket en felle 100m lenger bort, den bør jeg klare å få inn etter jul, litt bittert at jeg spente ned fellene i dette terrenget for jula akkurat den dagen :P

Link to comment
Share on other sites

Fellesjekk i ettermiddag. Ingen fangst, men kryssa minst 12 spor. Sikkert samme mår som har kryssa flere ganger, men tror det må være mer enn 1. Lenge siden jeg har sett så mye spor på en tur. Nytt område dette, tror det var smart å prøve der!

6 av spora var mindre enn 100m fra nærmeste felle. Inne i skogen var det håpløse sporingsforhold pga snø som har ramla av trærne, så jeg vet ikke om noen av fellene har hatt besøk.

Et sted hadde måren brukt ei bru for å krysse en bekk. Flytta ei felle dit. Flytta litt på ei anna også, samt friska opp luktestoff på samtlige feller. Er meldt kaldere vær nå, så da lukter honningen mindre og luktestoffet blir viktigere.

Har trua på fangst før jul!

Link to comment
Share on other sites

Tok turen for å sjekke mårfella i dag, har bare satt ut ei synningfelle til nå i år.

Den står på goplassen som jeg tok to mår i fjord :D

Grunnet at vi ikke har snø her så har jeg ikke fått sporet mår, for å finne nye "go" plasser for å sette ut flere feller.

 

Da jeg nermet meg fella fikk jeg se en fin mår som hang der :D

Måren som viste seg å være en hanmår veide 1418gram den største måre jeg har fanga.

Tror dette var en voksen mår :D

I fella hadde jeg honning, fiken og løk som åte.

 

545496.jpeg

Ser litt bedre ut nå.

545499.jpeg

Denne måren er fanga i fjord på samme sted :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her på østlandet hvor jeg fangster er det bra med snø mellom 60 å 80 cm. igen fangst enda, men det var en mår som hadde lyst til å undersøke den ene fella men hadde ombestemt seg. problemer med mus som tar åte her også. fikk bekjed fra en hytte eier som har lånt ei hjemme laget kania av meg att han hadde fått en mår i kjelleren på hytta si nå :)

Link to comment
Share on other sites

Plukka en mår ut av ei trapper 90 felle i går. fin hannmår på 1,47kg. Bildet har kommet under :-). Morro når fangsten går såpass. fire mår i fire forskjellige feller.

 

Skjøt også en ravn og ei kråke på samme turen, og når jeg kom til reveåtet satt det to konger der :-). En fin og avslappende lørdag.

 

Flådde en mår sammen med en hel skoleklasse på torsdag, morro:-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har flytta samtlige feller fra området jeg fangsta ifjor til nye jaktmarker,har funnet brukbart med mårspor i det nye terrenget.fant flere fine overganger så nå er det bare og vente og håpe på fangst.må skaffe luktestoff så fellesettene lukter mer,kjedelig når måren bare hopper forbi uten og merke fella. :( blitt kaldt her nå.

Link to comment
Share on other sites

Gikk en tur i et nytt terreng i dag for å se om det var aktuelt som fangstområde. Fant en del spor. Det pussige var at en stor del av mårspora ikke var av den vanlige typen med to avtrykk litt skrått med halvmeters mellomrom. Her var det spor etter 4 poter, en del så ved første øyekast ut som harespor. Andre steder skrittspor. Har sett slike mårspor før også, men aldri så mye som i dag. Mulig det kan ha vært føreforholda.

Absolutt aktuelt fangstområde, men deler av det leies ut eksklusivt så skal jeg få utnyttet det fullt ut må jeg skaffe tillatelse. Resten av terrenget er jff område ut denne sesongen, men så blir det også eksklusivt. Jff har ikke råd til å betale for alt terrenget sitt lenger. Jaktkortsalget dekker ikke utgiftene.

Link to comment
Share on other sites

I går var jeg til fjells og sjekka fellene igjen. Kunne konstatere min andre mus tatt i cb160 :shock::lol:

Var ferskt mårspor 20 meter fra ene fella, men med de mengdene mus som er i skogen er det nok ikke så lett å få måren til å gå i. Blir vel bedre når det blir mer snø...

Spente ned fellene før jul, skal komme sterkere tilbake etter nyttår 8)

Link to comment
Share on other sites

var og sjekka fellene eg satt ut forje søndag i går.. fylte på med honning på fellene på onsdag og i går hadde det skjedd noe.. kom bort til fellen der låg rype hode inni conibear fello :?::shock: all honning aprikos biter var slikket vekk.. har på følelsen av at det kan ha vert mår sette står på ein relativt tynn stokk (falltømmer) men det med akkurat at rypehode låg inne i conibear fello skjønte eg lite av såg ut som den var ristet i og deretter logge fra seg inni fello midt i mellom avløsermekanismen.. tok og fylte på ny honning låg rypehode tilbake på plass senka fjørene på conibearen enno meir og la ekstra mykje gran bar rundt.. så håper vi på fangst hadde det ikkje vert for at det var stup mørkt og at eg bare hadde mobil kamera sku eg logge ut bilde viss eg hadde skjønt kossn vi legger ut bilder.. får se om vi får til ei bilde viss det blir mår.. oppsette er etterligning av eit knutis brukte i sesongen 08/09. takker for ideer der og satser på det blir mår snart..

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig hvis det jeg har skrevet er til inspirasjon! Hvilket sett var det? Det med to enkle plankebiter i v-form kanskje?

Du skal se måren sitter der snart! En skikkelig frekkas det der!

 

For å legge ut bilder: last opp på sportsfiske.nu eller bildr.no. Da får du en link du kan kopiere og lime rett inn i innlegget ditt uten å bruke alskens avanserte funksjoner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...