Jump to content

Mårfangst 09/10


olla94

Recommended Posts

sjekka fellene idag.fikk bekrefta at musa herjer med åte i fellene mine.ikke et eneste mårspor og se langs fangstruta.kommet en del snø.bruker vrakhonning,men det virker som om musa tar det den finner.har fellene oppi trær.men det stopper ikke musa :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Heisann fangstfolk !

 

Har ett spm anngående en felle :shock: Noen som har prøvd denne Ihjälfällan for mår med gode resultater ?

Jeg veit at søtabror er sære/tydelige på valg av feller. Pratet med 1 på "villmannsmessa" i fjor som sa at norges feller var for dårlige og at de ikke kom til å bli godkjente i Sverige ! Han mente de var for svake....

 

mardb-s.jpg

 

Link: http://www.gunne.info/mardfalla-slag.html

Link to comment
Share on other sites

Var ute i går kveld og sjekka feller. Ingen fangst. Vanskelig å se spor pga nysnø, men fant et spor i terrenget som trolig var mår. Snør godt her også. Det som har kommet i dag + det som er meldt de neste par dagene tilsier 50 cm. Neste tur kan bli tung! 2km med snitt på 10% stigning! Håper hundekjøreren som bruker skogsbilveien til trening tar turen først!

Link to comment
Share on other sites

sjekka fellene idag.fikk bekrefta at musa herjer med åte i fellene mine.ikke et eneste mårspor og se langs fangstruta.kommet en del snø.bruker vrakhonning,men det virker som om musa tar det den finner.har fellene oppi trær.men det stopper ikke musa :evil:

 

I år er musa ILLE!!

 

Vi prøvde alle de gode gammle rådene med einer rundt stammen eller inni fellene uten at det hjalp noen ting :( Tror de rådene er laget for mer normale museår når det finnes en mus eller to i nærheten av fella. I år er det hundrevis...

 

Det eneste som nyttet var å få inn fellene å lage musesikkre åtekammer, nå er det bare å håpe at måren svinger fri fra fella når den går i så ikke musa hevner seg på skinnet...

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Fekk ein veldig ubehagelig opplevelse i går! :( ein mår hadde gått i eine fella og var i live når eg sjekka! fant ikkje noke og slå den i hjel med, men hadde med meg rifla so avslutta lidelsane fort! fella var ei connibear 160!

Var ein hanmår på 1.5 kg i samme connibear fella som sist!

 

normal_Bilde_002.jpg

beklager dårleg bildekvalitet

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvordan merke conibear var dette? Er ikke alle conibearfellene som klemmer seg helt igjen. Første conibearfellene jeg kjøpte var noen Duke 160. Disse er det endel slark i, slik at bøylene ikke går helt igjen. Hadde noen merkelige opplevelser med utløste feller på bakken uten fangst, og en mår som hang å sprella i fella med fella plassert perfekt over nakken. Etter dette heiv jeg Duke fellene, og skaffa meg Belisle conibear 160. Disse går helt igjen, og har en kraftig fjær. Hvis en mår skulle få denne over magen/ryggen, klemmes den ganske sikkert relativt hurtig ihjel.

Link to comment
Share on other sites

Fikk meg en overraskelse på fellerunden i dag. Ei conibearfelle i "flaskesett" satt ikke på spikrene, men på en kvist 50 cm lenger ned på stokken. Dit har den ikke kommet av seg selv! Har en mistanke om at fella har blitt truffet av fallende snø og blitt hengende fritt uten å bli utløst. Like ved fella har det vært hogst og det var kommet en stor stable tømmer 10m unna. Tipper det er lastføreren som har sett fella og prøvd å sette den opp igjen. Er veldig sikker på at det ikke har vært mår i fella som noen har stjålet og prøvd å henge opp fella igjen. Det må i så fall ha vært en som kjenner conibearfellene godt. De er vanskelige nok å spenne opp uten forkunnskap i utgangspunktet, men akkurat denne fella mangler sikring på ene fjæra så den krever litt ekstra... (ikke spesielt forsvarlig, ny sikring skal på)

Link to comment
Share on other sites

Ikke gøy når slikt skjer. Forstår jeg riktig når jeg tolker det du skriver til at måren ikke hadde gått inn i fella, men alikevel løst den ut?

 

ja, trur den kan ha komt bort i utløysaren når den har fert frå ei grein til ei anna! Håpar det ikkje skjer igjen, isofal blir connibear fella pensjonert!!!

Link to comment
Share on other sites

Så til fellene idag, og måren som forrige lørdags-natt hadde krysset veien nedenfor fellene hadde vært 3m fra

Canian som står innunder ei diger gran! La i nytt åte på tirsdag, biter av kylling med anis, men det var oppspist av mus.

Han kjente nok bare luktestoffet og fant ikke fella. Glemte å ta med nytt åte men det ligger fortsatt honning i åtekammeret

helt bak i fella så litt godlukt er det jo igjen. Skal henge canian i et tre for og unngå flere "åtetyveri" :)

Bestilte nettopp en felle fra ideverkstaden, blir spennende å prøve samt øke antallet feller litt.

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens:)

I dag har jeg satt opp 8 nye feller. 7 cb160 og en haugen. Alle ladet med meisebolle dynket med honning, og anisolje som go`lukt. 8) Da gjenstår det bare og se om måren lar seg lure.

Såg 5 ferske mårspor etterhvert som jeg satte ut fellene, fire gikk samme vei innover fjellsiden, så det må ha vært mer enn èn som er der :roll:

Såg også et oterspor som gikk rett til fjells, er dette normalt? Bare gjenfrosne vann overalt oppi fjellet nå...

Link to comment
Share on other sites

Ser man det. Årets første mår.. Fella var spikra opp i et tre. Åte var Rypevinge med honning og hundekjeks..! Da jeg tok meg en kveldstur for å sjekke samtlige av mine 11 feller, hang denne hunnmåren i treet. Det var kjekt å få se at det lever noe her(enn så lenge), hehe. Takk for i kveld! :wink:

 

a0ky8m.jpg

 

1zr2tjo.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis olla :) Ingen fangst i helga for meg. Men han som sjekka for meg hadde sett store mårspor på motsatt side av en elv jeg har en felle ved. Det er bro over men trur allikevel jeg vil flytte den over. Har ikke hatt felle her før så jeg vet ikke hvilke plasser som fungerer. Blir artig å se om den lar seg lure :)

Link to comment
Share on other sites

Grattis med sesongens først olla! Du er i gang!

Sjekka resten av fellene i dag. Disse står i et område hvor jeg aldri har gått når det er sporsnø, fellene er derfor plassert ut fra hvordan jeg leser terrenget. Mår hadde passert ca 30m unna ene fella i natt så lesing har ikke vært så verst! Dette stedet er mellom et hogstfelt og ei stor myr med litt glissen skog. Typisk trekkplass. Plasserte ei felle til der, denne på andre sida av sporet. Forlenga også turen litt og flytta ei felle. Fant mårspor ved en bekk og satta fella der. Tror det er en god plass. Fant også et spor til på slutten av runden. I en passasje mellom et hogstfelt og en vei med hytter på andre sida av veien. Typisk trekkplass det også, men sekken var tom for feller så det ble ikke noen felle der denne gangen. Mulig jeg flytter ei av de andre på neste tur.

Uansett artig å se såpass med spor, har trua nå!

Link to comment
Share on other sites

Skal lage meg noen kasser til cb feller. Er det samme hva en bruker. HAr noen forskalings lemmer liggende. De er jo nokså holdbare. Eller evt imp matrialer, eller lukter de rart? Har tenkt å bruke 36*198 til sider og forskalingslemm til topp. Hvor lange har dere ca kassene deres?

Link to comment
Share on other sites

Lengden på kassene vurderer du sjøl. Avhenger av hvor langt inn du vil ha fella. Kassene mine til cb160 er vel en 35-40 cm. Fella blir plassert rett innenfor åpningen. Da har jeg stort nok volum bak der fella skal slå igjen til å kunne ha en stokkandskrott som åte. Bredde og høyde på kassa tilpasses fella som skal brukes. Har vel mest tru på ubehandla bordbiter til materiale. Disse vil fort bli furet, værbitt, og dermed gli godt inn i terrenget. Har du kassene oppe i trærne, og ikke i kontakt med bakken, vil kassene vare i årevis uansett.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med sesongens først olla! Du er i gang!

Sjekka resten av fellene i dag. Disse står i et område hvor jeg aldri har gått når det er sporsnø, fellene er derfor plassert ut fra hvordan jeg leser terrenget. Mår hadde passert ca 30m unna ene fella i natt så lesing har ikke vært så verst! Dette stedet er mellom et hogstfelt og ei stor myr med litt glissen skog. Typisk trekkplass. Plasserte ei felle til der, denne på andre sida av sporet. Forlenga også turen litt og flytta ei felle. Fant mårspor ved en bekk og satta fella der. Tror det er en god plass. Fant også et spor til på slutten av runden. I en passasje mellom et hogstfelt og en vei med hytter på andre sida av veien. Typisk trekkplass det også, men sekken var tom for feller så det ble ikke noen felle der denne gangen. Mulig jeg flytter ei av de andre på neste tur.

Uansett artig å se såpass med spor, har trua nå!

 

Kult med so masse spor. Det må jo berre bli fangst :D lykke til... Hjå meg er det kun musa som er.... Mangler snø :cry: , så får ikkje sjå etter spor heller...

Link to comment
Share on other sites

Har vore flere ganger å rota i snøen etter mårspor, men neida ikke ett spor :twisted:

Håper det er flere år med mårfangst som har jort det.

Det har vore lenge siden det har vore lirype her, kommer sefølgeli lit kvert år men minimalt. :cry:

Orren klarer seg bra men eg trur at fjellvåken klarer å få fram kull kvert år er ikke det beste du kan ha.

Var i reiret på høsten etter fjellvåken hadde flyttet ut, du kan bare gjette va som låg der.

Skjellet fra vertfal 3 rypekyllinger og noe annet. Det er rett å slet noe djevelskap hele rovfuglen :(

Det går ei høyspentlinje i område øver ett vatn, kan finne daue orrar og ryper under av og til.

dei flyr i linja dett dei vatne, så finn du restene i vasskaten, tragisk syn :cry:

Link to comment
Share on other sites

No har eg endelig fått ut fellene eg og.. satte ei felle ut for ei uke siden ca og 2 til ut i går.. har planer og sette opp 5 feller til men må bare lage kasser hente dei andre fellene. står nede langs sjøen..

var og sjekka den første fella hin dagen, ikkje ein dritt va rørt så virker nesten som det er lite mus her på disse kanter i år :D

Link to comment
Share on other sites

vondt ja :oops: fekk ei 120 over fingrene for noen år siden tommelen blei jo dobbelt så stor.. i tilleg var eg bare 14-15 år og ikkje nåkke sterk i fingrane.. så og få den av var verre.. brukte sikkert bortimot 10 min. og etter det har eg blit veldig forsiktig når det gjelder og behandle disse fellene :wink: takker bjørn s :) veit det er mykje mår her i år så satser på fangst.. skal sette dei andre fellene ut ein plass onkelen min hadde sett eit mår kull på 4-5 stk trur eg det var i sommer :)

Link to comment
Share on other sites

Her jeg bor har vi for tiden 3-4 +grader, hvor ofte må man sjekke fellene i slike temperaturer?

Er litt redd måren skal surne hvis den blir hengende for lenge...

Er ca 2 ganger i uka å sjekker for tiden, er det nok?

 

når det er varmegrader sjekkar eg fellene 2 gangar i veka når det er minus sjekkar eg dei 1 gang! har per dag dato ikkje opplevd at måren har surna!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...