Jump to content

Mårfangst 09/10


olla94

Recommended Posts

Da er jakta begynt.

 

Mange gjør det for å holde stammen nede, Keep Up The Good Work! Lenge leve Haren! :D

 

I alle fall lykke til, til en hver ivrig fangstmann/gutt!

 

 

Og viktigst av alt DEL erfaringer og Tips! Diskutèr!! :D

 

Flest fanget mår:kun folk med bildebevis kommer med

 

- koppangshannen 3stk (leader)

 

- mork 2stk

 

- jegerak 2stk

 

- olla94 1stk

 

- KowBoy 1stk

 

- foxfood 1stk

 

- fjerten 1stk

 

-fangstgutten 1stk

 

-oddharald 1stk

 

- knutis 1 stk

 

-chewingum 1 stk

 

Tyngste Mår:

 

- mork 1,7 kg

 

- KowBoy 1,69kg

 

- koppangshannen 1,51 kg

 

- fjerten 1,4 kg

 

- knutis 1,2 kg

 

- fangstgutten 1,2 kg

 

-

 

 

 

Når jakta er over, vil alle som har lagt ut bildebevis på at de har tatt mår, bli med i trekningen av 2 stk conibear 160 feller! Jeg trenger ikke pm, jeg tar alt ut ifra Tråden

Lykke Til!

- Olav

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Prøvde i vinter litt fellefangst etter mår i Vatnahalsen / Reinunga området langs Flåmsbana. Uten resultat. Dette blir vel å regne som fjelltereng med mye bjørkeskog og vann.

Er det noen som har tips som kan øke muligheten for fangst. Alle jeg snakker med mener at det er mye mår i området. Brukte Syningsfella. Gode tips mottaes med takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei fangstfolk.

 

Nå begynner det og nerme seg innforing for de som gjør det. Da skal fellene være klare.

og fangst stedene pekt ut.

Først må alle fellene rengjøres. Da kan man enten pusse og vaske eller kan man koke fellene med kaustik soda.

jeg bruker kaustik soda, siden det er veldig enkelt og det etser bort alt møkka, som Rust,gammel dye, honning.

Da må man ha en dunk som fellene får plass i og og noe som kan varme opp vannet til koke tempratur.

 

1. Kok opp vannet, når det koker så stopper du "gass aparatet" eller hva enn du bruker.

2. Når dette er gjort så heller man oppi litt Kaustik soda, pass på ikke ta for mye siden det spruter ganske bra.

3. senk fellene ned i vannet la det ligge i ca 5 min, spørs litt hvor mye rust og møkk det er. ikke kok feller med kaustik soda som det er treverk i, siden det trekker seg inn i treverket da blir det lukt som ikke kommer til og bli lett å få bort.

 

Når dette er gjort så tar man en klut med litt vann og tørker over dem.

Så dyer man dem. man kan bruke vanlig honning voks men det holder ikke leng. så man burde bruke dye. Dye får du kjøpt

hos www.fangstutstyr.no. Dya skal blandes med bensin, det pleier og stå blandings % på dya.

Når dya er klar dypper du fellene i dya opp og ned et par ganger. så henger man fellene opp til tørk.

Når alt dette er gjort da er dem klare til bruk. Husk og ha dem ute eller i et utehus grunnet at dem ikke skal ta opp moe lukt.

 

 

Her er koke"apperatet"

468454.jpeg

 

Her er Dya og Kaustik soda

468456.jpeg

 

Her er fellend ferdig rensa, ikke noe rust lenger :wink:

468459.jpeg

 

Her er et bilde av en connibaer fella ferdig med dye

468457.jpeg

 

Så har jeg også drivi og lagd noen aasebø feller, har knekt til 25 feller. men mangler fjærer. fjærene er 5mm tykke, er det noen som vet hvor man kan få kjøpt fjærer billig??

 

468462.jpeg

 

468463.jpeg

 

Kommer til og legge ut bilder av plasering og innforing om noen uker. håper dette er til noe nytte for noen :)

Link to comment
Share on other sites

Totalt antall mår fanget eller skutt av trådens deltakere.

 

Send meg gjerne en pm hvis det er noe feil. Vi bør vel prøve å få flere enn de 141 i fjor?

 

 

Robsor – 26

Allroundjeger - 19

Troll - 9

killerk - 8

Husky - 6

h11te - 7

Young hunter – 5

Koppangshannen - 5

Suomen Pystykorva - 4

fangstguten – 4

Pang - 4

Amunds - 4

fjerten – 3

mikkel – 3

jegerak - 3

Bjørn s - 3

mork - 3

krissa1s - 3

arne vegar - 3

kowboy - 2

Bragisen95 - 2

foxfood - 2

frontier - 2

Vømmøldalen - 2

Norma Elite - 2

Mårfanten - 2

knutis - 2

Kramer - 2

Predatorbekjemperen - 2

kania - 1

Olla94 - 1

abc - 1

chewinggum - 1

oddharald - 1

østerdølen - 1

kompis - 1

hunter aja - 1

nox - 1

svartlin - 1

Kvernland - 1

Roy - 1

Ripp 90 - 1

Grimm - 1

hønsehauk - 1

Frontier - 1

Arja - 1

900SS - 1

even-reven - 1

articjan - 1

hjortefot.com - 1

hunter71/SNØA66 - 1

kimmern - 1

erikr - 1

JOhn - 1

Happyhunter - 1

 

 

Totalt 169

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har handla noen nye feller type conibear. Spanderte noen kroner ekstra for å teste ut Belisle fellene mange skryter av. Jeg har selvsagt ikke fått testa de ut i praksis ennå, men min foreløpige konklusjon er at kvaliteten på disse er gjennomført mye bedre enn på de jeg har brukt før! Sterkere fjærer, bedre utløser, bedre sikring, slår helt sammen....

 

 

Hvor kjøpte du disse? Har et par conibear jeg kjøpte fra Fangstutstyr jeg må bytte ut. De slår ikke helt sammen, og har blitt utrolig slappe i fjæra etter kun 3 sesonger. Hadde en ekkel opplevelse med siste måren i vinter som gikk i en av disse. Den hang og dingla da jeg fant den. Hadde fått slaget rett over nakken, uten at det skjedde mer enn at den ble holdt fast. Heldigvis hadde jeg såpass trua på denne plassen at jeg hadde veldig tett oppfølging, så den slapp å henge slik lenge. Synes en Conibear skal slå helt sammen. Knekker ikke nakken, vil måren uansett bli klemt raskt ihjel av kreftene i fjærene.

Link to comment
Share on other sites

Når noen legger mye arbeid i å fore inn mår for fotografering for å klare å få noen inntekter på en ny måte ville jeg respektert dette og latt være å fange i det nærområdet. Det er nok av plasser å fangste på om man ikke skal ødelegge for levebrødet til andre. Spesielt hvis det er en kompis...

 

Belislefellene bestilte jeg fra nwtrappers.

Link to comment
Share on other sites

Hei reven.

 

Jeg prøvde å lage fjær selv men det ble mislyket. Hvor får man kjøpt piano trå ?

Ja det hadde vært fint og fått litt veileding :) Aasebøfella har dem jo slutta å lage så det er jo greit og kunne selge til dem som vil ha aasebøfelle, siden det er jo en av de gode mår og mink fellene som er lagd.

Link to comment
Share on other sites

Har forsøkt å fore inn litt men det er ikke lett på denne tiden, alt av fisk og kjøtt blir ødelagt på 3-4 dager av fluer og maggot, honning blir spist opp på få timer av veps og andre innsekter :(

 

Jeg vil flå mårene jeg fikk i fjor nå men er litt i tvil om hvordan jeg skal gjøre med bakbeina? Noen beholder de i skinnet mens andre kutter dem av rundt ankelen er det vel.

 

Noen som vet hvordan skinnauksjonen vil ha dem??

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Siste opprop!

 

Er det noen som ønsker "vrakhonning"?

Jeg har kontakt med en røkter som har 100kg+

Send en PM merket "Honning" dersom du er interessert.

Prisen har jeg ikke fått bekreftet men antagelig et sted rundt 25kr/kg

Leveringsted blir Kongsberg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har prøvd å lage ei gjennomgangsfelle til mår.

Den er såpass lang for at hunder ikke skal komme inn iden,da den er ment for å stå på bakken.

Tar gjerne imot synspunkter og kommentarer.

P.S. Det er ment å ha åte i midten.

Jeg er også interessert i "vrakhonning".

:P:P:P:P:P:P:P:P

89295_s.jpg

 

89296_s.jpg

 

89297_s.jpg

Ferdig.......

89298_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bare en drøy måned igjen nå! Forberedelsene er godt i gang. Nye conibearfeller av typen belisle er innkjøpt og klargjort med dye. Honning er foreløpig hengt ut på 6 potensielle fellelokaliteter for å sjekke om det er noe liv der. Skal få ut noen til også. Kombinerer det med fuglejakt eller sykkelturer. Honningen er plassert i små poser av nylomstrømpe og hengt opp i avkappa flaske.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

nå er det blitt kaldt nokk til å begynne og fore inn etter måren. har satt ut et par feller, ikke spent :wink: er for for innforing.

skal sette noen til, men det er på andre plasser enn i fjor.

her er et par bilder av setta som jeg har satt ut.

 

504957.jpeg

Her er kassa klar, har stått hele året ute. et stykk syning`s felle og bi voks/honning

 

504960.jpeg

Her er fella på plass. ser dere inni kassa så er det fjær av orrhøne. ikke vet jeg hva som har dratt det inn i kassa.

 

504961.jpeg

Her er en av fangstplassen. Gammel skau og steinur. legg merke til hare labben oppi treet, er for "innflagging"

 

504964.jpeg

Her er det andre settet. høyt oppe i en steinur. Det ser ut som fella er spent men det er den ikke.

 

Legg gjerne ut noen bilder dere og, ossen sett og plassering :D

mvh Daniel

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På tide å få liv i denne tråden! Tipper mange er klare med fellene nå. Fangststart i morgen! Selv må jeg jobbe, og på mandag som opprinnelig var planen må jeg være hjemme med svineinfluensasykt barn! Dårlig start! Får vel ikke fellene ut før neste helg ser det ut til, med mindre jeg plukker fram hodelykta og tar det i mørkret. Ser forøvrig at det er meldt opptil 30-40cm snø i fangstterrenget den neste uka. Kan bli en tung tur... Men tror det er bra for muligheten til fangst!

 

Ser at olla har oppdatert førsteinnlegget. Bra Olla! Både fangstlister og premier som skal trekkes blant de som legger inn bilder av fanget mår. Vil du ha fangstrapporter på pm eller tar du det fra tråden?

 

Lykke til med fangsten folkens. Ser fram til masse interresante bilder av oppsett både med og uten fanget mår!

Link to comment
Share on other sites

I år skal jeg oppi med fellene mine igjen, etter et års pause. Har to syningfeller og ei Haugen slagfelle som skal opp. Satser på rype/skogsfugl-vinger samt honning. Plassering er alfa og omega. Jeg har funnet et godt trekk tidligere, og er fornøyd om jeg får 3-4 mårer denne sesongen. Skal ha noe å fangste senere også... :)

Link to comment
Share on other sites

Da er morroa i gang :D Var ute og spente fellene i dag så nå er det bare og vente og se :roll:

Har lagt ut åte på fangstplassene fra august og jevnt og trutt har åtet forsvunnet så det skulle være muligheter.

Som åte bruker jeg honning og skrotter av rype og due, samt litt hermetisk fersken.

Det er ikke kommet snø i terrenget enda så spor er det dårlig med, men vinteren kommer nok til slutt.

Flere som er litt spente tro? :)

Link to comment
Share on other sites

idag satte jeg opp en coniebear og en synningfelle gleder meg til å se om jeg får noe fangst i år det er første året mitt med fangst håper jeg kan få noen tips om conebear fangst :D

 

Ta en gløtt på mårfangsttråden fra i fjor. Der finner du mye nyttig om både conibear og andre feller, samt mårfangst generellt!

Link to comment
Share on other sites

ja har sett over forumet. jeg bruker honning og rypehoder og hele ryper :D så jeg gleder meg til å se om det blir noe fangst i år. Jeg synes selv jeg har satt fellene der måren ferdes så jeg trur det blir fangst snart. men jeg har ikke koket fellene i dye men jeg har gnidd grankvist mot fella men det holder vel ikke :(

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke og koke fellene, men det er best og gjøre det. Når det gjelder åte så burde du ikke bruke kjøtt. det er 3 grunner hvorfor jeg ikke bruker kjøtt.

siden hvis det er milt så må du bytte åte ganske mange ganger og hvis det er mye hunder i ommerådet så tiltrekkes de av kjøtt men ikke honning. jeg har mista noen feller på grunn av det at folk har gått med hundene sine og funnet dem. den tredde grunnen er at fella tiltrekker seg rev også, og mår skyr reve lukt, så hvis det er rev som trasker rundt fella så er det ikke så lett og få mår. men honning og fiken tiltrekker seg ikke rev. om dette har veldig mye og si det veit jeg ikke, jeg fikk bare høre det av en gammel fangstmann. jeg bruker også rype vinger men ikke skrotten. Men det er jo bare og prøve seg frem :)

Link to comment
Share on other sites

Har fått ut fellene men gruer meg nesten til å sjekke de til onsdag, i år tror jeg mus vil bli en skikkelig plage til å spise opp åtene :(

 

Utrolig mye mus her nede i år, mye mus gir som regel mye mår men de blir vannskeligere å fange siden de har så mye mus å spise...

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Ja, måtte jo sjekke den ene fella i dag som honningen har blitt borte flere ganger mens jeg har fora inn. Og der var det en hunn mår på litt over 1,2 kg. Fin og mørk i pelsen. Åte honning ,rypevinge og rå løk. Morro når det klaffer med en gang, nå må vi jo se om det blir noen flere da. har ikke vært så lett og drive fangst her jeg driver :wink:

 

518820.jpeg

 

518823.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tok med minstejenta og fikk ut første fellesettet i dag. Dvs. Jeg fikk hengt den opp, ordnet litt bedre oppgangsstokk og lagt ut litt honning omkring fella. I tillegg dekket til litt med granbar. Har ikke gildret den eller fått inni noe skikkelig åte. Skal se til helga om det blir tid til det. Fella er Syning og er plassert bare 50 m fra skogsveien. En god fangstplass der jeg har fått en del mår de siste årene. Har to feller til som skal ut. Må fintenke litt på steder å sette de opp. Det hele bunner i at det skal være praktisk å sjekke fellene, og at jenta på 3,5 år skal klare å gå helt fram. Det blir fangstopplæring i vinter på jentene mine. Yngste er 1 år snart. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...