Jump to content

Mårfangst 09/10


olla94

Recommended Posts

Har rundflådd nokre mår og lagt i salt (finsalt og grovsalt til dekking). Nokon som veit kor lenge dei skal ligge? Skinna skal ikkje tanast men sendast til beredning.

 

Om nokon har tips til folk som syr kule (og gode) luer, så sleng gjerne på det også :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var ute å kikket etter spor å stier etter mår i dag,for å finne ut litt mere om trekkruter å områder den holder seg i,litt grunnleggende for neste sesong,fant noen fine steder der den trekker fobi :D ,blir nok enklere å få ut fellene på rett plass sesong 10/11.vi har normalt lite snø her i sør.Legger ut noen bilder av fangst fra januar til nå.kdvdlc.jpgEnslig mår på bildet veier 2000.Gr :D har ellers fanget 5 totalt i år.fw6q80.jpg Har hatt god tru på fangst de siste 10 dagene p.g.a mildt vær men da tok jeg feil,spor rundt fellene men vill ikke inn.kan dette skyldes att fellene er nye i år og har nå begynt ø ruste(CB 120)de er ikke behandlet med dye.? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Alle gode ting er 3 :D

Etter først å ha tatt en mår hvor kun hodet hang igjen, nr 2 manglet halen, hang idag mår nr 3 i fella, en hannmår på1830g :D

Etter at det ikke var mere mårspor å se der jeg tok de 2 første, flyttet jeg fella til et annet område nå på lørdag.

I desember ble jeg frastjålet ei felle i dette området, men tok sjensen på å henge ei felle der igjen, og det angrer jeg ikke på :wink:

Samme åte som tidligere, honning/dadler/fiken

 

Picture130.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sesongens tredje mår hang i fella her forrige torsdag. Har vært svært lite mår spor etter jul. Men så har det jo i hele januar og februar vært nesten en meter puddersnø i området, så det er mulig måren ikke har vært spesielt ivrig etter og kave i dypsnøen.

Slaget var ikke helt bra, tror oppgangs stokken sto for nær åpningen til CB fella slik at den hadde fått en fram labb inn i fella før den slo igjen. Men siden det var ei 220 felle gikk nok lyset ganske fort uansett.

Lykke til i innspurten alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

var og sjekket fellene i går i granfeltet og ikkje overrasket var det mårspor i område, men denne gangen hadde måren bare spasert rett forbi begge fellene skal opp igjen der i måro og lade opp med fersk honning i begge fellene og sette ut 2 stk nye feller for denne måren skal eg få før sesongen er omme! har hatt problemer med den i rundt 2 veker no prøvd alt og ikkje kul om den/dei vil gå i.. om det er den samme som er innom sånn ca kvar 3 dag eller om det er andre mår veit eg ikkje, men i vertfall vil ingen av dei inni fella :? Nærmeste den har vert er ca 20 cm da det hang eit ekorn lår rett under fella for og trigge den til og gå inn, men så da får vi se om honning marinert ekorn virker bedre!! ka sier dere om svisker?? har aldri prøvd det så lurer på om noen kan anbefalle ikkje anbefalle det?? :D

Link to comment
Share on other sites

takker for svar allround-jeger.. skal opp og sjekke fella samt sette ut 1-2 feller til da denne måren skal eg bare få før sesongen er over. Over disse 2 ukene har det vert spor samme plassene vær gang så blir vell 4 feller med 50 m mellomrom.. så da blir det og lade i med svisker og honning.. setter fellene på plasser det aldri vandrer folk.. er mye ute i skog og mark og av 50 turer treffer eg kansje på 1-3 personer så og sette dei synlig er ingen problem :D takker for tips :):)

Link to comment
Share on other sites

Sjekka feller i går. Ingenting..

Nå har det vært dyp løs snø siden november, og i forgårs kom mildværet, gjennombløt snø og regn. Sank ned til knærne med truger på, så etter fire timer var jeg bra mør i beina, og krampe lurte i alle muskler.. Kom meg da omsider til hytta igjen, og da var det godt med en hvil :) Ikke ett eneste mårspor å se noen plass, i motsetning til tidligere. Kan de ha trekt til andre områder pga så lang tid med mye løssnø?

Hadde nytt åte i alle feller, får satse på at mildværet med påfølgende kulde og nysnø sørger for mår på farten... Bare noen få dager igjen nå..

Grattis til alle som har fått mår :)

Link to comment
Share on other sites

Tok inn 3 feller tidligere i uka og 5 feller i dag. Ingen fangst og lite spor å se. Har 3 feller igjen som skal tas ned på søndag. Var spor ved ei av de sist så håpet er ikke helt ute ennå, men uansett ser det ut til å bli en skral sesong for mitt vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Det her hører kanskje ikke hjemme under fangst, men har et spørsmål til dere mårspesialister. Har hatt en mår på reveåta siste uka, den flyr att og frem mellom skogen og åta og samler mat. Igår fikk jeg en sjans, og skøyt. Dessverre gikk det ikke helt som jeg trodde det gjorde. Var sikker på at jeg fikk den, men den var ikke der. Ikke en dråpe blod heller, bare en del hår( dekkhår + underull). Tror dere måren er dumdristig nok til og komme tilbake etter denne traumatiske opplevelsen med en 9,3 kule mm ifra kroppen? :roll: Begynner å haste før sessongen er slutt nå..

Link to comment
Share on other sites

Da var fangstsesongen over for min del. startet med 2 feller i år å satte ut 2 til pga veldig mye spor en periode. Endte på 5 stk mår i vinter som jeg er meget godt fornøyd med etter som det er bare andre året jeg driver med fellefangst :) har sett spor på 2 siste sjekkrunder også, men den har pasert ene fella med ca 200m så satser på å ta den til neste vinter.

Link to comment
Share on other sites

Ja da var fangsten over for denne gang. vi tok 6 stk i terrenge her hjemme. og en på hytta. Er fornøyd med 4 stk. Tok inn alle fellene i dag, men var ikke noe mår. Det hadde vært en helt inn i haugenfella og smakt litt på åte, tror mekanismen er litt hard på fella. Her er bilde av årets fangst.

 

100177_s.jpg

 

100176_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slutt på mårjakta. Dette er første året mitt med fangst og er ganske fornøyd.Fekk 3 mår på 4 feller. Fikk råd av ein gammal og erfaren fangstmann om kor eg burde sette fellene. Etter første veka hang det ein mår i fella. Største var på 1,5 kg.

Link to comment
Share on other sites

Henta ned fellene mine også. Ble litt oppskaket når jeg passerte jervespor i nærheten av den ene fella, men heldigvis hadde ikke den vært innom fella.

Kanskje en liten aha-opplevelse dette? jerven kan jo klatre, og det kan hende den også kan stikke hodet inn i fella. Hva skjer med en 160-felle rundt snuten på en jerv??? Han kommer vel til å røske med seg hele greia... Noen som har noen tanker om eventuell bifangst av jerv. Det er fast bestand av jerv i området som jeg driver i. Det er jo ikke lovlig å fange jerven på denne måten, og det er i tillegg godt utenom fangstsesongen. Må fella da helst bygges inn?? Er det feil å bruke ganske åpne felle-kasser med CB160 i åpningen?

 

 

Er ellers fornøyd med at det ble en mår på meg. Mye bedre enn ingenting. Og, knutis, jeg må korrigere det at jeg skrev at det var en hunn-mår på 1,7kg. Selvsagt var det en hann-mår, når jeg fikk en bedre "ekspert" å se på måren. :wink: Var ikke lett å finne ut når den var stivfrossen.

Link to comment
Share on other sites

Ja da var denne sesongen over. Endte opp med 3 stk. To hanner på 1,58 og 1,69 kilo og ei tispe på 1,1 kilo. Fikk to ganske rakst før jul og hadde da god tro på en knall sesong, men med dypsnø og sprengkulde i januar og februar ble det lite aktivitet på måren. Hadde 5 feller stående ute i år. Blir vel satt opp 10 til neste sesong.

Da er det vel bare og vente til neste sesong starter.

Link to comment
Share on other sites

ja var og henta inn alle fellene på mandagen!

har hatt 14 feller stående ute men det blei bare denne 1 måren gitt :( dette er første ordentlige sesongen eg prøver meg på mårfangst (har fanget ein tidligere) og står igjen med mye erfaring og mange plasser måren vandrer, så håper på ein mye bedre neste sesong med litt mindre snø helst.. vær forholdene har vel gjort sitt til og gjøre sesongen vanskeligere for min del. hadde vert mår opptil 3 av fellene den siste dagen men ingen hadde gått i. den måren som eg har hatt probleme med siste delen av fangsten hadde vert innom fellene mandagen og men ikkje meir enn 5-10 m unna.

Problemet kan være at fellene hadde begynt så smått og ruste da eg ikkje har behandlet dei og dette skal forbedres til neste år. Har store planer for neste sesong og det var rett og slett sørgelig og ta inn fellene.. trur kansje eg har funnet ut problemet med at avtrekket kom imellom bøylene og.. fant dette ut etter eit uhell ved at eg sku spenne ned fellene, men akkurat i det eg kom borti avtrekket sto e litt dårlig og stoppa bevegelsen og fella klappa sammen, så det vil si at muligens dyret har stoppet og føre avtrekke innover akkurat i det fella gjekk av og på den måten kom ikkje avtrekke langt nok bak til at det gjekk klar bøylene viss noen forsto det?? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fangstraport:

Fekk 6 mårer, alle etter nyttår. Hadde ute tilsammen 4 feller. Målet var 5, så jeg er happy med sesongen.

Størrste måren var på 1820 g.

Takker for alle gode tips, så 2010/2011 sesongen vil nok blir endå bedre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har ikke vært inne noe særlig på tråden i vinter, noe av dette pga at jeg ikke er datanerd og derfor ikke kan legge inn bilder av fangsten min. Fikk en kamerat til å legge inn noen revefellinger i fjor men kan ikke holde på med det. men det viktigste er at fangstmenn står på og fanger mår, har selv tatt 10 stk i år og syns det er bra. Har levert 60 mårskinn og de 16 fineste reveskinna til auksjon i år så er spent på om det blir noe igjen for jobben. Kan opplyse om at mårfeller type Belisle 120, 160, 220 kan kjøpes hos Jakt Og Friluft i Arendal, de har solgt fellene i flere år .Og den beste kvaliteten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

tok nest siste tur rund om fellene i helga,er fram til første april i sverige,ble et ekkorn,ei lavskrike,en mår pluss at ei felle til var smelt,mest sansynelig mus,blir ei runde i påsken for å sjekke og ta inn fellene,pluss ordne noen plasser til neste år.

god påske alle fangstfolk :D

Link to comment
Share on other sites

Det ble 1 mår på meg i år :D.Den første noen sinne. :D Men ble litt skeptisk til Syninge fella gitt. :shock: Samme problem som er blitt nevnt tidligere i tråden. Har ikke kommet noe kommentar eller bilde før pgs problemer med kameraet.

 

Har hatt ute 4 syninge feller i vinter. Alle satt langs stammen uten oppgangstokk,men for en stund tilbake nevnte Bjørn S at en skulle sette hullet ut og en oppgang stokk. Det var den fella måren satt i. :D. Vet nå hvordan de skal settes opp til neste år. Driver også og lager skikkelige kasser til connie bear.

 

Men som dere ser på bildet så har slaget kommet for langt foran. Mellom øya og øra :?.

normal_IMG_3207_%28Medium%29.JPG

 

Som jeg nevnte tidligere når dette var oppe sist så føler jeg at utløser pinnene er litt kort slik at måren såvidt kommer inn med hode før det smeller. Denne hang så langt ute at en faktisk så øra på utsiden av hullet.

 

Men den var død momentant. Ingen merker av noe slag. skallen var knekt.

 

Dette var en svær hann mår. veide 1700 gram. Men den skranten og tynn, hadde nok veid borti 2 kg i god stand. Skal stoppes ut med et ekorn i munn

 

Noen som har nevnt dette "problemet" til produsenten

Link to comment
Share on other sites

Blei en mår på meg når jeg sjekket feller og tok de inn den 15. En hannmår som gikk i Haugenfelle agnet med orrhanehode dyppet i honning. Liten uttelling i forhold til spor sett tidligere i år, men det er godt mulig det skyldes så lang periode med kulde rundt 20 blå, og mengder med løssnø... Håper på bedre forhold til høsten :)

Skal se om jeg får lagt inn et bilde etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...