Jump to content

Mårfangst 09/10


olla94

Recommended Posts

Nok en runde med fellesjekk i regnvær, ingen sporsnø og ingen mår :(

Forrige helg hadde en mår fartet like ved en felle men han er nok ikke lettlurt. Agnet da 2 feller på nytt da de

står med ca 50m mellomrom, Honning, tørrfisk og anisdråper. Håper på fangst før jul :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ja det var det settet med to plankebiter i v form.. har aldri hatt feller der før men hadde sånn trua da det går ein tynn gran skog langs ein fjellkant og med åpne sletter på begge sider som ender ned mot eit vatn på eine sidenog på ein måte denne granskogen ender opp i ein annen stor granskog på den hin siden.. satser på den sitter før jul ellers blir det uansett fort der med honning og annet knask i romjulen.. skal lage meg noe greier blanding av koke halvt kilo honning halvt kilo jordbærsyltetøy og halvt kilo appelsin til ei skikkelig røre blandet med kjøtt og noe greier.. satser på den ikkje kan motså den blandingen :D:P

Link to comment
Share on other sites

Ingen fangst på meg enda.

Det var endel revespor i omkring fellene mine, og tydelig at de har vist interesse for luktene, men såg ikke ut til at det var noe mårspor i hele tatt.

Og idag spente jeg ned fellene mine, så får jeg satse større på nyåret. Tok med meg 2 av kassene og skal sette de opp i et annet området etter nyttår. Snakket med en eldre kar som har drevet mårfangst tidligere, og fikk noen gode tips jeg skal prøve ut.

 

Her er et bilde av den ene fellen.

546348.jpeg

Er ikke noe kunstverk den kassen, men fellen sitter vel der den skal. Noen som kan si noe om det er noe feil/dårlig? Den står over 2 meter opp i treet, og det er bare såvidt jeg rekker opp til den. Er dette forhøyt til å få oppmerksomheten til måren?

Jeg er litt redd for å sette de for lavt iforhold til hunder og andre dyr. Noen som har synspunkt på dette?

Link to comment
Share on other sites

Ser rimelig greit ut det der reinsjeger. Litt vanskelig å se alle detaljene på bildet, men jeg ville sjekka 2 ting.

Det kan se ut som om festetauet er festa slik at fjærene vil treffe dette når fella slår. Da vil i så fall fella hoppe framover og kan treffe for langt bak. Som sagt vanskelig å se tydelig på bildet, men sjekk at fjærene slår fritt!

Den andre tingen er oppgangstokken. Det er også vanskelig å se ut fra bildet, men sjekk at veien er hel fri og ikke sperret av kvist og greiner. Vi vil jo gjøre det så lett som mulig for måren.

 

Flott at du tenker på hunder når du setter opp fella. 2 meter bør holde. I kommentar til forskriften om fangst angir direktoratet 1,5m som minimumshøyde. Et godt alternativ hvis måren ikke vil opp er å sette ei plata med hull i foran inngangen slik at større dyr ikke kommer inn. Pass bare på at det er plass for fella til å slå fritt!

 

Den blandinga di høres fin ut ripp! Måren liker søtsaker og bær. Jeg tok en i fjor med rester etter saftkoking og litt honning som åte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Satte ut de to fellene mine på skråstokk ( CB160) i nytt tereng på lørdag, der eg hadde hengt ut taponger med honning på.

tapongene var heilt opprevne, og tomme for honning.

Trur det er mår... Klinte honning på heile stokken. Og i går var honningen heilt vekke, opp til fella :? .

på andre siden av fella var ikkje honningen rørt. Satser på det er måren.. skal sjekke de i kveld :P

( klinte ikkje ny honning på ned sida av fella, så skal den ha honning, må den gjennom fella mi :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

Har vanskelig for å tro dere som melder fangst uten at bilder er vedlagt.... :wink::D

 

Å jeg har vannskelig for å tro at dere som legger ut bilder ikke tar bilde av samme måren fra forskellige vinkler i diverse felle oppsett å på den måten rapoterer inn en mår som 10...

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Det vil være veldig, veldig rart om det ikke er mår på nordsida av Totenåsen også. Synes ikke skogen der ser mindre attraktiv ut enn den vi har her sør for åsen! Ta deg en skitur på ubrøyta skogsbilveier. Der er det lett å se spor og du får sjekka mye terreng på kort tid. Spesielt med det flotte føret som er nå.

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer er ivertfall at det er ofte en plass de holder seg ja. Viss du finner en felt tre som ligger tvers over bekken.. det er en kanon plass å sitte felle. Fikk 3 stk i fjor på en slik plass, pluss at den eine måren jeg har fått i år var på samme plassen... men no er jo heile skogen flat :(:( så måren har trekt laaangt vekk. Men rakk no å 2 stk før skogen ble hogd. 2 dager med fellene ute før skogen forsvant. Så må jo si meg fornøyd med uttellingsprosenten i den skogen :D

 

Har prøvd å sittet fellene i nærmeste "mårplass" men uten hell så langt. Bare et ekorn sålangt...

Link to comment
Share on other sites

Bekkedaler er ofte veldig bra steder. Ofte kan det stå igjen skog langs bekkedaler. Hvis en slik skogstripe fungerer som trekkvei mellom to større skogsområder er det garantert en plass måren trekker. Men bekkedalene kan ofte være fine midt inne i mårskogen også. Gjerne litt rotete terreng og steinblokker etc i bekkedalene. Dette liker måren.

 

Kjapt levert tor-håkon. Det var i dag fella kom, var det ikke? Satser på at fangsten kommer like fort!

Link to comment
Share on other sites

stemmer det fella kom i dag:) skal sette den ut en annen plass ettervært men prøver et sted der jeg (tror jeg så mår spor for en uke siden) er en del plasser her som det er sett mår spor i alle år men litt vanskelig beliggenhet når det blir en del snø, derfor jeg prøver en litt lettere plass nå i begynnelsen.

Link to comment
Share on other sites

akkurat ein sånn plass som dåker nevner her med bekkedal gran skog på eine siden og myr på andre og over kanten er det myr fint trekk sted for mår.. var og sjekka fellene i dag igjen.. og der igjen nok ein gang hadde den tullingen klart og lurt meg såg ut som om den hadde klatra på ein pinne som sto rett ved siden av conibearen opp på fello og inn ( granbaret som var stokke igjennom fell var reve ned) og hukka med seg rype hode og honning!!!! trudde eg hadde sikra det med og ta ned fjørene på fello men oversåg denne pinnen :oops: andre gangen på under ei veke... og selfølgelig hadde eg glømt alt åte untatt honning så fekk bare lagt noe honning i bunnen av felle men den spiser vel musene opp snart.. så blir ein tur i måro og..

Link to comment
Share on other sites

ja greit då blir denne utbedringen gjort i måro... viss ikkje dette hjelper prøver eg enten med kasse eller så får det bli bakkesett med kaniafelle godt innbygd i tillegg tenkte eg!!

hehe 2-0 til måren foreløpig lover ikkje godt men håper på 2-1 til meg før jul eller blir det og ta ned fello og fore med honning, rype hode, osv i romjulen også sitter den vel etter jul eingang... :D

Link to comment
Share on other sites

Bekkedaler er fint, men det er bruer over lengre vassdrag og. Det var nemlig her e lurte årets tredje mår. Har aldri hatt felle her før, men e hadde trua her. Først hang e opp ein åsebø, men her forsvant åta fort, og måren gikk like heil forbi fella, og over brua. Løsningen ble cb160 med ein god dose honning. Hang den opp på fredag ettermiddag, og søndag morgen hang den der :lol: E jubler meir og meir for hver gang e ser det henger ein brun tust ut av fella. Det var en liten hunnmår. Det som var litt positivt var at meise bollen som e hang opp på fredag au var vekk :? så her kan det være fleire :D Planen før jul er å spenne ytterligere to feller på nye plasser og sjekke de ut. Min erfaring til nå er at første måren går fort i, men neste kan være vrien. I mitt snart 1,5 års lange fangstliv :roll: har e til gode å få meir enn ein mår på hver plass. Skal prøve å få lagt ut bilder av fangstplassen senere.

95455_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har en bekjent som skulle sjekke fellene sin. I den ene satt måren, men nå han skulle løyse den så var frampartiet av måren opp spist. Dette var inni fella.

Så trur dere det er røyskatten som har gått inni fella etter at måren ble fakket for så å forsyne seg?

Dette opplevde han også i 2008

Link to comment
Share on other sites

da fikk jeg lukte stoff i posten idag.nå har jeg hengt ut godlukt i alle mårfellene.er blitt sprengkaldt her -27 inatt,så måren er nok ikke aktiv.men etter jul blir det kanskje fangst.kjøpte mår nr3og4..kjøpte også anisolje så da har jeg litt godsaker på lur.

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med mår fjerten. :wink:

 

En kompis av meg fekk mår i fella men blanding av uflaks og slurven jobb gjore at måren klarte å vri seg ut av fella skada.

Det var blod i fella men ikke nåk til å finne den igjen.

Den ligger sikkert langt inni ei ur etter en lang død.

Det verste eg vett er å se mår som viser tydeli at den har plitt pint før den har daua skikkeleg.

Sjølv om fellene treffer bra er det ikke sikkert at den er sterk nåkk til å drepe.

Eg suns personli at språtafella er den mest humane for der er det ingenting som blir svakt over tid.

Når det er gode heller og du har sotte fella riktig opp, så har måren lite å stille opp med.

Eg har aldri opplevd at en mår har blit pint når eg har brokt språtafella.

Da har måren blitt drept kontant og den er drept humant.

Det som er så bra med språtafella er at du kan bestemme vekta selv og størrelsen.

Føler du den er får lett, legg på en ekstra stein på toppen så er du sikker.

Vis beina er trekt sammen på måren eller opp viser det at fella har ikke gjort jobben/sotte opp feil.

Selfølgeli kan det ver en liten sammentrkning men den må ver liten.

 

Huks å vedlikeholde fellene, ikke slurv når du setter den opp og ver sikker på at den er sterk nåk til å drepe momentant.

Lykke til videre i jakta da folkens :D

Link to comment
Share on other sites

Hva slags fella var det måren klarte å vri seg ut av? Og hvorfor? Hva slags slurv var det snakk om? Nyttige opplysninger så andre slipper å oppleve det samme.

 

Språtefella er helt sikkert knall. Skulle gjerne prøvd den, men her hvor mange jakter med hund blir den uaktuell ettersom den er vanskelig å bygge inn.

Link to comment
Share on other sites

Kul variant det der! Og ut fra hva jeg har lest meget effektiv. Flott felle når du vet at du har en godplass du bruker år etter år. Relativt mye arbeid å sette opp og du må ha grunneiers tillatelse til å ta trevirke. Har du noen erfaringer med den? Hadde vært artig å teste den engang! Må vel sies å være ei felle som passer best der det er lite turgåere.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er fin felle det der, bilde er fra en svenskjakt side. Men en jeg kjenner har 3 like i telemark. som du sier den må plaseres der det er et bra kryssnings punkt. og lite turgåere. Han som jeg kjenner tok 26 stk for 2 år siden på 3 sett. Her slipper man dye og masse forarbeid. Sefølgelig en god del med arbeid når man bygger den da, men den varer noen år :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute å sjekka feller og så etter spor idag, samtidig som dachsen fikk jage litt hare. Var mårspor i en del i skauen der jeg fanga siste måren i fjor. Kassa til conibearen henger klar, så etter jul skal denne kassa bli farlig for måren. En av conibearfellene som er satt ut var løst ut, men satt fortsatt i sporet sitt i kassa. Dvs at det er ingenting som har dratt i denne etter at den var løst ut, heldigvis... Det som var typisk var at det var spor etter mår på skråstokken opp til fella. Har trolig vært her etter at fella av en eller annen grunn var løst ut. Ellers har jeg store problemer med musa i fellene. Eter opp alt åte så fort jeg legger det ut. Men jeg har noen rotter jeg nettopp har fanga liggende. Dette veit jeg er lite interressant for musa. Får se om måren blir frista når den ser en "kjempemus" i fella. :D

Link to comment
Share on other sites

Dette var skuffende greier. Masse spor i området rundt fellene for ei uke sida, og hadde skikkelig trua på mår i dag. Men neida, ingenting. Så heller ikke noen spor, men pga snøfall i natt var ikke det så rart. Fellene ble spent ned for julefredninga. Skal bli spennende å se om måren snuser seg fram til godsakene i løpet av jula.

Har tre feller igjen i et annet område, de skal tas ned i morgen eller tirsdag, for å settes opp i nytt område over jul. Har ikke sett noe spor der fellene står nå etter at jeg fikk en tidligere i høst, så trua på fangst der er ikke så stor. Den måren som evnt er igjen der skal få fred, har tatt ut 3 stk der i løpet av 2009.

Link to comment
Share on other sites

Kulda kan være en forklaring på lite aktivitet ja. Har ligget jevnt på 10-15 kalde siste uka. Det er ikke måren så glad i. Mulig den trekker høyere opp i dalsida også, der pleier det ikke være så kaldt under slike forhold som det har vært nå.

 

I dag var det ca 10 kalde, men selv min relativt ufølsomme og i tillegg forkjøla nese kjente lukta av luktestoffet, magnum marten, godt. Så det er ikke lite lukt pga kulde som er problemet i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Da er siste återunde før jul utført. Satt ut en conibear i kassa på en fangstplass som ikke har vært brukt enda i år. Men igår var det mårspor der, så nå har jeg trua. Har også lagt mer åte i de to andre fangstplassene. Mårspor 10 meter fra det ene av disse, så nå er jeg spent. Anderester med honning har gått rett i musa så fort jeg har lagt det ut. Har ikke så trua på å lage sperringer for musa. Hvis dette skal bli effektivt, må det sperres såpass at jeg trur måren vil bli mistenksom. Mitt antimustiltak er nå å bruke rotter (i tillegg til honning) som åte. Disse pleier musa å la være i fred. I tillegg spredde jeg en halvkilo solsikkefrø i og rundt fellesettene. Mus pleier å ha ganske høy preferanse for solsikkefrø, så forhåpentligvis eter de heller solsikkefrø enn åtet mitt. Mye museaktivitet i og rundt kassa vil jeg ikke tru er noe ulempe for måren, så sant åtet får være i fred.

Link to comment
Share on other sites

var ute en tur med gordon idag. Det ble ikke noe fugl på sekken, men det var mårspor overalt! sannsynligvis er mange av sporene fra samme mår, men her må det være gode muligheter videre. Har aldri fangstet her før, men frister veldig å flytte noen feller hit, for d har vært dødt i hjemområdet mitt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...