Jump to content

Erfaringer med Meopta


Frost

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Meopta Artemis 2000 3-12x50, som er på tur med posten til meg nå.

Etter at jeg hadde kjøpt den var det en som mente at Meopta ikke var noe å satse på pga. at kikkerten ikke er dreid ut av ett stykke metall, men satt sammen av flere deler.

Noen som har/har hatt erfaring med denne kikkerten, og er det noe i dette som jeg er blitt fortalt?

Link to comment
Share on other sites

Har en Meopta Meostar R1, 3-12x56 m lys. Er kjempefornøyd med kikkerten, til og med sammenlignet med Zeissen :wink: Det eneste jeg har å utsette på er lysstyrken på lysdotten. Tross mange lystrinn (7 om jeg ikke husker feil) er det laveste trinnet i skarpeste laget for gluggjakt. :D

 

Jeg er imidlertid ikke fullt så imponert over Artemisseriene til Meopta....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Meostar 3-12x56RD)med lys),1 stk 3-12x56 med lys(modellen før meostar), 1 stk 3-12x50 uten lys, 1 stk artemis 1,5-6x42(44?) og skal nå kjøpe meg en meostar 1-4x22RD(med lys). Er jeg overbevist om meopta? JA jeg er nok det. Mest for pengene. Meostaren er testet og funnet tilnærmet lik zeiss av Alf Martin Bråthen i jeger, hund & våpen. Den er i tillegg vesentlig rimeligere en zeiss. Drømmer riktignok om en Swarovski Z6i..........Men det blir nok med drømmen

Link to comment
Share on other sites

Drømmer riktignok om en Swarovski Z6i..........Men det blir nok med drømmen

 

Det er me nok 2 om ja, skulle gjerne hatt ein 2.5-15x56 på rifla... :oops:

 

Min erfaring med Meopta er veldig bra. Har hatt ein Artemis 7x50 i mange år. Det einaste som eg har funne av negative ting, er at den var utrulig dårlig i motlys. Men det var nok ein miss eller produksjonsfeil, baksida av retikkelet var ulakkert, så den reflekterte alt motlys rundt i kikkerte, som gjorde den håplaus. Men alt i alt, knallfornøyd med Meopta. Har ein S&B 3-12x50 no og den er nok hakket finere optisk, men marginalt i grunn.

Link to comment
Share on other sites

bransjetilknyttet modus AV.

 

Jeg har følgende Meopta modeller som jeg bruker jevnlig: 4stk 1-4x22 k-dot, 1,5-6x42, 2-8x42, 2stk 3-9x42, 4-16x44, 3-10x50 og 2stk 3-12x56m/lys. Kan ikke si annet en at jeg er strålende fornøyd med mine kikkerter.

 

Jeg er idag ansatt hos forhandler som selger konkurerende merke, der Meopta er utgått fra sortemanget. Men jeg kommer aldri til å bytte ut mine Meopta for noe annet merke, uansett pris. Meopta er kikkerten der du får mest kikkert for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke til hensikt å starte en debatt, type Meopta vs Zeiss.

 

Det jeg lurte var om det er noen som har negativ erfaring med Meopta iom. at den vistnok ikke er laget ut av ett stykke metall, eller om dette bare er vissvass?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke til hensikt å starte en debatt, type Meopta vs Zeiss.

 

Ikkje ta det så tungt, det er nok ikkje deg det er snakk om her... Det er nok Finnlight 338WM, som har i alle dager påstått at Meopta er det ultimate merket og at han ikkje ser Zeiss og andre seriøse fabrikanter som like bra i pris/ytelse segmentet. :)

Er i grunn einig i at Meopta er bra, men eg kjøper ikkje heilt at det er det ultimate merket. Men du får ein knallfin kikkert, bra optikk og skikkelig bra i forhold til pris.

Har kikka gjennom ein del kikkerter gjennom åra, og det siktet som eg definitivt kan sei at eg ser er best optisk er nok Swarowski. Desverre så er eg ikkje heilt einig i prispolitikken, dvs Visa kortet mitt er ikkje einig. :mrgreen:

 

Økonomi styrer det meste av dette evige utstyrs sirkuset, og hadde eg hatt råd, så hadde eg nok garantert hatt ein heilt annen garderobe enn den eg har i dag.. Men dei penga rår... 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt flere Meopta kikkerter...

En 6x42 på Cz 527 i 222, 3-12x50 på en Sako 75 i 7mmRM og en 1-4x22 på luftgevær!

Må bare si at til prisen så er det knalloptikk :)

Var meget fornøyd med ytelsen på disse og kan trygt anbefale Meopta til hvem som helst :mrgreen:

De er bunnsolid og fungerer plettfritt!! (Hvertfall de jeg hadde)

Har nylig brukt en 4-16x44 Tactical og syntes den var ypperlig, kunne godt tenke meg en slik selv.

 

Nå er lommeboken litt rommeligere og det har resultert i Swarovski på samtlige nye våpen samt en S&B MPII som ennå ikke er i bruk. (Langhold)

Det er litt forskjell på optikken når mann tar steget et hakk opp, men skjønner godt om ikke alle er villig til å betale for det når mann kan fåsåpass god kvalitet for en grei penge som Meopta tilbyr!

Link to comment
Share on other sites

Det fantes en gang i tiden en militær eliteavdeling kalt Waffen SS som primert benyttet seg av

våpen optik fra en fabrikk med fabrikkode dow.

Dov var en kode for en produsent som het Optikotechna, som i dag heter Meopta.

Waffen SS var en høyprioritets avdeling på linje med dagens spesialavdelinger, som stort sett kan lukke fra øverse hylle. De valgte altså og buke dow som sin hovedleerandør fremfor Zeiss og lignende . noe som bør borge for kvalitet.

 

Har selv brukt optikk fra denne leverandøren bade av gammel og ny årgang og de har alle tilfredstilt mine krav.

Link to comment
Share on other sites

Har nylig brukt en 4-16x44 Tactical og syntes den var ypperlig, kunne godt tenke meg en slik selv.

 

Jeg har ingen erfaring med Meopta fra før, men jeg har fått tak i en brukt Tactical ( :roll:* ) for kr 4.500,-. Jeg har tenkt å skyte litt mere jaktfelt, så denne virker som et godt alternativ til dette samt ymse småviltjakt.

 

* tactical ditt og tactical datt.

Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjonen har vi hatt flere ganger både her på Kammeret og Sluttstykke før!!

Meopta /vs Zeiss, har begge deler og er ganske oppgitt av og høre ennå at meostaren er like bra som Zeissen, dette må i tillfelle være den Amerikanske billig utgaven!!

 

Du er vell den første som nevner Zeiss i denne tråden.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke til hensikt å starte en debatt, type Meopta vs Zeiss.

 

... Det er nok Finnlight 338WM, som har i alle dager påstått at Meopta er det ultimate merket og at han ikkje ser Zeiss og andre seriøse fabrikanter som like bra i pris/ytelse segmentet. :)

 

Det var vell igrunn ikke det jeg skrev.?? Det virker bare slik, at det er folk med Zeiss som bestemmer hva som er best og ikke. Har du Zeiss, så er du liksom verdensmesteren som vet best, så ikke kom her å prøv deg.....

 

Jeg skriver utifra mine egne, og mine jaktkompisers erfaringer.

Jeg har heller ikke påstått at Meopta er den ultimate kikkerten. Jeg mener bare at Meopta er en meget god kikkert, prisen tatt i betraktning, sett andre kikkerters kvalitet kontra pris.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var nok kanskje litt klønete skreve av meg det der Finnlight 338WM, beklager det. :oops:

 

Men at du har framheva Meopta er vel ikkje til å legge under ein stol.

Og eg trur ikkje at dei som kjøper Zeiss er verdensmestere, kanskje dei framstår sånn, men det er ein grunn til at Zeiss vinn mange testar. Om du synst dette er irriterende eller ikkje verdt pengene over ein Meopta, det får vel i grunn stå på di kappe.

Men kjøpar du Zeiss, Victory og Diavari serien, så får du ein god kikkert, det er det vel ingen tvil om. Classik og Conquest, er vel heller ikkje dårlig, men då er eg nok redd du får meir igjen for pengene i ein Meopta. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en meopta 4-16x44

Sammenlignet denne side om side med en Zeiss 6-20x50(?) og det var ikke tvil om at Meoptaen var skarpest og klarest.

Har også en Zeiss 2.5-10x50 Diavari som er noe bedre enn Meoptaen i dårlig lys men om det er pga. større objektiv vites ikke.

Er ihvertfall ikke i tvil om at Meopta er mere kikkert for pengene enn Zeiss.

Dessuten tror jeg garantien er 15 år på Meopta mot Zeiss sine 10 år,men jeg har tatt feil før :D

Link to comment
Share on other sites

noen som har erfaringer med meopta artemis 1,5-6x42?skal ha en kikkert i den forstørelsen til ei rein elg/hundefører børse.gunstig pris på den,å det er vel ikke medforstørrende retikkel på den.

:wink: Da kjøper du deg en Leopold European 2-7x33 m/#4 eller en VXlll 1.7-6x32 med heavy Duplex i stedet. Uten tvil et mere egnet sikte til det bruksoråde du beskriver :D

Link to comment
Share on other sites

vet du hvor man får tak i den european?har en leupold 3-9x50 fra før,veldig fornøyd med den.

 

 

noen andre forslag?

 

:? Skremmende prisøkning den siste tiden :( men en meget bra jaktkikkert.

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14000

 

Tusenlappen rimeligere hos Erik Haraldsen, og da er vi vel nede på en mere akseptabel pris. Dette er mye jaktkikkert for pengene :wink: :http://www.mamut.net/vaapen/shop/

I tillegg er vel Jaktdepotet blandt de rimeligste på VXlll serien?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok medforstørrende retikkel i Meopta'n, men så stor blir den ikke, at det er noe problem på rein /elg, kanskje kråker på 300m.

Optikken i Meopta holder jeg for å være en god del bedre enn Leupold, har hatt noen av begge typer.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok medforstørrende retikkel i Meopta'n, men så stor blir den ikke, at det er noe problem på rein /elg, kanskje kråker på 300m.

Optikken i Meopta holder jeg for å være en god del bedre enn Leupold, har hatt noen av begge typer.

Jeg har også begge, og ser ærlig talt ikke forskjell. Den eventuelle lille forskjellen har ingen betydning til det bruket han oppgir. Men Leopolden er uten tvil mye lettere i vekt, er mindre og hendigere, og kjappere å bruke enn Meoptaen. Dette kommer mye av en meget god øyeavstand og den har ett klart synsfelt selv om en ikke treff helt riktig med øyet i en stresset situasjon. :wink: Jeg har forresten flere forskjellige modeller av European på forskjellige børser, godt fornøyd med alle. Jeg har bare hatt to Meoptaer(solgte den ene etter nærkontakt i en litt stresset jaktsituasjon), men har prøvd en del andre også.

Bra kikkerter disse også, men etter min mening ikke bedre enn European til sitt bruk. Kanskje litt bedre i skumringen, men ubetydelig.

Det er flere som hevder Meoptaen er på høyde med Zeiss(tysk) og Swarovski, men dette stemmer ihvertfall ikke med mine Meoptaer- mot mine Zeiss og Swarowski.

Her ser til og med jeg den lille optiske forskjellen. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:D får man tak i zeiss conquest i noe rundt 1-5x42 forstørring da?

:? Det får du nok....., men da bør du nok heller kjøpe Meopta ja, ............... Jeg kjøpte meg en Conquest 2.5-8x32 til høsten 07, etter uhildet skryt på diverse internettforum, men et mere oppskrytt sikte skal en vel lete lenge etter. :(:(

(3-12x56 av Conquesten skal vistnok være bra, det er vel et gammel Z-sikte, kanskje "Amatør" kan bidra med opplysninger her? Er muligens på tynn is?)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
(3-12x56 av Conquesten skal vistnok være bra, det er vel et gammel Z-sikte, kanskje "Amatør" kan bidra med opplysninger her? Er muligens på tynn is?)

 

Alle utvendige mål og spesifikasjoner er like for Conquest 3-12x56 MC og den forrige modellen av classic serien som het Diavari Z 3-12x56 MC. Eneste Conquest med 30mm rør og 4x zoom. Z-serien var toppmodellen før Victory-serien ble lansert. Da ble den produsert i Tyskland med T* antireflekscoating. Alle som har sammenliknet disse to siktene sier de er like, så uten at jeg kan dokumentere dette med "hard facts", vil det overraske meg enormt om det er noen forskjell på disse utover navnet. Dvs det er nok svært mye sikte for pengene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ikke enkelt å dra slutninger av alle innleggene. Når jeg nå skal kjøpe nytt sikte tror jeg valget står mellom Zeiss Conquest 3-9x50 ,med lysdot eller Meopta Meostar R1, 3-10x50 ( men denne har visst ikke lys i retikkelen ). Frykter litt å måtte gå opp til Meopta Meostar R1, 3-12x56 med lys. Antar vekt og lengd øker en del då.

Sportsbutikken. no ser ut til å være en bra plass å handle / gode tilbud.

Øyeavstand er også viktig .. ønsker ikke flere slag i pannen av kikkertsiktet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Meopta Artemis i 3-9x42. En meget klar og solid kikkert som tåler en støyt. Har testet den mot min Zeiss Classic i 1.5-6x42 og Mepotaen ligger ikke langt unna når det gjelder skumringsegenskaper. Likens klarhet og skarphet ut til kantene. Til den prisen Meopta operer med er det etter min mening noe av det beste kjøpet du kan gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...