Jump to content

”Grønt kort” på felt (NSF)


Bromark

Recommended Posts

Det er jo slik pr i dag at vi som skyttere skal lære oss reglene før vi deltar på stevner regi NSF. Men det er ingen absolutte krav om at man ”kan” håndtere våpen på en sikkermåte ute i feltløypene.

 

Det min erfaring gjennom mine år som skytter er at enkelte klubber er flinke til å lære sine skyttere hvordan man oppfører seg på standplass. Og mange skyttere er såpass sikre på seg selv og sitt våpen at de takler stort sett alt som dukker opp av forkiling og klikk.

 

Men ikke alle takler dette like lett, jeg har sett folk putte våpen mellom beina for å ”holde” det på plass mens man fyller magasin. Jeg har sett at noen er på vei til å snu våpen mot sidemann ved forkiling (før standplass leder grep inn)

 

Hva hvis vi fikk innført ett lite ”kurs” som tok for seg feltskyting og de særeegne ting man kommer borti her. (Ingen hånd i været ved forkiling/klikk) kurset burde være hovedaklig for de som er nye og må være bestått FØR de kan skyte approberte stevner. Kan for eksempel arrangeres av lokale klubber eller krets.

 

Tanken bak er for å ivare ta sikkerheten ute i løypene ennå bedre enn pr i dag….

 

Hva mener så ”folket” ?

 

K.

Link to comment
Share on other sites

blir litt baklengs om man som IPSC skytter plutslig må ta "sikkerhetskurs" for å få lovå stille i et feltstevne :roll:

 

men det er absolutt på plass med et fokus på sikkerthet i feltløypa!

 

det verste jeg har opplevd i ei feltløype skjedde under anvisning. jeg stod og titta på skivene mine, mens jeg plutselig hørte "klikk-klikk-klikk" fra standplass. der stod en skytter(ingen navn nevnt, ingen glemt) og "kjente" på DA avtrekket på revolvern sin. han holdt den i hoftehøyde uten å se over siktene, og var ikke obs på at jeg stod 15 meter forran ham og titta RETT INN I MUNNINGEN HANS. Da jeg gjorde ham oppmerksom på dette, fikk jeg et kort unnskyld, som ble etterfulgt(når han trodde jeg ikke hørte hva han sa) at "hadden vært ladd haddere smelt, hehe" til kompisene hans som stod ved siden av.

 

vel, jeg overlevde, men er enig i at noe må gjøres med sikkerhetsfokuset i felt. hylsterreglene er et skritt i riktig retning, men jeg er litt skeptisk til kursing. det ender fort opp som en ekstra inntektskilde til klubbene, hvor de tar altfor mye penger istedet for å gjøre ting på frivillig basis.

Link to comment
Share on other sites

blir litt baklengs om man som IPSC skytter plutslig må ta "sikkerhetskurs" for å få lovå stille i et feltstevne :roll: .

 

nja, det kommer vel anpå hvor lenge siden kurset er tatt og hvilken aktivitet man har som skytter. Man kan sammenligne med lov til å kjøre bil på førerkort fra andre land....noen er greit mens andre ikke....

 

Det er ikke dermed sagt at skytteren "kan" alt innen NSF selv om man har gått kurs regi IPSC

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke dermed sagt at skytteren "kan" alt innen NSF selv om man har gått kurs regi IPSC

 

K.

 

Det stemmer.

Enkelte praktiske skyttere fremholder at sikkerheten, den har man alltid fokus på mens feltskyttere og andre ikke har peiling.

 

Forhåpentligvis har de fleste praktiske skyttere blitt godt nok kurset for den skytingen de holder på med. Men husk at en praktisk løype og en feltløype har en vesens forskjell: I feltløypen er det plutselig andre skyttere til stede og hva da? Ikke fortell meg at det ikke er forskjell på sikkerheten på felt og i praktisk.

 

Har ingenting å si om folk som har skutt en stund får en oppfriskning heller.

 

Det stemmer også. De gamle er eldst betyr i denne sammenheng at de kan ta seg de friheter de selv finner for godt. En kritisk gjennomgåelse har de sikkert bare godt av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner tanken og intensjonen bak forslaget Bromark, og det er ikke noe galt med det.

Man må bare se det med Murphy's lov hengende over seg. Igjen blir det å se bort til Sverige hvor de har "grønt kort".

Der har våpeninnehav blitt knyttet opp mot kortet, ønsker vi det? De har flere forbund slik som oss, men effekten er at et forbund har "all makt". Uten kortet som tilhører det ene forbundet kan man bare glemme våpeninnehav til skytegrener i de andre forbundene.

Link to comment
Share on other sites

Før vi vedtar enda flere regler og enda mer byråkrati, kan en prøve noen mildere tiltak:

NSF lager en enkel fremstilling for opptreden og sikkerhet i feltløypa.

Denne legges ut på www.skyting.no

Den sendes også som en pdf eller ppt fil til alle klubbene slik at den kan skrives ut og slås opp i klubbhus og på standplasser.

I tillegg distribuerer klubben den til alle medlemmer.

I tillegg oppfordres klubbene til å gjennomgå dette på en del treninger i forkant av feltsesongen.

Link to comment
Share on other sites

Før vi vedtar enda flere regler og enda mer byråkrati, kan en prøve noen mildere tiltak:

NSF lager en enkel fremstilling for opptreden og sikkerhet i feltløypa.

Denne legges ut på www.skyting.no

Den sendes også som en pdf eller ppt fil til alle klubbene slik at den kan skrives ut og slås opp i klubbhus og på standplasser.

I tillegg distribuerer klubben den til alle medlemmer.

I tillegg oppfordres klubbene til å gjennomgå dette på en del treninger i forkant av feltsesongen.

 

Jeg er enig i at dette i første omgang er en bedre ide enn et kurs, med all den administrasjonen det fører med seg,

Det er i skytterens og klubbens interesse at de kan dette før de går på stevner, de får en bedre opplevelse og sikkert flere poeng.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt enig i dette, fokuset er ikke på ett kurs i seg selv men at ALLE som skal skyte sammen med ANDRE faktisk vet hvordan man skal oppføre seg i eg gitt situasjon.

 

Har sett altfor mange ganger nye skyttere som skal fikse ett problem under skytetiden, ikke det at det alltid blir en farlig situasjon men man legger gjerne merke til hvordan de oppfører seg mens dette pågår.

 

I andre tilfeller ser man skytteren rekke en hånd i været og vente på standplass leder, hvis man er lært opp til dette er det forsåvidt greit men det er lite som skal til for at man faktisk bare roer seg ned og tar seg den tid man trenger for å tømme våpen og magasin.

 

Det som vi må alle ta ansvar for er hvordan vi lærer opp nye skyttere på en slik måte at alle oppfører seg eksemplarisk med tanke på sikkerhet under skyting i ei feltløype. Sesongen begynner her på østlandet om knappe 14 dager, skal bli "gøy" å se hvem som har forbredt seg og ikke. Desverre så slurver enkelte klubber med opplæringen på nye skyttere slik at de stiller til start uforbredt og de er i værste tilfellet til fare for seg selv og andre, og slikt vil vi ikke ha det.

 

Men må vi innføre ett tvunget kurs på sikt, er jeg for det uansett om enkelte mener at de miste sin "rett" til å gjøre som de selv ønsker. Og hvorfor skal vi hele tiden se hva andre gjør?? Er det ikke lov å tenke selv???

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Før vi vedtar enda flere regler og enda mer byråkrati, kan en prøve noen mildere tiltak:

NSF lager en enkel fremstilling for opptreden og sikkerhet i feltløypa.

Jeg er enig i at en bør unngå byråkrati, men kunne faktisk tenkt meg en form for "green card" i skyting, for eksempel en slik "4-trinns-stige":

I: Baneskyting gevær (gjelder også de som skal avlegge skyteprøve for storviltjegere)

II: Baneskyting pistol / feltskyting gevær

III: Feltskyting pistol

IV: Praktisk pistol/gevær (NFPS / IPSC)

 

DFS har gjort en del på dette området, for eksempel sikkerhetsregler og artikkel og bilder om bæring av våpen

 

Jeg kjenner ikke til hva andre forbund har gjort på dette feltet, men jeg vil tro det er fritt fram for å lage en tilpasset versjon av DFS sitt opplegg.

Link to comment
Share on other sites

Tjukke regelpermar betre enn sunt bondevet? Neppe. Reglane er meir enn omfattande nok, etter mitt syn, og gode nok viss ein berre følgjer dei. Ein påminning med praktiske forslag frå forbundet er ein god ide. Alle medlemmer får jo skyttarsnytt uansett.

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste ville vel være om NSF laget et standardopplegg som kunne innlemmes i den obligatoriske sikkerhetsopplæringen. Og at man må bestå en kort teoretisk/praktisk test for å få utstedt startkort. Vi trenger ikke et "grønt kort" i tillegg til startkortet.

Link to comment
Share on other sites

poenget er ikke å gjøre det for vanskelig å starte med skyting. Og ei heller for dyrt.....derfor er det viktig at man kan finne en middelvei som kan fungere for alle skyttere som klubber. Sikkerheten må gå først uansett, det ligger mye ansvar på en klubb når en skriver ut startkort, for i det man gjør dette sier man også at skytteren er "utlært" til å skyte stevner....

 

Tror faktisk at mange styrer unna praktisk pga de høye prisene som disse kursene har fått.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å bruke standplass 1 eventuelt flere til å formidle noen korte budskap med typiske eksempler på hvordan man ikke skal eller skal oppføre seg under spesielle situasjoner.

Standplass 1: Vri ikke våpnet mot sidemann når du må fikse en forkiling.

Standplass 2: Rør ikke våpen under anvisning

etc.

disse korte veiledningene er gratis og tar kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Inledningsvis i reglementene står det :

 

ALLE PLIKTER Å KJENNE TIL REGLEMENTENE :!:

 

Gjør du ikke det har du ikke noe på stevner å gjøre !

 

Dette er ikke for DIN del, men for at ALLE VI ANDRE skal vite at naboen på standplass, vet forutsettningene for å få være med på morroa :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Definer sikker retning med et stort skilt (uten at det dekker skivene), gjør alle oppmerksom på skiltet og følgen ved å ignorere det, og bortvis deretter alle som ignorerer skiltet. I tillegg hadde det vært fint med en "fomlesone" i startområdet hvor man kan vise frem en nyhøvlet revolver eller 1911 fra Norèn uten å måtte sikte på noen rundt bordet på stevnekafèen (Hvorfor må enkelt trekke våpen når de drikker kaffe? Ikke nødvendigvis låst i bakre stilling heller...).

 

Murphy har heldigvis sovet på de stevnene jeg har vært på.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det er vel og viktig at vi informerer, men det jeg egentlig vil frem til her er ikke at de kjenner reglene men at de vet og er "drillet" på hva de må gjøre når noe skjer...

 

Tror det hjelper lite å fortelle noen at de må holde våpen rett frem ved fiksing av en forkiling hvis dette ikke ligger i rutinene...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

(Hvorfor må enkelt trekke våpen når de drikker kaffe? Ikke nødvendigvis låst i bakre stilling heller...).

 

- Øivind

 

 

I slike tilfeller mener jeg vedkommende skulle vært bortvist fra stevnet.

Med beskjed om at du er velkommen tilbake, når du forstår hva sikker håntering av våpen er :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...