Jump to content

STI Target Master


TargetMaster

Recommended Posts

  • Replies 156
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Olav M

Dette er ett nytt våpen. Hva med garantien dersom vi begynner å plukke det å skifte deler :?: Kontaktet leverandøren dagen etter at jeg fikk våpenet. Han anbefalte meg å pusse slieden tørr så den ble polert mens jeg skyter. Det går jo ikke når jeg ikke kan skyte. Ba ham for et par uker siden om å sende meg en ny fjær for test men har ikke hørt et ord. Jeg kan også leve med å bytte 3 rekylfjær etter hvilken ammo jeg skyter men da må det komme som en løsning fra leverandøren. Jeg mener fremdeles at et nytt våpen skal ha en standard rekylfjær som kan skyte normal fabrikkammunisjon. Ellers blir det jo omtrent som om du skulle lage egne bensinblandinger på bilen da den ikke går på pumpebensin. Det holder ikke i min bok. :x

Link to comment
Share on other sites

Du har kjøpt deg en top fuel dragster, og da er det ikke sikkert den yter optimalt med blyfri 92-oktan. Tror ikke du trenger å bytte andre deler enn rekylfjæra. Du bør uansett velge ammunisjon med tunge kuler og ikke for feig ladning. Og hvs den funker med Mag Tech så kan du vel kjøpe en kasse av det og skyte istedenfor å plages? Det er ganske ekstremt med langt sluttstykke og bullbarrel i 9x19, mye masse som trenger en solid rekylimpuls.

 

Til dere som har longslide-utgaver; er rekylfjæra lengre på disse enn på en vanlig? Kan man ikke bruke en standard 1911-rekylfjær? Disse koster en hundrelapp, og hvis det er alt som skal til så sparer det mye magesyre kontra å skulle knegå en leverandør til han hoster opp en...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle gjerne prøvd en ny fjær men som ny i gamet aner jeg ikke hvilken fjær jeg skal bruke eller hvor jeg skal få tak i en. Som sagt har jeg bedt forhandleren skaffe meg en mykere rekylfjær eller flere til utprøving, men får ingen respons der. Jeg mener fremdeles at dersom ikke våpenet kan skyte standard ammo må dette opplyses i produkt spesifikasjonen. Det fremgår ingen steder at jeg har kjøpt et våpen som bare skyter spesial ammunisjon. Det er heller ingen informasjonom at det skal taes spesielle hensyn til ammunisjonen på STI sin hjemmeside. Som jeg har sagt tidligere dersom leverandøren løser dette ved å sende meg nye fjærer som funker er jeg fornøyd. Ellers går den tilbake som feilvare. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ser du referer til at den skal virke med fabrikkammo. Men det er vel så stort sprang på de forskjellige 9mm ammoen, at det kan nok være vannskelig med den ammoen som er lettest ladet/letteste kuler. Og hadde den hatt fjær som har taklet den ammoen, hadde fjæren mest sannsynlig vært for slapp til de mere heftige fabrikkladningene.

Tror nok det desverre ikke er mulig at man kan få den optimal for all ammo fra fabrikk.

 

Og igjen, bruk mye olje på den :D

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg igjen her ja. Jeg hadde masse trøbbel med min men i 45ACP Pluss siktet løsnet på første feltstevnet jeg hadde med den. Hovedproblemet mitt var den ikke matet første kule inn i kammer. Jeg angret som bare det på kjøpet enda jeg måtte nesten vente 1år på den. Bruker selv bare fabrikkskudd. La frem problemene på gamle (sluttstykket) Fikk masse tips der. Fikk så levrt våpnet til en i Oslo som ordnet den så det stort sett virker. Våpnet er godt det og faktisk de beste avtrekket jeg har kjent rett ut av eske. Men og akseptere ett våpen til denne pris skal være halvferdig skal mann ikke. Blir aldri STI igjen på meg og kan ikke andbefale det til noen. Jeg har snakket med flere som sier det samme som meg. Min mening er dette er ett for oppskrytt våpen. Og håper det ordner seg for deg. Og du får full glede av den med tiden.

 

Ole PP

Link to comment
Share on other sites

mange STI'er, og mange andre 1911er trenger justering for å fungere 100% og for å få så godt avtrekk mange ønsker seg. det er en erfaring mange gjør seg, og som mange før deg har måttet bite i seg.

 

Moderne match-1911er er som nevnt før i tråden moderne konkurransetilpasninger av en konstruksjon som er ment å være et våpen for nærstrid, i kaliber 45ACP.

 

hvis jeg skal liste opp hva som gjør en moderne match-1911 forskjellig fra originalvåpenet kan vi begynne med denne lista:

 

-tung pipe

-materampe som støtter opp mer av patronen og derved endrer matningsgeomterien

-slappe ladninger i patroner som aldri originalkonstruksjoen var beregnet for

-kammertrykk i en helt annen ende av skalaen enn originalpatronen

-tilpasning og dimensjoner som ikke er aktuelle i den settinge grunnkonstruksjonen er ment å fungere

-forsinket opplasing av pipa i forhold til originalkonstruksjonen

-ofte et rekyldempende fjærsystem eller en rekylfjær som endrer på måten vi oppfatter rekylimpulsen

-rekylbuffer for å skåne ramma

-høykapasitetsmagasiner

 

lista kan bli mye lenger, poenget mitt er at så mye er endret i forhold til originalkonstruksjonen, og dette gjør dem sære i kosten.

man er nødt til å finne ladninger som fungerer i våpenet, og gjerne gjøre noen endringer for å få det til å fungere.

 

problemet er at mange forventer at en pistol skal fungere 100% med alt av ammo. et annet problem er at forhandlere er nødt til å forholde seg til eksport og importrestriksjoner, vi er i en situasjon i dag der vi nesten skal være glade for at noen i det hele tatt gidder å importere disse våpnene.

 

tagretmasteren, med 6tommer sleide og tung pipe gjør det ekstra vanskelig, 9x19 er ment for blowback maskinpistoler og pistoler som luger og highpower med hett sleide/pipe. allered i min std 1911 med 5" sleide og lett pipe merker jeg at sleidehastigheten er lav.

6" STI trojan ser ut til å fungere bedre, disse har ikke "bull-barrel", men de jeg har skutt med lider av "klank-klank" følelsen av treig sleidegang.

for mye masse for patronen fører til at du må bruke slapp rekylfjær, hvilket igjen fører til andre problemer.

det går an å frese bort mye gods på en 1911 sleide, og det går an å flute pipa bak låseflatene, så kampen er enda ikke tapt.

 

bit i det sure eplet, og send våpenet til pistolsmeden hos intersport, bakern, eller en annen kar som er kompetetnt og kyndig på 1911desigent, og lad egne patroner som fungerer i våpenet.

 

de nyere match-tanfoglioene er heller ikke uten problemer.

pardiniene som mange kjøper for å bruke som militærfelvåpen ser ut til å fungere bedre rett ut av esken, så det er kankje veien å gå for de som ikke ønsker å legge krefter i å få ting til å fungere.

sig 210/neuhausen er et ennet alternativ.

 

skal du ha noe som fungerer 100% med det meste av kjøpeammo- kjøp en Glock.

Link to comment
Share on other sites

Mener du evert at dette bare er noe jeg må akseptere og at det ikke er feil på våpenet :?: En annen i klubben kjøpte samme pistol samtidig og den skyter stort sett alt av ammo. Hvorfor :?: Jeg forstår teorien bak dine argumenter og spørsmålet er om en så tung 1911 burde selges som 9 mm i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

nei hvorfor din pistol ikke fungerer, det er det ikke lett å gi et svar på sånn uten videre.

 

nå skal det ikke stikkes under en stol at noen av pistolene som kommer fra STI har hatt problemer, jeg har sett en sear som så ut som den var tilpasset med båndsliper for å passe inni en litt for trang ramme, og en utstøter som så ut til å være tilpasset på omtrent samme måte, men begge pistolene har vært mulige å få til å fungere.

 

det jeg prøver å si er at det er normalt at "match" 1911er ofte trenger litt arbeid for å fungere, folk har hatt problemer med andre "racer" 1911er enn STI også.

 

skal du kjøpe rekylfjærer tror jeg du må kjøpe 6" fjærer. normal standard for 5" 9mm 1911 fjær er 13pund, jeg bruker 10pund i min. jeg tror det finnes rekylfjærhylser som gjør at du kan bruke 5" fjærer i 6" sleider.

 

kanskje det er et alternativ å sende den til importør/forhandler og la dem/ham/henne fikse problemet?

Link to comment
Share on other sites

Som Evert sier her, er du ikke fornøyd med at den ikke fungerer med all ammo, så får du sende den tilbake til leverandøren.

 

Personlig har jeg hatt 2 stk 40 s&w STI, 2 stk 45 acp STI, og 1 stk 38 super. Det eneste jeg har MÅTTE gjort på disse, var å skifte tennålen på Open pangen(38 super), da den som stod i fra fabrikk var litt for lang

 

Men før du sender den fra deg, få noen andre til å prøve den med forskjellig ammo. Virker den da, så er det ikke pistolen som er problemet....

Link to comment
Share on other sites

Jeg slutter meg til dem som hevder at mange 1911 er "halvfabrikata".

 

Jeg har selv Colt. Smidd ramme, smidd sleide. Og fra dag 1, banna bein: Jeg har aldri hatt et eneste hikk som skyldes pistolene. :D

 

Jeg tror at mange av de såkalte custom pistolene er feil tilpasset og feil tunet. Feil laget til tider. Og sikkert med feil magasiner i samme slengen. Det bare må gå gale. Jeg har både sett og hørt om sånne tilfeller.

 

MEN - når disse halvfabrikataene etter mye om og men og skifting av deler og nye tilpasninger og alt som må til omsider er ferdige fabrikata så får du ikke noe konsept som er bedre - det er min mening. Du må bare innse at mye tid og arbeid må til.

Link to comment
Share on other sites

MEN - når disse halvfabrikataene etter mye om og men og skifting av deler og nye tilpasninger og alt som må til omsider er ferdige fabrikata så får du ikke noe konsept som er bedre - det er min mening. Du må bare innse at mye tid og arbeid må til.

 

akkurat det samme jeg mener, har bare ikke ordlagt meg like bra som deg!

Link to comment
Share on other sites

Targetmaster,

 

det kan hende at din pistol faktisk er bedre laget enn andre. Hvis tilpasningen mellom løp/sleide/ramme er på et (kanskje mindre enn) godtagbart minimum, så borger det egentlig for kvalitet. "Alle" liker et tight våpen. Men på den andre siden så kan den økte friksjonen føre til at rekyleringen ikke funker som den skal.

 

Har du forsøkt sleide bevegelse uten rekylfjær? Ta ut all leamikk, magasin, løp og fjær. Sleiden skal bevege seg helt lett frem og tilbake på rammen men uten slark hverken opp eller ned eller sideveis for en perfekt tilpasning. Hvis du merker motstand så kan det altså skyldes for god tilpasning. Husk at alle deler er laget innenfor min/max toleranser, så du kan ha fått en max ramme og en min sleide f.eks. Gjør det samme med løpet montert og sjekk om du merker noe som holder igjen sleiden - det kan være det tunge løpet som har en viss treghet.

 

Jeg ville skutt 5000 skudd ++ og sett hvordan det gikk etter det.

Link to comment
Share on other sites

Mulig du har rett har ikke så mye ammo av den kraftige magtech 9mm og har ikke funnet annet den skyter. Skulle ønske leverandøren kunne hjulpet meg med et par rekylfjærer så jeg kunne testet, men det virker som om de gir :evil:

Ender nok med at jeg returnerer vidunderet som feilvare.

Link to comment
Share on other sites

Demonterte våpenet for puss og olje. Det var nå tydelige slitasje merker på sleiden. Tenkte på tipset om at våpenet kunne være for tight. Så jeg bestemte meg for å gi det en ny mulighet på banen før retur til opprinnelses hjemmet. Pistolen skyter og repeterer så det er en fryd. Kanskje det er litt igjen før det bunner helt men det kommer.

Takker for alle gode råd fra folket. :D

Nå vurderer jeg en kaliber 45. Kanskje en STI Spartan :shock::)

Link to comment
Share on other sites

Det ser sån ut. Har i hvert fall skutt 3 forskjellige fabrikat. Skal kjøpe litt forskjellig ammo på mandag for test. Pistolen skyter så godt alt selv en dårlig skytter som meg får nydlige samliger i det svarte.

Blir kanskje en Spartan 45 på meg og en Trojan 9mm, 5" til madamen dersom jeg får en god pris ett sted. :):?:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Jeg er nå lykkelig eier av en targetmaster!!!!!!!!!

 

Nydelig balanse og godt avtrekk,og den virker. :P:P:P

Hvor kjøpte du?

Kjæresten min trenger en slik (det rare er at hun ikke har fortalt det til meg enda, men hun har jo bursdag snart og jeg kan jo ta et hint 8) )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Hei.

 

Jeg har en 9x19 targetmaster som kratrer hettene noe forferdelig. To ganger har det blitt gnagd hull på hettene, og det ligger ofte igjen spon i tennstempelkanalen som gjør at neste patron klikker. Pistolen er ny.

 

Ammo fra S&B er verst, cci blaser fungerer, geco er best, med lite kratring.

 

Jeg har etter råd fra selger fila ned tennstempelet noe, uten at det hjalp på S&B-ammo'n. Tennstempelet er kortere enn på en annen 1911 jeg har, og en kamerats sti edge. Det er blitt foreslått at tennstempelkanalen er for rom.

 

Noen andre med targetmaster som får kratrede hetter? Løsning på problemet?

Link to comment
Share on other sites

nedkorting av tennstempelet høres litt merkelig ut, men det er mulig at det er gjort fordi tennstempelet var for tynt i utgangspunktet.

 

det selges 1911tennstempler med ekstra lengde som skal motvirke kratring i høytrykkspatroner, det kan antagelig hjelpe, men du må være obs på at slik tennstempler gjør det livsfarlig å hvile hanen på ladd kammer. (ikke noe problem på en konkurransepistol)

 

STIs tennstempelkanaler er normalt laget for tynne tennstempler, lik de man finner i andre produsenters 40S&W/38super/9x19-sleider, uansett kaliber pistolen leveres i. du kan forsøke å bruke en annen produsents 9mm/38super tennstempel, og se om den passer bedre.

Link to comment
Share on other sites

Bytter du tennstempel returfjæra noen gang? Som du nevner er det værre med enkelte typer ammo. Å begynne å file på tennstemplet syns jeg er en dårlig idè, Kan gjøre vondt værre og få punktering av hettene.

 

Tennstempel hullet kan jo variere noe. Sjekk det nærmere. Det finnes aftermarket tennst. med forsjellig mål, problemet er å finne dem.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg returnerer den til selgeren, så kan han se på den. Pistolen er jo ny og kjøpt i butikk, må vel være garantisak dette?

 

Helt enig. Forlang en ny som ikke har dette problemet. Det kan være for stort tennhull (se siste nummer av Vapen) - og hvordan fikse det?

Hvis du ikke får en flunk ny så skriv her hvem selgeren er.

 

Og forslag om å holde på å skifte eller file tenn-nåler på en ny pistol - hva tenker dere på folkens? Det er noe vi gjør på gammalt rap, ikke en sånn som denne.

Link to comment
Share on other sites

 

Og forslag om å holde på å skifte eller file tenn-nåler på en ny pistol - hva tenker dere på folkens? Det er noe vi gjør på gammalt rap, ikke en sånn som denne.

 

Og file på tennålen er jeg enig i at ikke bør forekomme. Men det kan jo være at det er tennålen som er feilprodusert. Og leverandøren har jo rett til å rette opp feilen.

 

På min Open STI, så var det for lang tennål i fra fabrikk. Der ble problemene noen annet enn beskrevet her.

 

PS, så vidt jeg vet så er det ikke jeg som har solgt denne Targetmasteren

Link to comment
Share on other sites

Tennåla er målt til å være litt kortere enn nåla på en annen 1911 jeg har, og den er akkurat like lang som på en kamerats STI Edge. Dvs før jeg filte den ned 0,5mm. Hvis tennstempelkanalen/åpningen er for stor, kan problemet da bli verre, dvs at hullet blir større pga gnaginga fra tennhetter og nål?

Link to comment
Share on other sites

Tar man å presser tennstemplet flush med stopp plata, ser man så vidt enden på tennstemplet i hullet. Med 0,5mm lenger vil nesten nåla være i fysisk kontakt med tennhetta. Det der er rett og slett for ille.

 

Jeg har en stygg følelse av at STI som renomert varemerke er i ferd med å gå av seg skoa. Det begynte med å introdusere Spartan som et billig alternativ til Trojan. Alt det vesentlige laget i lavkostland. Da er ikke skrittet stort til å flytte all produksjon dit. Man vet vel hvor patriotiske amerikanerne er. Så hvis det skjer, er det fare for at publikum snur ryggen til hele greia.

 

En annen forsterkende element er at eieren av STI har kjøpt Lone Star, så interessen er nok mer fokusert i den retning så 1911 og 2011 får seile sin egen sjø. Se bare på hvordan 1911-markedet har eksplodert der borte. Alle vil ha sin del av den kaka, så det er et tøft marked. Det var ganske lang tur utenfor trådens radius tenker jeg :?

Link to comment
Share on other sites

Tennåla er målt til å være litt kortere enn nåla på en annen 1911 jeg har, og den er akkurat like lang som på en kamerats STI Edge. Dvs før jeg filte den ned 0,5mm. Hvis tennstempelkanalen/åpningen er for stor, kan problemet da bli verre, dvs at hullet blir større pga gnaginga fra tennhetter og nål?

 

Det er tvilsomt om problemet blir verre med normal bruk. Men så lenge du vet at alt ikke er 100%, så spørs det om du forblir fornøyd (det ville ihvertfall aldri jeg blitt. Som et apropos: Jeg kjøpte i sin tid en Gold Cup hos Søilen som hadde forkjert tilpasset løpet. (Ja det kan skje). Jeg reiste 5 timer med 3 ferger tur/retur så snart jeg oppdaget det for å få det rettet opp - Søilen gjorde det på plassen).

Moralen er 1). Kanskje at jeg er mer noia enn ålmenta, men det får stå sin prøve. 2). Fiks det som er feil med en gang så du blir fornøyd. 3). Seriøse forhandlere spør ikke om hvem-hva-hvor, de bare gjør det de må.

 

Ved unormal bruk derimot så kan du få problemer. For eksempel utstrakt klikking på tomt kammer. Siden tenn-nålen er tynnere foran enn bak kan hullet bli gradvis utvidet fordi nålen hele tiden tar borti hullet. Pga tyngdekraften vil nålen dermed etter hvert treffe hetten for lavt. Dette kan ikke uten videre fikses ved å sette i en lengre link - da treffes hetten enda lavere. Men, du kan alltid bore opp breech face og sette inn en aftermarket del der hullet ikke er konsentrisk plassert...... ja du kan få kjøpt det også.

Link to comment
Share on other sites

håper jeg slipper unna disse barndomssykdommene jeg leser om her inne..men alt i alt er vel dere som har denne pangen fornøyde vel? kan ikke være noe småfeil med hvert eneste våpen håper jeg. hadde vært deilig å tatt den rett ut av esken , pusset bort all fabrikkfett , oljet den godt og skutt med den uten funksjoneringsfeil. og forhåpentligvis skutt godt med den etterhvert , det er ihvertfall planene min , gjenstår bare å se om den oppfyller de forhåpningene!1 :D

Link to comment
Share on other sites

For å være helt ærlig, dersom du ikke skal skyte PPC ville jeg valgt STI Trojan.

Jeg Jeg har skutt en del med begge og er ikke i tvil for min del.

En ulempe med TargetMaster dersom du ikke skal ha den til PPC er etter min mening at det er mulig å rote med baksiktet. Der det jo er tre muligheter.

 

En annen sak er at STI Trojan skyter all ammo rett ut av bokse og det har ikke vært noe barnesykdommer.

Begge er kjøpt nye i 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...