Jump to content

STI Target Master


TargetMaster

Recommended Posts

  • Replies 156
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå må jeg utpå. Små funksjoneringsfeil i begynnelsen på en ny-pang rett ut av esken er helt normalt. Så ikke mist motet for det. Alt må få gå seg til. Har sagt det før og sier det gjerne igjen. Vi snakker om et seriesammensatt produkt med minimal til (hvis noe) ingen fintilpassing. For å være litt kynisk, så lenge den er blank og fin utapå, er alt bra.

(Litt satt på spissen, men jeg står for det)

 

Så min tese er: budsjett-panger 100% ut av esken eksisterer ikke. Da må man over på håndarbeid og de som operer på det markedet har som regel en ufyselig lang backlog med matchende priser.

Link to comment
Share on other sites

da varn i hus!!godt!! forbanna klin den derre transportguffa a gett!! fikk vel bort det meste tror jeg. hva slags våpenolje bruker dere? tror den jeg har heter gunslick eller no(dette er ett sett) :) smørte den skikkelig , nå må jeg få kommet på banen fort som mulig!! :D

Link to comment
Share on other sites

slide-Glide er sikkert helt topp, Men husk at Enos og gutta skjyter i Arizona's ørkenvarme.

Stiller litt andre krav enn her oppe.

Jeg bruker gjerne CLP unntatt litt våpenfett på interne avtrekksdeler. Men som en annen amerikansk kanonskjytter sa anng hva han smører jærnet med: "Anything as long it's free" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:shock: Var på skytebanen i dag med CZ85'n. Uten å tenke på det, ladet jeg med samme lot s&b som kratret og tidvis punkterte i Targetmasteren. Det samme skjedde i cz'n! Den har gått over 7000 skudd med s&b uten EN klikk eller forkiling, men i dag rettet samtlige hetter seg ut og ble skrapet opp, en gikk det hull på. Det er forhåpentligvis ammoen som er synderen, ikke targetmasteren.
Link to comment
Share on other sites

ja det funker vel gull den guffa der, noen i norge som fører den?

 

*Gliis* Ja, hadde vel ikke anbefalt guffa om jeg ikke hadde noen bokser for salg? :lol:

 

Severin:

Slide-Glide Light funker bedre enn #1 i kaldere strøk.

Les på linken jeg la ut... Brian og gutta har allerede tenkt på problemstillingen :wink:

Link to comment
Share on other sites

:? Holder litt med deg Severin... Jeg fatter ikke at enkelte må bruke spesial(dyr)-lurium for å få et våpen til å funke.. Her får våpna en dusj med biltema's våpenolje og går uten funksjonsfeil i tiår etter tiår.. :mrgreen: Har også investert i et par glidekremer fra biltema, men de bare står der.....
Link to comment
Share on other sites

hehe...jeg skal nok få smørt`n.,pangen altså, den andre pangen smører jeg på andre måter helst :)

nøyer meg nok med den oljen jeg har..får sikkert kjøpt mye fint smøremiddel , men er ikke det jeg kommer til å bruke mest tid og penger på :) man skal tross alt bli en habil skytter , og ikke en smøregutt..men våpna mine får den stellen og omsorgen de skal ha , og fortjener!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan på det sterkeste anbefale Microlon Gun Juice og monterings fett. (Microlon Assembly Lubrican)

 

Gun Juice er en engangsbehandling til løp og andre flater som gir en glatt flate som ikke trenger og smøres. Det blir en tørr film som holder lenge. Sluttstykket glir som smør og siden det ender opp som en helt tørr hinne, samler det ikke smuss eller blir tregt i kulden.

 

Fettet gir også en fantastisk smøring til glideflater som sleider, tønne osv. En trenger bare et ekstremt tynt lag. Jeg bare tar en dråpe på fingeren og smører alle glideflater på min Targetmaster med. Så en tube holder i flere år.

 

Har testet Gun Juice med tanke på produsentens påstander vedrørende smøreegenskapene i løp osv. Dette ble gjort ved å pusse 6 våpen og skyte disse med fabrikkammunisjon gjennom kronograf. Så ble de våpen som vi testet behandlet med Gun Juice. Før en fuktet pusselapp gjennom løpet, og skyt ett skudd. Gjenta ca. 15 ganger. Samtlige våpen fikk øket utgangshastigheten betraktelig. Problemer med blying og kobber mantel i løp forsvant eller viser seg sjeldent.

 

Våpen som ble testet var. Ny Pardini .22, Brukt GSP, Meget godt brukt GSP (Klubbvåpen med flere hundre tusen skudd bak seg), Brukt S&W 586 .357 (Testet med .38), CZ salongrifle .22, Remington 700 rifle med Lothar Walther pipe .270WSM.

 

PS. Jeg har ingenting forbindelse eller interesser med produsent, importør eller noe annen forbindelse med salg ol. og gjøre. Testen ble gjort i egen interesse og for og se om påstandene holdt vann da jeg hadde lest om lignende tester.

Link to comment
Share on other sites

Min Targetmaster er nå kontrollert og funnet i orden av forhandleren, så nå er det bare å vente på hjemkomsten. :D

Rart med s&b ammunisjonen da, har tidligere nesten ikke brukt annet, helt uten problemer. Noen Targetmastereiere her som kan anbefale god kjøpeammo til pistolen?

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg kunne skyte i min STI Targetmaste 9mm de første 600-700 skuddene var Magtech.

De er i en gullfarget eske og det står 9mm LUGER, 8,03g (124gr) FMC (9BMIL). BB0827 L-972.

 

Etter en del (1000+) skudd gikk det seg til og i dag skyter den alt :)

Men jeg skal innrømme att det var et slit :(

Link to comment
Share on other sites

virker som folk har hatt litt forskjellige opplevelser når det gjelder ammo , for min del har jeg bare prøvd s&b, og hjemmeprodusert. og det funker. :D nå må jeg bare få kommet meg inn i varmen en tur å få testet den der. er ikke helt stødig på henda i -9 grader akkurat. :)

Link to comment
Share on other sites

Får kjøpe litt av hvert og sjekke hetter og presisjon. Skal også sjekke s&b fra en annen lot, har skutt 10000+ skudd i tidligere cz'er, 75, 85 og shadow, uten disse hetteproblemene. Er glad det ikke var STI'n, for den tror jeg jeg kan bli svært glad i!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Etter et opphold på 7 år skal jeg begynne å skyte igjen :D

Har veeeldig lyst på en STI, men blir litt skeptisk når jeg leser denne tråden.

 

Har sett på Target Master 9mm, det er meninga at min bedre halvdel også skal bruke denne. Blir den for tung? hun er jo ikke akkurat noen bodybuilder (ikke undertegnede heller :D )

Noen som har erfaring med andre modeller fra STI som kansje er bedre egnet.

Våpenet skal hovedsaklig brukes til felt og hurtigpistol.

Link to comment
Share on other sites

sti trojan er en god del lettere, og er også et ypperlig våpen til militærfelt. det eneste jeg synes trojanen mangler i forhold til targetmasteren er nettskåret ramme. ellers har dem mindre gods i pipa enn targetmasteren, og er derfor egentlig bedre egnet for 9mm patronen, fordi den veier mindre, noe som også taler positivt om skytteren ikke er altfor sterk.

en trojan med godt avtrekk, god ammunisjon, og kanskje litt griptape på rammefronten, står faktisk ikke tilbake for andre våpen om du har lyst til å hevde deg på toppnivå i felt. det viktigste er uansett skytteren, og at han/hun kjenner våpenet sitt godt og trives med det.

Link to comment
Share on other sites

Er desverre ingen forhandlere av STI på østlandet som lagerfører disse. Såvidt meg bekjent er det bare Winge Våpen som har et par-tre modeller annonsert, men sannsynligvis kun for bestilling.

 

Ellers må du nok til Sandnes Arms eller Sportsvåpen DA (Trøndelag), men også her er det vel begrenset hva som finnes på lager. Noe har de riktignok.

 

Selv kjøpte jeg en Rangemaster (9mm) usett for et par år siden. Har overhodet ikke angret på det. Fin og tight, god presisjon og funksjonssikker.

Av ammo har den fått hjemmeladninger med 124grains RN kuler, eller Fiocchi fabrikkammo.

 

Nå venter jeg på en Targetmaster i .45 ACP. Har like store forventninger, og regner ikke med at den står noe tilbake sammenlignet med Rangemasteren. :)

Link to comment
Share on other sites

Har veeeldig lyst på en STI, men blir litt skeptisk når jeg leser denne tråden.

Har sett på Target Master 9mm, det er meninga at min bedre halvdel også skal bruke denne. Blir den for tung? .

 

Som trådstarter er det vel mitt ansvar at du er skeptisk til STI TargetMaster.

Jeg må innrømme at jeg hadde en tung periode før jeg fikk den til å repetere skikkelig. Nå er den perioden over etter noen tusen skudd og våpene skyter som det skal.

 

Min kone hadde samme spørsmålet som din da hun skulle ha 9mm, hva skal jeg velge?

Valget falt på STI Trojan 9mm og det var helt klart et riktig valg for henne da STI Trojan er en god del lettere grunnet mindre stål i løpet.

En annen sak er at dersom du ikke skal ha våpenet primært til PPC skyting ser seg ingen grunn til å ha baksikte med tre innstillinger sån Target Master har. Det er etter min erfaring lett å rote med innstillingene og få feil baksikte. Spesielt siden den skal stilles på 2 under transport.

Til felt og baneprogram ville jeg valgt STI Trojan. Lykke til. :):)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen på østlandet som forhandler STI? Skulle så gjerne sett/kjent på våpenet før jeg kjøper noe.

 

Hadde det ikke vært sånn "pes" å få den med seg på fly, så hadde jeg kunne tatt med en Trojan så du kunne fått sett på den.(skal til Oslo ett par dager denne uken) Men har planer om å reise lett

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har bestemt meg nå, eller ihvertfall funnet ut at det blir Rangemaster eller Trojan. Heller vel mest mot Rangemaster.

Var innom Børselars i dag og så på diverse våpen. Det første jeg fikk i hånda var selvfølgelig en Pardini (har utslett i hånda enda :P ) sikkert fint våpen, hadde kansje vurdert å prøveskyte den selv om grepet er i største laget, hvis den ikke hadde vært laget i spaghettiland.

 

Nok om det...får bare vente å se om det dukker opp en godkjent kjøpetillatelse i posten snart.

Link to comment
Share on other sites

Tror utsletta hadde forsvunnet svært raskt om du prøvde Pardinien. Er imidlertid mange våpen i hoyere plisklasse som er bra, finn det som virker best for deg. Ville nok også gjerne hatt en Target Master, men får ikke lov. Ser argumentasjon til PPC og da er sikkert en av de andre modellene mist like aktuelle for en som skal skyte militær felt primært.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da fikk jeg testet Targetmasteren.

1.2.3 skudd så ....klikk! :( noen få skudd igjen også nytt klikk...

Begynte å sjekke litt, la merke til at hettene bare såvidt hadde et lite merke etter tennstempelet. Dette er da fabrikk ammo S&B. Virker som hettene er veldig harde, noen flere som har samme erfaring?

Fikk iallefall prøvd noen hjemmelaga patroner med federalhetter, dette gikk som smurt.

Kan vel nesten konkludere med at den fungerer rett ut av esken. Ingen matefeil eller problemer med kamring.

Link to comment
Share on other sites

Du får lese deg opp i tråden så vil du se at jeg hadde det samme problemet.

Jeg mener at det blir helt feil at man må begynne å lade 9mm for å kunne skyte med våpenet. Det er kun for spesielt intresserte så billig som 9mm er.

 

Jeg sliter med det samme med STI SPartan i 45ACP når jeg skyter fabrikkammo. Men å lade 45 ACP er forså vidt greit også ølonomisk. Dersom man er hjemmelader da.

 

Antagelig bør importørene av STI gi noen tilbakemeldinger til fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

Tvilert vel på om STI vil gjøre noe "bare" fordi noen har problemer med f.eks S&B.

 

Når det gjelder anslag på tennhetter så er vel dette ett tennhetteproblem vil jeg tro. At S&B bruker harde tennhetter.

 

Men det høres litt rart ut, jeg bruker selv CCI hetter til min STI(38 super) fordi at de er hardere.

 

Men på de tidligere STI 45 acp'ene jeg har hatt(har stort sett skutt hjemmeladning da) så har de fungert med S&B fabrikk

 

Når det er sagt, så hadde min Open STI en tennål fra fabrikken som var "out of spec". Den var for lang

 

Men er problemet tilknyttet en spesiell ammo type, så er det jo bare å la være å bruke den.....

Link to comment
Share on other sites

En ting, som bare må aksepteres, er at konkurransebygde langsleide-1911er ikke er tjenestevåpen, og derfor kan trenge litt innkjøring og justering før en får et optimalt resultat.

Hvis man titter på tennål-stopplaten på en targetmaster i 9x19, vil man se at den er mer avrundet enn stopplaten på en std 5" 45acp. dette er nødvendig for å hjelpe 9x19-patronen å repetere sleiden, pistolen har mye mer stål i de delene som skal drives av rekylkraften enn de fleste andre 9x19-pistoler.

Mulig jeg tar feil, men det kan hende du har en litt slapp slagfjær i pistolen din. STI leverer reduserte slagfjærer, og jeg blir ikke forbauset om det sitter en slik i targetmasteren fra fabrikken, både for å lette avtrekket, og for å ikke bremse sleiden for mye under opplåsing.

Dermed er det naturlig at anslaget ikke blir like hardt som en original slagfjær, og dette kan tydeligvis gi klikk med noen patrontyper.

 

En mulighet vil være å bytte returfjæren til tennålen, polere opp alle aktuelle flater, f.eks tennålhullet, hullet i fjærhuset for slagfjæren osv.

 

edit: c.patron slo meg på målstreken!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...