Jump to content

STI Target Master


TargetMaster

Recommended Posts

STI Target Master 6", 9 mm.

Har kjøpt ny STI Target master men sliter litt med innstilling av baksikte. Er det noen som har en ide om hvor mange omdreininger jeg bør starte med på hver av innstillingene (1,2,3) dersom jeg starter i bunn. Hva er vanlige distanser dersom den skal brukes til PPC og i feltløypa. Da jeg er fersk som pistolskytter hadde litt hjelp hvert fint. :?:

Ellers har jeg problemer med å få den til å repeter med noen standard ammunisjon mens andre litt kraftigere og med større kule fungerer greit. Håper det er noe som forvinner når jeg har skutt en del med den? :(

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 156
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Innstilling av Aristocrat tri-set sikte:

 

Begynn med å stille den store skruen bak på siktet (den med skrutrekkerspor) helt i bånn og deretter 1/2-1 omdreining ut.

Så skyter du inn trinn 1: sikt midt i på 25m

Trinn 2: sikt i pila på PPC skiva på 25m

Trinn 3: sikt i pila på PPC skiva på 50m

 

Felt: still den på trinn 1, skyt.

 

Ang. repetring bør den få noen hundre skudd før du begynner å skifte fjærer og liknende, min måtte gå seg til litt.

 

Her er instruksjonene fra Aristocrat: http://www.aristocratproducts.com/brochures/TS-45adj-inst.pdf

 

Bare husk at når du skal stille på umbraco skruene er det omvendt av det som står på skruen med skrutrekkerspor, når du skal ha treffpunktet opp skal du altså skru medurs.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det eneste jeg får den til å repetere med er Magtech 9mm Luger, 124gr FMC (9BMIL).

Har prøvd Fiocchi FMJ 123 gr., Blazer Brass 115 gr FMC og Sellier & Bellot 115gr uten at disse får våpenet til å repere skikkelig.

Har ca 450 skudd igjen med Magtech så jeg får skyte de først så får vi se om jeg må bytte fjær. Regner med at den fjæra som står i er tilpaset 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Du skyter en 1911 med lang slide. Den trenger sikkert 500-1000 skudds innkjøring + at du kanskje skal byttet til en litt snillere rekylfjær. Regner med at STI kan ha puttet i feil rekylfjær ved en feiltakelse. Det at den funker med litt harde 124grainsladninger tyder på det. Ellers er ikke alltid magasinene patent på disse, er ikke STI som lager singlestackmagasinene selv. Forsøk med et fra Kimber eller Springfield, uansett greit å ha mer enn ett magasin.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Leste på et amerikansk forum at leverings-guffen som STI bruker kan føre til treg gange på sleiden og deretil mateproblemer.

 

Har du plukket våpenet helt fra hverandre og smørt opp på nytt?

Det var det første eg gjorde med min før eg fyrte av det første skuddet.

 

Ellers er jeg enig i det som skrives ang. magasiner, eg har god erfaring med magasiner som har runda topp på "follower"

 

 

Eg og lurer på om hvilke 8-10 deler som ikke duger i Targetmasteren når den samler 1,5 - 2" på 50yards rett fra butikken......

Link to comment
Share on other sites

Hvilke deler MÅ byttes før den funker hver gang :?:

 

Det er helt unødvendig å bytte noen deler foreløpig. Sørg for å pusse den ofte til å begynne med, samt bruk rikelig med olje

 

etter "innkjøringen" kan du vurdere å tilpasse fjærene til den amoen du skal benytte. Vil muligens tro at du kan være tjent med å bruke minst 124 grs kuler, siden en 6" sleide er ganske tung

Link to comment
Share on other sites

"som noen med innlegg her i tråden burde ha erfart"

 

Det kan være at denne var til meg. Til det vil jeg si at jeg pusser ethvert våpen (unntatt .22) etter hver eneste skyting. Olje er selvsagt inkludert. Nå er min STI hos en ny våpenkyndig person (SR). På direkte spørsmål fra meg svarer denne SR at pistolen bør gjennomgå en total demontering ned til minste del med dertil hørende puss og oljing for hvert 1000 skudd. For meg betyr det ca hver andre uke. Det er jeg ikke interessert i. Jeg skifter ikke olje på bilen hver 5000 km heller slik en gjorde på 60-tallet. Jeg håper pistolen er ok når den kommer tilbake. Jeg synes den er vakker. Jeg skal ta den frem og se på den, samt skyte litt i ny og ne for morro skyld. Akkurat slik en gjør med en veteranbil. Når det gjelder, skal jeg holde meg til Pardinien. Den har minst like god presisjon og fungerer alltid :-)

Link to comment
Share on other sites

O Nå er min STI hos en ny våpenkyndig person (SR). På direkte spørsmål fra meg svarer denne SR at pistolen bør gjennomgå en total demontering ned til minste del med dertil hørende puss og oljing for hvert 1000 skudd.

 

Det hørtes ofte ut(altså total demontering) På den STI Edgen jeg hadde tidligere, så tror jeg jeg hadde 2-3 totale demonteringer på de 4 årene jeg hadde den. Ganske mye oftere med grovere puss selvfølgelig. Samt at jeg oljet den før hver trening, samt for hver dag på match. Med Res Comp sin olje

 

Litt oftere puss på STI Grandmasteren nå. Men det har jo sin naturlige forklaring

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kjøpte min - trodde jeg at jeg fikk en slik "out-of-the-box"-greie.

Og ble skikkelig skuffet :(

 

Den kastet heller ikke ut hylsene, samt at avtrekket var krypete og fælt.

 

Skjøt 1000 skudd med den - og ingenting forandret seg.

Sendte den bort på adoptivhjem - og etter et opphold der - har den vært snill gutt hele tiden :)

 

Med unntak av at magutløseren hengte seg opp av og til.

STI sendte kostnadsfri ny del.

Nå er den lytefri :D

Link to comment
Share on other sites

De fire STI'ene her i huset behandles likt - sleide og pipe plukkes av, overflatene tørkes over og ny olje i rikelige mengder påføres etter hver banetur (eller ca 400-500 skudd). Dette er en prosess som totalt tar maks ti minutter pr, pistol.

 

Pistolene våre funker ALTID med mindre det er noe galt med ammoen hvis denne rutinen følges.

 

Totalnedplukking skjer i alle fall ikke oftere en hvert 10000 skudd.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Gutter, jeg er nesten helt sikker på at dere smører for dårlig. Disse pistolene skal ha MYE olje! det skal være olje utvendig på HELE pipa, på HELE glideflaten mellom ramme og sleide, og undar sleiden i bakkant skal det være rikelig med olje på hele flata.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

"som noen med innlegg her i tråden burde ha erfart"

 

Det kan være at denne var til meg. Til det vil jeg si at jeg pusser ethvert våpen (unntatt .22) etter hver eneste skyting. Olje er selvsagt inkludert. Nå er min STI hos en ny våpenkyndig person (SR). På direkte spørsmål fra meg svarer denne SR at pistolen bør gjennomgå en total demontering ned til minste del med dertil hørende puss og oljing for hvert 1000 skudd. For meg betyr det ca hver andre uke. Det er jeg ikke interessert i. Jeg skifter ikke olje på bilen hver 5000 km heller slik en gjorde på 60-tallet. Jeg håper pistolen er ok når den kommer tilbake. Jeg synes den er vakker. Jeg skal ta den frem og se på den, samt skyte litt i ny og ne for morro skyld. Akkurat slik en gjør med en veteranbil. Når det gjelder, skal jeg holde meg til Pardinien. Den har minst like god presisjon og fungerer alltid :-)

 

Vel og bra, men hvilke 8-10 deler må skiftes???????

Lurer veldig på hvilke deler dette gjelder......

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg 3 stk rekylfjærer på 8 - 12 ibs til min Targetmaster ganske raskt.

Har ikke hadt problemer med lading/repetering etter dette.

Funker selv på svake ladninger.

Anbefaler alle nye Targetmastereiere til å skifte til lettere rekylfjær med en gang,

og ikke skyte 1000-1500 skudd for å tro at den skal gå seg til.

Link to comment
Share on other sites

Bare pass NØYE på hvor du holder tommelen når du skyter.

 

Med så lite energi til overs som man har i en 6" STI med standardvekt på sleiden og slapp 9x19 ammo, så tåler ikke pistolen at du subber borti sleiden med tommelen.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sliter med å få leverandøren på banen. Trodde det var en grei sak å få tilsendt en mykere rekylfjær for test, men tydeligvis ikke.

Nå er jeg forholdsvis ny som pistolskytter men jeg trodde virkelig at når jeg kjøpte en ny pistol så skulle den skyte standard fabrikk ammunisjon uten modifikasjoner. Har mest lyst til å returnere pistolen til leverandøren som en reklamasjonssak :cry:

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at flere tenker på det, men ikke tør si det :D

 

"Limp-wrist"!

 

...en snill måte å si homo-grep :wink::D

Blant den ammoen du har prøvd er flere av dem relativt like, og du sier at du er forholdsvis ny som skytter. Da går tankene i rettning av at du ikke holder godt nok våpenet, rett å slett.

 

Siden du er klar for å skyte PPC i Bergen vil du garantert treffe på HK416, han kan både STI og skyting. Det er ofte greiere å få ting forklart "live" enn her på forumet.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

"Limp-wrist"

 

Mulig - men min Target Master funker med alle fabrikkammoer - etter at børsemakeren på Intersport i Bogstadveien tok den et puss.

Fjærene er de samme.

 

På HK 30`en har vi hatt 1 - ett våpen av 100 som ikke funket, og det var en kvinnelig skytter.

Da ble LW`en lansert som problemet.

 

Når hun prøvde andre pistoler - smalt det hver gang.

 

Derfor ble den returnert som "feilvare"!

 

Target Master: Hvor ofte får du problemet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått mye gode tips og råd fra dere i kammeret og takk for det. Det meste går på hva jeg bør gjøre for å kunne skyte med pistolen. Men skal jeg ikke kunne skyte med en ny pistol uten å gjøre noe i det hele tatt :?: Uten å lade med kvalitesammunisjon selvsagt. Det står ingen steder i produktbeskrivelsen om at jeg må skifte rekylfjær, eller pusse sleiden, eller bare skyte spesiell ammo., eller levere den til børsemaker for justeringer, osv. Det er ett nytt våpen dere. Er det ikke leverandørens (selgerens) ansvar å selge ett våpen som fungerer :?: Har inntrykk av at vi skyttere i alt for stor grad akseptrerer at varen (våpenet) har feil og mangler. Eller tar jeg feil :?: Er det bare sån :?:

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt bør det være slik. Den bør funksojnere uproblematisk med alle typer vanlig solgt fabrikkammo rett fra esken. Spesielt bør en kreve det av et merke som hevder å ha høy standard og som priser seg deretter. Alle mine andre pistoler fungerer etter disse kravene. Det er kun STIen som er et halvfabrikata. Om det er STI eller 1911 (2011) vet jeg ikke.

 

Nå har jeg sannsynligvis fått god hjelp med min egen etter 3 besøk hos topp børsemaker og 3 besøk hod gode amatører. Utallige deler hevdes å være byttet. Det som forbauser (og skremmer) meg mest, er at ingen av disse stusser over at det er slik. De forholder seg som om dette er det vanlige - ikke unntaket.

 

Like sterkt som jeg vil fraråde noen å kjøpe en Chrysler, like sterkt vil jeg fraråde noen å kjøpe STI. Vakker å se på. Resten er ræl.

Link to comment
Share on other sites

Bestillte min TargetMaster før den var satt i produksjon, så jeg har vel en av de aller første som kom til landet. Det er en tung pistol som veier 1394 gram, og med 6" sleide og bullbarrell sier det seg selv at dette ikke fungerer med pysete kost. Så at man må skifte en rekylfjær for å få den til å gå med all slags ammo

oppfatter jeg som helt normalt. Når man skal lage et "high end" produkt basert på en 100 år gammel konstruksjon så må man regne med at toleransene for funksjon er nedsatt om man ikke tilpasser ammunisjonen. Har flere rekylfjærer med forskjellig styrke tilpasset forskjellige kulevekter og ladninger. Null problem med det.

Hvor mange skudd den har gått har jeg ikke eksakt kontroll på, men den har nok passert 20000 skudd for lenge siden. Like thigt og med like god presisjon som den var ny. Ingenting har gått i stykker og jeg har brukt samme magasinet hele veien.

At den ikke er like tolerang i kosten som en cz 75 kan jeg leve med, men så kjennes det heller ikke ut som et dødskræsj hvær gang sleiden bunner.

Ny eller ikke, en TargetMaster er for 1911 entusiaster som SKAL skyte med en 1911. Ikke nødvendigvis det

"optimale" feltvåpenet, for det er det ikke, men det holder for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...