Jump to content

Kikkert til 375 H&H


KAOS

Recommended Posts

hei jeg brukte zeis med 2.5 til 10x50 i afrika det fungerte veldig bra
Ja, en veldig fleksibel forstørrelse det. Smått på lengere hold og bøffel i buchen.

For de med de letteste/mest sparkende, er det nok en ide med 2,5-10x40, så er det lettere å få kikkerten til å holde seg i ro på børsa under bruk.

Link to comment
Share on other sites

Eg har hatt Leupold 3-9x40 på begge mine 375H&H. Når eg hadde 375`en med til Afrika til jakt på plainsgame synest eg 3-9 var heilt perfekt. Litt etter kva hold ein føler seg komfortabel med å skyte på, men eg synest 5x blir litt lite på springbuck på 200 meter og ut.

 

Takker for fornuftige svar :D

Tror nok det blir en Leopold 3-9x40 :wink: Det som teller er at den tåler 375`en :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å supplere med kikkerten som i alle år har fulgt mine grove skyts: Leupold VX III 2,5-8x36. Denne startet på en 9,3x62, fikk turen over på en .358NM før den ble med over på en .416 Taylor. Her voktet den i 5 år fram til den fikk turen dit den er å finne i dag: .375 H&H. Mye optikk og solid mekanikk for pengene. Like vital i dag som da den ble kjøpt for studielån for 20 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri vært i Afrika, ikke skal jeg dit heller, men her i Norge har jeg brukt Leupold VX-III 1,5-5x20,og den syns jeg er veldig bra. Treffer greit med den på alle hold, så lenge det er lyst. Den er montert i QR montasjer, og jeg har tenkt til å supplere med en større Leupold, for kveldspostering på Hjort og Elg.

Link to comment
Share on other sites

Leupold VX-III 1,5-5x20...

Støttes 100%. Stor øyeavstand, stort synsfelt, "tolerant" på innretting for fullt siktebilde, lett og solid, livstidsgaranti - ideelt på ei slik rifle. Og lysstyrken har ihvertfall ikke jeg hatt problemer med, hverken i elgskogen eller i Afrika..

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å supplere med kikkerten som i alle år har fulgt mine grove skyts: Leupold VX III 2,5-8x36. Denne startet på en 9,3x62, fikk turen over på en .358NM før den ble med over på en .416 Taylor. Her voktet den i 5 år fram til den fikk turen dit den er å finne i dag: .375 H&H. Mye optikk og solid mekanikk for pengene. Like vital i dag som da den ble kjøpt for studielån for 20 år siden.

 

Hvordan er Zeiss Conquest 2.5-8x32 i forhold til Leupolden. Zeissen er jo mulig å få relatift rimlig?

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å supplere med kikkerten som i alle år har fulgt mine grove skyts: Leupold VX III 2,5-8x36. Denne startet på en 9,3x62, fikk turen over på en .358NM før den ble med over på en .416 Taylor. Her voktet den i 5 år fram til den fikk turen dit den er å finne i dag: .375 H&H. Mye optikk og solid mekanikk for pengene. Like vital i dag som da den ble kjøpt for studielån for 20 år siden.

 

Slutter meg til denne.

Har samme sikte som har overlevd på to forskjellige 375HH&H, en 338 Winmag og nå står for tur til å innta en Ruger Hawkeye i 375 Ruger. Synd den ikke leveres med #4 retikkel lenger.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at em Leopold kikkert i medium forstørrelse som F.eks 3-9x36 eller 1,5 - 5x20 er meget gode kikkerter til ett kaliber med kraftigere kaliber en normalen, Øyeavstanden på Leopold er svært god, slik at man slipper medelmsskapet i halvmåneklubben.

Leopold er også solid laget slik at dem tåler en trøkk eller tre. prisen er også fornuftig, gå i tilfelle for en VX III, vil man ha 30mm ringer er det European som er saken fra Leopold.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er Zeiss Conquest 2.5-8x32 i forhold til Leupolden. Zeissen er jo mulig å få relatift rimlig?

Jeg har hatt en Conquest 2.5-8x32. Ikke verd pengene i forhold til en tilsvarende Leopold. Anbefales ikke :?

Et meget godt alternativ er en Leopold European 2-7x32 m/#4, faktisk min beste jaktkikkert til normal jakt :wink: Tilnærmet like god er min VXlll 1.75-6x32 m/heavy duplex, også en godt egnet kikkert til rifler med litt rekyl. Begge er solide, lette, kjappe å bruke, driftsikre og har en meget bra øyeavstand. Kan trygt anbefales til en 375.

Link to comment
Share on other sites

Har i noen år vært den heldige eier av 350RM sin Remington AWR i 375H&H.

På denne sitter det en Swaro 2.5-10x42. Bare for å nevne det, denne riflen veier 3,3kg med kikkert. Har aldri tenkt å bytte ut denne med noe annet. Tett skog kan i mange tillfeller være like mørke som i skomringen og bra linser er nødvendig. Liker også 10 ganger på hold over 50m. Denne kikkerten er også brukandes når holdene blir korte og dyr i bevegelse, 10m er greit. Kan ikke si jeg har fått så mye juling av kikkerten at jeg velger å bytte denne med noe annet. Det viktigste er at stokken passer og at kolben er høy nok og gir god kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Eg har hatt Leupold 3-9x40 på begge mine 375H&H. Når eg hadde 375`en med til Afrika til jakt på plainsgame synest eg 3-9 var heilt perfekt. Litt etter kva hold ein føler seg komfortabel med å skyte på, men eg synest 5x blir litt lite på springbuck på 200 meter og ut.

 

Takker for fornuftige svar :D

Tror nok det blir en Leopold 3-9x40 :wink: Det som teller er at den tåler 375`en :mrgreen:

 

Har aldri vært i Afrika og jaktet selv, men en jaktkompis reiser en gang i året og bruker en 375 H&H med S&B 1.5-6x42.

han sier at 6X er i minste laget på noen av de lengste holdene som kan bli der borte.

 

Leopould er jo kjent for å tåle en trøkk så det er nokk et godt valg, men hvis det kan være av innterese har jeg en to år gammel S&B 3-12 x 42 til salgs på finn no.

Link to comment
Share on other sites

Unskyld at jeg spør:

denne jegeren, har han dårlig syn :wink:

 

6X forstørrelse rekker normalt til hold godt over 300 meter, med mindre man ikke sikter på en Duiker da.

Så lange hold er det vel ingen, iallefall svært få som skyter på dyr på.

 

jeg har brukt en S&B 1.5 - 6 x 42 på jakt i Sør-Afrika må vel si at det er skjeldent at jeg har 6X men hellere 4 - 5X

normale skuddhold ligger på mellom 50 og 200 meter. innenfor dette klarer en 6X kikkert seg i massevis.

 

beklager digresjonen

Link to comment
Share on other sites

6X forstørrelse rekker normalt til hold godt over 300 meter, med mindre man ikke sikter på en Duiker da.

Så lange hold er det vel ingen, iallefall svært få som skyter på dyr på.

Du glemmer en viktig ting, vanen, er man vant til å se godt, studere dyret nøye i kikkerten, før evt. skudd, vil man naturligvis like noe mere forstørrelse.

Personlig bruker jeg mye 8-10-12 ganger hvis det er på den aktulle børsa, enest untakene er noen salong, 350RM'n hundeførerbørsa og 416Rigby'n. 416 hadde 2,5-10, men øyenavstanden ble noe mager. Så jeg syns faktisk at bøffler så små ut på vel 100m, og for meg personlig er det negativt.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Leupold VX-III 1,5-5x20 anbefales av flere. Hvordan er denne sammenlignet med Leupold European 30 i 1-4x24, ut over forstørrelse og rørdiameter? Er det samme kvalitet på optikken? Andre forskjeller?

 

Hilsen Kristoffer, med Sako i .375H&H og Zeiss Z 1,25-4 (med litt kort øyeavstand)

Link to comment
Share on other sites

Ser at Leupold VX-III 1,5-5x20 anbefales av flere. Hvordan er denne sammenlignet med Leupold European 30 i 1-4x24, ut over forstørrelse og rørdiameter? Er det samme kvalitet på optikken? Andre forskjeller?

 

Hilsen Kristoffer, med Sako i .375H&H og Zeiss Z 1,25-4 (med litt kort øyeavstand)

Jeg har hatt begge(egentlig alle, inklusiv Zeissen) og VXlll har nok litt mere forstørrelse å skryte av. Men European har bedre retikkel, denne er helt svart mens XVlll kan virke litt brun i sterkt lys.

Personlig likte jeg Europeanmodellen best, mest grunnet retikkelen. Solgte den da forstørrelsen var ørlite for liten til å se om elgen var en kvige eller liten okse, håndkikkerten lå igjen i sekken :?

Zeissen ble i noen tilfeller litt for nærgående i .375H&H :?

Begge Leopoldene var uten tvil hendigere en Zeissen, den lille optiske forskjellen hadde ingen betydning til mitt bruk. Men se også på European 2-7x32, den er både mindre og lettere enn din Zeiss :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ellers så er det jo alltids en PH der...

 

Ser det at noen støtter seg til at det finnes PH. Jeg ville ikke likt at noen andre begynte og fyre på på ett dyr jeg hadde betalt i dyre dommer for og felle. Tenker ikke på visst en blir angrepet av en elefant f.eks. Litt OT men men. Dette var ikke spesielt myntet på deg Gary. Men generelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...