Jump to content

Jeg bygger Viltslakteri


Purdey

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg planlegger og bygge et viltslakteri med kjølerom (40*20m2) i Østlandsområdet. Er da på utkikk etter noen som kan innrede dette. kjølerom, innrednig, agrigater, vegg beklednign osv. Er det noen som har noen tips til noen som gjør dette?

 

PS. er også på utkikk etter en solid kjøttkvern.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt OT, men hva med et mobilt slakteri? http://www.mobilslakt.no/html/printfile ... re2008.pdf

 

40x20 m - dæven, ikke noe småtteri! Dette må vel være en millioninvestering...

 

Ellers er det vel veldig strenge regler for å få godkjent et slik mottak, men det kjenner du sikkert til?

 

Har sett at det ikke så sjelden er containere til salgs (ofte med kjøleaggregat).

 

Edit: vedr kjøttkvern så kan du jo kanskje høre med de som foredler kjøtt (fra Gilde/Nortura) til de mindre - kanskje de har utstyr som er litt utgått på dato?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt OT, men hva med et mobilt slakteri? http://www.mobilslakt.no/html/printfile ... re2008.pdf

 

40x20 m - dæven, ikke noe småtteri! Dette må vel være en millioninvestering...

 

Ellers er det vel veldig strenge regler for å få godkjent et slik mottak, men det kjenner du sikkert til?

 

Har sett at det ikke så sjelden er containere til salgs (ofte med kjøleaggregat).

 

Edit: vedr kjøttkvern så kan du jo kanskje høre med de som foredler kjøtt (fra Gilde/Nortura) til de mindre - kanskje de har utstyr som er litt utgått på dato?

 

 

Ikke såå stort, men slakterommet er på 40m2 og kjølerommet er på 20m2, var det jeg mente.

 

Ja det er en del regler og matilsynet skal til slutt godkjennet det.

 

Jeg skal ikke i denne omgang bygge et mobilt slakteri.

 

Har den storekværna fra KBK men den er for liten gitt. hølet er for lite.

Link to comment
Share on other sites

Kjølerom er kurant å lage selv. Man kan bruke sandwitch elementer, disse er ganske enkle å montere, og enkle å holde rene.

Slakterommet så er det også mulig å bruke disse elementene vil jeg tro. Jeg monterte disse elementene i fiskehallen i Oslo, så regner med at matilsynet godkjente disse. Har du et bygg du har tenkt å bruke, eller bygge helt nytt?

Link to comment
Share on other sites

Brukte elementrom får en kjøpt billig om en følger med på finn.no, en kompis kjøpte 9kvadrat kjølerom med dør og innredning for 2000kr mot demontering. Vi tok også ned kjøleagregatet men det var for R12 og vannkjølt så der måtte han investere i nytt (Norcool av noe slag)

Vi tok med stor henger, litt verktøy, kaffe og boller og demonterte rommet på en litt lang formidag.

 

Og han fikk bruk for rommet, kvoten på 9 dyr fyllte de på 12 timer :wink:

Link to comment
Share on other sites

@ Purdey:

 

Jeg går ut fra at du allerede har involvert mattilsynet i planene dine? Min erfaring med etaten fra melk- og storfekjøttproduksjon tilsier at man er tjent med å la mattilsynet komme med sine føringer før man begynner å snekre, det er ikke slik at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse når man bygger lokaler til matproduksjon.

 

Naboen driver viltslakteri omtrent i din størrelsesorden, og har drevet en fem års tid, cirka. Hvis du er interessert, kan du få mobilnummeret hans, og kanskje få noen tips fra en som har gått løypa. Denne bedriften ligger i Nord-Trøndelag, så jeg regner med dere ikke blir konkurrenter..

 

Ellers, lykke til! Det blir jævlig mye jobb! men det regner jeg med du vet, og er vant til...

 

M.v.h, Tordenkil! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det var det første jeg gjorde faktisk. men fra de fikk jeg ikke noe som helst hjelp, kun et skjema de kom til å komme med ved innspeksjon!!! himla dårlig.

 

Jeg tar gjerne en telefon opp til din venn for noen råd. send det på pm.

 

At det blir mye jobb gjør ignen ting, kjenner jeg gleder meg, har fått samlet en del av de kolegaene jeg jobbet med før som kommer til å hjelpe til litt i helger og noen kvelder, hvis det skulle bli mye.

 

Jeg kommer til å lage en liten bilde serie og oppfølging på framdrifta her

 

sidn jeg også skal drive litt med eksklusive geværeer også kom Lopes fra forumet på det geniale firmanavnet

 

Kjus Pølse og Pang.

 

Himla fristende men neppe aktuelt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg har ein kjenning, som fekk til et gårds slakteri og starta det opp nå i høst. Han også hadde ein del hinder å hoppe over, før det ordna seg. Men eg mistenker at med hjelp av litt inside hjelp ( kjerringa til slakteren hans, jobber i etaten ) i Mattilsynet, så gjekk det stort sett greitt. Kan ta ein telefon og høyre med han også, kva han meiner er vegen å gå. Ta kontakt, dersom det er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Der er nok veldig lurt å snakke med folk som har gjort dette før. Tror du er helt avhengig av å ha med deg Tilsynet fra starten av. Det finnes mange som har gjort dette allerede. Sikkert masse jobb, men min erfaring er at det gjelder de fleste grunderbedrifter. Christan Sveaas holder på å bygge seg opp i denne nisjen. Har bla kjøpt opp et mottak og slakteri i Sogn. Det minste problemet er nok å sette opp selve lokalene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte Mattilsynet i dag. De var veldig hygelige og hadde stor fortåelse for at det var litt knotete og bygge et slikt anlegg fra London så de kom gjerne på befaring når jeg kommer hjem i slutten av mars slik at vi kan diskutere løsninger som både de og jeg er fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Jaktlaget mitt fikk tak i ferdige kjøleromselementer med hjørneløsninger, aluminiumsdør og takelementer til et kjølerom på ca 6-8 kvadratmeter, disse monteres enkelt sammen med en montasjenøkkel og er i svært god stand og har kunn stått i en kiwibutikk noen få år, kjøleaggregatet er ikke med

Disse har vi lurt på og selge grunnet vi fikk tak i et komplett kjølerom som vi nå har montert, hvis noen er innteresert kan disse hentes 15 min utenfor Bergen for en avtalt pris, send PM hvis dere er innteresert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da fyrer jeg igang denne tråden igjen da det snart er i ferd med og nærme seg bygge start. Og siden jeg flytter hjem til Norge igjen om en ukes tid, etter fire år i London og Purdey så må jeg sette saker og ting i gang for å bli klar til og ta imot slakt til høsten.

 

Jeg hadde møte med mattilsynet som jeg nevnte i starten av tråden i April. Dette var meget positivt. og de anså ikke at det skulle bli noe hinder, var bare en del praktiske saker som vannkvalitet og romoppsett osv. Jeg var også på befaring hos Trøgstad Hjortefarm som har eget godkjent slakteri. og det var veldig likt slik jeg har tenkt meg det. Jeg hadde også en liten stand på villmarksmessa hvor jeg delte ut litt flyeres, men desverre druknet dette litt i forhold til de våpnene jeg hadde utstilt. Men men det gikk med en del flyers a like vel. Og nå jeg fikk lagt mine oppå flyerene til A-tec så var det igrunnen greit. Når jeg kommer hjem om en uke skal jeg ta bilder av hvordan dette ser ut nå og legge ut bilder etterhvert som det blir litt framdrift. Venter på de siste store butsjettoverslagene på kjølerom og innredning. Har også funnet gode priser på utstyr som kverner og sliper osv hos Bokken.

 

Jeg har en viss formening om hva jeg trenger (har tross alt jobbet 8 år på salkteri) men tar imot gode råd og tips med glede. Bla hva som funker når det kommer til merking og trykking av merkelapper osv osv. Hvor får jeg billig pappesker f.eks.

 

Jeg tar også imot bestillinger på nedskjering.

Link to comment
Share on other sites

Pappesker kan fåes hos Map Norge tlf 23143550, Papyrus tlf 22904500 eller norengros, som også er store i vacumposer. Må registrere kundeforhold hos disse med foretaksnummer. Har selv et lite hobbyslakteri. Har best resultat med vinyletiketter på vacumposer som fryses. Papir har lett for å dette av når pakkene blir snudd rundt i fryseren.

Link to comment
Share on other sites

Kult Springfield 30.06, hva har du brukt på veggene? jeg skal ta kontakt med de om ikke altfor lenge.

 

Ja jeg har blitt anbefalt epoxy gulv, det er det mest renslige, og all hjelp motas med takk, send meg en pm med tilbud så kan vi diskutere saken.

 

ellers noen som har tips til veggpalter? eneste kravet er at de skal være av lys farge og lett vaskbare.

Link to comment
Share on other sites

Hei Morten!

Ser frem til at du skal lære meg skikkelig fin-deling i høst :) Kanskje jeg skal dra med meg noen hele hjorter østover som "testkaniner".. :mrgreen::mrgreen:

 

Vet at du er i startfasen med viltslakteriet, men kikk litt på denne lenken http://www.transplant.nu/?p=665

 

Design er viktig - dette er hentet fra Kystvilt (mottak som ligger ca 15 min med bil fra der jeg jakter). De har lenge levert til hotell og storhusholdning, men er nå på veg til å prøve seg mot det private markedet. Noen vil sikkert si at dette er "too much", men for de som ikke frekventerer Kammeret, som ikke jakter eller har en bekjent som leverer viltsteika så er jeg ganske sikker på at det ligger store marginer i pakningsdesign og hvordan varene presenteres i butikken. Til inspirasjon :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg endelig begynt og bygge viltskjæreriet mitt: Vi begynte meg og skjære ut dørene i motak, sluse og kjølerom.

 

Her er motaket hvor døra kom midt på det eksisterende vinduet.

 

normal_DSC00001_%28Medium%29.JPG

 

her er veggen før første dør er skjært ut. Dette er inn til kjølerommet.

 

normal_DSC00003_%28Medium%29.JPG

 

første dør ute.

 

normal_DSC00005_%28Medium%29.JPG

 

Begge dørene ute

 

normal_DSC00006_%28Medium%29%7E0.JPG

 

Skal også skjære ut en dør til som skal være til våpenrommet mitt som skal ligge bak utenforr bilde. Driver også og lemper singel inn for å avrettet før vi støper gulv.

 

Har også fått et usedvanlig bra tilbud på kjølerom og kjøleaggeregat fra vår Gudfar Morten Vinje i Telefrost. Må bare berømme Morten Vinje for fantastisk oppfølging.

 

Det er digg og endelig ha begynt og bygge. Fikk bra tilbud på husdyrrom pplater for vegg og tak. Men er forstatt på utkikk etter noen som kan lage hengebane systemet til dette anlegget. Med integret vekt og skinne penser. Noen som har tips til hvem og hvor jeg kan få laget dette?

Link to comment
Share on other sites

Her er det fremgang i viltskærereiret :) gitt!

 

Hva er det du skal ha i det våpenrommet bak der, a'?

Slaktepistoler og sånt? :mrgreen:

 

 

Gledelig at det går fremover Purdey. Måtte du få mange kunder i høst. .. Eller sånn passe egentlig, slik at du selv får jaktet litt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er digg og endelig ha begynt og bygge. Fikk bra tilbud på husdyrrom pplater for vegg og tak. Men er forstatt på utkikk etter noen som kan lage hengebane systemet til dette anlegget. Med integret vekt og skinne penser. Noen som har tips til hvem og hvor jeg kan få laget dette?

 

 

 

 

Hør med dine lokale bunnpris-butikker om du har noen i nærheten. De "gamle-butikkene" tok i mot slakt og hadde ofte baner i taket for transport av skrottene.Ditt lokale slakteri kan også ha byttet ut noen gamle baner med oppheng og kroker....

Link to comment
Share on other sites

Her er det fremgang i viltskærereiret :) gitt!

 

Hva er det du skal ha i det våpenrommet bak der, a'?

Slaktepistoler og sånt? :mrgreen:

 

 

Gledelig at det går fremover Purdey. Måtte du få mange kunder i høst. .. Eller sånn passe egentlig, slik at du selv får jaktet litt. :wink:

 

I det våpenrommet blir det mye snæks håper jeg. vi får se hva vi klarer og trylle fram.

 

Men må jo få inn litt skjæring, men vi skal nok klare og få lura oss ut en pitteliten tur en gang ut på jakt en gang i blandt.

 

JT mekansinske har jeg fått tips om tidligere og skal ta opp igjen den tråden.

 

Kjølerommet er det Morten Vinje og telefrost som leverer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dette er ganske surt å måtte skrive, men Vi lever i en annen tid i dag enn for bare 10 mnd siden. Så banken var ikke like lånekåt som da. Det har gjort at hele prosjektet er blitt kraftig forsinket mtp kapitalindrivning. Og det har nå tatt så lang tid at jeg ikke vil klare og få anlegget ferdig til årets jakt sesong!

 

Jeg må derfor utsette byggingen av dette anlegget et år desverre, og må derfor omdirigere tilbudet mitt til omflakkende tjenester. Vil dere vite mer om det så kan dere lese om dette i denne tråden under salg hvor jeg beskriver hva jeg kan tilby av nedskjæring av vilt i år.

 

viewtopic.php?f=29&t=22850&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jepp, Må bare få gjort ting i riktig rekkefølge slik at jeg får en historikk i firmaet, da er det lettere og få finansiering. Så jeg har ordnet meg provisorisk i år så jeg skal skjære ut hos de jaktlag som ønsker det, eller jeg kan ta imot i mitt provisoriske anlegg.

 

Når vi er igang igjen med ny anleggsprosess så skal jeg holde dere oppdatert her.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da er vi igang igjen, og etter en formidabel høst med forbausende mye etterspørsel, planlegger jeg nå og hoppe et par steg fremover.

 

Dette blir av en litt annen størrelseorden en fjordårets planer. og vi ender opp på omtrent 120 kvm i et nybygg. Skal snart legge ut litt bilder slik at dere kan komme med innspill på planløsninger osv.

 

Om det er noen der ute som vet om noen slakterier som skal legges ned så er jeg intr i og shoppe litt gammelt utstyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ting tar tid, men den som venter venter ikke for gjeves.

 

Nå er finansiering i orden, Byggetilladelse er i boks, og grunnmuren er i gang. Dette blir et nybygg på 12+24 meter hvor 144kmv blir viltslakteri for meg. I første omgang. Det er planlagt ferdig til bruk i september. Har nå som dere sert av denne tråden brukt ganske lang tid på og planlegge dette så det er godt og endelig ha kommet igang med prosjektet. Bilder skal bli lagt ut når ting begynner og komme over bakke plan. som kommer opp etter ferien. Foreløpig er det mest grunnarbeid med grunnnmur og slikt.

 

Jeg skal ha kjølerom på 40 kvm så her blir det rikelig med plass for elg og kontrollert mørning. Om det er noen som er intr i nedskjøring av vilt til høsten så er det bare og sende pm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...