Jump to content

"liten" 9mm til produksjon


McNabUx

Recommended Posts

Det er mange tråder med spørsmål om hvilke våpen som anbefales.

Men jeg har en vri.

 

Jeg har små hender og korte fingre, som gjør at Double Action skuddet blir problematisk.

Har Tanfoglio Px19 som er for lang

CZ shadow er også for lang

SIG Sauer P226 er bedre, men fortsatt lit for lang.

 

Har dere en pistol å anbefale ?

Eller kan avtrekkeren flyttes?

Link to comment
Share on other sites

Det er mange tråder med spørsmål om hvilke våpen som anbefales.

Men jeg har en vri.

 

Jeg har små hender og korte fingre, som gjør at Double Action skuddet blir problematisk.

Har Tanfoglio Px19 som er for lang

CZ shadow er også for lang

SIG Sauer P226 er bedre, men fortsatt lit for lang.

 

Har dere en pistol å anbefale ?

Eller kan avtrekkeren flyttes?

 

Da har vi samme problem. Valget mitt stod mellom (Jeg har tidligere skutt med S&W SW5906TSW i prodution men har hatt et opphold på ca 4 år):

 

S&W M&P9 - Med de prisene Winge m.fl har holdt på et pistol sett er det sannsynligvis mange som har en slik. Jeg ønsker å bruke noe ikke Alle har. Av samme grunn faller Glock utefor i tillegg til at jeg ikke liker våpnet.

 

Para LDA - ikke i produksjon lengere med 9 mm 18 skudds mag og LDA avtrekk.

 

SIG 226 sct - Favoritten siden den har 20 skudds magasin og avtrekk jeg mente var "riktig" (=temelig likt det jeg var vant til fra S&W SW5906TSW). Ikke mulig å skaffe i europa til fornuftig pris, egen import ville komme på ca kr 15.000 = da kan du like gjerne kjøpe en pent brukt SVI med utstyr til mellom 15 og 17.000.

 

SIG P250 - Ny "smart" design som kan plukkes i småbiter på kjøkkenbenken. Lett og jevnt avtrekk som er for lllaaaaannnnnngggggt til konkurransebruk (det er like langt på alle avtrekk = ekte DA). Du kan kjøpe ramme i 3 "håndstørrelser" og f.eks bytte til caliber .40 om du vil. På riflesiden gjelder et slikt systemvåpen som 1 våpen uansett hvor mange caliber du har til. Om det gjelder på pistolsiden vet ikke jeg. Bare tysk versjon selges i europa, våpnet landet på ratata i uttaksprosedyren til nytt politivåpen i tyskland. Amerikansk versjon er bedre og mere utviklet = jeg tror amerikansk versjon vil overta i europa også.

 

HK P30 med V1 avtrekk - Kan leveres med V3 avtrekk = tung og lang DA med kortere og lett SA. V1 avtrekket er lett (ca 4,5 pund. Glock kan monteres 3,5 pund avtrekk) med trykkpunkt. BAckstrap og sideplater kan byttes ut i 3 størrelser. Small passer perfekt til meg og om magasin knappen hadde vært på rett sted hadde jeg ikke hatt problem med betjeningen. Men her betjenes mag med høyre pekefinger og det er uvant. På trening foran speilet funker det bedre nå, dagens praktisk trening ble avlyst så jeg har ikke fått prøvd det live ennå. Valget falt på denne fordi den kunne skaffes raskt av Winge, hadde small grep og den er "skjelden". Nå liker jeg dette avtrekket langt bedre enn slik jeg husker avtrekket på SW5906TSW. Det føles mye bedre at alle avtrekk er like lette. En glock 17 vil vel skjelden eller aldri klikke om du ikke har gjort feil med hjemmeladingen, så problemstillingen er ikke så relevant, men en HK P30 kan du ta nytt avtrekk på om det første klikker (samme gjelder M&P9), på Glock må du dra i sleiden først.

 

CZ eller Tanfoglio - tjeneste våpen som ikke funker ut av eska bør forbli nedpakket. Ønsker heller ikke å kjøpe "trimma" tjenestevåpen da dette ikke er i Production klassens ånd etter MITT SYN.

Link to comment
Share on other sites

Har CZ Shadow selv, og den fungerer uten problemer rett fra eska!

 

Men for å svare på trådstarters spørsmål. Jeg har selv skutt en del med Glock 17, men denne pistolen passer ikke for meg. Men Glock 19 derimot er for meg en helt annen pistol å skyte med. Det er en compact versjon i 9mm som absolutt er verd å prøve om du har små - middels hender.

Link to comment
Share on other sites

Faksen, det vare mye bra informasjon.

 

Jeg konkluderer med HK som beste alternativ, og setter den opp på listen over våpen jeg skal sjekke ut.

Tusen takk.

 

Du bør prøve HK P30 før du kjøper (jeg kjøpte usett). Det er spesielt mag utløser som er spesiel. I starten likte jeg den ikke fordi langfinger sperrer for magutløsning = du må skifte grep for magutløsning = skifte grep er samme ulempe som "normal" magutløser med korte fingre. Etter litt trening foran speilet med våpen og mag i praktisk riggen begynner jeg å få taken på det. Men jeg har ennå ikke prøvd det i praksis. Kun skutt 185 skudd på banen. Det definerte trykkpunktet må være en fordel for presisjonsskyting.

 

Jeg tror du vil få mange av de samme fordeler i en S&W M&P9, men da med magutløser på "rett plass".

Link to comment
Share on other sites

På hvilket vis har du erfart at CZ ikke funker rett ut av eska?

 

 

her står det litt .

 

Jeg synes det er positivt at brukere her deler ALLE sine erfaringer med et våpen. Da kan vi andre ta overveide valg. Noen har ikke noe i mot at våpenet har innkjøringsproblemer, og er fornøyd når disse er løst. Det er helt greit det, men fortell om innkjøringsproblemene slik at vi andre kan ta overveide valg.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en M&P9 som jeg er veldig fornøyd med. Bytta frontsikte til ett Dawson fiber og baksikte til ett fra 10-8

Med de forskjellige backstrap-ene burde den passe de fleste hender.

Nå er jo også M&P L godkjent og har litt lengre løp/siktelinje og kan være ett annet alternativ

Link to comment
Share on other sites

HK P30 med V1 avtrekk - Kan leveres med V3 avtrekk = tung og lang DA med kortere og lett SA. V1 avtrekket er lett (ca 4,5 pund. Glock kan monteres 3,5 pund avtrekk) med trykkpunkt.

 

Hm. Husk bare på minimum avtrekksvekt på første skudd (d.v.s.på alle skuddene på Glock og DAO-pistoler) på 5 pund/2,27 kg i PD. Har du målt avtrekksvekten på P30V3? Det er ofte litt forskjell på hva som står i manualen og hva som måles i virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

Men da bør jeg skyte med en .40 s&w, og ikke en 9mm, eller?

 

Går helt fint å skyte 9mm i Standard. Du scores i Minor, men det er faktisk ikke noen avgjørende bakdel, spesielt ikke for en fersk skytter.

 

CZ eller Tanfoglio - tjeneste våpen som ikke funker ut av eska bør forbli nedpakket.

 

Dette er stikk i strid med min erfaring, i alle fall når det gjelder CZ. Har hatt gammel 75 og har SP-01 Shadow, samt at jeg har testet en haug med andre. Faktisk har jeg ikke opplevd problemer med noen av disse!

Link to comment
Share on other sites

Dette er stikk i strid med min erfaring, i alle fall når det gjelder CZ. Har hatt gammel 75 og har SP-01 Shadow, samt at jeg har testet en haug med andre. Faktisk har jeg ikke opplevd problemer med noen av disse!

 

Men i linken jeg la inn ovenfor så er det vel 4 stk som ikke funker 100 % ut av eska.

 

Om det hjelper noe så er det jo hauger av Tanfoglio og dyre 1911 som ikke funker med .40sw før etter en periode med fintuning.

Link to comment
Share on other sites

Men i linken jeg la inn ovenfor så er det vel 4 stk som ikke funker 100 % ut av eska.

 

Fant bare 3 stk...

 

Tipper det er snakk om unntak. Har ellers ikke hørt noe om at det skal være mye problemer med CZ. Selvfølgelig, det kan komme ett mandagseksemplar men det gjelder alle merker. Også de merkene du nevner. :P

 

Og sammenligningen med dyre 1911/2011 er IMHO ikke helt korrekt. En CZ SP01 er som en vanlig Toyota/Nissan etc og fungerer jevnt bra. 1911/2011 er som en EVO 10, høy ytelse men på bekostning av hyppigere service og høyere kostnader på vedlikehold

Link to comment
Share on other sites

Faksens påstanf om at CZ ikke virker ut i fra eske vil jeg påstå er vrøvl... har 4 stk cz 9mm og ingen av dem har gitt noen problemer på noensomhelst måte. Den jg har hatt lengst kjøpte jeg i 92 og den har nok rundet 50.000 skudd for en stund tilbake....

 

MEN, tilbaker til Trådstarters spørsmål. Jeg kom til å tenke på Waltjhers P99, den har vel også lett modifiserbare grepsplater. Ikke mitt favoritt våpen til Production, men den er defintivt mindre i grepet, og det er jo bedre å treffe med en 15skudd pistol en å bomme med en 19 skudds... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Faksens påstanf om at CZ ikke virker ut i fra eske vil jeg påstå er vrøvl... har 4 stk cz 9mm og ingen av dem har gitt noen problemer på noensomhelst måte. Den jg har hatt lengst kjøpte jeg i 92 og den har nok rundet 50.000 skudd for en stund tilbake....

 

 

Hei!

Jeg er ny her inne (har smuglest litt innimellom bare) og har ikke lyst til å blande meg borti noe jeg ikke har noe erfaring med. Men, det er noen stykker inne på IPSC global village som har slitt litt med utkastproblem på CZ Shadow. Det ser ut som noen av dem igjen har løst problemet med å bearbeidet ejectoren.

 

Her er tråden det var diskutert i. En må vel logge inn for å kunne lese tråder derinne, så den som er interessert får logge inn og se.

 

 

http://ipsc.invisionzone.com/index.php?showtopic=8439

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke hatt noen problemer med CZer og jeg har bl.a. en gammel 85 Combat som har gått noe tilsvarende Hassel sin (sluttet vel å logge den rundt 35,000 skudd og det var i 2001).

 

Når det gjelder problem med å rekke DA mode ville jeg prøvd en Glock 17 i første omgang, det finnes så mange av dem at det burde gå greit å låne en. Walther P99 kan jeg ikke fordra i noe kaliber. Munningsvipp og presisjon er vesentlig dårligere enn hva jeg presterer med Glock. Jeg ser ikke den helt store fordelen med Glock 19 versus 17 heller, det er grepslengden som er forskjellig i rammen. Det virker ikke på meg som om det er noen forskjell i lengde fra backstrap til avtrekker eller grepsdiameter.

 

Den skyteren jeg egentlig ville anbefalt for korte fingre blir såvidt jeg vet ikke importert til Norge: Springfield xD Compact/Service 9mm. Min kone har små hender og har null problem med å mestre disse fra Sub-Compact i 9mm til Tactical i .45ACP, noe som overasket meg stort. Er ikke det nok er det ny versjon ute nå med utbyttbare backstraps.

Link to comment
Share on other sites

Den skyteren jeg egentlig ville anbefalt for korte fingre blir såvidt jeg vet ikke importert til Norge: Springfield xD Compact/Service 9mm.

 

Var innom Jaktdepoet å handlet ammo. Da fikk jeg greie på at de ventet på en ladning Springfield xD. De kunne ikke forstå at jeg hadde kjøpt HK P30.

Link to comment
Share on other sites

Registerer en del kunnskap på pistoler her. Jeg har akkurat begynt å gått på pistoltrening for å starte med praktisk. Har da kun prøvd klubbvåpenet som er en cz75.

 

Men ettersom tiden går og sommeren etterhvert siger inn så har jeg tenkt å handle en pistol selv for standard eller production. Har dårlig med råd for tiden så jeg har tenkt meg noe i 5-6k klassen med ekstra magasiner og det.

 

Lurte da på om dere vet om man kan skaffe Springfield sin Xdm9 her på berget og hva den eventuelt vil koste?

 

Hvis ikke så er m&p9 et alternativ eg liker samt en glock. Hvilken er det beste kjøpet egentlig? Trenger ikke på død og liv være nytt da, er vel egentlig ute etter mye for pengene i all hovedsak. Og dette er min startfase så de dyre greiene kan vente til jeg finner ut jeg trenger det.

 

Håper dere kan svare. hilsen newbie pistolskytter.

 

(Det var forresten dritgøy) :D

 

Ps, så nå at posten oppom nevner xD, men hva med Xdm??

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke så er m&p9 et alternativ eg liker samt en glock. Hvilken er det beste kjøpet egentlig? Trenger ikke på død og liv være nytt da, er vel egentlig ute etter mye for pengene i all hovedsak. Og dette er min startfase så de dyre greiene kan vente til jeg finner ut jeg trenger det.

 

Om du går for brukt så har du en god del å velge innenfor en pris på kr 6000. Følg med på bruktsidene her, på triggerfreeze.com og finn.no. da burde det være mulig å skaffe våpen med rigg. Winge våpen har mye brukt, ring dit ofte står ikke alt på web siden. sportsvåpen.no holder jo til i trøndelagen, om han har noe brukt vet jeg ikke.

 

Edit: fjernet endel sitering før moderator gjør det 8)

Link to comment
Share on other sites

Prøv så mange våpen du kan før du bestemmer deg. Ser ut som du bor i Trøndelag, hvilken klubb skyter du for?

 

Takker for alle svar. Vel jeg flyttet med familien til Korsvegen i Melhus kommune, hvor jeg fant ut at Hølonda Praktiske holder til på Gåsbakken som er 10 min unna, så da bestemmte jeg meg for å sjekke det ut.

 

Så nå er det oppmøte hver mandag hvor jeg skyter litt og lærer. Han som leder showet sa at jeg og en annen som nettopp har begynt skulle oberveres fram til i sommer hvor vi skal få være med på et lvl 2 stevne som blir vårt første steg inn i konkurransen under nfps. gleder meg. Har jo litt konkurranseinstinkt også da vettu. hehe.

 

Utover det så ville de at vi skulle står på standen deres under villmarksmessa på Melhus dersom de opprinnelige ikke kunne, var visst litt usikkert det der. Så mulig vi kan sees der da. Skal stå med simulatorskytingen på løpende elg visstnok. Får se om det blir noe av.

 

Skyter du for en klubb i nærheten eller? ser du resignerer i Orkdal. Ikke så langt unna det.

 

Faksen: Skal se litt utover året nå også eventuelt kontakte de du snakket om, takk for det.

 

Edit: jeg også :)

Link to comment
Share on other sites

Menace

 

Bor i Orkdal ja. Men skyter for Trondheim Feltskyttere. Så er det mulig for deg en gang, så kan du ta deg en tur til TFS, når det er trening eller stevne(vi har forøvrig stevne i morgen, på Pir 2) Da får du helt sikkert "tafset" på flere typer våpen. Så du kan finne ett du er fortrolig med.

Selv har jeg de gangene jeg har skutt Production, skutt med Glock 17. Men har stort sett skutt Standard da, med 2011(selvsagt). Men har nå konvertert til Open

 

Glocken skal muligens selges snart(en av få grønne i Norge)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på Tfs en gang jeg også, men ble aldri noe av det. Nå ble det mye lettere med 10 min kjøring til bane, hehe. Skal sjekke kalenderen på tfs.no om det stevnet, vet ikke om jeg kan da, kjerring og unger vettu.

 

Uansett, en STi er vel ambisiøst for mitt budsjett nå. Mulig jeg også havner i open etterhvert. Men standard og prod er vel de som lokker mest nå. Samt billigere skytevåpen, hehe. Blir vel uansett minor skyting så jeg må bare treffe alphaen hver gang :wink:

 

Glock fungerer helt sikkert bra. Men har litt forkjærlighet for 1911 typer, samt de som ligner litt i utseende, som xdm og m&p polymer pistoler. jaja. Alt med tiden. Får se hva jeg havner opp med når den tiden kommer. Har jo et halvår å tenke på :D

Link to comment
Share on other sites

Du bør prøve HK P30 før du kjøper (jeg kjøpte usett). Det er spesielt mag utløser som er spesiel. I starten likte jeg den ikke fordi langfinger sperrer for magutløsning = du må skifte grep for magutløsning = skifte grep er samme ulempe som "normal" magutløser med korte fingre.

 

Hvordan betjener du magutløseren? Jeg bruker venstre hånds tommel i det venstrehånda slipper grepet og beveger seg nedover for å gripe et nytt magasin. Trenger ikke skifte grep i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig det bare er meg som er tungnem, men jeg brukte måtte ha MANGE skudd i handa før jeg behersket avtrekket på H&K P30. Fra tidligere har jeg bare erfaring med Glock, som etter min mening lettere å skyte godt med med begrenset trening. P30 har dessuten kun 15 skudd i magasinet, og på noen stager ønsker man seg mer.

 

Jeg hadde valgt Glock mange ganger før P30, men så har jeg også normale hender. Avstanden frem til avtrekkeren blir riktignok ikke større med de større grepene på P30, men det føles iallefall bedre.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Hvordan betjener du magutløseren? Jeg bruker venstre hånds tommel i det venstrehånda slipper grepet og beveger seg nedover for å gripe et nytt magasin. Trenger ikke skifte grep i det hele tatt.

 

Bruker h pekefinger. Har tenkt på å bruke venstre hånd før jeg slipper grepet men ikke praktiskert det ennå.

 

Dessuten liker jeg skråkanten Venstre fremme på sleidutløser og ramme - gir et sted og hvile venstre tommel og gir et "signal" om at venstre hånd er på rett plass. Jeg ahr ennå ikke fått prøvd om dette er nok til å hindre sleid stopp til å funke - jeg TROR det ikke blir noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Bruker som sagt ikke pekefingeren på magutløseren, så for meg er ikke det en aktuell problemstilling. I politiet er det ikke lov å bruke avtrekksfingeren på utløseren, nettopp fordi man kan komme nær avtrekkeren.

 

For øvrig har jeg ikke kommet i gang med praktisk enda, kurset her ble jo utsatt.

Link to comment
Share on other sites

Bakk to tåpik

 

Jeg snakket litt med en av våre dyktige kvinnelige praktisk skyttere i går. Hun skyter med en sp01 og har små hender. Men med alu grepene fra fabrikk så blir den jo rimelig smal og passer henne utmerket. Det kan jo kanskje være en fin ting for trådstarter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...