Jump to content

Har du prøvd undervannsjakt?


Malle

Recommended Posts

Ok, dette blir kanskje i grenseland for mange i et forum for jakt og skyting, men jeg har lyst til å slå et slag for en kjær hobby som jeg tror kan fenge andre jegere.

 

Undervannsjakt er egentlig en hybrid situasjon der man driver jakt og fangst på fisk og andre delikatesser i havet. For meg har dette blitt en fullverdig jaktopplevelse. Undervannsjakt er en aktivitet som har fått mange tilhengere de siste årene og den er i stadig vekst.

 

Kort fortalt, så fridykker man med det formål å skyte fisk og plukke skalldyr. Et bilde sier som kjent mer enn tusen ord, men en filmsnutt forteller kanskje enda mere. Her finner du en rekke klipp som beskriver aktiviteten:

 

http://frivannsliv.no/Reportasjerogfilmklipp.html

For meg var det en stor opplevelse å kunne jakte fra "fugleperspektiv". Da jeg i tillegg er en ivrig havpadler ble dette et fantastisk suplement til padlingen. Alt av utstyr får plass i en kajakk og man har dermed muligheten til å skaffe seg nøyaktig den maten man vil ha på padletur.

 

Her er et bilde av Børje Møster med ny rekord på torsk (28,0 kg):

sxovt0.jpg

 

Børje kan vel regnes som UV-jaktens absolutte autoritet i norsk sammenheng (og jeg er sikker på at han tilgir meg for at jeg knabbet dette bildet fra hjemmesiden hans :D ).

 

Personlig har jeg derimot et par kilo igjen til rekkord...:

osc37o.jpg

 

Undervannsjakt er en aktivitet som passer for hele familien og min unge håpefulle på 9 år stortrives i vannet (Harpunen er kun for bildet):

2mxnyp4.jpg

 

Mye god mat i havet:

358uhsp.jpg

 

Interessert? Se hjemmesiden til Børje Møster: www.frivannsliv.no

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fridykking er en fin sport, og temmelig matnyttig og kan en vel si.

Må si jeg ble imponert over størrelsen på torsken der, ikke noen småfisk nei.

Har selv drevet med dykking i flere år, og før jeg gikk kurs å fikk med luft ned var det fridykking som gjaldt.

Her jeg bor har vi noen straumer som er fantastisk fin å dykke i, der er det fint å leke seg å dybda passer godt til fridykking.

Det er noe spesielt med tidevannsstraumer, velig mye liv og fine farger.

Høydaren av straumdykk er vel saltstraumen, der er det ett yrende liv med mye steinbit og annen fisk.

Om det er like egnelig for fridykking kan nok diskuteres, kommer vel helt ann på formen, jeg har aldri dykka der uten luft.

 

Fridykking er definnitivt en sport for folk som liker å være i god form, krever god kondisjon og utholdenhet.

Nå er det flere år siden jeg drev med sporten, og etter at flaskesettet kom på ryggen ble det liksom det som tok overhånd, men nå er det slutt på all dykking for meg...inntil videre... Det slutta seg selv etter at jeg ble den eneste som drev på med det her i mitt område, blir ikke det samme når en må kjøre langt avgårde for å drive på med sporten.

 

Hvis du ikke har prøvd fridykking i straumer er det å anbefale på det sterkeste, en fantastisk opplevelse der en kan la seg føre med straumen uten å bruke for mye krefter og luft, og går en i vannet ei stund før straumen snur kan en bare bli med tilbake etter den har snudd...

Link to comment
Share on other sites

Klapper i hendene jeg. Var svært ivrig i yngre dager. Mange års opphold i nord med mye kaldvattn la litt demper på iveren. Og nå..., sofaen har vel et litt for godt tak, men hvem vet.

 

Ser det brukes harpun. Mitt våpen var ei litt lang hawaislynge. Ellers, etter jeg begynte med bue har tanken stadig dukket opp. Det må da gå an å modifisere slike systemer til bruk under vann.......eller?

Link to comment
Share on other sites

Ikke så mange butikker i Norge (som jeg har sett, riktignok) som har så mye utvalg. Noen er det jo, og så er det jo nettet da....

 

Feks:

http://www.spearfishinggear.com/Merchan ... OD/S4/SS32

(Disse funker bra, så hvorfor modifisere?).

 

Synes det er viktig at de er lengre enn ned til fotbladet, når en svømmer.

 

Dykket også sammen med en som når han rotet med vann i maska, greide å skyte meg i kneet.....

Gikk jo greit, men litt vondt og plundrete var det jo. (Plundrete og himla vondt med en gang, bare vondt etterpå, i ei ukes tid...).

Brukte selv Hawaislynge (ikke på han da...).

 

Så nå pga astma, så er den flaskefylte delen av den karrieren over... Greier allikevel å komme nokså godt ned ved fridykking... :)

 

Virker som en god sport.

Link to comment
Share on other sites

Artig tråd. Denne jaktformen anbefaler jeg, selv om den for meg — i likhet med de fleste av mine jaktaktiviteter — har en tendens til å ende med skrale resultater. :)

 

Som nevnt tidligere i tråden, kan man kanskje vurdere ei hawaiislynge, fortrinnsvis av den lange typen, jeg synes jeg har bedre kontroll med den. (Men det er nå min mening; enhver må finne ut hva som passer best for en selv.) Ulempen med slynge er at steinbiten kan spinne rundt og faktisk skru av spissen, og da står du der med skjegget fullt av postkasser.

Link to comment
Share on other sites

Trokke alle fikk med seg ytrykket "modifisere". Min tanke er å bruke bue under vann. Jeg tenker fortrinnsvis på buer med støttehjul. Bevegelsen i lemmer er minimal. Rotasjon i hjulene, med den friksjon det medfører, er der, men jeg vil tro at utfresninger i hjul lager kavitasjonsbobler og minsker friksjonen, akkurat som vi ser i tuppen på harpuner eller slynger. Da er det bare friksjonen i strengen som står igjen og som har stor betydning; i allefall 800x større enn i luft.

 

Skulle ha vært artig å prøvd med en "gammel" trinsesak, men gruer meg litt til reingjøringa etter saltvannsopphold, så kanskje starte i ferskvatn.....en gang?

Link to comment
Share on other sites

Hawaislynge er fint til flyndre, breiflabb og andre bunnfisker. Min erfaring er at en god strikkharpun gir mye større fangst når det gjelder pelagisk fisk. Det kreves riktignok litt trening for å bli en god skytter, men etterhvert får man mye igjen for dette. Jeg har plukket bort snellen på harpunen og bruker en ca 7 meter lang snor som er festet til harpunen. Mye enklere når fisken vil ta seg en tur ned i taren før den gir opp.

 

Fridykking gir mye tid i sjøen. En flaskedykker vil selvfølgelig få lengre tid under vann på hvert dykk, men fridykkeren holder gjerne på i et par timer i slengen (noe kortere nå i januar :D ). I fjor sommer dro jeg og min antatt bedre halvdel på Norgesferie. Helt genialt å ha baggen med utstyr liggende bak i bilen. Jeg skulle gjerne ha prøvd under Atlanterhavsbroen, men turte ikke pga alle tyskerene som drev å fisket fra broene. Jeg var redd for å ende opp som en del av deres tilmålte mengde med fiskefilet :? Jeg vet ikke om de ser forskjell på en halvgammel bergenser og andre ulker...

 

Takket være jobben, så befinner jeg meg nå i Hedemark. Her er det lite saltvann å finne, men jeg er hjemme på beste vestkant en fem- seks ganger i året og da blir det mye undervannsjakt.

 

Utstyret mitt har jeg kjøpt hos Børje på www.frivannsliv.no. Butikken ligger ca 25 min med bil nord for Byenes By (Bergen :mrgreen: ). Han tilbyr også pakkeløsninger. Jeg tror jeg betalte ca 6-7000 for komplett utstyr av skikkelig kvalitet.

 

Til neste år vil jeg bruke en helg til kombinert sjøfugljakt, uv- jakt og padletur. Det tror jeg blir vanvittig bra :D !

Link to comment
Share on other sites

Heilt einig med deg Malle, Breiflabben er vel den beste saltvanns fisken eg kan få på tallerken. Og har ein litt gode råvarer, så kan du få ei enormt god gryte....

 

Flott tråd dette, har ikkje prøvd meg på undervanns jakt, men det ser unektelig morsomt ut, og ikkje minst med tanke på kor flotte ressurser det der i Norske fjorder, og her inne i landet er me ikkje så veldig bortskjemt med fersk fisk...

Link to comment
Share on other sites

Til neste år vil jeg bruke en helg til kombinert sjøfugljakt, uv- jakt og padletur. Det tror jeg blir vanvittig bra :D !

 

Hehe... :lol:

 

Så plutselig for meg en dykker som kommer opp med rustfri(?) pumpehagle, foran et skjær fullt av skarv......

Bør vel ha løpet litt nedover når en løfter hagla opp av vannet, for å få ut vannet i løpet... :lol:

Også vanntette patroner.... :?: Kan vel si at det da har tatt litt av... :wink:

 

Harpungevær er vel ikke tillatt på skarv.... :?:

Link to comment
Share on other sites

Kamskjell er helt ok å spise rå, rett fra havet i fjæresteinene, noen som har prøvd?

Husker vi hadde som manndomsprøve på dykkerkurs (har drevet som hjelpeinstruktør) å sitte rolig på bunnen å spise rå kråkebolle, tok ut munnstykket selvsagt :mrgreen:

Ikke veldig mange som mestra det med det samme :lol:

Brukte å si at ingen fikk sertifikat uten å ha fortært en hel bolle (innholdet ja) :lol:

Det var jo selvsagt løgn, men morro var det...

Link to comment
Share on other sites

Mye godt i havet og under steinan i fjæra. Tangsprell, albueskjell, fjæremark og lignende for ikke å snakke om en av mine favoritter – unge oskjell og gonadene til kråkeboller (hunkjønnet – hannene kan andre få!).

 

Treng ikkje gå på café førr å få sæ sushi nei! Norsk sushi kan like gjerne være den varianten som spreller nedover i halsen, eller som du kjenner ”krymper seg” når du knekkern mella tenna.

 

Er vel egentlig berre to-tre ting som mangler. Det kjenner man etter noen dager på slik kost. Da får man usigelig løst på brød, poteter og noe fett!

Link to comment
Share on other sites

Så plutselig for meg en dykker som kommer opp med rustfri(?) pumpehagle, foran et skjær fullt av skarv

 

ja, og hva så :?::wink:

 

Hehe, nei det blir litt i overkant. Men det er spennende å jakte fugl fra kajakk. Spesielt med litt sjø inn fra tvers og fugl på motsatt side av båten. Da er det greit med en fangsnor i børsa...

 

Nei, man kan ikke skyte skarv med harpun. Harpuner er forholdsvis uhåndterlige over vann. Dessuten har de en lei tendens til å gå filleveien hvis de ikke har motstand fra vannet.

Link to comment
Share on other sites

Kamskjell er helt ok å spise rå, rett fra havet i fjæresteinene, noen som har prøvd?

 

Yessir, det er prøvd og det var skikkelig snadder. Hvis ikkje eg husker feil ( det er ein del år sidan... ) så smakte det omtrent som nykokte krabbeklør, kanskje litt kraftigere enn det. Utrulig godt var det iallefall. Nykokt krabbe og reke, er vel nesten det beste eg veit, med litt tilbehør... :D

Link to comment
Share on other sites

He, he, Egil, ja det der såg ikkje så dumt ut, badestamp og godsaker, då trur eg rett å slett me får rigge av ein plass til Omega også, så får me lauge oss litt... :mrgreen:

 

Badestamp er artig, har ein kompis som har rigga seg til med stamp i et nybygg på verandaen sin. Og i tillegg lagt inn et boble aggregat, så der der det å stormfyre i minusgrader og kose seg. Men det er samtidig litt stygt, sist eg var der, så var vel klokka 03.30 om morgenen, når me fyrt opp i det, klokka 06.00 så var det fin temperatur og fullt av bobler, men då våkna eg av at hodet kom under vann... Så ein må være litt forsiktig med brennevinet i stampen utpå natta... :)

Link to comment
Share on other sites

Mauser!

Jaggu godt at du våkna når hodet kom under vann, tru hvis du hadde våkna en halvtime seinere, DET hadde vert flaut det..

Nei badestamp og brennevin skal en være forsiktig med, vet om eksempler der det har gått riktig ille, men klart... Om Omega er med burde det gå bra, han er jo snart dyrlege og de har erfaring med svin... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Driver aktivt med fridykking og undervannsjakt mellom 60-100 dykk i året. Fantastisk hobby som gir meg like mye gleder som jakt. Noe av det jeg liker er at du selektivt kan plukke ut akkurat den fisken du vil ha for å spise.

 

Var ivrig på fiske før, men etter jeg begynte med UV-jakt har det ikke blitt det samme. Men setter forsatt pris på å slenge flua etter fjellørreten men blir ikke så ofte som før.

 

Ikke så mye fisk å få på denne årstiden så blir mest kamskjellplukking på vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Har dykket "littegrann"

 

Fangsten har vært:Steinbit, breiflabb, ørret, husk at hummer ikke er lov å plukke, krabber, kamskjell, haneskjell, oskjell, blåskjell, kobberkjeler, skipsklokker, våpen, påhengsmotorer, båter, synketømmer, golfutstyr, briller, nøkler, sykler, handlevogner, dregger, anker, gravemaskin osv osv.

 

Nå er utstyret lagt på hylla, men fridykkinga koser jeg meg med om sommeren.

Link to comment
Share on other sites

ja. det er utrolig spennede å ligge å vake i en palestim å se svære brune rygger komme sigende opp gjennom stimen. da gjelder det å være rolig og late som ingenting mens en prøver å få harpunen rettet inn. Kan anbefales på det "varmeste". (kaldt om vinteren) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

har ikke testet undervans jat (enda) og har et par spm. når jeg dykker bruker jeg forferdelig mye krefter på å holde meg under vann, jeg flyter bare opp igjenn :oops: bruker dere bly belte eller finnes det andre triks?

i tilegg sliter jeg med å holde pusten under vann (kommer kansje av at jeg annstrenger meg for å holde meg nede? :roll: noen tips? :)

Link to comment
Share on other sites

Du har nok for lite bly på. du skal ha så mye bly at når du løfter beina for å dykke så skal du synke uten å bruke særlig krefter. men jeg anbefaler et kurs for å lære slike triks, det er farer med fridykking som med alt annet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Siden jeg er utflyttet bergenser, så blir det mest i Bergensområdet. Har hatt lyst til å få med meg Fosntreffet, men av en eller annen grunn, så avstedkommer dette når jeg har helgevakt :? . Neste gang skal jeg slenge meg med uansett :D !

Link to comment
Share on other sites

Bergen er jo ikke den verste plassen å være på når du driver med UV-jakt da :D

 

Den eneste ulempen er at det blir alt for kort vei til Frivannsliv og det ser ut som om jeg ikke kan dra til Bergen uten å komme hjem med mer utstyr enn det jeg hadde da jeg dro... :roll:

 

Nå bor jeg på Hedmark og her er det ikke akkurat forhold for UV- jakt. Jeg drar av og til nedover til Østfold eller Vestfold, men det er ikke sammenlignbart med vestkysten. Mye alger om sommeren og lite skytbar fisk ellers. Jeg har hørt rykter om at det skal være godt med piggvar ved Verdens ende, men jeg har fortsatt til gode å finne noen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Var på Steinbitfestivalen i Folkedal her sist Lørdag, der var det ein del dykkere, som jakta på Steinbit, og den største som blei tatt var vel på 9.6 Kg. Det var ein flott fisk, ja, ja flott og flott fru Blom. Og det blei laga ei nydelig fiskesuppe av all steinbiten som blei fanga.

 

Edit : Dykker ikkje sjølv, men har tenkt tanken, men det blir vel med den.. Har nok fordyrende hobbier blir det sagt.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Har nok fordyrende hobbier blir det sagt..

 

Jeg har møtt samme argumentet sjøl, men forsvarer meg med at hobbyene gjør at det blir mindre penger til piker, vin og sang... Fridykking trenger ikke å koste all verden og er du heldig blir fryseren full av fisk (men da må du vest for Vangen :wink: ). Komplett utstyr til UV- jakt koster ikke mer enn en .22 med kikkert.

 

Jeg har pokker meg ikke kommet meg i sjøen i år. Jeg ser frem i mot ferie og tur hjem til det fagre vestland. Jeg skal ikke si noe stygt om Norges Største Tjern, til tross for diverse kloakkutslipp, men det blir aldri som herlig saltvann.

Link to comment
Share on other sites

He, he, ja ein må nok litt utanfor Vangen ja... :mrgreen:

 

Nei fridykking det er jo intressant, men det er den tida også. På hytta til far min, so er det muligheiter, og der havner me av og til.. Men eg er generelt ei pingle når det gjeld bading og dykking.. Før i min pureste ungdom så var det ingenting som var betre enn ein runde med dykkermaske og snorkel. Men etter eit par uheldige episoder, så har eg faktisk blitt litt kurert for det der... Så det er nok ikkje berre økonomien og tida, det er litt andre ting også.

 

Og kjører du forbi her og har tid til ein prat og ein kopp kaffi, så ta kontakt Malle. :)

Link to comment
Share on other sites

Og kjører du forbi her og har tid til ein prat og ein kopp kaffi, så ta kontakt Malle.

 

Det hadde vært hyggelig :D ! Regner med å passere Voss i løpet av en ikke alt for fjern fremtid da mitt aldrende opphav har gitt uttrykk for at de trenger hjelp med å legge ned noen trær. Noe skal man da likevel bruke ferien sin på...

Link to comment
Share on other sites

Stavangerområdet mest og har gjerne ett par turer lengre nord og, er jo bedre jo lengre nord du kommer :)

Var på fosentreffet sist vår men var uheldige med sikten så var ikke det helt store.

Du da, hvor dykker du?

 

Om du skulle ha tips til noe kurante steder å dykke i stv området mottas det med takk. Er nokså fersk her nede, og ikke så kjent med plassene.. Har vært ute noen turer uten at jeg har kommet over noe voldsomt å skrive hjem om.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket utstyr må/bør man ha for å starte med undervannsjakt?

 

Jeg har våtdrakt, dykkemaske med snorkel, svømmeføtter og en billig dykkerkniv.

 

Regner med jeg må ha:

Blybelte: Hvor mye bly er vanlig? noe spessielt jeg må tenke på?

harpun/slynge tips?

kanskje kjekt med fangstnett?

noe annet?

 

Nå som feriepengene har kommet på kontoen og skattepengene er på tur er det vel tid for å tenke på å handle litt utstyr så man får prøvd denne jakten også :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...