Jump to content

Har du prøvd undervannsjakt?


Malle

Recommended Posts

Når mener dere rødspetta ikke er spiselig? Har fanget den fra mai til september men aldri kjent noe tegn til dårlig kvalitet?

 

Får litt vann i munnen av tanken på en i panna........

 

Skal nedover på sørlandet i påsken så regner med at det blir litt jakt da.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

OBS.OBS. undervannsjakt er en fin aktivitet. Det bør ikke i denne tråden gis inntrykka av at det bare å kjøpe drakt og harpun og sette i gang. Som med annen dykking er det en del sikkerhetsrutiner og fysiske forhold som spiller inn og som bør følges. Som aldri å dykke alene, pusteteknikk og pauser, tilstrekkelig kroppslig fysikk, bruk av harpun osv. Som oftest vil det gå bra å plaske rundt alene, men det er også en helt reell sjanse for drukningsdød. Jeg vil anbefale dere å lese om " shallow water blackout" og "deep water blackout" på wikipedia.

 

Og ta en god titt på dette ang samba og blackouts:

http://vimeo.com/2060317

Link to comment
Share on other sites

Dette temaet bringer oss jo naturlig over på temaet krutt!

Har noen av dere prøvd Powerheads? (Bangstick kalles det også)

For oss som alltid foretrekker at det smeller virker det jo utrolig interessant! Et søk på youtube gir mange fine klipp. Dette måtte jo være genialt på for eksempel stor kveite!

 

Det som avgjør dette er vel lovlighet vil jeg anta?

Mine argumenter:

Det er lovlig fordi:

-Teknisk sett er en powerhead å anse som ei slaktemaske. De er glattboret og er ikke registreringspliktig.

-Det er ikke jakt fordi fisk ikke sorterer under viltloven, men derimot loven om fiske og fangst.

Jeg kan jo eie en hvalkanon om så og bruke denne til å fiske med om jeg ønsker det. Ut fra dette burde jo saken være grei..?

 

-eller finnes det noe eksplisitt forbud mot det?

Link to comment
Share on other sites

Bittert å innrømme slikt selvfølgelig, men det ser ut til at jeg har oversett Havressurslovens paragraf 18:

"§ 18.Forbod mot bruk av sprengstoff o.a.

Det er forbode å bruke sprengstoff, skytevåpen og gift ved hausting.

Forbodet mot bruk av sprengstoff og skytevåpen gjeld ikkje ved hausting av sjøpattedyr eller større bruskfiskar. Departementet kan fastsetje nærare reglar for å sikre at avliving av sjøpattedyr og større bruskfiskar skjer i samsvar med forsvarlege avlivingsmetodar."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...