Jump to content

Har du prøvd undervannsjakt?


Malle

Recommended Posts

@Ilatad:

 

Da har du jo det meste av det du trenger for å starte. Når det kommer til bly, så avhenger dette av hvilken dybde man ønsker å bli "nøytral" på" (Punktet der man går fra å ha oppdrift til man begynner å synke). Personlig bruker jeg 12 kg og med min kroppsbygning er jeg derfor nøytral i vannet ca 5 meter. En god strikkharpun trenger ikke å koste så mye, men gir deg større rekkevidde enn en hawaislynge. Det er også en fordel med lange myke svømmeføtter som er tilpasset fridyking. Da trenger du ikke bruke så mye krefter for effektiv forflyttning.

 

Det viktigste av alt er en flotør/ fangstbøye med line! Denne fyller flere funksjoner: den varsler båter om at det er en dyker i vannet, den brukes til å henge fangsten på og den er kjek å ha til å hvile på.

 

Sjekk nettbutikken, filmsnuttene og tipsene til Børje Møster på www.frivannsliv.no. For 6-7.000,- får du en pakke som gir deg mulighet til å holde på hele året. Han har også en del DVD'er som gir innføring og tips, samt spennende sekvenser. Disse er forholdsvis gode produksjoner. Jeg vil spesielt anbefalle "UV- jakt på vestlandet".

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Stavangerområdet mest og har gjerne ett par turer lengre nord og, er jo bedre jo lengre nord du kommer :)

Var på fosentreffet sist vår men var uheldige med sikten så var ikke det helt store.

Du da, hvor dykker du?

 

Om du skulle ha tips til noe kurante steder å dykke i stv området mottas det med takk. Er nokså fersk her nede, og ikke så kjent med plassene.. Har vært ute noen turer uten at jeg har kommet over noe voldsomt å skrive hjem om.

 

Jærstrendene kan være bra utover sommeren, ellers er Rennesøy favoritten min. Hvis du er med på facebook så anbefaler jeg deg og bli medlem av UV-jakt Stavanger her avtales fellesdykk mm. 26-27 juni er det treff med overnatting alle er velkommen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Omer 95 og er storfornøyd. Om jeg skulle finne på å jakte "storvilt", så kan den utstyres med to strikk. Til vanlig benytter jeg bare ett og har god rekkevidde og presisjon.

 

Frivannsliv sine "egne" harpuner er prisgunstige og gode. Jeg har en slik som reserveharpun og har skutt en del fisk med den.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 6 months later...

Driver også med uv-jakt både med og uten luft. Fanget ei rødspette med hendene nå sist søndag :mrgreen:

Mye god mat og gode opplevelser med uv-jakt og jeg anbefaler alle å prøve.

 

Dere som er ute etter utstyr må bare kikke gjennom alle dykkebutikkene på nettet. De selger masse utstyr til fridykking også der.

Link to comment
Share on other sites

Har drevet med undervannsjakt i ca. 15 år. Men kun om sommeren. Fridykking med harpun. Herlig følelse å dykke uten uten flasker og tungt utstyr.

Pleier som regel å utnytte grå og regnværsdager på sommeren. Fordelen med det er at en da er omtrent alene på sjøen, og slipper alt bråket med forrstyrrende båttrafikk. Vær imidlertid obs på garn i sjøen. Skummelt hvis en fridykker.Disse er vanskelige å se.

Hadde et lengre opphold i California for en tid tilbake. Da nattdykket vi mye etter hummer.Spennende! Ekstra spennende ble det selvsagt da bevæpnet park rangers dukket opp midt på natten, og ransaket alt av utstyr og bil.

Disse parkvaktene var på utkikk etter hummer under minstemål.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har du vært på Rennesøy, Sauer 6,5X55? Vet det ble tatt noen svære der i fjor under fridykking.

 

Jeg prøver hardt å få hederlige eksemplarer av piggvaren på sportsfiskeredskap, bruker strendene en del, men har ikke fått noen skikkelige "dasslokk" ennå, mest i størrelsen "tefat".

Så sant disse ikke ble spidda på dypt vann så kan det altså tyde på at piggvaren er på gang innover strendene nå, det høres bra ut, da blir det tur til jærkysten snart.

Forøvrig en av våre aller beste matfisker, er en grunn til at den kalles havets fasan.

Link to comment
Share on other sites

Disse er tatt på Randaberg, men tar mye piggvar på Rennesøy og. Vekten på de her var 6 kg og to på 5,5. De ble tatt på 4-9 og 16 meters dyp.

Er langt mellom store piggvar på jærstrendene, men tar noen fine innimellom. 6,1 er størstenotering jeg har på strendene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Har jaktet under og over vann siden jeg var en neve stor. Startet med snorkel og maske på stranden siden har det gått slag i slag.

 

Var mye utenfor Jeløya og på Tofteholmen på 80 tallet. Tok mye fin ål utenfor Jeløya og mye stor Berggylte på Tofteholmen med Harpun.

 

Nå begrenser tiden seg litt men ligger 14 dager i sjøen utenfor Kristiansand hver sommer på familiested. Der finner vi det meste.

 

Kjerringa lurte litt på om jeg ikke kunne ta 14 dager uten å skyte på noe så ble nødt til å kjøpe utstyr til henne også. Nå ligger vi hele familien uti hvertfall en gang om dagen og jeg og ungene tar nattdykk så ofte vi orker. Mye spennende som dukker opp om natten i en god LED lykt.

 

Veldig veldig fin aktivitet for hele familien.

 

Har en liten drøm om å jakte meg litt nordover en sommer.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skulle gjerne tatt opp igjen UV jakt, men ørene mine blir vonde av å dykke ned til 1,5 - 2 meter. Selv i barnebassenget kan ørene bli vonde og har sprengt trommehinnene under UV jakt flere ganger til tross for iherdig trykkutligning med både "blåse" og "stuka" metoden.

 

Hvis noen har tips til hvordan få bedre dykkerører så er jeg lese og treningsvillig.

Link to comment
Share on other sites

Nå når vanlig jakt er over begynner jakten under vann. Er litt motsatt jeg, og synes dykking med flasker og luft er best og minst stress fullt. Da er det på med flaker og utstyr, så glir jeg ned idypet. Da blir det som det blir, og finer jeg noe, så er det bra, og finner jeg ikke noe, så har jeg som regel hatt et fin, naturskjønt og meningsfullt dykk. Om vinteren kan ofte livet i sjøen pga temp og årstid variere litt, men vannet er glassklart og har en vanvittig sikt, som gjør det til et veldig bra dykk. Det jeg jakter på er i hovedsak kamskjell, som er vanvittig godt, og hele fjorden her er full av dem. Vannvittig godt stekt og på brødskiva med løk på. Ellers er steinbit og breiflabb også med i fangstnettet opp. Må høre om dykke kompisene mine har lyst å bli med ut nå i jula.

Link to comment
Share on other sites

Kjempeflott film! Jeg er litt i startgropa med dette, men sånne filmer gir inspirasjon. Har gått på kurs nå i vinter (fridykking) og har lyst til å prøve undervannsjakt også. Blir sannsynligvis mest i Troms sommerstid. Hvor tjukk drakt bør en ha da? Er jo temmelig kaldt i havet nordpå om sommeren, og det kan jo være morro å ha muligheten også vinterstid.

Link to comment
Share on other sites

Og der hadde jeg nok nett til at jeg fikk sett filmen jeg også - kanonbra laget og flotte fangster :D ! Det er nesten så jeg kan kjenne smaken av piggvar... Forbannet være denne innlandstilværelsen langt fra saltvann!

 

Jeg måtte inn i furtebuen og romstere litt i baggen - alt er komplett og like helt, men det spørs om ikke jeg må ha et par nye strikk til Omeren. Jeg skal en tur vestover i januar og med litt flaks får jeg sjangsen til å hive meg på sjøen. Om ikke annet så for badingens egen skyld - eller kanskje et kamskjell eller to :D .

 

Når det kommer til draktykkelse, så er min 6, 5 mm (open cell sjølvsagt), men om vinteren har jeg brukt en 4, 5 mm body utenpå. Det er stort sett kalde fingre og tær som har vært den begrensende faktoren for min del.

Link to comment
Share on other sites

En artig ting for dere som liker stelle med ymse kruttvåpen er at uvjakt har tilsvarende utvalg når det kommer til harpuner ("spearguns").

Akkuratt som kruttvåpen så finnes det en mengde varianter og variabler som feks lengde på strikk, tykkelse av strikk, gummitype i strikk, antall strikk, lengde av pil, tykkelse av pil, haifinner versus haker på/i pil, type spiss (vinkler, mothaker), ballast i underbeslag, type avtrekk, type pistolgrep, og så har vi luftharpun med sin egen verden av variabler osv osv.

De er som regel billigere enn kruttvåpen, du fyller ikke opp jaktgarderoben og skytebanen er åpen døgnet rundt.

Langhold er langtbortipokkernivold 6m.

 

Men akkuratt som kruttvåpen så er ikke harpuner leketøy, kjør samme våpenregler som du lærte i førstegangstjenesten (vel, "dødelig over 3000 meter" kan vel kanskje strykes...). Skyting på land er en fin måte å ødelegge både utstyr og bruker på.

Link to comment
Share on other sites

OBS.OBS. undervannsjakt er en fin aktivitet. Det bør ikke i denne tråden gis inntrykka av at det bare å kjøpe drakt og harpun og sette i gang. Som med annen dykking er det en del sikkerhetsrutiner og fysiske forhold som spiller inn og som bør følges. Som aldri å dykke alene, pusteteknikk og pauser, tilstrekkelig kroppslig fysikk, bruk av harpun osv. Som oftest vil det gå bra å plaske rundt alene, men det er også en helt reell sjanse for drukningsdød. Jeg vil anbefale dere å lese om " shallow water blackout" og "deep water blackout" på wikipedia.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...