Jump to content

Linolje - erfaringer med ulike typer?


Godknall

Recommended Posts

Jeg bruker deler av vinteren til å vedlikeholde våpengarderoben. I den forbindelse har jeg latt meg irritere over prisnivået på stokk-/skjefteoljer. Jeg vurderer derfor å blande min egen olje, og ser for meg at en kombinasjon av linolje og terpentin kan gjøre nytten. Linolje lar seg oppdrive i en rekke farger, men jeg tar sikte på å blande en relativt fargenøytral stokk-/skjefteolje.

 

Det finnes ulike typer linolje. Med typer sikter jeg til for eksempel ”kokt” og ”kaldpresset” olje. Er det noen her på kammeret som har erfaringer med forskjellige typer, og som vet om det er noen av disse som en bør skygge unna?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ulike typer linolje. Med typer sikter jeg til for eksempel ”kokt” og ”kaldpresset” olje. Er det noen her på kammeret som har erfaringer med forskjellige typer, og som vet om det er noen av disse som en bør skygge unna?

 

Til vedlikehold bør du definitivt styre unna Rå/kaldpresset..... Dette fordi stoffet tørker/herder først omtrent to uker før GamleEirik begynner å stå på skøyter på hjemmebane. Er du ute etter en fargenøytral olje bør du se etter bleket linolje. Selges hos forhandlere av utstyr til kunstmalere....

Link to comment
Share on other sites

Beklager OT.

 

først omtrent to uker før GamleEirik begynner å stå på skøyter på hjemmebane...

 

 

Beklager siteringen, men denne klarte jeg ikke å la ligge.

 

Raudnakke.. Det utrykket var faktisk et jeg ikke kunne fra før. Og jeg er vist kjent for å kunne ta i så det lyser i lang tid uten å gjenta meg selv...

 

Takker og bukker!!!

 

Så tilbake til topic.

 

Lå det ikke en oppskrift på ei god stokkolje som var sammensatt av fler oljer og annet lurium på SL?

Link to comment
Share on other sites

Ligge unna linolje i det hele tatt er mitt tips. Det er andre oljer/oljeblandinger som gjør jobben bedre. Det var en eller annen som skrev noe om det der på det gamle forumet. Hvorfor brukes linolje og stort sett bare det i Norge? Det ble skrevet at det brukes i liten grad i andre land. Jeg tror det henger sammen med tradisjonen, og økonomien i trebearbeidingsfag i norge. Vi har brukt linolje siden tidenes morgen, og derfor skal vi fortsette med det.

 

Vel, til saken. Skal du gjøre det enkelt kan du kjøpe en boks Liberon Finishing Oil. Denne består av en stor del Tung(treslag)olje som har bedre egenskaper for dette formålet.

Den trenger dypere, gir et sterkere, og mer holbart resultat.

En viktig forskjell er det. Tungbaserte oljer skal ikke legges etter "våttivått" prinsippet. Det første strøket skal legges på, overskytende olje tørkes av etter ca 10 min (det står 15 minutter på boksen, men dette kan bli for lenge) Så må dette strøket tørke grundig. Så kan man fortsette etter samme metode og legge på flere strøk. Jeg har fått bra finish ved å bygge opp et skikt etter denne metoden, og så bruke finkornede, bløte "slipepadder" fra 3M til å våtslipe overflaten med den samme ojla på "padden". På denne måten fungerer ojla som porefyller, og man får en glatt overflate, men uten å ødelegge "oljefinishen" Ved å bruke lakk som porefyller, og dermed gi et mer lakkert preg slik stokkoljesettene gjerne gjør blir finishen "lakk". Jeg husker en gang jeg ble fortalt at en meget pen Blaser var "oljet" hvilket jeg som møbelsnekker hadde problemer med å tro. Det var ingen ting der som liknet oljefinish slik jeg forstod begrepet. Når jeg seinere fikk høre at det var porefyller med i settet som så ut til å være skjellakk var det lettere å forstå hvorfor det så ut som det gjorde. Stokken var oljet, og lakkert..

Det er mange som får flott resultat med linolje, og liker det.

Jeg har brukt linolje i mange sammenhenger i mange år, men nå prøver jeg å ungå det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor brukes linolje og stort sett bare det i Norge? Det ble skrevet at det brukes i liten grad i andre land. Jeg tror det henger sammen med tradisjonen, og økonomien i trebearbeidingsfag i norge. Vi har brukt linolje siden tidenes morgen, og derfor skal vi fortsette med det.

 

Det er mange som får flott resultat med linolje, og liker det.

Jeg har brukt linolje i mange sammenhenger i mange år, men nå prøver jeg å ungå det. :wink:

 

Vet ikke helt om jeg er enig med deg der, Reinhard....

 

Tyskland og England har vel hovedsaklig linoljetradisjoner for slikt. Hvis du med andre land derimot mener USA og andre amerikanskpåvirkede nasjoner blir jeg straks litt mer enig med deg.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg tenker på sør og mellomeuropa. Amerikanere sprøytelakkerer vel stort sett.?.

Jeg kan ikke dokumentere påstanden her og nå, men etter hva jeg har blitt fortalt har det i stor grad vært bruk av tungbaserte oljeblandinger på kvalitetsstokker i sør.

Jeg skal se om jeg kan finne noe om det, men hvis du er sikker på at jeg tar feil her vil jeg gjerne høre mer om det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt vesentlig om trådstarter er ute etter å bygge opp en finish slik som dere prater om, eller er ute etter å bare beskytte treet.

Jeg bruker en ikke herdende olje med god inntrengning til hagla mi, den blir ikke blank og den lukter stramt, men jeg er happy. -Så hvis dette er hensikten kan rå linolje med terpentin være supert. Hvis en finish er ønskelig er Tung Oil eller Danish Oil osv de beste alternativene.

Link to comment
Share on other sites

reinhard,hvorfor vil du unngå å bruke linolje?

vil veldig gjerne høre gode grunner.

 

Vi har jo sett at Raudnakke og andre får til utsøkte resultater med linolje så at det kan bli bra er det ikke tvil om.

Det er flere grunner til at jeg ikke bruker det sjøl.

For det første er min erfaring at finishingoil er bedre uansett om man snakker om resultatet, holdbarheten, eller arbeidsprosessen.

Tung har en finere molekylstruktur som trenger dypere inn i treverket. Ved flere påføringer/strøk vil oljelaget bli tykkere og gi en solid beskyttelse. Man trenger dypere inn i treverket med en gang, og jobber seg utover i porene.

Hvis man skal få en brukbar inntrenging med Linolje må man holde på ”våttivått” ganske lenge. Man kan øke inntrengningen noe med å blande i rå linolje, men tørketiden (som er lang og uberegnelig fra før) øker. Hvis man skulle være uheldig og ikke få fulgt opp førstegangs linoljebehandling og dette tørker, så er det ikke mulig å få til en dypere inntrengning. Jeg har aldri fått noe godt resultat ved å forsøke å ”bygge på” en linoljebehandling. Nettopp dette med å jobbe med våttivått, hvor man ved å forsøke å la det hele trenge inn, men ikke tørke har ført til at jeg har fått enkelte partier som tørker, og andre ikke, og resultatet har blitt noe skjoldete.

Blant de gamle oppskriftene var det også de som anbefalte rå linolje først, eller 50/50 blanding, for så å øke andelen kokt litt etter litt. Jeg forsøkte dette på en stokk for lenge siden, og var overbevist om at stokken var ”metta”, og tørr, men etter nok drittvær viste det seg at stokken fremdeles var en svamp. Jeg vil ha noe som forsegler treverket så godt som mulig. Akkurat den episoden endte med at jeg i et klissvått telt ga min hjemmelagede riflestokk en omgang ”bjørnefett støvelsmøring”. Den ble faktisk meget bra, og jeg kan ikke huske jeg hadde problemer med den siden. Det er mange muligheter… :wink:

Jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg anslår at det har gått mer en 20 liter finishing oil på jobben i løpet av 2008, og linoljeneflaskene har nok gått ut på dato..

 

Den aller viktigste grunnen til at jeg foretrekker finishing oil framfor linolje er at jeg opplever å få mye bedre resultat på mye kortere tid. :D

Link to comment
Share on other sites

Den aller viktigste grunnen til at jeg foretrekker finishing oil framfor linolje er at jeg opplever å få mye bedre resultat på mye kortere tid. :D

 

Tror nettopp du ga den best tenkelige begrunnelse for Tung-produktenes popularitet,Reinhard :wink:

 

Jeg skal ikke argumentere for linolje vs. tung. Et argument mot tung er dog at jeg synes koagulasjonen er for rask til at jeg klarer å holde kontroll med prosessen. Samtidig syns jeg at den visuelle dybdeeffekten på finishen ikke er på samme nivå som en riktig utført linoljefinish..... Likevel har dette med preferanser å gjøre; noen liker mora og andre liker dattera :) Mine personlige preferanser heller nok mot det klassiske og tradisjonelle. Man pusser liksom ikke opp en Stradivarius med Polyurethanlakk, selv om den er både blank og mindre tilbøyelig til å krakelere enn originalproduktet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mine personlige preferanser heller nok mot det klassiske og tradisjonelle. Man pusser liksom ikke opp en Stradivarius med Polyurethanlakk, selv om den er både blank og mindre tilbøyelig til å krakelere enn originalproduktet :mrgreen:

 

Vel, det blir i så fall et spørsmål hvilken tradisjon man snakker om.

Både Linolje og Tung har har vært i utstrakt bruk som overflatebehandling av treverk siden svært lenge før Cremonalakker, Stradivari ble påtenkt.

 

Jeg slår gjerne et slag for Tungbaserte ojler. Jeg tror de fleste som spør etter slikt er interessert i noe som fungerer bra. At Tung er bedre en linojle i forhold til motstandsdyktighet mot vann og alkalier er det vel liten tvil om. Tung skal ikke gulne på langt nær så mye som linolje, men jeg har bare brukt dette 4-5 år så det kan jo hende det kommer etter hvert.

Jeg tror mange som spør om oljebehandling først og fremst er ute etter noe som fungerer bra, og for oss som muligens ikke kan den klassiske utførte linoljefinishen til fingerspissene er dette klart et utmerket alternativ.

Link to comment
Share on other sites

kan man toppe liberon olje med f.eks tru oil som sluttfinish da? har en stokk som er ferdig pussa og klar for oljing nå,men det er så mye "gjør ditt og ikke datt" ,kort sagt mange gode råd for en stakkars fersking på stokkbehandling.....hvis linolje fører til at stokken " stinker" så er det uaktuelt igjen....heeeelp!!! Liberon finishing oil og tru oil,går det bra?

Link to comment
Share on other sites

kan man toppe liberon olje med f.eks tru oil som sluttfinish da? har en stokk som er ferdig pussa og klar for oljing nå,men det er så mye "gjør ditt og ikke datt" ,kort sagt mange gode råd for en stakkars fersking på stokkbehandling.....hvis linolje fører til at stokken " stinker" så er det uaktuelt igjen....heeeelp!!! Liberon finishing oil og tru oil,går det bra?

 

Det går utmerket, men erfaringsmessig kan man oppnå en like pen og vannbestandig finish med bare Liberon som med Liberon pluss Tru-Oil. Det krever bare litt flere påføringer.

Link to comment
Share on other sites

hvor får jeg tak i denne tung oljen da?

 

Ren, ubehandlet tungnøttolje kan kjøpes fra www.tarinol.no. De har bare større kvanta (2,5 liter eller mer, tror jeg). Med litt flaks kan du muligens bestille Liberon tungnøttolje (Pure Tung Oil) hos en Liberon-forhandler, f.eks. Jernia.

 

Imidlertid er ikke ren, ubehandlet tungnøttolje helt enkel å bruke (jeg driver fortsatt og eksperimenterer for å lære meg triksene), så jeg vil heller anbefale Liberon finishing Oil, som Reinhard allerede har nevnt. Den inneholder hovedsakelig behandlet tungnøttolje, pluss litt tynner og noe harpiks. Finishing Oil finnes i de fleste butikker som forhandler maling.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en mauserstokk jeg for 10 år siden "dynka" i linolje. blandet linolje og rensa parafin å smurte lykkelig i veg. tilslutt fikk den et lag rå linolje eller to. og mer vanntett stokk enn den er et lenge siden jeg har sett. kan være jeg var heldig siden det ble så bra. ikke vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått bra finish ved å bygge opp et skikt etter denne metoden, og så bruke finkornede, bløte "slipepadder" fra 3M til å våtslipe overflaten med den samme ojla på "padden". På denne måten fungerer ojla som porefyller, og man får en glatt overflate, men uten å ødelegge "oljefinishen"

 

Holder på å legge på liberon olje nå. Lurer på nøyaktig framgangsmåte....legger du på lag på lag for så og matte ned med en "pad" eller matter du ned imellom hvert eneste laget? har lagt tre lag jeg nå ,blir veldig blankt,så våtslipa litt igår og da ble det mere satin finish,altså mer oljefinish.synes det er finest igrunn,men må vel holde på en stund før alle porer er tetta da...så hva gjør du,sånn helt konkret?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke tid til å skrive utfyllende om det nå, men når jeg har lagt en del strøk, sånn at det begynner å bli et lite "skikt" sliper jeg med finishing oil på slipepadd'en.

I forhold til spørsmålene, ja, og ja. Først noen lag uten å slipe, så sliping i mellom hvert strøk.

Det er viktig å passe på litt her. Når det begynner å lugge er det lurt å tørke reint før fill begynner å henge fast. Prinsippet blir liksom at man bygger opp litt,og gjevner ut med samme olje på slipepapir, eller pad. Ved å forsøke seg fram litt og være forsiktig skulle det greit å få til.

Skal prøve å komme tilbake til det i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Leste meg litt opp på dette for et par år siden. Brukte kokt linolje og terpentin på en stokk jeg pusset opp. La vått i vått til jeg ikke gadd lengre. Til vedlikehold har jeg mikset Linspeed. Linspeed ble brukt for raskere å bygge glans av soldater under 2. verdenskrig. Jeg har mikset 1/3 kokt linolje, 1/3 ren bivoks, 1/3 terpentin(skikkelige saker som lukter furu). Dette varmer jeg opp før bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En liten sluttrapport Liberon finish oil; resultatet ble kjempebra!!!! Stokken ble metta og fin på no time. holdt på ei ukes tid fra første laget ble lagt til det siste laget var herda(matta ned med stålull til slutt) Ser i diverse tråder at folk har holdt på å "metta" med linolje i tre mnd osv. Vil på det sterkeste anbefale Liberon for de som er mest gla i å skyte og ikke sitte en hel vinter å olje. Skal ikke uttale meg om hva som blir "finest" til slutt da jeg ikke har erfaring med linolje,men satt hele forrige vinter og olja sideliggern med ccl stokksett....tidkrevende...synes ikke liberon ble noe dårligere enn ccl settet ivertfall.LIBERON forever for meg!! Anbefales på det varmeste!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...