Jump to content

Felles våpenlov for skandinavia


Recommended Posts

Hva tenker dere om en felles våpenlov for Skandinavia?

Argument for:

1. Slipper å bli misunnelig på søta bror :P

2. Kan ta med seg våpen over grensa uten våpenpass og enklere jakte i sverige

3. POD kan ikke lenger selv tolke loven og loven gjelder slik den står og ikke slik den er "ment"

 

Kanskje åpne for en mer liberal våpenlov i samme slengen for de som kan bevise psykologisk habilitet ved å gå til en psykolog en gang i året, slik at de personene kan ha de litt mer gøy på skytebanen/ være litt mer fri i et ellers fritt land

 

Våpen er så "farlig" etter terroren den 22.  Umulig å kjøpe høykapasitetsmagasin i Norge lovlig, så hvorfor skal det være en regel på at halv auto rifler der noen versjoner selges med magasin større enn 10 runder skal være forbudt. Å hvilken rolle spiller utformingen av våpenet ? Om en galning vil drepe mange mennesker så finnes det alltids andre måter. Gift i drikke vann, kjøre en diger bil inn i 17. mai toget. Skal ikke si noe mer i tilfelle feil person får et tips hen ikke skulle hatt. Poenget er at å tillate alle halvautomatiske rifler som eksisterer ville ikke forandret en dritt om man er låst til å lovlig kun kunne kjøpe magasin med 10 skudd.

Det er i all hovedsak ikke de som følger loven som er problemet.

 

Mitt første våpenløyve hadde en positiv effekt på meg. Jeg elsker sporten og er nå mye mer påpasselig med å følge alle lover og regler, så kommer ikke til å bli noe fartsbot på meg så lenge jeg har våpenkort :P

 

Tråden ble startet etter jeg leste om at grunnloven nå skal endres for å beskytte mot kupp/populisme. Er delvis enig, men virker som et venstrevidd trekk i retning av å sikre venstrevridd politikk makt og ironisk nok er det venstrevridd populisme som fører til at våpenloven er så idiotisk formulert i norge. Merker at innlegget drar ut i "ranting" så jeg skal avslutte med GOD 17. mai i morgen godtfolk!

Link to comment
Share on other sites

Om vi ser bort ifra Grunnlov, tanker om nasjon og ikke minst den nødvendige demonteringen av demokratiet, altså jeg skal være med på leken. Vi er for tiden ikke helt enig om hva "Skandinavia" er for noe, snakker du om "Den Skandinaviske halvø"? Eller Det utvidede begrep som inkluderer Danmark? Eller Mener du "Fennoskandia"?

 

  

Utover hvem vi er, hvor skal vi møtes hen? Skal vi legge oss på det mest liberale, det mest restriktive eller midt imellom det mest liberale og det mest restriktive?

 

 

Og her kommer sannheten, det er veldig mye i Norsk våpenlovgivning som er mer liberalt enn Sverige, vi slipper for eksempel disse forbannede 5 års lisensene hvor fornyelse ikke er garantert, hos oss selv med dynamisk rifle får vi fornyet lisensen om vi oppfyller kravene, ikke sverige er det mindre sikkert. 

Også har vi Danmark da, hvor pistoler har forbudte kalibre og minimums mål, forbud mot halvautomater og ikke minst dette med jakttegn hvor det er både aktivitetsplikt på jaktvåpen og praktisk jegerprøve, som da selvfølgelig koster ganske mye mer enn hos oss. 

Finland er vel objektivt mer liberalt enn oss, men veier det opp for Danmark?

Russland holder jeg logisk nok utenom, regner med at det var meningen. 

 

Men jeg vil gjette på at et slikt lovverk ville oppleves som en kraftig innskrenkning for flere av oss på de viktigste områdene, ville Lydempere forbli lisensfri? 

Altså du vil kanskje få lov til å jakte med AR i et par år, du ville kanskje ikke fått kjøpt noen liten pistol eller grov kalibret. Du ville nok opplevd mer restriksjoner på jegerprøven og vi måtte alle søke på våre egne våpen i håp om å få beholde dem i fem år til... 

 

Og etter noen år ville gjengkriminaliteten i Sverige gjort seg gjellende i våpenloven med kraftige innstramninger på det meste, som alltid skjer når politikere mister kontrollen....

 

 

Kort fortalt ikke en god ide!

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Går vel inn som den dårligste ideen jeg har hørt (hittil) i år. Grunnen er over, vi har bare å tape på det. Dansk våpenlov ser jeg bare med gru på.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spathi skrev (1 time siden):

ironisk nok er det venstrevridd populisme som fører til at våpenloven er så idiotisk formulert i norge.

Er du helt sikker på det?

Jeg har ikke sett annet enn at partier, trygt plantet på høyresiden, har hatt en finger, eller 10 med i utforminga av våpenloven🤔 Er det noe de siste åra har vist oss, så er det i hvert fall at holdninger til våpen ikke kan plasseres, særlig treffsikkert, på en høyre/venstre-akse, blant våre politikere.

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

@Spathi: Har du den minste anelese om hvordan lover og regler lages?

 

Tips 1: Tråd på "kammeret" er ikke akkurat noen pang-start (pun intended).

 

Spathi skrev (4 timer siden):

  -  men virker som et venstrevidd trekk i retning av å sikre venstrevridd politikk makt og ironisk nok er det venstrevridd populisme som fører til at våpenloven er så idiotisk formulert i norge.

 

Tjaaa? Det var jo den daværende statsministeren, nåværende gjenvalgt venstrevridd generalsekretær i Nato, som satte ned "Gjørv-kommisjonen, og dermed startet all verdens ulykke. Og det etter bagateller som å ha fått 69 medlemmer i ungdomspartiet, og 8 byråkrater, drept av en galning. Men det var de ekstremt venstrevridde medlemmene av Frp, som okkuperte Justisdep. på stafett (ble byttet ut, før de fikk tresmak i r*vva), som gjennomførte de vidtrekkende innstrammingene (og lot noen av oss "venstrevridde" få 2 ekstra jaktvåpen).

 

Tips 2: Hvis du, på noen som helst måte, vil bli tatt seriøst, må du ordlegge deg litt mer saklig.

 

Tips 3: Slå av Internett, på dager som nyttårsaften og 16. mai, hvis du vil prøvesmake på alt brennevinet!

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Skal ikke det lenger være akseptabelt å ha en utblåsning grunnet i frustrasjon med den norske våpenlov, i fylla, uten å bli kritisert 🤯

Beklager til de som ble oppfyrt, var litt morro å lese svarene i dag tidlig

 

GOD 17. mai godtfolk!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spathi skrev (33 minutter siden):

Skal ikke det lenger være akseptabelt å ha en utblåsning grunnet i frustrasjon med den norske våpenlov, i fylla, uten å bli kritisert 🤯

Ikke alt som er lov er like lurt😉!

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Spathi said:

Hva tenker dere om en felles våpenlov for Skandinavia?

Argument for:

1. Slipper å bli misunnelig på søta bror :P

2. Kan ta med seg våpen over grensa uten våpenpass og enklere jakte i sverige

3. POD kan ikke lenger selv tolke loven og loven gjelder slik den står og ikke slik den er "ment"

1. Da må nok søta bror endre noe på lista over lovlige halvautomater til jakt. Blir nok for risikabelt å la alle og enhver med en enkel jegerprøve å hamstre inn svensk jaktutstyr. 


2-3. Norge må holde seg som suveren stat og ha frihet til egne lover og forvaltning, ellers blir det som i „Texas“.

Link to comment
Share on other sites

Spathi skrev (16 timer siden):

Skal ikke det lenger være akseptabelt å ha en utblåsning grunnet i frustrasjon med den norske våpenlov, i fylla, uten å bli kritisert 🤯

 

Jo, det er både akseptabelt og ønskelig!

Takk for at du tar deg tid og energi til å komme med forslag til endringer!

 

Så diskuterer vi, og etter hvert blir enige om en eller annen løsning. Men forslagene må komme på bordet først. Det har du gjort, fortsett med det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Spathi skrev (På 16.5.2024 den 20.12):

Tråden ble startet etter jeg leste om at grunnloven nå skal endres for å beskytte mot kupp/populisme. Er delvis enig, men virker som et venstrevidd trekk i retning av å sikre venstrevridd politikk makt  -

 

Saken du vier til, er omtalt på NRK-sidene i dag:

 

https://www.nrk.no/norge/endrer-grunnloven_-_-noen-kan-forsoke-a-ta-kontroll-over-domstolene-1.16886101

 

Der heter det: "Tirsdag stemmer trolig et enstemmig storting for bedre vern av domstolenes uavhengighet i Grunnloven".

 

Alle de venstrevridde stortingsrepresentantene stemmer for, altså.

 

Videre i reportasjen:  "  – Både i Polen, Ungarn og USA har vi sett at domstolene har kommet under press. Det kan være populister eller noen andre som forsøker å ta over kontrollen, sier Peter Frølich i Høyre".

 

Altså den venstrevridde politikeren Peter Frølich i det venstrevridde partiet Høyre. Han var venstrevridd-Høyres justispolitiske talsperson på Stortinget i 2017 - 21, og gikk da inn for strengere regulering av våpen. Søk her inne, så finner du mer om det.

 

"Høyre-bølgen har gjort politisk uvitenhet salongfãich", skrev Andreas Hompland for over 40 år siden.

 

Min venninne Tone Sofie lurer stadig på hva som kan være årsaken til at Høyre og Frp gjør rent bord på meningsmålingene. Jeg har bedt henne holde seg til "Occam's Razor", den enkleste forklaringen er oftest den rette. I nevnte tilfelle, at folk er så dumme.

 

Allmenn stemmerett er en god ide, under etpar forutsetninger: At god allmennkunnskap er et ideal, og at undervisningsinstitusjonene gir et riktig bilde av samfunnet.

 

"Libertas" har fått god valuta for pengene de satset på aksjoner mot "venstrevridde lærere" på 1970-tallet. 

 

Edited by Jegermeistern
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Spathi skrev (På 16.5.2024 den 20.12):

venstrevridd populisme som fører til at våpenloven er så idiotisk formulert i norge.

 

De fleste land i Europa har strengere våpenlov enn i Norge. Den største trusselen mot privat våpeneierskap i Norge er ikke venstreradikale.

 

Norge produserer i liten grad egne skytevåpen. De våpenprodusentene myndighetene i Norge er avhengige av, legger i liten grad opp til at sivile skal eie skytevåpen. 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

det venstrevridde partiet Høyre

 

Du begynner å bli gammel, gamle ørn. Det gjør forsåvidt jeg også, men jeg begynner å innse at den gamle høyre-venstre-aksen har blitt meningsløs og at den nye aksen går mellom de som ønsker å rævkjøre vanlige nordmenn og de som ikke ønsker å rævkjøre vanlige nordmenn. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Skrueråmuttere skrev (17 timer siden):

den gamle høyre-venstre-aksen har blitt meningsløs

 

I en del sammenhenger, kanskje, men ikk i økonomi/fordeling. Den rikeste promillen av verdens befolkning doblet sin formue på de 4 årene fra 2019 til 2023. Gjett hvem som betalte?

 

For å komme tilbake til trådstarters innfall i fylla (jeg får masse glimrende ideer, når endorfinene herjer når jeg er på treningstur, de er glemt, når jeg kommer ut av dusjen): Hvordan kan man få et "nordisk" våpenkort, og hvordan vil reglene for det, i tilfelle, bli?

 

Det siste er det vel lettest å svare på: Hvert land vil ta med seg sine regler, og tviholde på dem, når det kommer til forhandling. Å gjette på at man får et sammensurium av det verste fra hvert land, gir antakelig lave odds.

 

Og så var det dette med Skandinavisk halvøy/Skandinavia/Norden, da:

 

Ei tohi varjata skrev (På 16.5.2024 den 21.23):

Skandinavia er ganske enkelt NOR/SWE/DAN, alt annet blir flisespikkeri.

 

Men "Kongeriket Danmark (vi har visst noen av de danske reminisensene fra middelalderen på besøk for tida, "kulørt presse" på papir, lyd og nett har gode dager) er, pr. definisjon:

Sitat

Kongeriket Danmark er et riksfellesskap som består av tre land: Danmark, Færøyene og Grønland.

 

Og så har vi Norden, da. Der er også Finland og Island med. I "Nordisk Råd" er Grønland, Føroyar og Åland (finsk, med svensk språk) også medlemmer. I de siste årene er "Baltisk Råd" gjenopprettet, og arbeider tett sammen med Nordisk Råd (Kaliningrad er vel ikke med?).

 

I hva slags sammenheng "noen" skal kunne utmeisle felles "nordiske" våpenregler, er ganske uklart. Det nærmeste må vel nå bli NATO (med førnevnte "venstrevridde" generalsekretær), sjøl om Åland er demilitarisert (eller hvertfall var, inntil Finland ble NATO.medlem). Det hadde kanskje ikke vært så ille, hvis man fikk regler som gjenspeiler den internasjonale situasjonen. Hva med et årlig "nordisk" landsskytterstevne, i Suwalki-korridoren?

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

On 5/17/2024 at 7:47 AM, Spathi said:

Skal ikke det lenger være akseptabelt å ha en utblåsning grunnet i frustrasjon med den norske våpenlov, i fylla, uten å bli kritisert 🤯

Beklager til de som ble oppfyrt, var litt morro å lese svarene i dag tidlig

 

GOD 17. mai godtfolk!

Per Willy, er det deg? 🤣

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jegermeistern said:

 Åland er demilitarisert (eller hvertfall var, inntil Finland ble NATO.medlem). 

 

Åland er vel fortsatt demilitarisert?

Det kan også nevnes at Svalbard er demilitarisert i form av at det ikke er lov å etablere militære baser her, selv om Norge er medlem av Nato og Svalbard er del av Norge. Vi er også utenfor både EØS og Schengen.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (11 timer siden):

I en del sammenhenger, kanskje, men ikk i økonomi/fordeling. Den rikeste promillen av verdens befolkning doblet sin formue på de 4 årene fra 2019 til 2023. Gjett hvem som betalte?

 

Men hvem bestemte? I USA er det under Demokratene at middelklassen blir utradert. I Norge merker jeg null forskjell på rød og blå regjering. Og du skal ca like langt vekk fra sentrum, i hver retning, for å komme til motstand mot EU. 

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Hva da, den om den amerikanske middelklassen? Du tenker at jeg skal skaffe deg en offisiell .gov, .edu eller en pulitzerprisvinnende avisartikkelserie om hvordan den amerikanske staten lager en bitteliten overklasse og en enorm underklasse? Ellers har du Google

 

Eller tenker du at jeg skal forsvare at det er Demokratene som gjør det? Det er det forsåvidt ikke, det er begge partiene, men det har blitt ekstra ekstremt jævlig for den jevne 'kaner siden Biden tok makten. Fryktelig enkel matte sier at "the Silent Depression" er en helt korrekt beskrivelse, uansett hvor mye "faktasjekkerne" vil komme Makta til redning.

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

... ellers kan du jo ta Mimirs ord for at Arbeiderpartiet er nærmest religiøst opptatt av EUs interesser, på bekostning av Norges. Jeg har også 1000 kroner som sier at Mimir Kristjansson og Øystein Stray Spetalen ville blitt enige seg imellom om en energi-, industri- og utenrikspolitikk seg imellom før de hadde blitt enige med de siste tja, fire-fem-seks statsministrene? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Uten å gjøre noe research, så var det denne videoen som trigget meg til å foreslå felles lov.

Loven i norge skal ikke ha tilbakevirkende effekt. Hvordan har det seg da at det kan tilbakekalle våpenkort for eg. ruger mini 14?

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Spathi said:

Uten å gjøre noe research, så var det denne videoen som trigget meg til å foreslå felles lov.

Loven i norge skal ikke ha tilbakevirkende effekt. Hvordan har det seg da at det kan tilbakekalle våpenkort for eg. ruger mini 14?

 

Tilbakevirkende kraft ville det vært dersom de bestemte at den skulle være ulovlig fra et tidspunkt tilbake i tid. Det har ikke skjedd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...