Jump to content

Finkalibret rifle for presisjonsskyting.


MAG500

Recommended Posts

Nå er det sikkert flere her inne som driver med "seriøs" skyting, men synes M67 fortjener honnør for at han deler kunnskapene sine med oss andre på en god måte. Det skader heller ikke at han legger ut instruktive bilder fra skytesporten. Benytter ellers sjangsen til å ønske alle Kammerater god Søttendes 🙂

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (1 time siden):

Gjør ikke Gold Medallion samme nytta? Heter nå US Products Bore Cleaner. Jeg har aldri brukt den, men. Har fremdeles mesteparten igjen av boksen med J-B-pasta jeg kjøpte rundt år 2000 en gang..

Njæ, den tar nok betydelig mindre, men virker jo på samme måte.

@Torf Amazone... 

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (45 minutter siden):

Nå er det sikkert flere her inne som driver med "seriøs" skyting, men synes M67 fortjener honnør for at han deler kunnskapene sine med oss andre på en god måte. Det skader heller ikke at han legger ut instruktive bilder fra skytesporten. Benytter ellers sjangsen til å ønske alle Kammerater god Søttendes 🙂

Helt enig! 👍

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

@M67 beskriver det bra, for PRS kan jeg legge til at det er mange forskjellige, og delvis ustødige, posisjoner kombinert med forflytninger som gjør at vi som er litt oppi årene sliter litt med å få skutt ferdig. Sånn 18 forskjellige tank traps med ett skudd fra hver på 2,5 minutter…

 

PRS er artig mhp utstyr, fritt frem for det man vil av rifle i åpen klasse og ofte ikke begrensninger på puter, trefot og andre hjelpemidler. Tunge (vanligvis 10-13kg) rifler med god balanse, en sandbag som rifla ligger helt stødig på etc.

 

Ellers enig i at UNL er gøy, synd benkeskytterforbundet ødela alt for seg selv..

IMG_1320.jpeg
PRS rifle

 

IMG_1284.jpeg
Balanse

 

IMG_0812.jpeg
UNL skyting

 

IMG_0797.jpeg
ELR Cold Bore range i Boris, Danmark. Mål ut til 3,2 km

 

Edited by Elgjaeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (4 minutter siden):

@M67 beskriver det bra, for PRS kan jeg legge til at det er mange forskjellige, og delvis ustødige, posisjoner kombinert med forflytninger som gjør at vi som er litt oppi årene sliter litt med å få skutt ferdig. Sånn 18 forskjellige tank traps med ett skudd fra hver på 2,5 minutter…

 

PRS er artig mhp utstyr, fritt frem for det man vil av rifle i åpen klasse og ofte ikke begrensninger på puter, trefot og andre hjelpemidler. Tunge (vanligvis 10-13kg) rifler med god balanse, en sandbag som rifla ligger helt stødig på etc.

 

Ellers enig i at UNL er gøy, synd benkeskytterforbundet ødela alt for seg selv..

IMG_1320.jpeg

IMG_1284.jpeg

IMG_0812.jpeg

IMG_0797.jpeg

Takk for gode innspill og flotte bilder! 😊👍

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (3 timer siden):

at vi som er litt oppi årene sliter litt med å få skutt ferdig.

Er du så mye eldre enn meg ;)

 

Elgjaeger skrev (3 timer siden):

Sånn 18 forskjellige tank traps med ett skudd fra hver på 2,5 minutter

Hvis de ikke har den stagen på neste stevne der oppe så skal jeg f.. ha pengene igjen... 

 

Elgjaeger skrev (3 timer siden):

Tunge (vanligvis 10-13kg)

Tunge rifler, høy fart og yoga-lignende stillinger, så gubbene må holde seg i form. Prøve ihvertfall.

 

PRS er dritgøy, dynamisk er også dritgøy  - men jeg foretrekker PRS på grunn av presisjons- og langholdaspektet + at at det alltid er ute, og ofte skikkelig ute.

 

Elgjaeger skrev (3 timer siden):

Ellers enig i at UNL er gøy, synd benkeskytterforbundet ødela alt for seg selv..

Jeg går og planlegger et F-class-lignende stevne, kanskje til høsten/ vinteren. Men det blir mer enn 500m. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (9 minutter siden):

Er du så mye eldre enn meg ;)

 

Hvis de ikke har den stagen på neste stevne der oppe så skal jeg f.. ha pengene igjen... 

 

 

 

Jeg går og planlegger et F-class-lignende stevne, kanskje til høsten/ vinteren. Men det blir mer enn 500m. 

 

K


-Du er nok fortsatt eldst..

 

-Kommer på F class stevne, har faktisk lyst å skyte Sauer da, litt fislete med den Crymooren.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg kan komme på utover at det nok er ei presis rifle (altså det er jo en TRG22, hva kan gå galt)  er:
- chassiet er uegnet til PRS, umoderne og representerer Gen 1 chassi, før man fant ut hvordan de egentlig burde være. En TRG22 i et Vision Chassi er et mye bedre valg. Til annen LH-skyting er A1 chassiet helt OK

- Min TRG22 fra 2010 skyter like bra 

- Sako sine skarpskytterrifler er veldig bra rifler, men det er ingenting magisk med dem. Amerikanske våpentester er litt typisk på det der. Alt er så SYKT fantastisk.

- Sako sine løp varer ikke noe lenger enn alle andre løp - ikke mine ihvertfall. (jeg er en stor Sako fan, og har 3-4 Sako-rifler) De er bra saker, men andre kan også lage bra saker.

 

AIen min har et lignende chassi, og jeg har skutt nok PRS med den til å vite at det er et godt merkbart handicap (en sesong pluss et VM). En TRG22 er ei veldig bra rifle, (du ser min på mange av bildene over, både original og i Vision chassi) men A1 versjonen er bare en TRG22 i et funny chassi med en funny hevarm. Kjøp en vanlig en.

 

K

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 minutt siden):

Det eneste jeg kan komme på utover at det nok er ei presis rifle (altså det er jo en TRG22, hva kan gå galt)  er:
- chassiet er uegnet til PRS, umoderne og representerer Gen 1 chassi, før man fant ut hvordan de egentlig burde være. En TRG22 i et Vision Chassi er et mye bedre valg. Til annen LH-skyting er A1 chassiet helt OK

- Min TRG22 fra 2010 skyter like bra 

- Sako sine skarpskytterrifler er veldig bra rifler, men det er ingenting magisk med dem. Amerikanske våpentester er litt typisk på det der. Alt er så SYKT fantastisk.

- Sako sine løp varer ikke noe lenger enn alle andre løp - ikke mine ihvertfall. (jeg er en stor Sako fan, og har 3-4 Sako-rifler) De er bra saker, men andre kan også lage bra saker.

 

AIen min har et lignende chassi, og jeg har skutt nok PRS med den til å vite at det er et godt merkbart handicap (en sesong pluss et VM). En TRG22 er ei veldig bra rifle, (du ser min på mange av bildene over, både original og i Vision chassi) men A1 versjonen er bare en TRG22 i et funny chassi med en funny hevarm. Kjøp en vanlig en.

 

K

 

 

Forholdsvis mandig pris på dette våpenet 😄

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
MAG500 skrev (6 minutter siden):

Forholdsvis mandig pris på dette våpenet 😄

En M10 er noe annet enn en vanlig TRG22. A1 er en TRG22 i et chassi - en TRG22 koster 25-30k på Finn, og et Visionchassi rundt 20 nytt - det var nettopp ett på Finn til 13.

Samme låskassa i et egnet chassi er på kan-vinne-lista i PRS, uansett hvor i verden. Med A1-chassiet vil du miste poeng pga dårlig balanse og ikke flat underside.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
M67 skrev (3 minutter siden):

En M10 er noe annet enn en vanlig TRG22. A1 er en TRG22 i et chassi - en TRG22 koster 25-30k på Finn, og et Visionchassi rundt 20 nytt - det var nettopp ett på Finn til 13.

 

K

Ok, ikke så avskrekkende allikevel da. Ser jo at en blandt annet kan putte en 200STR i et Visionchassi.

Edited by MAG500
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6.5 Creedmoor går i dobbeltradige standard tiskuddsmagasiner. Det er en fordel, ikke avgjørende, men en fordel, i PRS. Det er den eneste egentlige fordelen sålenge en befinner seg i Norge. Noen definerte ulemper er det ikke, den har mindre volum, så du får mindre fart, men den trenger du ikke uansett. Du finner ikke hylser gratis i skytterlaget, og ammunisjonen er mye dyrere, henimot det dobbelte. Lading koster selvsagt like mye uansett hva patronen heter.

 

Fordel til 6.5x55 er jo at du får (mye) mer fart om du vil, men vil du? Ammo er mye rimeligere, og hylser er gratis. Ulempe er at det ikke fins tiskuddsmags som virker (til Tikka T3)

 

Tror ikke det er så mye mer

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 minutter siden):

6.5 Creedmoor går i dobbeltradige standard tiskuddsmagasiner. Det er en fordel, ikke avgjørende, men en fordel, i PRS. Det er den eneste egentlige fordelen sålenge en befinner seg i Norge. Noen definerte ulemper er det ikke, den har mindre volum, så du får mindre fart, men den trenger du ikke uansett. Du finner ikke hylser gratis i skytterlaget, og ammunisjonen er mye dyrere, henimot det dobbelte. Lading koster selvsagt like mye uansett hva patronen heter.

 

Fordel til 6.5x55 er jo at du får (mye) mer fart om du vil, men vil du? Ammo er mye rimeligere, og hylser er gratis. Ulempe er at det ikke fins tiskuddsmags som virker (til Tikka T3)

 

Tror ikke det er så mye mer

 

K

Nok en gang tusen takk for all infoen du deler i tråden. Veldig bra! 👍👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med dagen til alle som har bidratt med erfaringer, synspunkter bilder og kompetanse på denne tråden!

 

Regner med at noen av dere allerede har vært ute og skutt salutt, mens andre venter til luftgeværskytinga som er et "viktig" innslag på 17. Mai feiringa 😁😉🇳🇴

 

Ha en fin dag!

InFrame_1715923255995.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
8 hours ago, M67 said:

En TRG22 i et Vision Chassi er et mye bedre valg.

Har ikke TRG litt unødvendig tungt hevearmsløft til PRS bruk? De har vel ekstra «stram/sterk» fjær til militær «mannskitammo», og med kort hevearmsløft blir det mye som skal spennes opp på kort lengde. En annen ulempe med TRG er vel ca. null tilgang på reservedeler? Har ikke AI AT-X laga en «tilpassa» versjon med lettere hevearmsløft for formålet?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Vi har kanskje vært innom det tidligere i tråden, men jeg ønsker å høre litt hva dere tenker om krav til et kikkertsikte for en som er i startfasen for langhold skyting. Tenker spesielt på forstørrelse, lysåpning, retikkel og eventuelt annet relevant info.

Har kikket på merker som:

Meopta 

Leupold 

Vortex

 

Eventuelt fint brukte kvalitetsmerker som Swarovski, Zeiss, Kahles, Schmidt&Bender, etc.

Er også interessert i forslag til gode løsninger mht. montasjer på Sauer 200 STR. I utgangspunktet blir det å bruke DFS stokken.

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Har ikke TRG litt unødvendig tungt hevearmsløft til PRS bruk? De har vel ekstra «stram/sterk» fjær til militær «mannskitammo», og med kort hevearmsløft blir det mye som skal spennes opp på kort lengde. En annen ulempe med TRG er vel ca. null tilgang på reservedeler? Har ikke AI AT-X laga en «tilpassa» versjon med lettere hevearmsløft for formålet?

Det går helt fint å spenne TRGen, normalt spenner man jo uansett når man forlater en posisjon, det er ofte ikke SÅ mange skudd man spenner og vil beholde posisjonen. Andre rifler er også tyngre. Reservedeler til TRG er ingen problem (du bare kjøper en til). Ikke er det ofte at noe ryker heller. Tviler på det er noe enklere til AI, Defiance wtf. Tok over et år å få en Defiance hit, så tja.

Det gjør jo ikke noe at alle tennhetter smeller heller.

AI AT-X er nice, men ikke SÅ nice, dvs 60 grader er 60 grader om du vil spikke fliser på det. Vi hadde nok sett en haug AIer om de var praktisk mulig å kjøpe. De er dyrere, men det skiter jeg i, prosessen med å kjøpe dem er jo avansert diplomati.

 

Jeg kjøpte jo en Hansen, og en Defiance (siste var et uhell) for å erstatte TRGen til PRS, og de er jo nice. Defiancen er vel regnet som The Shit til PRS, og nå har miniØKH en også, Vi har en Deviant og en Ruckus. Begge er utmerkede. Hansen kassa gjør akkurat det samme og når du skyter merker du ikke forskjell, når du pusser, gransker, og ser på låseflater osv. Så ser du at Hansen har gjort bedre materialvalg, og generelt gjort en bedre jobb. Det gjelder alle tre Hansenene jeg har.

Men TRGen - etter å ha skutt PRS ei stund med de fancykassene, så tok jeg fram TRGen for å skyte felt -  og den har jo ikke den samme "alt er SÅÅÅÅtight" bankhvelv-følelsen, men den er smooth, masse svart glatt belegg som overlever uten perfekt smuring (Defiancene MÅ smøres for virke), og presisjonen er den samme (ligger jo i løpet uansett) Stokken er den samme, (Vision) Avtrekket har jeg ikke turt å stille fult så lett, men det er jo bra, og jeg er jo i tillegg en av de som må ha et avtrekk jeg kan kjenne (kjører 500g på de ordentlig stillbare). Mange nå har jo 100-200g avtrekk som de bare "slapper", ikke snakk om å "ta avtrekk" lenger

 

MAG500 skrev (26 minutter siden):

Har kikket på merker som:

Meopta 

Leupold 

Vortex

Har du pengene, så kjøp en Kahles 328i, 3.5-28x50, med f.eks. MSR-retikkel. Meopta langholskikkert ser du aldri i stevner såvidt jeg kan se. Ellers funker det meste i de prisklassene. Det er 1000 tråder om valg av kikkert. Zeiss og Swarovski har stort sett ikke noe som egentlig er egnet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 minutter siden):

Det går helt fint å spenne TRGen, normalt spenner man jo uansett når man forlater en posisjon, det er ofte ikke SÅ mange skudd man spenner og vil beholde posisjonen. Andre rifler er også tyngre. Reservedeler til TRG er ingen problem (du bare kjøper en til). Ikke er det ofte at noe ryker heller. Tviler på det er noe enklere til AI, Defiance wtf. Tok over et år å få en Defiance hit, så tja.

Det gjør jo ikke noe at alle tennhetter smeller heller.

AI AT-X er nice, men ikke SÅ nice, dvs 60 grader er 60 grader om du vil spikke fliser på det. Vi hadde nok sett en haug AIer om de var praktisk mulig å kjøpe. De er dyrere, men det skiter jeg i, prosessen med å kjøpe dem er jo avansert diplomati.

 

Jeg kjøpte jo en Hansen, og en Defiance (siste var et uhell) for å erstatte TRGen til PRS, og de er jo nice. Defiancen er vel regnet som The Shit til PRS, og nå har miniØKH en også, Vi har en Deviant og en Ruckus. Begge er utmerkede. Hansen kassa gjør akkurat det samme og når du skyter merker du ikke forskjell, når du pusser, gransker, og ser på låseflater osv. Så ser du at Hansen har gjort bedre materialvalg, og generelt gjort en bedre jobb. Det gjelder alle tre Hansenene jeg har.

Men TRGen - etter å ha skutt PRS ei stund med de fancykassene, så tok jeg fram TRGen for å skyte felt -  og den har jo ikke den samme "alt er SÅÅÅÅtight" bankhvelv-følelsen, men den er smooth, masse svart glatt belegg som overlever uten perfekt smuring (Defiancene MÅ smøres for virke), og presisjonen er den samme (ligger jo i løpet uansett) Stokken er den samme, (Vision) Avtrekket har jeg ikke turt å stille fult så lett, men det er jo bra, og jeg er jo i tillegg en av de som må ha et avtrekk jeg kan kjenne (kjører 500g på de ordentlig stillbare). Mange nå har jo 100-200g avtrekk som de bare "slapper", ikke snakk om å "ta avtrekk" lenger

 

Har du pengene, så kjøp en Kahles 328i, 3.5-28x50, med f.eks. MSR-retikkel. Meopta langholskikkert ser du aldri i stevner såvidt jeg kan se. Ellers funker det meste i de prisklassene. Det er 1000 tråder om valg av kikkert. Zeiss og Swarovski har stort sett ikke noe som egentlig er egnet.

 

K

https://www.kahles.at/en/sport/riflescopes/k328i-3_5-28x50i

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (44 minutter siden):

Meget bra kikkert det, men den nye Kahles 328 er helt hinsides de andre mhp synsfelt (FOV). Sammenlignet med mine Leica PRS, på 20x har Kahles 328 ca 25mrad og Leica 19mrad, på 25x hhv 20mrad og 15,5mrad
 

Tror Leica PRS har større synsfelt enn Kahles 525 for sammenligning. Så blir nok nye serien av Kahles neste gang, meeen den koster jo flesk da.

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (Akkurat nå):

Meget bra kikkert det, men den nye Kahles 328 er helt hinsides de andre mhp synsfelt (FOV). Sammenlignet med mine Leica PRS, på 20x har Kahles 328 ca 25mrad og Leica 19mrad, på 25x hhv 20mrad og 15,5mrad
 

Tror Leica PRS har større synsfelt enn Kahles 525 for sammenligning. Så blir nok nye serien av Kahles neste gang, meeen den koster jo flesk da.

Takk for tilbakemelding tar den med meg videre. 😊👍

Ja, de vet hva de skal ha! 😵😵😁

 

Hva er modellbetegnelsen på Leica' ene du bruker?

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (15 minutter siden):

Takk for tilbakemelding tar den med meg videre. 😊👍

Ja, de vet hva de skal ha! 😵😵😁

 

Hva er modellbetegnelsen på Leica' ene du bruker?

Leica PRS med PRB retikkel. Er vel omtrent den eneste igjen i PRS serien som bruker denne, men jeg liker den og har to av de

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (3 minutter siden):

Leica PRS med PRB retikkel. Er vel omtrent den eneste igjen i PRS serien som bruker denne, men jeg liker den og har to av de

Denne her? 😊

Screenshot_20240517_111612_Chrome.jpg

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (32 minutter siden):

Meget bra kikkert det, men den nye Kahles 328 er helt hinsides de andre mhp synsfelt (FOV)

Ja den er helt rå. Men en rå kikkert man kan se på er SuB 6-36, og en annen er March 4.5-28x50 High Master. De er nok i samme klasse som den nye Kahlesen, selv om den kanskje er et hakk over - jeg har ikke sammenlignet dem direkte.

De nyeste toppkikkertene (de jeg nevner + noen få til kanskje)  har synsfelt-overtak. Under der er "alt det andre" og K525i, og Leupoldene. og Vortexene, Men Kahlesen er nok den skarpeste av dem.

Leica PRS er kanskje et god valg, den har gode specs, og jeg fikk låne en ei stund, og var veldig fornøyd - men hadde ikke råd akkurat da, og fikk prøve en SuB636 og ble frelst. Det rare er at ingen bruker Leicaen. De er sjeldne å se. 

 

Pris er jo en ting, og også andre egenskaper enn selve bildet - og Leupold er veldig populære. Delvis pga god markedsføring og veldig gode priser til en del folk (har jo inntrykk av at halve PRS er sponset av Leupold), men også at de for vanlige folk har godt pris/ytelse-forhold, og ratt/ klikk er veldig bra. Jeg er vant til SuB og March og syns de ser ut som en mørk tunnell, men folk skyter bra med dem, bedre enn meg...

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (19 minutter siden):

Ja den er helt rå. Men en rå kikkert man kan se på er SuB 6-36, og en annen er March 4.5-28x50 High Master. De er nok i samme klasse som den nye Kahlesen, selv om den kanskje er et hakk over - jeg har ikke sammenlignet dem direkte.

De nyeste toppkikkertene (de jeg nevner + noen få til kanskje)  har synsfelt-overtak. Under der er "alt det andre" og K525i, og Leupoldene. og Vortexene, Men Kahlesen er nok den skarpeste av dem.

Leica PRS er kanskje et god valg, den har gode specs, og jeg fikk låne en ei stund, og var veldig fornøyd - men hadde ikke råd akkurat da, og fikk prøve en SuB636 og ble frelst. Det rare er at ingen bruker Leicaen. De er sjeldne å se. 

 

Pris er jo en ting, og også andre egenskaper enn selve bildet - og Leupold er veldig populære. Delvis pga god markedsføring og veldig gode priser til en del folk (har jo inntrykk av at halve PRS er sponset av Leupold), men også at de for vanlige folk har godt pris/ytelse-forhold, og ratt/ klikk er veldig bra. Jeg er vant til SuB og March og syns de ser ut som en mørk tunnell, men folk skyter bra med dem, bedre enn meg...

 

K

Er dette et eksempel på en Leupold modell som fungerer?

Screenshot_20240517_114830_Chrome.jpg

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (43 minutter siden):

Er dette et eksempel på en Leupold modell som fungerer?

 

Jeg er ikke inne i Leupold-modellene. En av grunnene er at det er så mange modeller, og en annen er de opererer med en høy listepris (ift hva du får, nevnt over) mens "alle" får en god / bedre pris på et eller annet vis (som jeg ikke kjenner), og resten får dem gratis. Personlig tror jeg ikke jeg kjenner noen som har sånne, som har betalt for dem... Så jeg vet ikke.

Å en kikkert er et godt insentiv til å bruke den, men de beste vil ikke bruke noe som ikke er bra uansett, så bra er de jo. Prisen er bare noe uklar. Men jeg er nok enig med @Stihl Crazy

 

Kikkertsikter har ulike attributter, og noen liker de sånn, og noen sånn - du har neppe sjangs til å finne akkurat den du liker på første forsøk, så så mitt beste råd må være å kjøpe en av de anerkjente merkene (altså til det bruket du skal) brukt, og betale så lite som mulig. En Viper PST er helt grei, og du roter vekk mye mindre penger f.eks. Så kan du kjøpe noe dyrt når du ser hva du vil ha.

 

Men det som var presisjonsskyting til 300m er blitt langholdsskyting? E jeg så flink til å selge ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke inne i Leupold-modellene. En av grunnene er at det er så mange modeller, og en annen er de opererer med en høy listepris (ift hva du får, nevnt over) mens "alle" får en god / bedre pris på et eller annet vis (som jeg ikke kjenner), og resten får dem gratis. Personlig tror jeg ikke jeg kjenner noen som har sånne, som har betalt for dem... Så jeg vet ikke.

Å en kikkert er et godt insentiv til å bruke den, men de beste vil ikke bruke noe som ikke er bra uansett, så bra er de jo. Prisen er bare noe uklar. Men jeg er nok enig med @Stihl Crazy

 

Kikkertsikter har ulike attributter, og noen liker de sånn, og noen sånn - du har neppe sjangs til å finne akkurat den du liker på første forsøk, så så mitt beste råd må være å kjøpe en av de anerkjente merkene (altså til det bruket du skal) brukt, og betale så lite som mulig. En Viper PST er helt grei, og du roter vekk mye mindre penger f.eks. Så kan du kjøpe noe dyrt når du ser hva du vil ha.

 

Men det som var presisjonsskyting til 300m er blitt langholdsskyting? E jeg så flink til å selge ;)

 

K

Tydeligvis.......😂😂😂😂👍

Jæ.......mye gode argumenter dere kommer med! 😁

Vi får nå se....

Link to comment
Share on other sites

Sør-jeger skrev (4 timer siden):

Er alle kikkertmerker like gode mekanisk nå?

Vet ikke, det virker som de er det når det kommer til "å virke", når det kommer til følelse og lyd når en stiller, så er det veldig mange meninger. Noen er nok begrunnet, mens andre er litt overtro. Det samme gjelder jo den berømte "eyeboxen".

 

Man hører om det en sjelden gang at mekanikken gir seg, men på tvers av merker, ihvertfall ikke nok til at man kan si noe om at et merke er verre enn andre. Tror den feilen jeg hørt om flest ganger er parallaksejustering som slutter  å virke.

 

Det later ikke til at mye slites ut, det er oftest nokså nye sikter en hører gir seg, eller var dårlige i utgangspunktet. Har opplevd det selv en gang, for mange år siden, retiklet i en Schmidt und Bender løsna ved første skyting. De fiksa den på en måneds tid og jeg har den ennå.

 

Retikler løsner, ratt setter seg fast, og ratt slutter å ha inngrep. Det er ting man hører om. Og sikter dugger inni. De dyre også. Men det er ikke ofte man hører om det. Alle har uansett garanti som fikser det, jeg har bare hørt om et eneste tilfelle av mekanisk feil på et sikte som ikke leverandør ville fikse. 

Og så har vi jo sikter som folk har importert selv, som de forventer at norsk importør skal ordne opp i for dem... Men problemet er nok overdrevet, for produsentene er nokså ansvarsbevisste. 

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Nokon som har forslag til flaska til og ha eds red på. Pussa i går med det og bronsebørste og det kom ut mykje sot og drit og det er nok bra men eg skulle hatt ei meir egna flaska enn den glas flaska eg har. Kanskje ‘’sitron flaska’’ dei sel på butikken er brukande. Hmm kanskje ketchup flaska er enklare, stoffet skal oppi og. Viss det ikkje reagere med plast då. Då må eg finna på noko anna.

 

Siå eg er av den litt økonomiske typen, er det nokon som har prøvd og vaska Paul clean pusselappar? Tenker på dei som på slutten som er nesten reine. Føles litt ‘’waste’’ og hiva dei berre. Tenkte vaskemaskina på arbeid, den er vane med litt av kvart.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, M67 said:

Det går helt fint å spenne TRGen, normalt spenner man jo uansett når man forlater en posisjon, det er ofte ikke SÅ mange skudd man spenner og vil beholde posisjonen. Andre rifler er også tyngre.

Jeg har bare hørt at dette er en «liten» problemstilling når klokka tikker. Skilstage f.eks:

Men jeg vet jo ikke siden jeg ikke skyter med så tunge rifler til vanlig. Det lille jeg har «PRSet» gjør jeg med lettere rifler siden jeg vil bruke «metodene» til jakt. Jeg bare ser for meg at her er det også mulighet til tuning av utstyr for å optimalisere og hente tid som kanskje ikke alle tenker over? 

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (21 timer siden):

Du må ikkje finna på og betala øve 30k for èin Leupold.

Kanskje ikke....har egentlig bare gode erfaringer med Leupold. Riktignok er dette kikkertsikter med lav forstørrelse og helt andre bruksområder.

Har også hatt Swarovski, så kjenner relativt godt til den enden av skalaen også. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Stihl Crazy said:

Siå eg er av den litt økonomiske typen, er det nokon som har prøvd og vaska Paul clean pusselappar? Tenker på dei som på slutten som er nesten reine. Føles litt ‘’waste’’ og hiva dei berre.

Heller enn å vaske dem, må det da være enklere å legge dem til siden og bruke disse først ved neste puss.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Joika skrev (2 timer siden):

..... legge dem til siden og bruke disse først ved neste puss.

Dette har jeg praktisert i alle år med pussepropper. De minst skitne etter forrige rengjøring brukes til grovrengjøring ved neste puss. Så kastes de😊.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
MAG500 skrev (8 timer siden):

Kanskje ikke....har egentlig bare gode erfaringer med Leupold. Riktignok er dette kikkertsikter med lav forstørrelse og helt andre bruksområder.

Har også hatt Swarovski, så kjenner relativt godt til den enden av skalaen også. 

Er kanskje betre det ja, har nå tatt vare på dei, pussa i dag og. Hadde ei lita halvfull flaska med symaskinolja heiv eds red oppi der så fann ei løysing på det. Blei heilt feil sitering her, men de skjønnar vel kva eg meinar.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (1 minutt siden):

40øre pr pusselapp er vel ikke den største kostnaden ved skyting?

 

Når du har gjenbrukt 30stk har du spart nok til en patron.

Javel du ber om det: C. Munger: I dont care What you have to do if that means walk everywhere and doesent eat annything that wasent purchased with a coupon, find a way to lay your hands on the først 500K after that you can ease of the gas a bit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...