Jump to content

Finkalibret rifle for presisjonsskyting.


MAG500

Recommended Posts

Hei!

Har i all hovedsak grovkalibrede rifler i våpenskapet, men har i den senere tid begynt å sysle med tanken på en finkalibret rifle med topp presisjon.

Ønsker å høre fra kammeret hva dere tenker om dette.

Ser for meg en prislapp på max. 35K.

Ønsker forslag til komplett pakke.

 

Rifle - fortrinnsvis syntstokk/rustfritt.

Kikkert - skyteavstand max 300 m.

Lyddemper - kompakt.

Ikke for tung og klumpete.

Kaliber med høy presisjon og godt kuleutvalg for hjemmelading.

 

Spent på å høre fra dere 😊👍

 

Kjør debatt! 😁😁

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker umiddelbart på .223 Rem fra anerkjent produsent, og med riflestigning til å håndtere lange matchkuler. Det er svært godt utvalg av kuler i .224".

 

Kikkertsikte (Europeisk?) i øvre budsjettklasse med opp til 12-15 x forstørrelse.

 

Jeg liker Freyr & Deviks dempere i Fw-serien, men de er ikke blant de billigste...

 

Dersom TS med "grovkalibret" mener (vesentlig) grovere enn .30-kaliber kunne kanskje 6,5x55 være en kandidat?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Muligens kun fordi det er det jeg har lyst på akkurat nå vil jeg slå et slag for 6Br. Vet ikke om der finnes fabrikk rifler, men der finnes helt klar fabrikkammunisjon av veldig god kvalitet fra både Norma og Lapua på lager hos forhandlere i Norge.Ja de koster endel, men du slipper lese alle diskusjonene her inne om problemer med twist, stabilitet og presisjon i 223

🤣6BR er vel noe av det mest presis man kan få ut av esken og den er lett å lade til om man gidder sånt.

 

Edit, fant faktisk fabrikkrifle, uten at jeg vet noe som helst om Røssler https://www.jaktdepotet.no/røssler-titan-3-kal-6mm-br-norma-19mm-pipe

Edited by pererik
fant rifle
Link to comment
Share on other sites

@pererikVeldig interessant dette. Her dukker det opp et kaliber som var ukjent for meg. Er dette et kaliber du har testet i praksis? Hva slags kulevekter snakker vi her? Hvem leverer kuler til dette kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

Den Vixen i 6PPC var snasen. Ellers er 6BR veldig bra. Har en selv, har lyst på en til. Lite fabrikkvåpen, ja. Men en brukt Tikka T3x med ekstra pipe trenger ikke bli forferdelig dyrt. Landrø har matchpatroner av høy kvalitet. Koster 25,- kr smellen, men det gjør vel snart alt bra. Med unntak av 6,5x55.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
MAG500 skrev (51 minutter siden):

Noen som har synspunkt på denne?

Har harr en slik men kvittet meg med den da den ikke holt mine krav til presisjon. Men for øvrig er det nå ikke 223 en jeg tar med meg om jeg skal skyte på 300m. Men ut til 200m er 223 ok om det ikke blåser for mye.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Slår et slag for 6,5 Grendel. Ikke så mange rifler som leveres i det kaliberet, og lite fabrikk ammo å få kjøpt. Men en patron som er lett å få presisjon med, "billige" kuler med god BC og duger til lengre hold enn 300 meter. Bruker ikke stort mer krutt enn .223. og mindre pipeslitasje enn 6 mm patroner.

 

Ny 6,5 G pipe i en billig brukt Tikka .308 f.eks., hadde jeg gått for.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har en S&L M97 med 6xc-løp (S&L-løp også), som har vært et veldig vellykket prosjekt. Billig og bra egentlig. 

 

Børsemaker Hansen lager jo løp til både Sauer og S&L. Et Krieger løp i Schultz&Larsen 6XC kan jo bli riktig bra det også? 

 

Men en Tikka T3, med KRG Bravo stokk og Krieger løp i 6 XC.... Burde man ikke komme under 35 000 kr. med det hos Hansen? Riktig bra presisjon også?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
bardp skrev (38 minutter siden):

Om målet er topp presisjon i et lite kaliber ut til 300m ville vel jeg sett på et eller annet i 6mm.

Enig her.

Om man skal ned på 22cal og presisjon er målet så er 222Rem ein kandidat hakket over 223

Bryter totalt med alle ønsker du har, synth, lyddemper, kikkert osv men denne var fin!
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=344923918

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Stihl Crazy said:

Det var vel èin anna tråd om det i går. Eg har ikkje vore borti nokre av dei men er vel 6xc eller 6mmbr som er mest aktuelle men eg har ikkje vore borti nokon av dei.

 

Jeg har begge. Foretrekker 6BR til mitt bruk. Litt tilfeldigheter at jeg endte opp med en 6XC i tillegg. Kjøpte brukt, så da må man ta det man får. Er nå kun et pipeskift unna 6BR. En skitbillig brukt Remington 700 i .308W + custompipe i 6BR, og du skyter fletta av det meste. Ikke feil med Tikka heller, men de får du neppe skitbillig.

I mitt hode er finkaliber fra 6 mm og nedover. 6,5 er storvilt. De letteste kulene er 90 gr. Det gir vesentlig mer rekyl enn 55 gr i 6 mm.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 time siden):

Om målet er topp presisjon i et lite kaliber ut til 300m ville vel jeg sett på et eller annet i 6mm.

 

Prøv å si det på et 300m ISSF World Cup stevne hvor 90%+ av skyttere bruker 6mmBR :-)

Link to comment
Share on other sites

Her er det mye kunskap og veldig interessant informasjon. Utrolig spennende å følge diskusjonen på tråden akkurat nå. Denne grenen av rifleskyting er relativt ukjent territorium for undertegnede da jeg stort sett sysler med 375H&H og oppover.

Da har begrepet presisjon en litt annen betydning 😁😁😁

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (25 minutter siden):

@tussehaugenHar også snakket med meget skytekyndige personer som holder .222 hakket foran .223

Hva er begrunnelsen?

 

Det sliter jeg litt med å forstå. IKKe på eget grunnlag. 
Kanskje mer basert på jeger erfaring har jeg fått motsatt tilbakemelding. Eneste personlige erfaring i disse kalibrere er 22-250

Jeg tenkte og kjøpe meg en 223 Tikka eller noe til neste år. Men det er for jakt som kanskje er noe annet enn blink skyting

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (8 minutter siden):

@tussehaugenHar også snakket med meget skytekyndige personer som holder .222 hakket foran .223

Hva er begrunnelsen?

 

Gamle myter stort sett. Holdningen er mest typisk hos folk som husker 70-tallet ;)

 

Da 222 kom var den nokså revolusjonerende. En presis patron, med lite rekyl i moderne våpen laget for presisjon. Det ble presist. Da 223 kom var den i billige "skrotrifler" og M16, med ikke fantastisk presisjon til følge.

 

Patrondesign betyr en del. Se på 6PPC og 6BR.

Men det viktigste er at rifla er "godt laget" - dvs. alt er sentrert, symmetrisk, konsentrisk... Kula må også ha god kvalitet. Er kammeret skjevt, eller rekylklakken tar bare på ei side, eller løpet krumt - ja så lider presisjonen. Og alle rifler er mer eller mindre skjeve, bare i forskjellig grad.

 

Jeg er på pipe nr. 2 i 223-rifla mi, børsemakerbygd, og med "dyre" piper. Den skyter i snitt (med 77gr TMK) 10-12mm grupper på 100m. Det er mulig den villse skutt 8-10 om den var i 222, men 222 er såpass ukurant i dag at det er uinteressant.

 

Casey Jones skrev (1 time siden):

brukt Remington 700 i .308W + custompipe i 6BR, og du skyter fletta av det meste

Ja, du må ha en grei stokk og god bedding, så vil det nesten helt sikkert skyte hull i hull hele dagen. Bildet er fra litt ladeutvikling til et av mine 6BR-løp - før jeg fant godladningen.

IMG_3682a.jpeg.ee74e9a9ec73987f93adccd7b80851bf.jpeg

 

Torf skrev (16 timer siden):

Riflestigning. Jeg har maken rifle, og den er helt sinsvakt presis. Tror ikke jeg har skutt ei gruppe enda som laga mer enn ett hull. På 100m. Riflestignignen gjør den imidlertid litt vindavhengig på 300m, siden den ikke kan skyte tunge kuler. Men det er ei flott rifle, og fin å skyte med, veldig fin. Og sidne den er så presis så kan en skyte bra tettpå 300m også, man må bare ha vinden litt i tankene. 6PPC er en enkel patron å lade. Man bruker 27gr N133, og ei eller anna 62-68gr kule, og så går det bare. Og forbløffende fort.

 

 

pererik skrev (15 timer siden):

Vet ikke om der finnes fabrikk rifler,

Det gjør det ;)G+E FT300 CISM Standard Rifle, walnut stock, RH, :: G+E Big bore Sportrifles :: Sportrifles :: Gruenig + Elmiger (gruenel.ch)

Flere av PRS-riflene som er kommet på markedet får i 6BR, og S&L hadde iallefall før M97 i 6BR, man får 6BR piper til Sauer, osv..

 

MAG500 skrev (16 timer siden):

med topp presisjon

Spørsmålet er litt hva du mener med topp presisjon. En 223 vil nok være enklere og rimeligere å kjøre enn en 6mm, men på 300m kan ikke noe som jeg vet om henge med 6mm. 6PPC, 6BR, 6BRA, 6Dasher 6XC - de to siste er litt overkill til 300m og er vel optimalisert for lengre hold.

6.5x47L er visst ikke nevnt ennå, og da er en på 6.5mm-kuler, og enklere logistikk enn 6mm, og ofte billigere kuler. 

 

Det er jo mye enklere å skyte presist med ei "tung og klumpete" rifle - så hvor lett du vil ha den styrer kanskje kaliberet du vil ha. En 6.5x47L har nesten den dobbelte rekylimpulsen av en 6PPC, så ideelt skulle rifla være dobbelt så tung... 

 

Ad resten, så bør du jo se etter en lett kikkert, siden du vil ha pakka lett, og du vil nok ha et tynt retikkel, og utvendig justering (skyting rundt 300m krever siktejustering) Rifle og kikkert til under 35k begynner å bli vanskelig her, om vi skal på "top of the line". Du bør kanskje ha minst 15-18x forstørrelse.

Tung pipe iallefall, og et godt, og kanskje også lett avtrekk - lyddemper - der er jeg gammeldags, ikke for stor, og av stål. Og sylindrisk, ikke de nye dildoformede.

 

K

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Har litt erfaring med 6XC. Fått lagd eit løp til ei Remington 700 med muffe. Ingen problemer med å bruke BDL (det originale) magasinet. Mater fint som smør. Har høyrt at det kan vere litt kilent å få 6BR til å mate frå originalt magasin. Rafdal anbefalte i alle fall 6XC så gjekk for det. 

 

Driv og forskar litt på landningar, men til no skyt løpet godt. Ein aggregert 9 skots samling på 120 meter med 4 forskjellige (0,8 grains forskjell) kruttladningar gav ein samling på 14mm. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (10 minutter siden):

kilent å få 6BR til å mate frå originalt magasi

6BR mater helt fint fra 6BR magasin. Alle magasin må være tilpasset patronen.

 

6XC mater som regel greit i fra 308-magasiner, det samme gjør 6.5x47L og 6.5Creedmoor. Men 260 Rem mater alltid greit fra 308-magasiner siden den er nesten helt lik i alle mål som teller. Flere firma selger "6mmBR-kit" for å bygge om magasiner og våre 6BR-rifler har gått 10-12 000 skudd nå uten en eneste feilfunksjon. Uten ombyggingskittet kan det være en del styr, og det anbefales ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skjønner jo at her er det myyye å lære!

Og det er alltid interessant å høre fra folk med peiling på hva de snakker om 😊👍

Fortsett å øs ut kunnskap dere sitter på! Setter umåtelig pris på det!

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6BR funker til alt untatt storvilt. Tjukt løp hjelper på presisjonen til baneskyting - eller kanskje mer på å roe ned rifla i sikte og avtrekksprosessen. Og "rekylen". Her er noen bilder av et par av mine. Og grupper skutt på 100 og 1000m

 

IMG_4905.JPEG.9d5928987649a37b1bd3528a0478ea3c.JPEG

 

IMG_4742.jpeg.a276bb53c15ff426233145abad59f253.jpeg

 

IMG_4584.PNG.5fe787e0bfde8d6e57ec70842c3365e3.PNG

 

IMG_3689.jpeg.ddeaa5939218c4156fa3cac2ec7b9c15.jpeg

 

IMG_2810(1).jpeg.90c40f5a8de4b920a87c598b2003d711.jpeg

 

K

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
M67 skrev (1 time siden):

Og grupper skutt på 100 og 1000m

Er litt imponert. 
i alle tilfeller. Jeg er en såkalt pasifistisk jeger. Synes alltid litt synd på rypene jeg skyter og har siden 14 års alderen kun skutt 14 + turmat ryper. 14 var antallet for familiemiddag m bestemors oppskrift. Var jeg på overnattingstur skjøt jeg ei til to ekstra for bryst på skiva. 
Noen påstår at 6,5 og 7 mm er snillere med rypekjøttet enn 223 , ganske hardnakket og. 
223 vil være tiur og rype jakt mest. Skyter de gjerne på 60 til hundre mtr. 
vet jeg avsporer litt her. Men til neste år tenkte jeg å slå på hardtromma med ei skikkelig ren rifle for fuggel. Og dette var veldig interessant. Skal man bruke masse penger på rifle og kikkert så bør man være sikker på hva kaliber man velger. 

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Hvis det er mye forskjellig skyting det er snakk om ville jeg valgt Tikka.

Årsaken er at man kan få forskjellige magasiner, som håndterer alle typer patronlengder, enten det er kort NATO-std eller langholdspatroner med 90gr kuler satt så langt ut som mulig.

 

image.png.3e153e5c9902cfa525ca807debc50c1f.png

 

image.png.2a27ec9ef4914e0175fef0fd4276801c.png

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

IMG_0662.jpeg.ac220b94f30828090057951de43df911.jpeg

Presisjonsvåpen basert på Schültz & Larsen, med KKC stokk etter våre spesifikasjoner. Løp er ferdig gjenget, matchavtrekk, beddet, testskutt og gjennomgått etter Våpensmia sine kontrollrutiner. Testskive følger med.
Kikkert og lyddemper på bildet er ikke med i prisen.
Dette er en systemrifle hvor det enkelt kan skifte kaliber. Vi har piper i stort sett alle kaliber på lager, montasjer og magasin.
Låskasse tilsvarer Victory modellen.

 

dette er noe jeg tenker kan være aktuelt hvis rifle interessen fortsetter. Jeg kommer til og ha en ledig plass for dette i to år framover. Antagelig ikke system rifle, fikk veldig godt inntrykk av S&L sist jeg hadde en. 
Men som sagt en rifle til rundt tredve lapper og kikkert på omentrent det samme krever at man vet hva man vil ha

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (6 minutter siden):

Kjøper jeg meg noe i 6mm blir det nokk en slik Thunder fra Våpensmia. Du får den jo både i 6mm BR og 6mm XC.

6mm BR måtte jeg skyte som enkelskudd. Noen som får den til og mate fra s&l mag? 6xc fikk jeg til og mate helt ok etter litt justeringer.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (3 timer siden):

Hvis det er mye forskjellig skyting det er snakk om ville jeg valgt Tikka.

Årsaken er at man kan få forskjellige magasiner, som håndterer alle typer patronlengder, enten det er kort NATO-std eller langholdspatroner med 90gr kuler satt så langt ut som mulig.

 

image.png.3e153e5c9902cfa525ca807debc50c1f.png

 

image.png.2a27ec9ef4914e0175fef0fd4276801c.png

Takk for info! Vel verdt å ta med seg. Liker både Tikka og Sako. Har aldri eid noen Tikka, men har hatt flere fra Sako.

Må innrømme at jeg har en forkjærlighet for Sako. Vel og merke var/er disse i cal. 30-06 Springfield og 375H&H. En helt annen kategori en hva vi diskuterer her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...