Jump to content

Finkalibret rifle for presisjonsskyting.


MAG500

Recommended Posts

Bly skrev (1 time siden):

Med mindre du handler/får laget flere piper i slengen ville jeg ikke vurdert en Tikka til formålet. Strengt tatt bør du ha to identiske rifler (låsekasser) hvor en har et «ferskt» løp og den andre «bruker opp pipa» Det er i hvert fall min strategi, og jeg holder selvfølgelig en knapp på STR.

Veldig bra forklart. Og logisk

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (10 timer siden):

Skal du skyte langhold med lav fartsvariasjon og god presisjon, kan du forvente 2-3000 skudd før pipa blir uegnet. Jeg bruker pipene til noe annet etter 2-3000, f.eks frihåndsskyting el.l. Etter 5000 gidder jeg skjeldent mere. Da er det søppel, og ofte før.

Samme her. Nå bruker jeg lite 20STR egentlig langholdsskyting akkurat nå, men for å nyansere dette litt.

Etter 2500-3000 (3500?) kan du forvente at gruppene på langt hold blir større, det sprer i høyden, du får skudd som faller under de andre. Dette skylde at kulene får varierende BC av å bli rufset opp i løpet, litt mer variasjon i fart får du også.

Men. Vi snakker om at det blir vanskelig å skyte <100mm grupper på 600m, og på 1000m åpner da fra 30cm til 40-50-60 - 60 så er det ikke så gøy lenger.

 

Jeg skjøt felt i vinter med ei pipe som har gått over 4500 skudd, og det er uproblematisk Men kanskje den sprer når den blir varm? 

 

Bly skrev (10 timer siden):

 


 

Kjøper du brukt må du ta høyde for en ny pipe i prisen. Det er helt vanlig med mindre du kjøper hos noen du kjenner og stoler på.
 

Et problem med STR piper i 6,5 er slak twist. Blaser og Sauer er 220 mm. Shultz & Larsen 210 mm.  Dette er greit for konvensjonelle blykuler til DFS bruk og distanse, men blir for lite for de virkelig lange tunge høy BC kulene om man skal skyte langt. Heym har pipe med 200 mm og 178 mm. Landrø løp kan du også få med 190 mm. 190 og 178 mm er godt egnet, 200 mm ligger litt i grenseland. 
 

Jeg ville kjøpt 190mm stigning "Landrø" om jeg hadde blyfritt i tankene. Ellers 220mm Blaser, de er bra vanligvis. Alle 4 jeg har hatt (det er den siste som hadde gått 4500 skudd) har gått veldig bra, med f.eks. 130gr DL, som er den rimeligste kula som også er veldig bra.

Jeg vil advare mot å overtenke dette når en er uerfaren. 

 

Bly skrev (10 timer siden):

 

Med mindre du handler/får laget flere piper i slengen ville jeg ikke vurdert en Tikka til formålet. Strengt tatt bør du ha to identiske rifler (låsekasser) hvor en har et «ferskt» løp og den andre «bruker opp pipa» Det er i hvert fall min strategi, og jeg holder selvfølgelig en knapp på STR.

Enig. Og uenig. Dersom du ikke konkurrerer, eller bare i DFS, så trenger du ikke superpresisjon på langhold. 100mm på 600m holder i massevis. OG da er det egentlig bare å skyte, med Norma 130gr DL Felt. Det er bra enkelt.

 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Det er gøy å drømme om rifler og diskutere rifler, og hva som er mest optimalt alle veier. Men til slutt er det den rifla man har som blir brukt, og det morsomste er jo å skyte. Langt eller kort

Her er noen bilder fra i går, fra et kurs jeg holder denne helga. Gutta vi lære seg å jakte på lengre hold, og har 308er og 338WM er og også noe mer langholds-aktig. Vi kom ikke ut forbi 400m i går, fokuserte på gruppeskyting og på stillinger, delvis pga vinden, delvis pga rifler og ferdigheter. Men folk traff. Helt vanlige jaktrifler, og helt vanlig ammo, Sellier & Bellot og Winchester Softpoint i 338WM, nesten 100% treff på "vital sone" på 400m. Ingen superkuler, og "gangfart" i korte løp. Men brukt rett...

Og så litt grilling på elva etterpå.

 

IMG_4957.JPEG.1bbf11a923a08e5aadc39ded19ec5224.JPEG

 

IMG_4958.JPEG.df4480f419a02ee3f7a3ae307543662d.JPEG

 

IMG_4960.JPEG.3b9545b5d809c80af08fcf19ea069e05.JPEG

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, M67 said:

Jeg ville kjøpt 190mm stigning "Landrø" om jeg hadde blyfritt i tankene.

Det er vel kanskje den best «egna» og billigste pipa for øyeblikket? Så jeg ville også valgt den.

 

33 minutes ago, M67 said:

Jeg vil advare mot å overtenke dette når en er uerfaren. 

Det er vel ikke overtenking å være opplyst? Jeg prøver nå bare å gi et godt tips til de som er uerfaren slik at de slipper noen problemer dersom de skal skyte langhold. Det snakkes jo om 1000, 1200 og til og med 1400 meter med 6,5 i tråden. Da kan det være lurt å være litt opplyst på hva som fungerer til formålet. 130 gr DL er vel ikke helt den best egna blykula til formålet forbi 1000 meter, men den er billig for mengdeskyting ut til, og det holder kanskje for de aller fleste? Man må vel gjøre seg opp en mening om hva man skal satse på?

 

37 minutes ago, M67 said:

Men til slutt er det den rifla man har som blir brukt

Har man, så har man. Skal man kjøpe trenger man ikke kjøpe seg ulemper.

 

Men jeg er helt enig i at det viktigste er å skyte, kort eller langt. Alt er gøy!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Bly skrev (19 minutter siden):

Det er vel ikke overtenking å være opplyst? Jeg prøver nå bare å gi et godt tips til de som er uerfaren slik at de slipper noen problemer dersom de skal skyte langhold. Det snakkes jo om 1000, 1200 og til og med 1400 meter med 6,5 i tråde

Jaja, jeg snakket jo egentlig ikke til deg. Du vet jo hva du holder på med. Ikke nytter det heller ;) 

 

"Opplysning" er jo også relativt. Er opplysningen riktig? betinget? objektiv/ subjektiv?

 

For begynnere og uerfarne er overtenking et relativt godt merkbart problem en ser, både her inne og når en får folk på banen. Folk kjøper og bygger mye rart når de tenker, og når de så kommer på banen, så får de gjerne en aha-opplevelse. Siden jeg er "han med nøkkelen" opptil flere steder, så ser jeg en del folk som kommer og vil - men ikke får det til. Mye skyldes selvsagt mangel på opplysning, men mye, kanskje mer, er feil opplysning. 

Folk som ikke engang ville prøve før de kjøpte seg sin egen superduperlangholdsbørse, og venta 1 år ekstra for å få siktet i rett farge... Og som ikke fikk det til på første forsøk og da var det jo ikke gøy. Eller superdyrt utstyr som han helt uten peiling i jaktsjappa mente var "bra til langhold", men som er helt uegna i virkeligheten. Eller superkaliberet en aldri får kjøpt ammo til. Eller eller. 

Skal man skyte langhold, så er mitt råd ut og skyt først, med det du har, og helst sammen med noen som kan forkorte læringa. Jeg har sett folk øke sitt eget nivå med en dag banen, som andre har brukt år på, eller aldri kommet over - fordi de holder seg til internett og egne ideer.

 

Skyt med det man har, og har man ikke noe som kan brukes i det hele tatt. Kjøp en brukt 200STR, den er som penger i banken uansett, og pipa går som oftest bra. Man trenger ikek kjøpe ny samtidig liksom.. Og ikke endre på den, ikke dill og dall og personifiser før du skjønner litt, for da slipper du å tape hele kjøpesummen når du selger. 80-90% av de som begynner slutter nokså fort - rett og slett fordi de ikke oppnår forventningene sine, fordi de slutter for fort...

 

Og 130DL - den funker helt fint ut så langt som du kan holde den supersonisk. Og til 1000m er den helt knall - klart det fins bedre, men de fleste må nok slite ut ei pipe eller to (eller mer) før de er der at de merker forskjellen. (Et tips til de som vil krympe gruppene på aller lengste holdene, prøv å sorter DL på lengde.)

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Leste litt i dag tidlig og tenkte det same som M67 er inne på at det går ann og overtenka og, men er litt einig med Bly og at det er greit og gjera litt grundig research før èin kjøpe. Kunsten er litt synes eg då og veta kva èin skal ha før èin kjøpe og ta det deretter. Men dersom èin kjøpe ei nokonlunde gangbar boltrifla i 6,5x55 og ikkje kappar løpet noko særligt så kan èin vel både jakta og skyta langhold. Nokon av råda her ts er frå folk som er proffe. Råda er svært bra så slepp èin og finna ut av alt sjølv men bere kanskje litt preg av at èin er svært seriøs i sporten og er villig til og legga ned mykje ressursar både tidsmessige og ikkje minst økonomisk. Veldig greit og lesa og sånt, for det blir litt kjedeleg her dersom det er berre sånne søndagsskytarar som meg som kjem med råd, men kan kanskje ha litt i bakhode og at èin kanskje aldri kjem på dette nivået eller er villig til og legga ned lika mykje innsats.

Link to comment
Share on other sites

Hei! 😊

 

Veldig interessant argumentasjon  dette.

Føler jeg har fått masse konkret og god informasjon rundt et tema jeg er amatør på. Setter veldig pris på at dere deler av kunnskapen. Det tror jeg forøvrig det er mange andre som gjør også, da det ser ut til å være bra aktivitet på tråden.

 

Ønsker dere alle en riktig god helg når den tid kommer!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo ikke i markedet for seriøs baneskyting på konkurransenivå. Nu har jeg brukt mange uker å hente inn informasjon som her er ganske komprimert. Jeg er spesielt interessert i hva dette med riflestigning er og hvorfor gjengingen til lyddemper er så forskjellig. Dette er issues jeg aldri har visst om. 

Link to comment
Share on other sites

Trur ikkje det er så nøye med riflestigning med 6,5x55 er helst for .223 du treng tenka på det. Når det gjeld gjenginga på dempar har det vel med tjukkelse på løp. Sjølv har eg M14x1,5 men trur M14x1 er betre og meir vanleg no.

Link to comment
Share on other sites

Vel, riflestigning er viktig uansett kaliber. Man ser jo allerede at noen 120gr monolittiske kuler er marginale i 220mm snurr i 6,5x55.

Ser kanskje slike tendenser med 130gr Diamondline også? (Bare gjetning, men det er ikke alle løp den går ekstremt godt i)

Uansett, kjøp rask nok snurr når du kjøper ny pipe.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Finito said:

Jeg er spesielt interessert i hva dette med riflestigning er

Jeg skal ikke utbrodere, men har gjort et enkelt Google søk for deg;

https://www.everydaymarksman.co/equipment/rifling-twist-rate/

(NB! Det som står om 300 BLK i subsonisk er ikke riktig)

 
For 6,5 er denne tabellen grei å se på:

IMG_1352.png.d1bd72e47ec0eb55e947f73f23be0e87.png

Rifling med 1 snurr på 8 tommer (ca 200 mm) er nokså vanlig for 6,5. (Sauer er unntaket) Kan du velge 1:7,5 twist er du nokså på den sikre siden om du vil bruke de lengste tyngste blykulene her på berget hvor vi skyter mye langs fjærsteinene. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
1983 skrev (4 timer siden):

Ser kanskje slike tendenser med 130gr Diamondline også? (Bare gjetning, men det er ikke alle løp den går ekstremt godt i)

Tror ikke det har med riflestigningen å gjøre. Jeg har 6 piper i 260Rem nå (eller vi har i huset) alle har 7" riflestigning untatt to, de har hhv 8" og 7.5.

2 av de med 7" og den med 7.5" skyter 130gr DL "decent" og ei skyter den skitbra (1:7")

Alle Blaserpipene med 8.66" stigning har skutt 130DL svært bra, og alle Sauerpipene. Mens ei Heym måtte ha annen medisin, da gikk den bra. Den lager trill runde hull i papp ut til 1200m ihvertfall, det er det ikke alle kuler som gjør, ikke i vanlige riflestigninger iallefall.

 

Jeg tror ikke en begynner, eller en "non-nerd" hobbyskytter har noen nytte av å tenke på riflestigning i 6.5x55. Kjøp ei std. pipe og skyt. 

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (53 minutter siden):

Tror ikke det har med riflestigningen å gjøre. Jeg har 6 piper i 260Rem nå (eller vi har i huset) alle har 7" riflestigning untatt to, de har hhv 8" og 7.5.

2 av de med 7" og den med 7.5" skyter 130gr DL "decent" og ei skyter den skitbra (1:7")

Alle Blaserpipene med 8.66" stigning har skutt 130DL svært bra, og alle Sauerpipene. Mens ei Heym måtte ha annen medisin, da gikk den bra. Den lager trill runde hull i papp ut til 1200m ihvertfall, det er det ikke alle kuler som gjør, ikke i vanlige riflestigninger iallefall.

 

Jeg tror ikke en begynner, eller en "non-nerd" hobbyskytter har noen nytte av å tenke på riflestigning i 6.5x55. Kjøp ei std. pipe og skyt. 

 

K

 

 

"Jeg tror ikke en begynner, eller en "non-nerd" hobbyskytter har noen nytte av å tenke på riflestigning i 6.5x55. Kjøp ei std. pipe og skyt". 

 

Høres enklere ut fra mitt ståsted. Tror jeg følger dette rådet i første omgang 😁

 

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (1 time siden):

Så vidt jeg har forstått hadde Sauer 200 STR 200 mm stigning tidligere, men har nå 220 mm. Hva er den konkrete grunnen til det?

Det er feil.

De ulike produsentene har hatt sin egen stigning hele tida. Sauer (SIG og SIG Sauer) Eckernförde har brukt 220mm hele tida svjv, Blaser ER jo Sauer & Sohn, og har overtatt produksjonen fra SIG (Sauer) og lager piper i Isny, de har 220mm. Heym bruker 225mm (+ det @høggern sier), og S&L bruker 210mm - og kaller det 8".

"Landrø", dvs. Nielsen Gunparts bruker 190mm. Stigningen Lothar Walther bruker husker jeg ikke i farta, men @høggern husker det nok

Man kan idag også kjøpe Heym med 178mm, og Landrø med 178mm.

 

Sauer har laget testløp med stigning 200mm, på forespørsel fra DFS - på bakgrunn av input fra blant annet meg. Jeg (og en testkomite jeg er med i) har testet alle disse pipene med både bly og blyfrie kuler, i tillegg til lignende piper (som ikke leveres ferdig til 200STR), fra Lilja, Pac-Nor, Krieger, LW og IBI, med riflestigninger 178 og 190mm. Flere av alle merkene untatt Krieger og Pac-Nor. Tidligere har jeg brukt opp 4 fra Blaser og 4 fra Sauer, et par LW og to S&L.

 

Den konkrete grunnen til at "alle" kommer med raskere riflestigning er todelt. 

 

Man søker bedre ballistisk koeffisient, og lager ekstreme kuler. Disse er mindre stabile, og trenger "mer" riflestigning. I tillegg er de "kilne", å få presisjon med, og gir ingen fordeler før man skyter veldig langt, og har total kontroll på alt annet.

 

Den andre grunnen er blyfrie kuler. De er lettere, og har mindre roterende masse. For en gitt form er de da mindre stabile, og man må jazze opp riflestigningen. Det virker. Men blyfrie kuler har sine egne utfordringer, og stille også andre ulike krav til løp. Juryen er ute her akkurat, men det jobbes over hele verden.

 

Foreløpig fraråder jeg både de mest ekstreme kulene, og blyfrikulene til begynnere og uerfarne. Skyt "sikre" kuler, og lær resten. Man setter ikke myke slicks på bilen når en skal lære å kjøre. Er du ikke enig @Bly

 

 

Slenger på et par bilder fra i dag.

IMG_4971.JPEG.7ce5248a5437c49d392a463f44e8928b.JPEG

 

IMG_4976.PNG.acafb841030e81a33993126b7407b08b.PNG

 

IMG_4979.JPEG.c1d94563ffdb2c5a921bff217673a4a9.JPEG

 

 

K

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, M67 said:

Foreløpig fraråder jeg både de mest ekstreme kulene, og blyfrikulene til begynnere og uerfarne.

Jeg er ikke direkte uenig, men kjøper man nytt løp så skader det vel ikke å ta Landrø løpet med 190 mm (som også er det billigste for øyeblikket). Da har man i hvert fall muligheten om f.eks Hornady 147 ELDM kom på supertilbud😏.

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (39 minutter siden):

@M67

Hva er argumentene for blyfrie kuler? 

Det er to.

 

Enkelte blyfrie kuler har bedre ballistiske egenskaper enn man klarer med tradisjonelle kuler. Dette har med at de kan lages i en form som er optimal for å redusere luftmotstand. Mantlede blykuler må ta hensyn til at de skal kunne lages - dvs presses, og det er kompromisser i fasongen.

 

Den andre grunnen er i tilfelle det kommer begrensninger på bruk av bly. De fleste forventer det, men det er nok noen år fram i tid ennå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 minutt siden):

Det er to.

 

Enkelte blyfrie kuler har bedre ballistiske egenskaper enn man klarer med tradisjonelle kuler. Dette har med at de kan lages i en form som er optimal for å redusere luftmotstand. Mantlede blykuler må ta hensyn til at de skal kunne lages - dvs presses, og det er kompromisser i fasongen.

 

Den andre grunnen er i tilfelle det kommer begrensninger på bruk av bly. De fleste forventer det, men det er nok noen år fram i tid ennå.

 

K

Takker! 😊👍

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 timer siden):

Den andre grunnen er i tilfelle det kommer begrensninger på bruk av bly. De fleste forventer det, men det er nok noen år fram i tid ennå.

 

K

I tilfelle? ;)

Det kommer nok. Spørsmålet er heller når, og i hvilken form.

Innen 2030 er jo sagt av noen....

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Hvordan ser ei 40-50 skudds gruppe ut i 6,5 med blyfrie matchkuler i forskjellige matchpiper uten puss? (Full DFS-match med prøveskudd)

Noen som har testet?

 

Er det også noen som har testet presisjonspotensialet i Forsvarets 9g/139gr blyfrie ammo i 7,62NATO i STR? Eller i andre matchrifler?

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For noen år siden fikk jeg mulighet til å teste stabilitet i 250mm stigning. Stabilitet oppgitt på bildet er kalkulert ut fra kulas form, ikke ut fra skuddbildet. Den som vil sette sin egen faktor på det aktuelle skuddbildet, kan så kalkulere seg tilbake til det som tilbys av piper i dag.

HPIM0557.JPG

HPIM0558.JPG

HPIM0559.JPG

HPIM0560.JPG

HPIM0561.JPG

HPIM0562.JPG

HPIM0563.JPG

HPIM0564.JPG

HPIM0565.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Torf skrev (1 time siden):

Er det også noen som har testet presisjonspotensialet i Forsvarets 9g/139gr blyfrie ammo i 7,62NATO i STR? Eller i andre matchrifler?

Da nm231 blyfri (den patronen du nevner)  ble innført som påbudt patron i militært NM gikk resultatene for mange ned med ca 10 poeng på baneskytingens 25 skudd med AG3.

I en sauer 200str er 48-49 serier på 200m det beste man får til med mange loter nm231.

En sjelden 50 serie har dukka opp av og til. Med nm60 skyter samme børsa 50 med nm60 ganske omtrent hele tida. 50 serie betyr ikke mer enn 10 cm spredning, 49 serie er ikke mer enn 15 cm, og 48 serie er ikke mer enn 20 cm... bare sånn helt enkelt tenkt :)

I praksis samler nm60 mellom 5 og 10 cm og blyfri nm231 mellom 10 og 20 cm, men den kan og ha slengere ut i 8er som gir mer enn 20 cm spredning. På 200m

 På 100m samler blyfrien relativt sett bedre.

Edited by høggern
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Noen som har testet?

Det har jeg. 

 

Forsvarets blyfrie kan du bare glemme til presisjonsskyting. Den er helt enkelt av for dårlig kvalitet. 

 

Sivile kuler så virker det som det er mer "kilent" enn vanlige kuler. Og det er flere løp (enn med blykuler) som ikke går "godt nok". Men de som går godt, går nesten vel så bra.

 

Jeg har skutt 250/22 på kikkerklassens DFS-program med blyfri, og 30/29 på et par feltstevner. Og med tofot, 10skuddsgrupper i området 15-20cm på 1000m med blyfrie kuler, så jeg er ikke bekymret for presisjonen. Men det er  litt som å begynne på nytt med lading, man må finne ut av det.

 

 

K

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (51 minutter siden):

@Torf Du er vel for gammel til å ha all din kunnskap fra YouTube.  
 

Samling…😉

 

Jeg har brukt ordet "gruppe" lenge før Youtube ble oppfunnet dessverre.. 😬 

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke denne tråden startet for at vi skal diskutere grammatikk. Tenker at vi heller konsentrerer oss om det faglige som er presisjon og så lar vi det være med det 😊👍

Link to comment
Share on other sites

Har kikket litt på alle bildene som er lagt inn av deltakerne i tråden.

Mange flotte våpen her!

 

Ser at en del av riflene har rekylbrems, noen har lyddemper, mens andre har ingen av delene. Vil anta at riflene med rekylbrems er av tyngre kaliber.

 

Hva er mest vanlig blandt dere som driver med langholdsskyting?

Om det monteres demper, hvilke anbefalinger har dere mht fabrikat, kvalitet, vekt, treffpunkt, etc.?

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
MAG500 skrev (2 timer siden):

Vil anta at riflene med rekylbrems er av tyngre kaliber.

Jeg ser at Ruger sin nylansering kommer med rekylbrems som standard i kalibret 223

foruten en kolbe som er uegnet for liggende skyting og løst støpt forskjefte får den mye skryt. Både på mating og presisjon. Så for meg virker det som at rekylbrems er greit for alle kalibre

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (1 minutt siden):

Om det er noko som setter følelser i gang på dette forum så er det bruk av rekylbrems og om blyfritt er eit miljøproblem...🍿

Nå er jeg spent! 😁😉

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Greit å dra denne tilbake fra språkrådet og (irrelevant) nerding om riflestigning og blyforbud.

 

MAG500 skrev (På 11.5.2024 den 15.17):

Ser at en del av riflene har rekylbrems, noen har lyddemper, mens andre har ingen av delene. Vil anta at riflene med rekylbrems er av tyngre kaliber.

De bildene jeg har lagt inn, som viser rifler med brems er utelukkende konkurranserifler. Først og fremst til PRS. I PRS har man det travelt om en skal gjøre det bra - du bør ha byttet stilling og skutt et nytt skudd innen 7-8 sekunder, og det er viktig å se hvor en treffer, så en kan korrigere. I ustødige stillinger gjør bremsen dette litt enklere også i 6BR. Før når folk skjøt 6.5x55 gjorde den den mye enklere.
Med 50gr langsomt krutt er brems ubehagelig for de som er ved siden av og for skytteren selv, om han ikke har dobbelt hørselvern f.eks. (og noen ganger selv da). Men med halvparten av kruttet og litt raskere krutt, så er bremsen ikke så stort et problem støymessig. Jeg stod ved siden av rifler av alle kalibere i helga, og en udempet 308 med 45cm løp, eller en 338WM med 55cm - er MYE verre enn en 6BR med 65-70cm og brems. MYE.


Men om jeg skjøt bare for å kose meg, og ikke for plasseringer i stevner, så hadde jeg aldri brukt brems på noe under 338LM, og knapt på den. Du vinner tid mellom skuddene, og taper trivsel.

Kjøp en lyddemper av stål, og et godt miragetrekk og skyt. Eller la munningen være som den er, det virker bedre enn mange later til å tro. 
Men veldig mange bruker brems. Trolig de fleste.

 

Finito skrev (På 3.5.2024 den 15.52):

Presisjonsvåpen basert på Schültz & Larsen, med KKC stokk etter våre spesifikasjoner.

Jeg vil ikke anbefale KKC-stokken til det jeg tolker trådstarter som "presisjonsskyting". Den er laget for jaktfelt, og stående skyting, eller iallefall frihåndsskyting, og forå være lett og gå under vektgrensene selv med litt tyngre løp. Har du tenkt å ligge å skyte, skyte fra benk, bruke tofor eller diverse "puter" så gå for noe som ligner en tradisjonell "Varmint"-stokk, eller noe mer tilpasset formålet. Ikke noe negativt om KKC, men den er ikke laget for liggende prikkskyting.

 

 

Stihl Crazy skrev (På 3.5.2024 den 20.08):

Mauser m18 er så og seie same rifla som sauer 100.

Ja det er vel nesten bare skriften på den som er forskjellig. De er jo laget på samme adresse også. Bra rifler.

 

Dette er en Sauer 202, de er ute av produksjon, men de fins på Finn. Det er meget bra rifler, og de tar (med en minimodifikasjon) pipene til 200STR. Magasinene er like, og mater 308, 6.5x55, 6XC, 30-06, 243Win, - men ikke 6BR.

En av disse, f.eks. "Wolverine"-modellen vil nok passe midt i planen til @MAG500. Ei anna "Finn-rifle" som man kan prøve å finne er en gammel T3 "Sporter", plain T3, og en meget likendes stokk til presisjonsskyting.

IMG_4985.JPEG.210eed7e6df3e20a12cca151bb54ec40.JPEG

 

Bildet er fra et kurs jeg holdt i helga, og gutta (og jenta), som aldri hadde skutt over 200m, var bra farlige ut til 5-600m når vi var ferdige. 7-800 ble for langt for jaktrifler i 308 når det er noe annet enn eksperter som skyter. Men, de lånte min rifle for å få truffet 900m-gongen, så nå tipper jeg de skulle rett på diverse webshops...

 

K

 

 


 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
M67 skrev (1 time siden):

Greit å dra denne tilbake fra språkrådet og (irrelevant) nerding om riflestigning og blyforbud.

 

De bildene jeg har lagt inn, som viser rifler med brems er utelukkende konkurranserifler. Først og fremst til PRS. I PRS har man det travelt om en skal gjøre det bra - du bør ha byttet stilling og skutt et nytt skudd innen 7-8 sekunder, og det er viktig å se hvor en treffer, så en kan korrigere. I ustødige stillinger gjør bremsen dette litt enklere også i 6BR. Før når folk skjøt 6.5x55 gjorde den den mye enklere.
Med 50gr langsomt krutt er brems ubehagelig for de som er ved siden av og for skytteren selv, om han ikke har dobbelt hørselvern f.eks. (og noen ganger selv da). Men med halvparten av kruttet og litt raskere krutt, så er bremsen ikke så stort et problem støymessig. Jeg stod ved siden av rifler av alle kalibere i helga, og en udempet 308 med 45cm løp, eller en 338WM med 55cm - er MYE verre enn en 6BR med 65-70cm og brems. MYE.


Men om jeg skjøt bare for å kose meg, og ikke for plasseringer i stevner, så hadde jeg aldri brukt brems på noe under 338LM, og knapt på den. Du vinner tid mellom skuddene, og taper trivsel.

Kjøp en lyddemper av stål, og et godt miragetrekk og skyt. Eller la munningen være som den er, det virker bedre enn mange later til å tro. 
Men veldig mange bruker brems. Trolig de fleste.

 

Jeg vil ikke anbefale KKC-stokken til det jeg tolker trådstarter som "presisjonsskyting". Den er laget for jaktfelt, og stående skyting, eller iallefall frihåndsskyting, og forå være lett og gå under vektgrensene selv med litt tyngre løp. Har du tenkt å ligge å skyte, skyte fra benk, bruke tofor eller diverse "puter" så gå for noe som ligner en tradisjonell "Varmint"-stokk, eller noe mer tilpasset formålet. Ikke noe negativt om KKC, men den er ikke laget for liggende prikkskyting.

 

 

Ja det er vel nesten bare skriften på den som er forskjellig. De er jo laget på samme adresse også. Bra rifler.

 

Dette er en Sauer 202, de er ute av produksjon, men de fins på Finn. Det er meget bra rifler, og de tar (med en minimodifikasjon) pipene til 200STR. Magasinene er like, og mater 308, 6.5x55, 6XC, 30-06, 243Win, - men ikke 6BR.

En av disse, f.eks. "Wolverine"-modellen vil nok passe midt i planen til @MAG500. Ei anna "Finn-rifle" som man kan prøve å finne er en gammel T3 "Sporter", plain T3, og en meget likendes stokk til presisjonsskyting.

IMG_4985.JPEG.210eed7e6df3e20a12cca151bb54ec40.JPEG

 

Bildet er fra et kurs jeg holdt i helga, og gutta (og jenta), som aldri hadde skutt over 200m, var bra farlige ut til 5-600m når vi var ferdige. 7-800 ble for langt for jaktrifler i 308 når det er noe annet enn eksperter som skyter. Men, de lånte min rifle for å få truffet 900m-gongen, så nå tipper jeg de skulle rett på diverse webshops...

 

K

 

 


 

 

Tusen takk for meget god info! Setter pris på dette! 😊👍👍

Har nok gått litt bort fra tanken om en rifle i .223.

Blir mer og mer hekta på en Sauer 200 STR med riflestigning på 200 mm eller mindre, løpslengde på 70cm eller lengre og en pent brukt kvalitets kikkert med rett forstørrelse og tilsvarende fornuftig montasje.

Har også lyst til å ha muligheten for å bruke demper for å skåne naboer for støy når jeg skyter på eget område. 

Mulig budsjettet må endres litt, men tenker i området 35-40K.

Håper dette høres fornuftig ut.

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (2 timer siden):

Blir mer og mer hekta på en Sauer 200 STR med riflestigning på 200 mm eller mindre, løpslengde på 70cm eller lengre og en pent brukt kvalitets kikkert med rett forstørrelse og tilsvarende fornuftig montasje.

Det kan vanskelig bli veldig feil.

 

MAG500 skrev (2 timer siden):

Har også lyst til å ha muligheten for å bruke demper for å skåne naboer for støy når jeg skyter på eget område. 

Demper er veldig behagelig både for en selv og andre.

 

Men se på denne: Sauer 202 Classic Jaktmatch Links | FINN torget Med en slik slipper du å tenke på en "bedre/ kulere" stokk, stokken er veldig behagelig og ergonomisk riktig for de fleste. Løp og sluttstykke er nesten 100% likt 200STR, og avtrekket meget bra. Akkurat denne er links, men disse er på Finn av og til, og selvsagt vanligvis i høyrehendt versjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Og imens, skyt. Det var en på besøk her hos oss i helga som skjøt langhold med en Sauer 101 "XT" eller noe, rett fra butikken, i 338 Win Mag. Han traff det meste innenfor 5-600m, og imponerende mye utenfor. Ammunisjon - Winchester 225gr Softpoint, også rett fra butikken. Jeg må innrømme at jeg la meg tilbake i lyngen og jubla da han lobba inn treff etter treff på 700m

Det er indianeren, ikke pila, selv om den hjelper når en begynner å telle poeng.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
MAG500 skrev (57 minutter siden):

@M67 og andre.

Om jeg har oppfattet rett vil disse løpene være bra alternativer for langholdsskyting.

Ja, men fram til bly blir forbudt har de ingen fordeler framfor disse f.eks. Blaser 200 STR løp kal 6,5x55 74cm 74 cm, 21 mm - Skytterprodukter Evt disse: Landrø Løp for STR 740mm 6,5x55 SE 21mm (Approved for Skan) (Twist 190) - Magne Landrø AS (landro.no) som er 1000,- billigere.
I praksis er det ingen reell forskjell på de ulike løpene en får til 200STR, man har en bitteliten risiko for å få et som er "dårlig" uansett. Jeg har mine ideer om hvem som har størst sjangs for det, men det statistiske grunnlaget er slik at det ikke har noen relevans, det er bare synsing.

 

Det har blitt en "greie" at man skal ha så krapp riflestigning som mulig, og det gjør vanligvis ingen ting å ha det. Men i 6.5x55 er det ikke noen vits i å betale for det. 

 

 

Her er 4 rifler jeg har, eller har hatt, som er i et 6.5-kaliber (6.5x55, 6.5x47L og 260Rem) som alle har gått "sub middagstallerken på 1000m, og ca snuseske på 500m. De gangene jeg har vunnet stevner (som NM f.eks. i UNL 500m har det vært med slak stigning (216 og 220mm) (jeg skal bombardere deg med bilder av rifler til du handler ;) )

 

260Rem, LW 1:7" (178mm) Har skutt <30cm på 1000m flere ganger med denne. 

441971080_10227738101869486_3845695399585847499_n.jpg.5b7c8ea7cd046c4ad48254af2c7ac85e.jpg

Bilde tatt av Iiris Celine

 

440765149_10227738110269696_2458898759946712527_n.jpg.7efb3df7e788025f8a63f7ffd5373a6a.jpg

Bilde tatt av Iiris Celine

 

200STR i McMillan stokk. Blaser pipe 74cm, 220mm stigning. På bildet her er den på hell, men før ca 3500 skudd var den gull. Dasslokksamlinger (på 1000m) med "bulkammo", og 30cm-ish med "anal-ammo".

IMG_2398.jpeg.0b62c131f13abdcd09d7444e573e4b67.jpeg

 

Ei anna Blaserpipe i en anna 200STR, her brukt av "miniØKH"... Hun satte det meste på langholdene her da bildet ble tatt, og jeg satte "beste på stevnet" på en 40x40 på 1100m på et PRS-stevne med den, 9 treff av 10 skudd. 130gr DL

IMG_1426.jpeg.6d30ec572e7f0e9f2228b21d717f5853.jpeg

Bilde tatt av Iiris Celine

 

Dette er den mest presise rifla jeg har eid, og eier. Krieger pipe i 6.5x47L, 8.5" stigning (216mm) Den har jeg skutt tiskuddsgrupper på 1000m nedi 15-16cm med, og 5skudds på 35-40mm på 500m flere ganger. Blir gjerne 6-7cm når en skyter 10 skudd og det er vind, jeg klarer ikke å se de minste endringene.

IMG_1008.jpeg.789533faa2dbecf552087dc9e6fce83c.jpeg

 

 

K

 

 

 

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (4 minutter siden):

Ja, men fram til bly blir forbudt har de ingen fordeler framfor disse f.eks. Blaser 200 STR løp kal 6,5x55 74cm 74 cm, 21 mm - Skytterprodukter Evt disse: Landrø Løp for STR 740mm 6,5x55 SE 21mm (Approved for Skan) (Twist 190) - Magne Landrø AS (landro.no) som er 1000,- billigere.
I praksis er det ingen reell forskjell på de ulike løpene en får til 200STR, man har en bitteliten risiko for å få et som er "dårlig" uansett. Jeg har mine ideer om hvem som har størst sjangs for det, men det statistiske grunnlaget er slik at det ikke har noen relevans, det er bare synsing.

 

Det har blitt en "greie" at man skal ha så krapp riflestigning som mulig, og det gjør vanligvis ingen ting å ha det. Men i 6.5x55 er det ikke noen vits i å betale for det. 

 

 

Her er 4 rifler jeg har, eller har hatt, som er i et 6.5-kaliber (6.5x55, 6.5x47L og 260Rem) som alle har gått "sub middagstallerken på 1000m, og ca snuseske på 500m. De gangene jeg har vunnet stevner (som NM f.eks. i UNL 500m har det vært med slak stigning (216 og 220mm) (jeg skal bombardere deg med bilder av rifler til du handler ;) )

 

260Rem, LW 1:7" (178mm) Har skutt <30cm på 1000m flere ganger med denne. 

441971080_10227738101869486_3845695399585847499_n.jpg.5b7c8ea7cd046c4ad48254af2c7ac85e.jpg

Bilde tatt av Iiris Celine

 

440765149_10227738110269696_2458898759946712527_n.jpg.7efb3df7e788025f8a63f7ffd5373a6a.jpg

Bilde tatt av Iiris Celine

 

200STR i McMillan stokk. Blaser pipe 74cm, 220mm stigning. På bildet her er den på hell, men før ca 3500 skudd var den gull. Dasslokksamlinger (på 1000m) med "bulkammo", og 30cm-ish med "anal-ammo".

IMG_2398.jpeg.0b62c131f13abdcd09d7444e573e4b67.jpeg

 

Ei anna Blaserpipe i en anna 200STR, her brukt av "miniØKH"... Hun satte det meste på langholdene her da bildet ble tatt, og jeg satte "beste på stevnet" på en 40x40 på 1100m på et PRS-stevne med den, 9 treff av 10 skudd. 130gr DL

IMG_1426.jpeg.6d30ec572e7f0e9f2228b21d717f5853.jpeg

Bilde tatt av Iiris Celine

 

Dette er den mest presise rifla jeg har eid, og eier. Krieger pipe i 6.5x47L, 8.5" stigning (216mm) Den har jeg skutt tiskuddsgrupper på 1000m nedi 15-16cm med, og 5skudds på 35-40mm på 500m flere ganger. Blir gjerne 6-7cm når en skyter 10 skudd og det er vind, jeg klarer ikke å se de minste endringene.

IMG_1008.jpeg.789533faa2dbecf552087dc9e6fce83c.jpeg

 

 

K

 

 

442404978_10227738094789309_3900886081638555605_n.jpg

Må bare bøye meg i støvet og takke for veldig interessante og forståelige tilbakemeldinger! Kjempeinteressant dette! 😊👍👍

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...