Jump to content

Finkalibret rifle for presisjonsskyting.


MAG500

Recommended Posts

MAG500 skrev (2 minutter siden):

Nå driver jeg tilfeldigvis å skyter en god del med luftpistol og der vil jeg hevde at avtrekk er av vesentlig betydning.

Tror det ordner seg jeg 😄👍👍

 

20240520_132911.jpg

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
M67 skrev (1 time siden):

Kredittkort er uproblematisk sålenge man har råd til å betale. (og faktisk gjør det)

 

K

Kredittkort er faktisk og anbefale enkelte ganger. Det er pga dette jeg ikke tapte 29000 kr når Norwegian holdt på å gå dukken

Og du har visse forsikringer mot svindel. Viktig er og betale det ned med en gang. 
Vedrørende enkeltes prioriteringer legger jeg meg ikke inn i. Skyte stubber med grovt kan være morro.  
spesielt når han bare går ut av huset for å gjøre det. 
Jeg søkte på flere rifler med tanke på å kjøpe meg Einfield, Krag og Mauser i original WW2 utførelse og en jaktrifle og en 22lr. Tre første er jo ubrukelig til det meste annet enn litt moro. 

Edited by Finito
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 14.5.2024 den 23.12):

hva skal jeg bruke for å løse opp karbon" - og svaret var greit nok. "Det kan du bare glemme".

Trenger man egentlig noe annet enn en mantelfjerner da?

Samt en nøytral olje for å smøre messingbørsten? 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (4 minutter siden):

Trenger man egentlig noe annet enn en mantelfjerner da?

Samt en nøytral olje for å smøre messingbørsten? 

Det er min konklusjon ca.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For dere som satser på langholdsskyting:

Hvilken type retikkel er det som gjelder?

Er et slikt type retikkel anvendelig for andre bruksområder også? Jaktfelt, jakt etc?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei! 

 

Har en fint brukt Krag Jørgensen i 6.5x55 som ble bruk i "hine hårde dager" da jeg drev med DFS.

 

Er det noe bruksområde for denne, eller er det bare en gammel kuriositet fra en svunnen tid 😄

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
MAG500 skrev (46 minutter siden):

Hva er etter deres mening beste løsning for montasje av kikkertsikte på Sauer 200STR?

 

Bilder av komponenter, Fabrikat, modellbetegnelse og ca. pris.

Jeg er ingen proff. Det er det andre her på Kammeret som er.

På min Sauer 200 STR har jeg en 20 MOA picatinny skinne. Mener min er EAW, men ikke 100% sikker.

Her et par alternativer:
https://www.bmwear.no/produkt/vapentilbehor/montasjer/picatinny-skinner/picatinny-skinne-sauer-200str-20-moa
https://www.landro.no/kamv-as/105174/kamv-picatinny-skinne-sauer-200-str-20-moa-stål
https://www.hansen-rifles.no/product/sauer-200str-picatinnyskinne-20-moa/

 

Min skinne er uansett mer enn god nok for meg som den amatør jeg er på dette. Men sikkert andre her som har mye bedre løsning på dette enn meg, og kan hjelpe deg å svi av mye mer penger.

 

Jeg anbefaler deg å bruke søkefunksjonen her på Kammeret litt. Du har masse tråder og spørsmål gående her nå, og mye (det meste?) av tingene du spør om har blitt spurt om, debatert opp, ned og i mente,  og er besvart her på Kammeret før.

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (1 time siden):

Er et slikt type retikkel anvendelig for andre bruksområder også? Jaktfelt, jakt

Du må jo ha et mil-dot retikkel, det kan fint bruket til både jakt og jaktfelt, men en langholdsbørse er ikke egnet til jaktfelt eller bevegelig jakt. Da vekta vil gjøre det til en ganske kjedelig opplevelse.

 

MAG500 skrev (1 time siden):

Hva er etter deres mening beste løsning for montasje av kikkertsikte på Sauer 200STR?

Du lukter vel litt på Vision? Da er det vel greiest å bare gå for Vision picatinnyskinne sammen med Spuhr ringer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (1 time siden):

For dere som satser på langholdsskyting:

Hvilken type retikkel er det som gjelder?

Er et slikt type retikkel anvendelig for andre bruksområder også? Jaktfelt, jakt etc?

 

 

"MSR" er vel det mest allsidige "fornuftige" retiklet. Ellers er det bare å passe på at det har gradering i mil og helst en prikk i midten, ikke helt kryss (syns jeg) og at det er FFP. Alle retiklene kan brukes til alt, jeg bruker SuB sitt P4f til "alt", og har vel helt greie resultater i DFS felt med det.  Bruker det på jakt også. 

 

1983 skrev (15 minutter siden):

Da er det vel greiest å bare gå for Vision picatinnyskinne sammen med Spuhr ringer.

Enten du har chassi eller stokk av grønn ost så er dette den enkleste, og kanskje også beste løsningen. At Spuhr ISMS er den beste kikkertmontasjen der ute er det vel ingen som debatterer. Vision sin pic-skinne har jeg ikke sett siden prototypstadiet, så VET ikke, men regner med den er meget bra. Den er iallefall enkel å kjøpe. Du bør vurdere et ISMS som er "cantilever" siden det alltid er problemer med å få kikkerten langt nok fram på 200STR.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (1 time siden):

Jeg er ingen proff. Det er det andre her på Kammeret som er.

På min Sauer 200 STR har jeg en 20 MOA picatinny skinne. Mener min er EAW, men ikke 100% sikker.

Her et par alternativer:
https://www.bmwear.no/produkt/vapentilbehor/montasjer/picatinny-skinner/picatinny-skinne-sauer-200str-20-moa
https://www.landro.no/kamv-as/105174/kamv-picatinny-skinne-sauer-200-str-20-moa-stål
https://www.hansen-rifles.no/product/sauer-200str-picatinnyskinne-20-moa/

 

Min skinne er uansett mer enn god nok for meg som den amatør jeg er på dette. Men sikkert andre her som har mye bedre løsning på dette enn meg, og kan hjelpe deg å svi av mye mer penger.

 

Jeg anbefaler deg å bruke søkefunksjonen her på Kammeret litt. Du har masse tråder og spørsmål gående her nå, og mye (det meste?) av tingene du spør om har blitt spurt om, debatert opp, ned og i mente,  og er besvart her på Kammeret før.

Har mistanke om det ja 😊👍

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (32 minutter siden):

Vision sin pic-skinne har jeg ikke sett siden prototypstadiet, så VET ikke, men regner med den er meget bra. Den er iallefall enkel å kjøpe.

Har en slik skinne og den gjør jobben.

Har også en Spuhr «rett i låsekassen» montasje. God og solid, men som du nevner… kikkerten er litt for langt bak, men det går. For tiden den børsa med den montasjen jeg bruker mest for tida, DFS kikkertklassen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (56 minutter siden):

Har også en Spuhr «rett i låsekassen» montasje.

Det største problemet med disse er at de ikke lages lenger. De er geniale om man vil ha ei "flerbruksrifle"

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, MAG500 said:

For dere som satser på langholdsskyting:

Hvilken type retikkel er det som gjelder?

Er et slikt type retikkel anvendelig for andre bruksområder også? Jaktfelt, jakt etc?

 

Jeg har brukt et "juletreretikkel" til både jakt og jaktfelt. Syns det fungerer helt fint. Trodde jeg "måtte" ha trådkors, men liker den lille prikken. Egentlig altfor mye streker for mitt bruk, men jeg syns ikke det forstyrrer heller.

Spesielt liker jeg å ha i det minste noen delestreker sideveis, så jeg har en formening om vind. I kombinasjon med en ballistikk-app så gir det nyttig tilleggsinformasjon. Nå kunne jeg vel egentlig ikke tenke meg et retikkel som ikke har litt mer enn bare et enkelt trådkors.

 

w951h1300.jpg

 

c61b0653-92d0-42f8-8423-fbef95219063-164

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (4 timer siden):

Det største problemet med disse er at de ikke lages lenger. De er geniale om man vil ha ei "flerbruksrifle"

 

K

Ja, så lenge du ikke bruker ‘rekylskruen’ 

Fin montasje! Akkurat så lav at jeg kan bruke originalstokken på Saueren til kikkertklassen.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg ville nå bare fått montert ei Sphur picatinny skinne først som sist, https://spuhrwebshop.com/en/bases/str/r-7642.html

De er litt forlenget i forhold til låsekassa, også har de skikkelig innfesting, https://cdn.abicart.com/shop/30857/art65/162495865-42f085-Sauer_STR_200_Drill_Pattern.pdf


Hadde det ikke vært for hjemmesnekrede løsninger fra før disse kom på markede så hadde jeg brukt disse skinnen selv.

 

Bilde fra snekringa

IMG_0193.jpeg.ea8d343ea5ca9016d9ca7e1dd91615cd.jpeg

Ferdig resultat

20200511_113600.jpeg.02769a417b1e4b9c9ce247be3e504fb3.jpeg20200511_113728.jpeg.16cc31457c6373c2a3fe6b6f8edfa42a.jpeg

(Merkelig nok har Sphur valgt samme innfesting som jeg har laget på mine STR 😏). Ikke koster de noe mere enn andre heller. Men de krever litt kompetanse eller en børsemaker/mekanisk kyndig person for å montere.

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For meg sto valget sist gang mellom Vision og Spuhr sin skinne. Valget falt på førstnevnte. En av grunnene til at jeg vurderte Spuhr var fordi jeg hadde lyst på et lite prosjekt med å bore og gjenge låsekassen. Likevel ble den valgt bort til fordel for Vision. Jeg har egentlig ingen grunn til å si ar Vision er bedre, men den krever ingenting av montøren.

så kommer mitt dumme spm, hva er bedre med Spuhr?

Vision er også forlenget, innfestningen er god (nok?) den har ikke løsnet for meg hvertfall. (Jeg dro skruene til med lubetorqe, uten lube satt den ikke tilstrekkelig)

 

IMG_3620.jpeg.8f9ee0e67ccc560e11e7705b457092c3.jpeg

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, 1983 said:

så kommer mitt dumme spm, hva er bedre med Spuhr?

Jeg har ikke prøvd noen av de så jeg uttaler meg på sviktende grunnlag, men når jeg ser på Vision så får designeren og «ingeniøren» i meg vondt. Ikke synes jeg noe om at de har ofret kontaktpartier på skinna til fordel for skruhoder heller.

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (På 13.5.2024 den 22.53):

"20-50 drag i kulas retning" M67. Betyr det at du skrur av bronsebørsten for hver gang, før du drar tilbake pussestanga ? 

Med en slik slipper man å skru av børsten

 

IMG_3623.jpeg.352f88e27d477bb780343526d3266f4e.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (29 minutter siden):

Med en slik slipper man å skru av børsten

Børsten skrur seg helt fint av uansett, om du bare holder igjen rotasjonen på staven litt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (14 timer siden):

Jeg ville nå bare fått montert ei Sphur picatinny skinne først som sist, https://spuhrwebshop.com/en/bases/str/r-7642.html

De er litt forlenget i forhold til låsekassa, også har de skikkelig innfesting, https://cdn.abicart.com/shop/30857/art65/162495865-42f085-Sauer_STR_200_Drill_Pattern.pdf


Hadde det ikke vært for hjemmesnekrede løsninger fra før disse kom på markede så hadde jeg brukt disse skinnen selv.

 

Bilde fra snekringa

IMG_0193.jpeg.ea8d343ea5ca9016d9ca7e1dd91615cd.jpeg

Ferdig resultat

20200511_113600.jpeg.02769a417b1e4b9c9ce247be3e504fb3.jpeg20200511_113728.jpeg.16cc31457c6373c2a3fe6b6f8edfa42a.jpeg

(Merkelig nok har Sphur valgt samme innfesting som jeg har laget på mine STR 😏). Ikke koster de noe mere enn andre heller. Men de krever litt kompetanse eller en børsemaker/mekanisk kyndig person for å montere.

 

Bly skrev (14 timer siden):

Jeg ville nå bare fått montert ei Sphur picatinny skinne først som sist, https://spuhrwebshop.com/en/bases/str/r-7642.html

De er litt forlenget i forhold til låsekassa, også har de skikkelig innfesting, https://cdn.abicart.com/shop/30857/art65/162495865-42f085-Sauer_STR_200_Drill_Pattern.pdf


Hadde det ikke vært for hjemmesnekrede løsninger fra før disse kom på markede så hadde jeg brukt disse skinnen selv.

 

Bilde fra snekringa

IMG_0193.jpeg.ea8d343ea5ca9016d9ca7e1dd91615cd.jpeg

Ferdig resultat

20200511_113600.jpeg.02769a417b1e4b9c9ce247be3e504fb3.jpeg20200511_113728.jpeg.16cc31457c6373c2a3fe6b6f8edfa42a.jpeg

(Merkelig nok har Sphur valgt samme innfesting som jeg har laget på mine STR 😏). Ikke koster de noe mere enn andre heller. Men de krever litt kompetanse eller en børsemaker/mekanisk kyndig person for å montere.

Det blir nok denne løsningen jeg går for. Takker for info og gode bilder.

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (14 timer siden):

For meg sto valget sist gang mellom Vision og Spuhr sin skinne. Valget falt på førstnevnte. En av grunnene til at jeg vurderte Spuhr var fordi jeg hadde lyst på et lite prosjekt med å bore og gjenge låsekassen. Likevel ble den valgt bort til fordel for Vision. Jeg har egentlig ingen grunn til å si ar Vision er bedre, men den krever ingenting av montøren.

så kommer mitt dumme spm, hva er bedre med Spuhr?

Vision er også forlenget, innfestningen er god (nok?) den har ikke løsnet for meg hvertfall. (Jeg dro skruene til med lubetorqe, uten lube satt den ikke tilstrekkelig)

 

IMG_3620.jpeg.8f9ee0e67ccc560e11e7705b457092c3.jpeg

Takk for innspill! 👍

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (15 timer siden):

Jeg ville nå bare fått montert ei Sphur picatinny skinne først som sist, https://spuhrwebshop.com/en/bases/str/r-7642.html

De er litt forlenget i forhold til låsekassa, også har de skikkelig innfesting, https://cdn.abicart.com/shop/30857/art65/162495865-42f085-Sauer_STR_200_Drill_Pattern.pdf


Hadde det ikke vært for hjemmesnekrede løsninger fra før disse kom på markede så hadde jeg brukt disse skinnen selv.

 

Bilde fra snekringa

IMG_0193.jpeg.ea8d343ea5ca9016d9ca7e1dd91615cd.jpeg

Ferdig resultat

20200511_113600.jpeg.02769a417b1e4b9c9ce247be3e504fb3.jpeg20200511_113728.jpeg.16cc31457c6373c2a3fe6b6f8edfa42a.jpeg

(Merkelig nok har Sphur valgt samme innfesting som jeg har laget på mine STR 😏). Ikke koster de noe mere enn andre heller. Men de krever litt kompetanse eller en børsemaker/mekanisk kyndig person for å montere.

"Men de krever litt kompetanse eller en børsemaker/mekanisk kyndig person for å montere".

 

Hva er det konkret som må gjøres her?

 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (På 20.5.2024 den 12.38):

Normalt , hadde det vært meg. Så hadde kredittkortet kommet fram nå. Jeg har karakter som en overkokt skrella potet

Jeg har ved noen anledninger sagt at "jeg har en svak vilje og en tvilsom karakter, og det har gitt meg mange gode opplevelser".

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MAG500 said:

Det blir nok denne løsningen jeg går for.

Jeg har konsekvent 10 mil tilt i alle skinnen jeg har laget til alle riflene mine, og ingen tilt i montasjene. Skulle jeg begynne på ny, hadde jeg gått for 0 mil tilt på skinna og kjøpt "onepiece" montasjer med tilt som passet til det aktuelle sikte den skulle holde. Det blir mest ryddig på denne måten om man vil bytte mellom forskjellige sikter som har ulike egenskaper og mellom flere rifler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 minutter siden):

Skulle jeg begynne på ny, hadde jeg gått for 0 mil tilt på skinna og kjøpt "onepiece" montasjer med tilt som passet til det aktuelle sikte den skulle holde

Jeg har stort sett 6 mil (20moa) tilt i skinna og 6 i montasjen på alle riflene der slikt er aktuelt. Litt mer på et par, men det kan bli mye (lurer på om det er 9+9) - siktet er ikke ordentlig skarpt før en har stilt 10-15 klikk opp, minst. Men det funker, for man skyter lite på under 300m i PRS, og det er dessuten så nært at man ikke trenger superoptikk 🙄 Og det er veldig greit når det blir virkelig langt.

 

K

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, M67 said:

Men det funker, for man skyter lite på under 300m i PRS,

Det må nå være greit å få til en innskyting på 100m selv om man ikke skyter der etterpå?

 

Uansett så er det greit å ha en plan fra start, jeg hadde ikke det. Nå har jo også nye "langholds" sikter 40 mil justering, så det begrenser litt behovet for ekstrem mengder med tilt. ELR blir noe annet, da er det andre løsninger som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 minutt siden):

Det må nå være greit å få til en innskyting på 100m selv om man ikke skyter der etterpå?

Det går helt fint å skyte inn på 100m. Jeg tror jeg har 6 klikk igjen eller noe sånt.

IMG_4885(1).JPEG.a74a8684fc1a2fa254b039a95263c7d7.JPEG

 

Har hatt kombinasjoner der en ikke "kommer ned", men da legger en det bare inn i appen. "Zero Height"= 35cm... Men det var 338en, og den prøver jeg å unngå å skyte på 100m med, det er meningsløst, og plager alle andre.

 

Bly skrev (1 minutt siden):

Uansett så er det greit å ha en plan fra start, jeg hadde ikke det. Nå har jo også nye "langholds" sikter 40 mil justering, så det begrenser litt behovet for ekstrem mengder med tilt. ELR blir noe annet, da er det andre løsninger som gjelder.

Tenker mer at de nye siktene gjør det mer aktuelt med tilt, så kan man bruke dem til det de er til. Da kan man skyte på 1400m om muligheten byr seg. Med 6.5 sliter en uansett med å komme forbi 15-1600m, og det hele begynner å bli tåpelig et sted mellom der, men montasjer koster det samme med og uten tilt, og helt uten er bare tøv imo.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Hadde vært interessant å høre litt om erfaringer rundt lading til Sauer 200STR i 6,5x55, om en tar utgangspunkt i f.eks. pipe fra Landrø med 190mm stigning, 70 cm, 21 mm.

 

Noen som har noen gode råd og tips til type krutt, kulevalg, ladninger, utgangshastighet, osv.

 

 

Link to comment
Share on other sites

@1983

 

"Lapua Scenar HPBT kuler har gitt suverene resultater på lange avstander og i benchrest skyting"

Ref. Landrø sin hjemmeside. 

 

"Norma 19 er det mest fleksible av skytterlagskruttene i kaliber 6,5. Kan brukes fra lette rekruttkuler til tunge kuler i høy hastighet"

Ref. norma sin hjemmeside.

 

Høres jo veldig fornuftig ut dette.

 

Hva avgjør om man faller ned på 123, 136 eller 139gr  fra Scenar?

 

Veldig interessant! Takker! 😊👍

 

Link to comment
Share on other sites

Tja, spørs vel litt kor langt du skal skyta, du skal vel litt langt ut, reknar eg med. Då bør du vel ha 136 eller 139 frå scenar. Inntil 300 meter kan du sikkert Klara deg med 108 gr scenar og få mindre rekyl på kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (7 minutter siden):

Tja, spørs vel litt kor langt du skal skyta, du skal vel litt langt ut, reknar eg med. Då bør du vel ha 136 eller 139 frå scenar. Inntil 300 meter kan du sikkert Klara deg med 108 gr scenar og få mindre rekyl på kjøpet.

Blir nok ikke de ekstreme holdene i startfasen, men ser hva du tenker på.

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (1 time siden):

123, 136 eller 139gr  Scenar eller 130gr Norma DL og nesten maxladning med N19

Det blir vel aldri feil.

Regner med det er denne du refererer til? Så de hadde en for "bane" også.

Screenshot_20240522_201223_Chrome.jpg

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
1983 skrev (8 minutter siden):

Jeg tenkte hjemmelading, men ja. DL felt er fin på lange hold.

Til 5-600m er DL bane også helt grei

Du har helt rett, det var i utgangspunktet lading jeg spurte om 😊👍

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (25 minutter siden):

Jeg tenkte hjemmelading, men ja. DL felt er fin på lange hold.

Til 5-600m er DL bane også helt grei

Mener jeg så norma DL felt (Fabrikkammo) til ca. 14 kr skuddet.

Hva blir blir stk. prisen ved hjemmelading? (Sånn cirka).

Link to comment
Share on other sites

Norma Diamond Line Felt 6,5 130gr / 8,4g Patroner - Skytterprodukter

 

Kulepakke 6,5x55 Norma DL 1000 sk 1000 RWS tennhetter og DL-kuler - Skytterprodukter

 

Om du velger 130DL, GT, 143GTX, 139 Scenar eller 136 Scenar, 140 ELDM eller, eller 147ELDM er ett fett. Om du bruker N550, N19, N15, N555 eller N560 er også i stort sett ett fett.

Jeg har skutt tusenvis av alle sammen, og på langt hold. Den kula jeg har skutt mest er utvilsomt 130DL, fulgt av 139 og 136 Scenar og så Hornady-kulene - og tilfeldigvis er det også rekkefølgen på prisen, fra lav til høy... Idag har jeg stort sett alle disse i hus, og når et nytt løp kommer i hus prøver jeg alltid 130DL og N19 først, siden det er billigst, og nesten alltid virker. Enkelte få løp liker ikke 130DL, og da prøver jeg 136gr - jeg har enda ikke opplevd at denne ikke går. Med Hornadyene kan man skremme ut litt mer BC, og det hjelper bittelitt i konkurranse. Lite er som en 147 som smeller i gongen på 900m med god fart, rett etter at en 6mm-skytter har fått folk til å lure på om han egenlig traff...
Krutt er blitt litt vanskelig, siden det ikke kan sendes, så der N19 var billig og bra før, er det nå litt vanskelig å få tak i, og man betaler for Vihtavuori.

Si ei kule (av de over) så skal jeg vise deg samlinger skutt på 1000m med den ;)

 

 

Det ramla forresten inn en pakke fra Vision her i dag.

IMG_5066.JPEG.3bb29b18a47cb758b7ce93e564c0d7ec.JPEG

 

IMG_5056.JPEG.16881e9e3f549afdbd33451e9f9cf121.JPEG

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 minutter siden):

Norma Diamond Line Felt 6,5 130gr / 8,4g Patroner - Skytterprodukter

 

Kulepakke 6,5x55 Norma DL 1000 sk 1000 RWS tennhetter og DL-kuler - Skytterprodukter

 

Om du velger 130DL, GT, 143GTX, 139 Scenar eller 136 Scenar, 140 ELDM eller, eller 147ELDM er ett fett. Om du bruker N550, N19, N15, N555 eller N560 er også i stort sett ett fett.

Jeg har skutt tusenvis av alle sammen, og på langt hold. Den kula jeg har skutt mest er utvilsomt 130DL, fulgt av 139 og 136 Scenar og så Hornady-kulene - og tilfeldigvis er det også rekkefølgen på prisen, fra lav til høy... Idag har jeg stort sett alle disse i hus, og når et nytt løp kommer i hus prøver jeg alltid 130DL og N19 først, siden det er billigst, og nesten alltid virker. Enkelte få løp liker ikke 130DL, og da prøver jeg 136gr - jeg har enda ikke opplevd at denne ikke går. Med Hornadyene kan man skremme ut litt mer BC, og det hjelper bittelitt i konkurranse. Lite er som en 147 som smeller i gongen på 900m med god fart, rett etter at en 6mm-skytter har fått folk til å lure på om han egenlig traff...
Krutt er blitt litt vanskelig, siden det ikke kan sendes, så der N19 var billig og bra før, er det nå litt vanskelig å få tak i, og man betaler for Vihtavuori.

Si ei kule (av de over) så skal jeg vise deg samlinger skutt på 1000m med den ;)

 

 

Det ramla forresten inn en pakke fra Vision her i dag.

IMG_5066.JPEG.3bb29b18a47cb758b7ce93e564c0d7ec.JPEG

 

IMG_5056.JPEG.16881e9e3f549afdbd33451e9f9cf121.JPEG

 

 

K

Strålende! Her får man svar på det man lurer på og det man ikke viste man lurte på! 😂😂👍👍👍

 

Kjekt med julaften i Mai også 😅😉

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (1 time siden):

Så de hadde en for "bane" også

"Bane" funker forresten helt fint på 1000m, lenger har jeg ikke skutt den. Det samme gjelder Lapua sine fabrikkpatroner med 139 og 136gr.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (Akkurat nå):

"Bane" funker forresten helt fint på 1000m, lenger har jeg ikke skutt den. Det samme gjelder Lapua sine fabrikkpatroner med 139 og 136gr.

 

K

Konge! 👍

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 minutter siden):

"Bane" funker forresten helt fint på 1000m, lenger har jeg ikke skutt den. Det samme gjelder Lapua sine fabrikkpatroner med 139 og 136gr.

 

K

"Si ei kule (av de over) så skal jeg vise deg samlinger skutt på 1000m med den"

 

Har egentlig lyst til å se serier skutt med alle kulene på 1000m jeg😅

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, M67 said:

Jeg tror jeg har 6 klikk igjen eller noe sånt.

Jeg er vel litt mere tilbøyelig til å f.eks sette på en fast 8x56 eller 6x42 eller noe annet sært som har det aller best om retikkelet ikke er bunnet ut i en retning. Setter jeg 8x56 zeissen på en 10 mil skinne har jeg 3-5 klikk igjen på 100 m. Da er bilde passelig forvrengt. Når jeg også kommer til å jakte på rundt den avstanden så er det bare dumt. I motsetning til deg så har jeg lettvektsløsninger og jakter med STR.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Bly skrev (49 minutter siden):

I motsetning til deg så har jeg lettvektsløsninger og jakter med STR.

Jeg gjorde også sånn, men ble lei av sørlandsterreng og tunge rifler, så jakter med helt std. "elgjeger på stubben sin" rifler. Pleier å ha ai langholdsrifle i bilen som backup eller om jeg poster et sted det er aktuelt.

 

 

MAG500 skrev (1 time siden):

"Si ei kule (av de over) så skal jeg vise deg samlinger skutt på 1000m med den"

 

Har egentlig lyst til å se serier skutt med alle kulene på 1000m jeg😅

Hmmm...

 

Starter i 2020, med det som nok er den mest presise rifla jeg har, Tightneck 6.5x47L

90595066_10157829939584342_3322099384606261248_n.jpg.5ee184a426bc65a965bcd72cdf3ba639.jpg

 

 

136gr ScenarL, den går svinbra med 136gr

70955383_10157269615464342_8884557545935470592_n.jpg.52071eae7e2b9440c110ff462a4a3030.jpg

 

Tror jeg må ha slurva litt med noe på ladebenken her. Det er mer høydespredning enn det skal være. Var tuna på og til 500m for 500m UNL, og der gikk det inn..

92697599_10157894530054342_6267936677482725376_n.jpg.d223e874d372be4a25fa383a943722a0.jpg

 

Prøvde Berger 140gr VLD, og jess, det går. 

IMG_6923.PNG.75b05f5a7268bad71e2856ca02305880.PNG

 

Dette er 130gr DL Felt, som en kamerat skøt med Saueren, om jeg husker rett. Std Sauerløp.

IMG_4188(1).JPEG.06a340617059029a8416952d2953f8fa.JPEG

 

Ei anna gruppe med 6.5x47L og 136gr

IMG_2556(1).JPEG.8a89296fc430fd314878d963d65b2851.JPEG

 

 

 

 

IMG_1102(1).JPEG.bd991ccebc83b628cade68a9fec72709.JPEG

 

130DL, nitidig hjemmeladd, Std Sauerløp

IMG_0972.JPEG.1500210c1383ad338d3e4e579f4ef49d.JPEG

 

 

Peregrine Glider 120gr, 6.5x55, 200STR med IBI 1:190mm stigning. Rutene er 20cm

IMG_5982.PNG.2efc2722a06d6966fed0970753eb61bf.PNG

 

200ST med 147gr ELDM, tror det er et S&L-løp

IMG_5984.PNG.04c3a2d0efd612ebbbd3cfb254d90459.PNG

 

147 i IBI-løpet

IMG_5985.PNG.a8865eedf8767143b90dc249cbfbee22.PNG

 

Litt mer "old -school". 9.3g Sierra i 770m/s.

IMG_0256(1).JPEG.99b2483198d17e3758f6e59940554c52.JPEG

 

IMG_0257(1).JPEG.ca7bc47aa0d42cecd40a5b53329bb17a.JPEG

 

Han vart skremt... 500m var lett med KJen, men 1000 ble for vanskelig.

IMG_0261.JPEG.204e817d90041076564f12d1d1abd84e.JPEG

 

 

 

Nedenfor er diverse, 130DL og 139gr Scenar i 200STR.

70862370_10157269968934342_8641853479523975168_n.jpg

70692296_10157269615224342_5176899587117416448_n.jpg

IMG_2555.JPEG

Har blitt mindre 1000m med Saeur de siste årene, siden man konkurrerer med andre ting, og da er det de man tester. 6mm-kalibrene er nok også lettere å skyte presist, også på 1000m

 

 

K

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...