Jump to content

Finkalibret rifle for presisjonsskyting.


MAG500

Recommended Posts

Posted (edited)

Til jaktfelt, stående, osv. 
KKC, 
GRS (den GRSen som er best til det, en lett laminatstokk)

McMillan

 

Til langhold og PRS, 

Vision

Vision

Vision

McMillan

McMillan

McMillan

GRS (f.eks. Berserk)

GRS wtf

Originalstokken

KKC

 

 

 

All ergonomi ved KKC-stokken er mot liggende eller sittende presisjonskyting med støtte. Den er kort, den er lett, det er høyt fra kolbekappa til senterlinja.

Jeg kjøpte en KKC nesten med det samme de kom. Jeg tar det ikke ut av lufta. Har også hatt 2-3 GRS stokker, men hadde store problemer med at de sprakk. Hadde de ikke gjort det hadde jeg hatt en enda (Decima Sporter ver den ene iaf).

Berserken syns jeg er dritstygg og ville ikke hatt den om de kasta den på meg. Men den virker, mange har den, og den virker, og den er solid

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er forskjell på skitten, veldig skitten, og helt ren. Litt. Helt ren til skitten kan være en del.

 

Men kanskje ikke så mye at en legger merke til det til å begynne med. Det er selvsagt verre jo lenger holdet er. Det kan også variere fra pipe til pipe, og i løpet av levetiden. 

 

Om jeg skal anbefale noe, så er det selvsagt å ha godt pusseutstyr, og lære seg gode rutiner, men andre legger ande ting i det enn meg. Jeg er f.eks. "børste-mann", mens mange bare vil fikse alt med kjemikalier.

Puss hver gang du har vært på banen, dvs. etter hver dag med skyting til å begynne med. Skyt et par 3-skuddsgrupper på 100m hver gang du er der, og gi mer og mer faen, og se hva du slipper unna med, eller om du ser forskjell etterhvert som du pusser sjeldnere... 

 

Jeg prøver å unngå å ha mer enn 3-400 skudd mellom puss i langholds/PRS/konkurranseriflene. Før PRS konkurranser pusser jeg grundig, og skyter ei lita kontroll/ tilskitningsøkt et par dager før, og skyter gjerne et tredagers stevne uten å pusse - men jeg prøverå unngå det med ei pipe som har mindre enn 400 skudd-ish..

UNL/BR så kommer jeg til stevnet med nypussa rifle, og pusser etter hver økt. ELR er ikke prøveskudd, så der er det "nypussa men skittent", og DFS riflene pusser jeg nesten aldri. Evt hver høst. Jaktrifler etter hver jaktsesong, eller etter regn, eller når de skal stå i månedsvis.

 

Jeg pusser med olje og bronsebørster. 20-50 drag i kulas retning, med godt med olje. Pusser rent med sprit eller aceton, bløyter med Bore Tech Eliminator (Exterminator, som miniØKH kaller den) og lar stå en halvtimes tid, pusser ut blåguffa med sprit, og fukter med olje.

Jeg har borescope, så jeg vet at dette er rent nok. I et nytt kvalitetsløp er det helt rent etter dette, men rufsete og godt brukte løp bilr ikke 100% rene av den runden, men de blir renere..

 

K

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (11 minutter siden):

"20-50 drag i kulas retning" M67. Betyr det at du skrur av bronsebørsten for hver gang, før du drar tilbake pussestanga ? 

Ja, men jeg har et triks der. Jeg skrur den en gjenge på. Og jeg har 10-20stk

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 timer siden):

Ja, men jeg har et triks der. Jeg skrur den en gjenge på. Og jeg har 10-20stk

 

K

Ok. Trikset mitt er å ikke endre retning på børsta, mens den fortsatt er inne i løpet. Prøver ellers å være litt forsiktig med kroninga på returen.. Pleier ellers å dra gjennom løpet med bronse børste og Super 1 på banen mens pipa fortsatt har en lunk, og da blir det litt omstendelig å bruke din prosedyre. Men hver sin lyst 🙂

Link to comment
Share on other sites

Allle har sin egen måte å pusse på, litt etter hva den enkelte ser som mest lettvint der og da, og det ser ut som det meste virker. Dog tror jeg at man "må" bruke børster for å få ut det som ikke er løselig i i luriumet. Og borescopet sier at man faktisk må børste en del i noen løp.

Det eneste jeg er prøver å IKKE gjøre er å snu bronsebørster i løpet, det blir de veldig fort ødelagt av.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Benkskyttere drar børsten fram og tilbake. Funker det der, så bør det funke til det meste.

Jeg pleier å dytte gjennom 3 lapper fuktet med Eliminator. Bruker jag, spyd, slik at lappen faller av når jeg trekker stokken tilbake. Da får jeg ut det verste av løst slam, samt at prosessen med å angripe mantling starter. Deretter børste med Eliminator. 10-15 drag tur/retur. Ny fuktet lapp. Rinse and repeat til det er rent, eller jeg ikke gidder mer.

Enig i at børster bør brukes. Men jeg har så langt unngått borescope. Redd det fører til enda mer pussing..

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Casey Jones skrev (2 timer siden):

Benkskyttere drar børsten fram og tilbake. Funker det der, så bør det funke til det meste

Benkeskytterene gjør... Det er faktisk temmelig stor forskjell på hva de gjør, og noen er religiøse på "en vei"

 

Jeg er ikke det, jeg kjører børsten en vei ved nesten all puss av tre grunner

- børsten lever lenger

- kroninga lever lenger

- man får (mye) mindre drit i kammeret, selv med "boreguide", man drar ikke driten ut bak

 

Slik jeg gjør det så er det ikke mer jobb heller , jeg setter børsten en gjenge innpå, den faller av i en boks når den kommer ut, og jeg setter på en ny, osv. Uansett så er det ekstremt stor forskjell på hva folk gjør, og hva de kaller puss.

 

Pusser jeg piper som er ute av rifla så er de i skrustikka, og blir skrubba begge veier, gjerne med JB eller Gold Medallion pasta. Har jeg 3-4 piper som har gått 1500-2000 skudd liggende så sender jeg dem gjerne til en børsemaker for kroning.

 

Casey Jones skrev (2 timer siden):

Jeg pleier å dytte gjennom 3 lapper fuktet med Eliminator. Bruker jag, spyd, slik at lappen faller av når jeg trekker stokken tilbake. Da får jeg ut det verste av løst slam, samt at prosessen med å angripe mantling starter. Deretter børste med Eliminator. 10-15 drag tur/retur. Ny fuktet lapp. Rinse and repeat til det er rent, eller jeg ikke gidder mer.

Jeg børster først. Med Eliminator børster eller "pusser" jeg ikke, bare venter. Jeg har funnet ut børste først gir mindre griseri og sparer lapper. (bruker Paul Clean-greier, men har VFG som jeg bruker i felt)

 

Casey Jones skrev (2 timer siden):

Men jeg har så langt unngått borescope. Redd det fører til enda mer pussing..

Sjelden jeg har det framme nå. Men det førte i utgangspunktet til raskere og mer lettvint puss, ikke mer.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (6 minutter siden):

Det står på elleminator flaska korleis èin skal gjera det, kan kanskje bruka ei våpenolje etterpå.

Dette er bruksanvisningen:

 

UNLOAD FIREARM

1) Wet 3 to 4 Bore Tech X Count patches with Eliminator Bore Cleaner and individually push through bore to remove loose fouling. Only push patches through the bore in ONE direction.

2) Next, make 10 to 15 passes with a tight fitting Bore Tech Proof-Positive Nylon brush saturated with Eliminator.

3) Then repeat Step 1 and let Eliminator soak for 3 to 5 minutes. For badly fouled rifles, extended soak times may be needed.

4) Finally, push dry patches through the bore until they come out clean.

5) Repeat above steps if necessary.

6) For extended storage or in adverse conditions apply Bore Tech Friction Guard XP Gun Oil.

7) Before using firearm, always run a dry patch through the bore. This will remove any residue and ensure against obstructions.

 

Husk at de skal selge stoffet. 

 

Bronsebørstene sammen med nesten enhver olje eller parafin/ white spirit fjerner karbonbasert belegg mye mer effektivt enn Eliminator kan gjøre kjemisk, og det vil uansett bruke veldig mye av det. Derfor er det best å bli kvitt mest mulig av det først, så Eliminatoren kan komme til kobber/ mantelbelegget som den egentlig faktisk kan gjøre noe med.

Å la Eliminatoren virke i 30 minutter istf 3-5 selv om rifla ikke er "badly fouled" fjerner jo også mer, men ofte er det rent lenge før, man vet bare ikke når.

 

Det betyr jo ikke noe for de fleste, men når en pusser ofte, så er det greit å bruke 3 lapper istf 15, og Ed Red istf Eliminator til 300 kroner skvetten.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det har så mye å si, men jeg bruker å dra gjennom en lapp med bremserens/sprit el. før jeg introduserer Eliminator eller andre mantelfjernere, slik at ikke olja i pipa fungerer som en barriere mellom mantelrestene og kjemien.

Link to comment
Share on other sites

Albatrost skrev (6 minutter siden):

Vet ikke om det har så mye å si, men jeg bruker å dra gjennom en lapp med bremserens/sprit el. før jeg introduserer Eliminator eller andre mantelfjernere, slik at ikke olja i pipa fungerer som en barriere mellom mantelrestene og kjemien.

Det gjør jeg også. Så slipper Eliminatoren å jobbe med olja og det som er i den. Aner ikke om det har noe å si da...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Casey Jones skrev (18 minutter siden):

Olje i pipa? Fordi dere har i olje rett etter skyting?

Nei, pusser vekk koks og sot med olje og børster før "Eliminering"

 

Jeg gidder ikke å drive å sause med olje når jeg skal transportere rifla. Det bare renner dit det ikke skal, så om jeg pusser på banen, så pusser jeg ferdig.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Stihl Crazy skrev (4 minutter siden):

Og eg som endeleg trudde eg hadde funne èin måte og pussa på. Boretech sin metode, no må eg til med bronsebørste og våpenolje og…

Nei for søren. Virker det så virker det. Ingen er enige om hvordan man skal pusse uansett. Det er også forskjell på å pusse etter 300 skudd og etter 35.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skyt jo ikkje sånne mengder eg då og virkar jo så langt trur eg iverfall, skal sjå når eg berre får sauene vekk frå der eg skyt. I morgon eller overmorgen. Men bør kanskje ta ei storreingjering snart blir jo berre skitnare og skitnare dersom eg ikkje gjere noko.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (22 timer siden):

Ja, det er forskjell på skitten, veldig skitten, og helt ren. Litt. Helt ren til skitten kan være en del.

 

Men kanskje ikke så mye at en legger merke til det til å begynne med. Det er selvsagt verre jo lenger holdet er. Det kan også variere fra pipe til pipe, og i løpet av levetiden. 

 

Om jeg skal anbefale noe, så er det selvsagt å ha godt pusseutstyr, og lære seg gode rutiner, men andre legger ande ting i det enn meg. Jeg er f.eks. "børste-mann", mens mange bare vil fikse alt med kjemikalier.

Puss hver gang du har vært på banen, dvs. etter hver dag med skyting til å begynne med. Skyt et par 3-skuddsgrupper på 100m hver gang du er der, og gi mer og mer faen, og se hva du slipper unna med, eller om du ser forskjell etterhvert som du pusser sjeldnere... 

 

Jeg prøver å unngå å ha mer enn 3-400 skudd mellom puss i langholds/PRS/konkurranseriflene. Før PRS konkurranser pusser jeg grundig, og skyter ei lita kontroll/ tilskitningsøkt et par dager før, og skyter gjerne et tredagers stevne uten å pusse - men jeg prøverå unngå det med ei pipe som har mindre enn 400 skudd-ish..

UNL/BR så kommer jeg til stevnet med nypussa rifle, og pusser etter hver økt. ELR er ikke prøveskudd, så der er det "nypussa men skittent", og DFS riflene pusser jeg nesten aldri. Evt hver høst. Jaktrifler etter hver jaktsesong, eller etter regn, eller når de skal stå i månedsvis.

 

Jeg pusser med olje og bronsebørster. 20-50 drag i kulas retning, med godt med olje. Pusser rent med sprit eller aceton, bløyter med Bore Tech Eliminator (Exterminator, som miniØKH kaller den) og lar stå en halvtimes tid, pusser ut blåguffa med sprit, og fukter med olje.

Jeg har borescope, så jeg vet at dette er rent nok. I et nytt kvalitetsløp er det helt rent etter dette, men rufsete og godt brukte løp bilr ikke 100% rene av den runden, men de blir renere..

 

K

 

 

Mye god lesning her :)

Har du erfaring med bruk av Brunox?

Link to comment
Share on other sites

Like vending denne tråden har fått. Nu får man sjekka egen oppfatning av puss. 
Derfor jeg hadde walther gps pistol den virka uansett 

og du måtte gjerne fyre av noen serier før mesterskap hvis du hadde reingjort den

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

Nei, pusser vekk koks og sot med olje og børster før "Eliminering"

 

Aha, sånn å forstå. Så dine dytt med kobberbørste 20 ggr. er kun med olje på? Og oljen er Ed's red e.l? Eller bare smøreolje/våpenolje?

 

Jeg brukte Butchs Bore Shine i mange år, med kobberbørste. Først noen våte lapper BBS, 10 drag børste, våte lapper, tørre lapper.

Og en runde JB-pasta og sterkere kobbersolvent en gang iblandt. Liker Eliminator bedre. Slipper lukta, og den er effektiv på mantel. Men koster blod.

Tror jeg må teste metoden din med å bare skyve børsten fram og skru av. Hørtes bare så tungvint ut. Men det er nå ikke såå mange ganger den skal gjennom da. Har dog ingen problemer med dritt i kammeret. Har bore guide med o-ring. Bikker rifla framover når jeg tar ut bore guiden, slik at evt. ansamling av væske ikke renner tilbake i kassa. Bruker en mopp og stor fille til å tørke ut av kammeret.

Ser du noe til den fryktede karbonringen med endoskopet? Legger du noe ekstra innsats i puss rett foran kammeret?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker olje bare til smøring av bronsebørste. Har vel brukt Boretec sinde produkter i 10år ish. lenge før de kom i salg i Norge.

 

Noen lapper carbonremover - tørrpuss - messingbørste og olje - tørrpuss - eliminator eller copper remover - tørrpuss - tørrpuss med bremserens i kammer. 

Hvis lang lagring - et tynt lag Super1

 

Storrengjøring skjer med JB eller eller gold medallion

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Casey Jones skrev (1 time siden):

Og oljen er Ed's red e.l? Eller bare smøreolje/våpenolje?

Sånn både og, etter hva jeg har der og da, men i prinsippet Eds Red. 

 

Casey Jones skrev (1 time siden):

Ser du noe til den fryktede karbonringen med endoskopet?

Nei, aldri sett, aldri opplevd. Men jeg pusser med børster, og stoler ikke på lurium til å fjerne karbon. Jeg "lærte å pusse" som "DFS-unge" på begynnelsen av 80-tallet, og da var dealen børster og olje, og litt Hoppes. Og det virker ennå.

 

 

1983 skrev (1 time siden):

Noen lapper carbonremover

Jeg jobber hos en av verdens store produsenter av karbonmaterialer til industrien. Tusenvis av tonn med koks, kull, antrasitt, bek og tjære - inkludert avgassene fra kalsineringen av koks og antrasitt - passerer ubehagelig nært kontoret mitt. Jeg deler lab med forsknings og utviklingsavdelingen til karbondivisjonen. Et tosifret antall folk med doktorgrad i karbonkjemi, karbonreaktivitet, osv. jobber der.

For mange år siden spurte jeg en del av denne gjengen, "hva skal jeg bruke for å løse opp karbon" - og svaret var greit nok. "Det kan du bare glemme". Og jeg har spurt om igjen, når nye begynner. Både nye, og veldig erfarne folk som kommer annetsteds fra.

Tidligere var en av karakteriseringsmetodene for en del karbonmaterialer "QI"-andel. "quinoline insoluble", altså hvor mye er igjen etter at man har forøkt å løse det i kinolin. Det er som regel mye, og ingen pussemidler inneholder kinolin - det er både giftig og kreftfremkallende. Neste stoff på lista over ting som muligens løser karbon, er oksiderende syrer - f.eks. sterk salpetersyre, men det vil vi nok ikke ha i løpet. 

"Carbon Remover" i våpenpleie er derfor kjemikalier som virker etter "såpeprinsippet", de holder løse partikler dispergert i en væske - men da må det bli partikler, og det krever mekanisk arbeid. Børsting. Blandingen "Eds Red" er i denne kategorien.

Det skal understrekes at jeg ikke er ekspert på karbonkjemi - ikke i det hele tatt - men jeg har altså spurt et 20 talls "karbon-eksperter" (minst), hvordan man kan løse karbon, og fått samme svar, så jeg tror på det. Og det er ikke SÅ vanskelig å børste, og plain olje er billig.

 

I nyere tid har en del folk begynt å bruke ulike avløpsåpnere og midler for å fjerne kalk og rust fra rør og lignende, "CLR". Disse inneholder syrer, og selv om jeg ikke helt har skjønt hvordan, så virker de. Men de kan/ vil skade stål over tid, og vanlig stål vil nesten helt sikkert ta skade av det. Rustfritt tåler det godt nok, og mange bruker dette - personlig vil jeg ikke ha den typen kjemikalier om jeg ikke må, så jeg gidder ikke. 

 

Jeg personlig tror "Carbon Remover" fjerner litt karbon, men ikke alt. I sin siste "Modern Advancements..." tester Litz disse tingene, og han har samme konklusjon.

 

Casey Jones skrev (1 time siden):

 

Legger du noe ekstra innsats i puss rett foran kammeret

Ja. Løpet blir jo fort mye mer rufsete her enn ellers, og skit sitter mye bedre fastIMG_4623.JPG.afb54f15ca32e9339e9d6617a3bb1185.JPG

Du kan ikke pusse vekk krakeleringene, men kanskje jevne dem ut, med JB og sånt?

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bronsebørst og våpenolje.

Feks crc våpenolje, clp breakfree, eller annen våpenolje jeg har for hånden.  Jeg har og prøvd bremserens. Det fjerner og sotet ganske greit men tørker ut fort så man må olje etterpå.

Bronsjebørstene mine varer ca 1 sesong hver :)

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 timer siden):

For mange år siden spurte jeg en del av denne gjengen, "hva skal jeg bruke for å løse opp karbon" - og svaret var greit nok. "Det kan du bare glemme".

Det gir jo mening, for lappene med carbonremover er jo ikke sorte lengre enn et par tre lapper, altså når det som allerede var løst i pipa er borte. Dog er Boretech sin carbonremover det beste jeg har prøvd for å gjøre ren munningen, men dette er jo ikke fastbrent carbon i så måte.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, M67 said:

For mange år siden spurte jeg en del av denne gjengen, "hva skal jeg bruke for å løse opp karbon" - og svaret var greit nok. "Det kan du bare glemme".

 

Da kan man vel også konkludere med at en "nøytral" olje som f.eks. Ballistol kan brukes på børsten like godt som Eds Red? I hvert fall når det gjelder karbon. Om olja kun er der for å gi partiklene noe å flyte i. Jeg syns ikke oppskriften på Eds Red innbyr til mye håndtering. Men den er kanskje bra av andre årsaker?

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (10 minutter siden):

 

Da kan man vel også konkludere med at en "nøytral" olje som f.eks. Ballistol kan brukes på børsten like godt som Eds Red?

Enig. Eller Super1, eller motorolje for den del. Men, acetonen og parafinen løser hver sin fraskjon av det som evt ER løselig, så litt hjelper det.

 

Casey Jones skrev (10 minutter siden):

I hvert fall når det gjelder karbon. Om olja kun er der for å gi partiklene noe å flyte i. Jeg syns ikke oppskriften på Eds Red innbyr til mye håndtering.

Også enig, men bedre enn både ammoniakkbasert mantelfjerner og etsende avløpsrensere...

 

Casey Jones skrev (10 minutter siden):

Men den er kanskje bra av andre årsaker?

når man tynner olja med parafin så blir det iallefall billig... Men jeg aner ikke. Jeg bruker den fordi jeg bruker Super1 som "olje", og jeg orker ikke å pøse på med det på samme måten. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
14 hours ago, M67 said:

 

15 hours ago, Casey Jones said:

 

Legger du noe ekstra innsats i puss rett foran kammeret

Ja. Løpet blir jo fort mye mer rufsete her enn ellers, og skit sitter mye bedre fastIMG_4623.JPG.afb54f15ca32e9339e9d6617a3bb1185.JPG

Du kan ikke pusse vekk krakeleringene, men kanskje jevne dem ut, med JB og sånt?

JB pasta på trang VFG propp er det eneste jeg gidder å bruke. Brutal frem og tilbake kosting i kammerenden, for så og stakes ut munningen og av med proppa. That's it! (evt. gjenta om det er mye karbon bakke ved kammeret. Det blir en vurdering av friksjonen/motstand på proppen). Til slutt en propp med olje, og ferdig til lagring.

 

Fordeler er lite gris/søl. Holder karbonringen i sjakk. Pipa er aldri helt ren, som for meg gir jevnest resultat. Veldig lite arbeid.

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (9 minutter siden):

Har troa på det, har fått en del ekstra skutt ut av noen piper med JB

 

Ja det funker det. Men blir mye jobb etterhvert, og piper som sikkert går, men som man ikke kan stole på, derfor har jeg stort sett slutta med det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (4 minutter siden):

Det er nok det smarteste...

Om man koseskyter for seg selv så funker det til en viss grad, men det blir mye frustrasjon etter hvert, men men en kan spare en del kroner. I konkurranse er det litt meningsløst, og kun egnet til å skape frustrasjon

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på om det er noen som kan forklare litt rundt begrepet langholdsskyting:

 

Hvordan foregår en slik konkurranse?

     - Regelverk.

     - Ulike program.

     - Prøveskudd.

     - Antall skudd i konkurranse.

     - Antall hold.

     - Min / maks avstander hold.

     - Lokale stevner.

     - Samlagstevner. (Om dette finnes).

     - NM.

     - Annet.

 

Hilsen nysgjerrig uvitende 😊

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (5 timer siden):

Sitter og kjeder vettet av meg på venterommet på et akuttmottak og fant denne betimelige illustrasjonen på Snipershide:

image.png.56a5866d073cd96da76f5952c15543f1.png

Det er ikke kødd heller, skimter meg selv i den venstre køen der, nesten helt fremme…

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (8 timer siden):

JB pasta på trang VFG propp er det eneste jeg gidder å bruke. 

 

Hvor får man tak i JB pasta nå?

Jeg er tom og Brownell Norge sier njet..

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

@TorfVet ikke? Det var noe styr sist jeg handla, så jeg kjøpte 10 bokser. Det er noen år siden, kanskje det var fra Brownells før de ble «.no»? Lageret synger på siste versett,  men de varer lenge.. 😏 Tipper du må til Sverige?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (3 timer siden):

Lurer litt på om det er noen som kan forklare litt rundt begrepet langholdsskyting:

 

Hvordan foregår en slik konkurranse?

     - Regelverk.

     - Ulike program.

     - Prøveskudd.

     - Antall skudd i konkurranse.

     - Antall hold.

     - Min / maks avstander hold.

     - Lokale stevner.

     - Samlagstevner. (Om dette finnes).

     - NM.

     - Annet.

 

Hilsen nysgjerrig uvitende 😊

 

 

 

Det er i hovedsak 3 (4) typer langholdsskyting som konkurreres i Norge.

 

UNL/ F-Class, var vanlig før, men det forekommer nesten ikke lenger, siden nesten alle som skjøt det meldte seg ut av forbundet i protest (lang historie om et forbund med flere svært forskjellige grener og styrer som bare brydde seg om en, og seg selv) - i tillegg kom PRS inn fra sidelinja og de fleste syntes det var mye morsommere. Men UNL har sin sjarm syns nå jeg. 

Det er kort fortalt skyting på poengdelt rund skive der "alt" er lov. tieren i UNL er 90-something mm på 500m, og i F-class er den 145mm. F-class har noen begrensninger på riflene, som 10.5kg vekt.

F-Class er det VM og EM i, og det er internasjonalt. Du kan fly til England eller Frankrike eller Australia og konkurrere under samme regler. Skytetiden er normalt 12 minutter på en tiskuddsserie, og et stevne er 3 eller 4 serier. Noen ganger på samme hold, andre ganger på f.eks. 3, 6 og 900m. Det kan og være 2 20-skuddserier. Der man ikke kan se kulehullene, typisk over 500m, så er det anvisning for hvert skudd.

NBSF er forbundet for dette, men ingen jeg kjenner er med der lenger, likevel planlegger vi å ha F-class stevner framover. Det har ikke vært NM på flere år.

IMG_1005.jpeg.c1055273ee865514db9973e71c632dbd.jpeg

 

IMG_1008.jpeg.a8cd24f5598c3ddf363e4dc8833d15bd.jpeg

 

CA69B486-8F71-4BE0-A572-E2D20328AD5D.jpg.bfe79f59699a440d6547d2fa8cc3dcbb.jpg

 

 

PRS, Et PRS stevne består av et antall "stager", typisk 8-20. En stage er typisk 8-12 skudd. Består av 1 til mange mål, på et eller flere hold, som skal skytes i en bestemt rekkefølge i ulike gitte posisjoner. @Elgjaeger, hjelp meg her..

Man får et poeng for et treff på et mål, og ingen poeng for bom, og målene er f.eks. 10-30cm på 300m, og tilsvarende på andre hold. Holdene er som banen tillater, men i prinsippet mest mulig varierende. 50m, 1000m... 3-600m er nok mest vanlig. Typisk skyter man 10 skudd på 1-2 minutter
NM er en serie stevner der de tre beste teller, + en finale. Internasjonal sport med internasjonale regler, EM, VM, osv. Norge har en stor gjeng klar til VM i USA i høst. Typisk stevne er 100 skudd. 

 

IMG_0980.jpeg.dc358c1694289f1cc13ee3a8d7e774c5.jpeg

 

442378859_10227738080988964_2525166384125154536_n.jpg.e6bfa620eefa579ac8638d46bc34e87b.jpg

 

ELR. Et antall mål på ulike avstander, f.eks. 1000, 1300, 1600, 1900, 2200. Alle skyter 5 (eller et annet tall) skudd på en nærmeste, så den neste, osv. 1 poeng per treff. Skytetiden er normalt fri, eller så lang at ingen bryr seg. Ca alt er lov. To klasser normalt. Opp til og med .30, og alt over.

Varierende regler i ulike land, men samme prinsipp. Et stevne er kanskje 25-35 skudd

IMG_4842.jpeg.b2eba0a1b61c12ad8487340b6e2272f4.jpeg

 

IMG_4829.jpeg.4dbce1212f62ac4a45feff8de6e33dbe.jpeg

 

IMG_4824(1).jpeg.21b15ba64b1ea3566df6796506a43e45.jpeg

 

 

DFS Feltskyting. Må med. Kikkertklassen her. Pappfigurer på ukjente hold. Det er 5 eller 7 "hold", og man bedømmer avstand og skyter 6 skudd på normalt 1 minutt. Men kan være mer eller mindre. sjelden over 600m, 200-500 er nok vanligst. Skytes med reim, uten støtte. Et stevne er 30 eller 42 skudd

IMG_4695(1).jpeg.dd53b274572993eecb977c8e91953cce.jpeg

 

IMG_4694.jpeg.5345cce704ae6781e291d332bb75e648.jpeg

 

IMG_4699(1).jpeg.405dedddf417ad83a9ea2b24a2232448.jpeg

 

K

  • Like 6
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

@M67

Takker for glimrende beskrivelse og flotte bilder!

Veldig lærerikt dette.

DFS er jeg kjent med, men de andre "grenene" var nytt for undertegnede.

Helt sikkert andre som setter pris på denne infoen også 😊👍

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Torf said:

 

Hvor får man tak i JB pasta nå?

 

Gjør ikke Gold Medallion samme nytta? Heter nå US Products Bore Cleaner. Jeg har aldri brukt den, men. Har fremdeles mesteparten igjen av boksen med J-B-pasta jeg kjøpte rundt år 2000 en gang..

https://www.bmwear.no/produkt/konkurranseskyting/puss-og-vedlikehold/us-products-bore-cleaner-quot-gold-medallion-quot-4oz

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...