Jump to content

Løse kuler i patron.


Olebom

Recommended Posts

Lurer på hva som er galt når dien ikke nekker halsen. Har prøvd å pusse av utskyverstang etter tips fra dere men fremdeles like løs. Kulen går helt ned til kragen før den møter motstand. Hender det at dier er feil produsert. Å ja har FL 81 så det skulle i prinsippet være rett.Har merket halsen og ser at den lager merke i tusj stripen, men for lite til at kulen møter motstand når den settes i. Har prøv det meste, trenger tips. Er det flere måter å gjøre dette på..? 

20240404_163312.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd å presse ei hylse uten utstøterstang/ekspander? 
Dersom den da presser nok er det sannsynligvis ekspander som må poleres litt mere.
Som skrevet over så må dien være justert helt ned. 

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Har prøvd alt dere her nenver, fikk et tips om å dreie ned dien 2mm slik  at patronen da ville gå litt leger opp nå ladebolten pesser opp under dien. Men ja kjempemekelig.

Alternativet er å få lånt en annen die i 6,5 å prøve om det er noe forskjell. Er det ingen som har hatt dette problemet? ser at jeg har nekket helt ned til skulder men skulle sikker 

prest litt til. Har pusset ned ekspander noen tiere men det hjalp lite, har også presset  uten ekspander men kula like går lett ned til overgang hals/skulder. Er det forskjellige dier i 6,5x55

i forhold til krag/mauser.....Noen år gammelt dette lade utstyret.

Edited by Olebom
Link to comment
Share on other sites

Må være die som er for rom i halsen og ikke presser nok. I såfall må du nok kjøpe ny. Nytter ikke trimme mer på ekspanderen da om dia ikke klemmer nok i utgangspunktet. Ei die er uansett ikke mange kronene.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være ei bushing-die med feil, eller ingen bøssing?

Hva måler hylsehalsen utenpå, og inni, før og etter pressing. Gjerne ytterst, og innerst ved skuldra. og hva måler halsen i dia innvendig?

Hvilket merke hylser, kan de være dreiet i halsen? Og gjerne et bilde av hele dia, ikke bare bunnen?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Tror bardp har rett i at denne dien må ha blit modefisert, når du ikke får necket halsen selv uten exspander er det nok bare å få bestilt en ny, men burde jeg da heller bstilt en neck siser.

ned tanke på neste lade runde.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg kjøpt nytt diesett og alt vel.(ikke altid lurt å kjøpe brukt) Har lagt noen ekstra gr med N160 i i pratrona til ELD Match 130gr og havnet på 46gr med fint resultat. Ingen soting og ingen synlige tein på overtrykk, 750ms og 10mm spredning på ca 70m. (gjennomsnitt av 10 skudd)

 

Ladet så Nostler acc ABLR 142gr med N160 -44gr også her var det fin samling men farten var ikke mer en 710ms,testet så fabrikk ammo 140gr  Nostler accu men her ble farten målt til 697ms.

 

Så da bli spørsmålet er dette greie hastigheter om ikke må en da bytte krutt for å få opp hastigheten.

Hvor mye variasjon på hastigheten er innafor.

Link to comment
Share on other sites

Det var da svært lav hastighet med fabrikkladet Nosler Accubond 140 grs, så mitt første spørsmål er: hvor lang pipe har du? ! 142 grs ABLR bør gi høyere hastighet med N560, så ta utgangspunkt i ladedata for Sierra HPBT 140 grs og Lapua FMJBT 144 grs, ref. Vvs ladetabell. Min tommelregel er for øvrig at hjemmeladet ammunisjon med en gitt kule ikke bør ha vesentlig høyere hastighet enn tilsvarende fabrikkladet.

Link to comment
Share on other sites

Pipa på børsa er 42cm Browning x-bolt, satser på å legge på noen gr til og prøver med 46gr. Det som er litt spoky er at det er 5gr over  norma tabell.

Har søkt litt inne her på forum men finner ikke noe å sammenligne med. satse på at denne kula kan sammenlignes med Sierra HPBT 140gr.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Putt 50gr N15, MRP eller N560 bak 142gr ABLR og se hva som skjer. Eller 45gr N19, 45gr N550, eller noe folk bruker. N160 er litt - uvant.

 

Men, tabellen til VV sier at ca 44gr N160 skal gi 824m/s i 67cm løp. (139 Scenar er nesten det samme som 142 ABLR)
67-42=25 cm

25cm x 5m/s per cm = 125

824-125= 699

 

Du får 710. Det er nært nok, så jeg vil si at du er nøyaktig der du skal være. Ville ikke gått over VV sin SKAN-tabell om du ikke vet nøyaktig hva du gjør og vil.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ser hva du skriver M67 og høres fornuftigt ut, men betyr det jeg vil få en høyere hastighet med noe av de andre kruttene du her nevner, bør vell opp mot 770 for å være i næreheten av anslaget på 2700j. Har du et annbefalt krutt som du bruker til trenings ammo samt jakt. Som du skjønner er jeg fersk på området og N160 ble kjøpt da utvalget var dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Olebom skrev (1 minutt siden):

Ser hva du skriver M67 og høres fornuftigt ut, men betyr det jeg vil få en høyere hastighet med noe av de andre kruttene du her nevner, bør vell opp mot 770 for å være i næreheten av anslaget på 2700j.

Såvidt jeg kan forstå, nei.

Du vil få mer hastighet med de ladningene jeg nevner over. De vil gi opptil 50-60m/s mer, og med 50gr i, en munningsflamme som ikke er til å tro. Jeg ville forresten prøvd 49gr først for å se om det gir noen problemer. 

 

Om du bytter til ei homogen, blyfri kule, faller kravet til 2200J, og det bør kunne gå. Selv bruker jeg 120gr TTSX og 46gr N19. Og jeg aner ikke om det holder "kravet". 

 

Olebom skrev (1 minutt siden):

Har du et annbefalt krutt som du bruker til trenings ammo samt jakt. Som du skjønner er jeg fersk på området og N160 ble kjøpt da utvalget var dårlig.

Jeg bruker N19 til "alt", men det er ikke noe galt med N160, det er bare ikke helt "2024". 

 

Vanlige krutt som er velgnet i 6.5x55 er VV N150 til 165. 150 er raskt og mest til lette kuler. 540 til 570, der 540 er raskt og kun til lette kuler, og 570 er til tunge kuler og høy fart, men kan være for viderekomne da det må komprimeres.

Norma N11/ 203B til de letteste kulene, og svake ladninger med opptil 130gr. N19, URP, N4, N204, MRP, N15. De billigste her er N4, N11, N19, og N15.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for god innfo, spørs om jeg skal finne en annen kule til jakt som kanskje er litt bedre å jobbe med. Vi for gå i tenkeboksen, så en tur til våpen søylen å se om utvalget har blitt bedre. Trist at det ikke gå ann å bestille krutt på nette.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke helt umulig og bestille krutt. Det er ikke lenge siden jeg fikk tilsendt 1/2 Kg N-120. Du må bare finne den rette sjappa. For lading av 6,5x55 har du krutt til de fleste kuler om du kjøper:

N-11 eller NC96M til de letteste kulene.

N-19 til mellomvekt.

N-15 til de tyngste.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (9 timer siden):

Om du bytter til ei homogen, blyfri kule, faller kravet til 2200J, og det bør kunne gå. Selv bruker jeg 120gr TTSX og 46gr N19. Og jeg aner ikke om det holder "kravet". 

Kravet er nå 2200 J @ 100 m for alle kuler😉. Men mht storviltjakt, det være seg blykjerne eller blyfrie kuler, vil jeg si at 42 cm pipe i 6,5- kaliberet fort blir litt krampaktig.

 

Ja, du kan tyne litt ekstra fart med de mest sentbrennende kruttene og komprimert ladning, men prisen for ekstra fart blir som nevnt en formidabel munningsflamme.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (25 minutter siden):

Kravet er nå 2200 J @ 100 m for alle kuler😉. Men mht storviltjakt, det være seg blykjerne eller blyfrie kuler, vil jeg si at 42 cm pipe i 6,5- kaliberet fort blir litt krampaktig.

Du har rett, jeg lever i fortiden.. Men til mitt forsvar er det kravet endret en haug ganger. Jeg gjengir forskriften:

 

 

§ 16.Krav til rifleammunisjon

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin eller muflon, og ved felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil. I tillegg skal følgende krav være oppfylt:

a. Minste tillatte kaliber er 6,5 (.264″/6,71 mm).
b. Minste tillatte kulevekt er 9 gram (138,9 grain) for kuler med mantel og blykjerne og 7,8 gram (120 grain) for blyfrie kuler.
c. Minste tillatte anslagsenergi på 100 meter (E100) er 2200 joule.

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

Link to comment
Share on other sites

Olebom skrev (11 timer siden):

Har du et annbefalt krutt som du bruker til trenings ammo samt jakt. Som du skjønner er jeg fersk på området og N160 ble kjøpt da utvalget var dårlig.

Jeg bruker N160 en del, men det er sjeldent førstevalget, og aldri når målet er høy fart. Skal du ha 142gr ABLR opp i fart så er nok MRP/N-15 eller N560 førstevalget. Hvis du i tillegg skal lade treningsammunisjon med lettere kule så ville jeg kanskje gått for N-19, som er mer fleksibelt og gir nesten like mye fart.

 

Olebom skrev (11 timer siden):

bør vell opp mot 770 for å være i næreheten av anslaget på 2700j

740m/s burde holde for å oppnå 2200J på 100m.

 

Olebom skrev (På 11.5.2024 den 20.35):

Hvor mye variasjon på hastigheten er innafor.

Kommer an på hvor langt du skal skyte og hvor små mål du skal treffe. På 200-300m så tåler du overraskende mye hastighetsvariasjon før det gir utslag på skiva.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sølvrev said:

Kravet er nå 2200 J @ 100 m for alle kuler😉. Men mht storviltjakt, det være seg blykjerne eller blyfrie kuler, vil jeg si at 42 cm pipe i 6,5- kaliberet fort blir litt krampaktig.

 

Hvor stor forskjell er det på normallengde og kortkappa i praksis? Er det merkbart? Jaktkuler mister ca. 1 m/s pr. meter økt skyteavstand. Det burde tilsi at å skyte viltet med kortkappa pipe blir som å øke skyteavstandan med 50 m.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Biskopen skrev (25 minutter siden):

Hvis du i tillegg skal lade treningsammunisjon med lettere kule så ville jeg kanskje gått for N-19, som er mer fleksibelt og gir nesten like mye fart.

Enig. N19 er et veldig allsidig krutt.

 

Biskopen skrev (25 minutter siden):

Kommer an på hvor langt du skal skyte og hvor små mål du skal treffe. På 200-300m så tåler du overraskende mye hastighetsvariasjon før det gir utslag på skiva.

Hastighetsvariasjon er generelt ikke noe en trenger å bekymre seg for før en skal til med langholdsskyting. Fabrikkammunisjon har gjerne 20-30m/s variasjon, og du skal slumse noe voldsomt for å få det på hjemmeladd ammo. Og selv på 5-600m betyr ikke 20m/s så voldsomt mye.

 

Casey Jones skrev (11 minutter siden):

 

Hvor stor forskjell er det på normallengde og kortkappa i praksis? Er det merkbart? Jaktkuler mister ca. 1 m/s pr. meter økt skyteavstand. Det burde tilsi at å skyte viltet med kortkappa pipe blir som å øke skyteavstandan med 50 m.

Mulig jeg tenker feil her, men det blir vel mer. Han mister 125m/s fra 67cm til 42cm, og med 1m/s per meter blir det vel 125m? Men det gjelder kuler som Oryx og sånt.

 

Bruker han ei litt glatt (og myk kule - ABLR...), så mister han <0.5m per meter, og med 700m/s utgangshastighet vil han ha 500m/s på 500m. Plenty nok til at ABLR ekspanderer, og lite å bry seg om. Faktisk mangler det bare et kusehår på at den er supersonisk til 1000m

 

Det største problemet med korte løp er som oftest at man skyter dårligere.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det kommer seg jo mye an på hvilke tall man bruker, pipelengde og kuletype. Kan få svaret stort eller lite. 67 cm til 42 cm blir kanskje litt ekstremt(?) Som oftest er problemstillingen å korte ned ei vanlig jaktpipe. F.eks. leveres Tikka T3x Lite med 57 cm og 51 cm originalt. Og de fleste jaktkuler i 6,5 mm har BC fra ca. 0.3 - 0.5.  Det gir hastighetstap mellom 0,5 - 1,0 m/s pr. meter skyteavstand.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Casey Jones skrev (3 timer siden):

 

Hvor stor forskjell er det på normallengde og kortkappa i praksis? Er det merkbart? Jaktkuler mister ca. 1 m/s pr. meter økt skyteavstand. Det burde tilsi at å skyte viltet med kortkappa pipe blir som å øke skyteavstandan med 50 m.

Nja, merkbart er det, men spørsmålet er vel snarere hvor mye det betyr? I dette tilfellet snakket jeg om kravet anslagsenergi på 100 m, og da er det klart at en kort pipe som ikke gir nødvendig munningshastighet heller ikke klarer kravet på 100 m. ABLR er en jaktkule med høy BC som ligger nærmere matchkuler, men det hjelper lite i dette tilfellet. Ellers er vel ikke hastighetstapet pr. meter skyteavstand konstant, da det i tillegg til BC også er en funksjon av hastigheten.

 

Hvor egnet N160 er til ladninger i 6,5x55 er det sikkert mange meninger om. Jeg har i alle år brukt dette til kulevekter i området 130-140 grs med svært godt resultat. Eksempelvis får jeg utgangshastighet rundt 800 m/s fra 53 cm pipe med 140 grs jaktkuler og 45 grs ladning. Men noe universalkrutt er det ikke, så jeg supplerer med MRP/N560 til de tyngste kulene og N140 til kulevekter rundt 100 grs. Samme krutt-typer duger også godt til ulike kulevekter i .30-06.

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Bare til opplysning ble denne Browningen levert med denne lengden på pipa, å da forventer jeg at den holder til kravene med fabikkladet ammo. Hmm.. men ser at en del ladninger oppgies i 60cm løp og da er det minus 16cm som gjelder eller?

Fikk bestilt inn MRP krutt så da prøver jeg det i til ABLR så ser vi hvor den havner. Igjen takker jeg for gode tilbakemeldinger.

Edited by Olebom
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Olebom skrev (25 minutter siden):

Bare til opplysning ble denne Browningen levert med denne lengden på pipa, å da forventer jeg at den holder til kravene med fabikkladet ammo. Hmm..

Ja, jeg vet Browning m.fl. leverer med korte og til dels svært korte piper. 45 cm i minimum i Sverige om jeg ikke husker feil, 40 cm i Norge. Krav til anslagsenergi varierer rundt om i verden, så jeg tror ikke du kan forvente noe som helst. Men som vi har konkludert med før, når E100 oppgitt på patronesken er 2200 J eller mer behøver du ikke tenke mer på den saken så lenge du bruker fabrikkladet.

 

Edit: Det er vel lite sannsynlig at noen vil be deg dokumentere E100 med hjemmeladet heller? Men det kan være greit å ha i bakhodet at du ligger noe lavt...

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk tlf fra hagemo om at de var tom for MRP så da valgte jeg det eneste de hadde igjen VV550. Jeg for prøve dette og se om det gir litt mer, men som dere sier er jeg innenfor det en skal forvente av N160. Ser på tabel at dette har litt høyere brenn  hastighet, det bør vel gi litt mer puff. Får sette oss inn i ladetabellen for dette krutte, bestilte samtidig s&b 6,5/140grs fmj.... sikker greit å trene med om de ikke sprer for mye.

Link to comment
Share on other sites

Olebom skrev (42 minutter siden):

..... bestilte samtidig s&b 6,5/140grs fmj.... sikker greit å trene med om de ikke sprer for mye.

Fabrikkladet gikk i hvert fall veldig bra i min Browning A-bolt😊.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

@Olebom: Jeg målte og kronograferte S&B 140 grs FMJ fra fabrikk, og fant at patronlengden var 78 mm og utgangshastigheten rundt 740 m/s (fra 53 cm pipe). Den hastigheten tilsvarer omkring 44 grs N160 i mitt våpen, så jeg mener du med fordel kan bruke dette kruttet/ladningen hvis du ikke trenger ekstra hastighet for trening på lengre hold. Jeg vil tro du ender opp med rundt 700 m/s i ditt våpen. 

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...