Jump to content

Hvorfor velger de fleste å montere lyddemper?


jeger83

Recommended Posts

Ser at mange velger å kjøpe lyddemper til salongen (virker som det er et must), hvilke fordeler og eventuelt ulemper er det snakk om ved å montere lyddemper på salongen? Det er jo noen selvfølgeligheter som f. eks mindre støy osv.. Men hva ville dere ha trukket frem?

Link to comment
Share on other sites

Synes også demperne til 22lr er så slanke og lette at vekt og utseende ikke blir så veldig påvirket.

I tillegg er det jo dette med pris. Dempere til 22lr er jo såpass billige, og blir skutt såpass mange skudd, at det er lett å rettferdiggjøre et kjøp av en slik demper.

Link to comment
Share on other sites

Jakter man på flokker med fugl vil ofte smellet fra første skuddet gjøre at resten av flokken stikker. En demper kan gjøre at man få større utbytte av jakten.

 

Det største aberet for meg er vel prisen. Man trenger jo strengt tatt ikke demper for å få børsa til å gå...

Link to comment
Share on other sites

Ingen ulemper slik jeg ser det, kun fordeler. Jeg har fått løpet kappet tilsvarende lengden på demperen slik at børsa ikke føles lang. Jeg har både den såkallte "norskproduserte" lyddemperen i stål som koster en tusenlapp og den billige Sako quad demperen til 490 spenn og jeg klarer ikke å høre forskjell på de. Sakodemperen er under halve vekta av den andre, og jeg angrer nesten litt på den dyre ståldemperen.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er ikke hvorfor man vil ha demper på en 22, men hvorfor man ikke skulle ha det. På en grovkalibret rifle er demper litt mer problematisk, ikke bare koster demperen langt mer, de er også langt større og tyngre med påfølgende endring i vekt/balanse. I tillegg kommer få slike rifler ferdig gjenget, så der kommer det en ekstra kostnad også.

 

22LR er perfekt for demping. Man får ferdig subsonisk ammo overalt, demperene er små, lette og nesten uslitelige. De fleste 22ene kommer også ferdig gjenget fra fabrikk, så hvorfor skulle man la være?

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker salongen kun for den går HELT stille :) hviss man ikke skal ha demper på, hvorfor ikke bruke et grovere kalibe når det smeller alikavell? xD da bruker jeg 22-250 med demper:D blir ca samme smell som salong uten, med litt kraftik amo:)

 

morsomt å skyte kråker med salong :D serlig med det samme jakta starter, og kråkungene sitter på og sover i klyser:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min første demper til min 223 som jeg bruker på rådyr, rev mm. 223 har høy hastighet og det blir et "piskesmell" fra kulen, men betratlig mindre enn uten. Jeg er frelst, og her er noen av grunnene.

- Rekylen blir borte, du kan enkelt se innslaget og utfallet av skuddet i dyret.

- Smellet fra riflen er mye lavere enn innslaget i dyret. Du hører lett kulen som treffer kjøtt. Du vet godt at du har truffet.

- Med rådyrjakt i nærhet til bebyggelse er reduser støy en fordel for "allmenheten"

- Hørslen på skytter og medjegere blir skånet

- Totalt sett blir det mer fokus og kontroll under skudd på dyr, gjennom det bedre presisjon og mindre støyplager.

 

Hørte en engelskmann som sa at der han kom fra var de pålagt å bryke lyddemper på skytebanen av hensyn til omgivelsene. I noen deler av Norge, hvor støy fra skytebanen er en problemstilling kunne det med fordel vært egne skytinger for børser med lyddempere. (fler skytetimer en før, men flere som får skyte;.)

 

Men det som skjer på på skytebanen er stadige kommentarer fra baneledelsen om "her kommer det nok en krypsktter" "hva er det du har å skjule" osv. Joda, kan ikke annet en å smile av de enkle sjeler,

 

:-) E

Link to comment
Share on other sites

Men det som skjer på på skytebanen er stadige kommentarer fra baneledelsen om "her kommer det nok en krypsktter" "hva er det du har å skjule" osv. Joda, kan ikke annet en å smile av de enkle sjeler

 

hehe. Var å prøvde Mini-14 på skytbanen nå etter at jeg monterte lyddemper på den. Fikk mange rare blikk av DFS skyttere. Noen tok til og med bilde av dette rare vesenet av en rifle :)

 

Jeg ble også spurt jeg var medlem i skytterlaget, for dette hadde de ikke sett før.

Noen lever i en veldig snever verden...

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg skrive under på, Wadcutter, at mange DFS skyttere lever i en veldig snever verden!

Tok med langholdsrifla mi, en Remington 700 tactical .308 med demper.

 

"Hva er dette for en voldsom kanon?" (skeptisk blikk)

 

Vet ikke om det var demperen, bullbarrel eller stor kikkert som førte til at det blei en kanon, men jeg elsker oppmerksomhet på utstyret mitt uansett :)

 

Sa også til en på jobb at jeg hadde kjøpt meg lyddemper til rifla. "Skal du på tjuvjakt?" Begynte bare å le og forklarte fordelene med demper :lol:

Link to comment
Share on other sites

Exactly, hæ, hæ, hæ. Slitsomt med tinitus i ørene når en skal sove, og kjipt å svare halvparten av spørsmål på jobb (bakgrunnstøy) med nettopp hæ.

Her dempes så godt som alt som går å dempe, og det i hørselens (helsens) navn. 22lr bør også dempes fordi det rett og slett gir økt jakt utbytte.

Link to comment
Share on other sites

Å putte lyddemper på cz452'n min er vel noe av det smarteste jeg har gjort på våpenfronten.

Demper til 600,- (250kr rabatt på villmarksmessa), og 500,- for gjening hos min nærmeste børsemaker.

Børsa er helt lydløs med subsonic, det eneste man hører er tennstiften som slår.

treffbildet er skikkelig tight, så bra at de gamle aktive gutta på banen kommenterte det.

Og sist men ikke minst, ved å kappe løpet, så glir salongen ned i storsekken når det er på tide med langtur innover fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Sjølv med øvingsammunisjon i 22 LR så smell det. Det er det eg skyt.

Etter 100 skot utan lyddempar så merkar eg tydeleg skildnad på høgre og venstre øyra.

Hørslen er sårbar og slitsam ved tinitus.

 

Det er berre herleg å kunne sleppa hørselvern og smelle av!

Med storviltrifla på hjortejakt og du trekkjer av eit skot med bergveggen 1 meter unna,

- er vegen kort til hørselskade.

Etter eit slikt skot spør du: Kvifor skyt utan jegerar lyddempar?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tinnitus på det 15. året.....jeg var 13 år med mitt første møte med hvorfor det er lurt å bruke hørselvern....øresus i nesten 6 uker......lærte jeg av dette.....NEI :evil:

Men da jeg kom i 19-20 åra, så kom tinnitusen smygende. Nesten ikke følbar, og den kom snikende hardere og hardere til den slo ut i full blomst. Har jeg det helt stille rundt meg, så kan jeg bli totalt gæern. Det suser absolutt hele tida, uten pause. Fattern masa på meg om at jeg skulle bruke noe i øra. Men prøv å forklar en obsternasig liten snørrvalp det du. Det gikk ikke, så jeg måtte bare får erfare det, og det var en virkelig sur erfaring. Håper jeg har mer hell med min sønn, og nå ser jo han at jeg bruker høreapparat hver dag også da.....unntatt på skytinger og høylytte jobber. Med apparatet på, så kan det være plagsomt å åpne en brusboks, hvis jeg har det øret mot brusboksen.

 

Jeg er 35 år. Alt jeg har sagt i mange år er HÆ. I 2003 begynte jeg på skolen igjen, men da jeg ikke hørte hva læreren sa da jeg satt på 1. benk ytterst til ruta....da var det slutt. Jeg ringte til Hørsellege i neste friminutt, og fikk time der samme uka. Etter testen, så kunne det konstanteres nærmere 50% nedsatt hørsel på venstre øre, og en del på høyre. Jeg kvalifiserer til apparat på begge ørene.

 

Tinnitusen er så plagsom at jeg klarer ikke å sove hvis jeg ikke hører på musikk eller noe. Jeg har også fått en sånn musikkmaskin som lager naturlyder. Høytaleren er bitteliten og er til å legge under puta. Denne funker fint den, men det går nok mest i vanlig musikk her ja.

 

Jeg investerte i en lyddemper på min 6.5x55 ifjor på denne tida her....(jada jeg veit det er stor forskjell mellom 22 og 6.5x55) Den har jeg virkelig blitt glad i gitt. Når jeg skyter aleine eller er på jakt aleine, så bruker jeg ikke hørselvern. Dette gjelder også med hagle. Dumt....jepp, så det suser, men orker ikke å bruke hørselvern på fuglejakt. Men på alt av baneskyting, bruker jeg hørselvern. Vinkelsliper bruker jeg hørselvern ved bruk av. Ved figursti, så henger jeg litt etter alle andre, for jeg hater å ha noe i øra i sånne situasjoner. Jada....jeg veit jeg er vrang også jeg :lol: Ved kolikkunger, så kan jeg sterkt anbefale å legge bort hele høreapp. inntil dette går seg til igjen. Eller garanterer jeg at du har dårligere hørsel etter dette er over.

Tinnitus kan jeg til nød ønske min værste fiende, men da skal han virkelig har gjort meg mye vondt.

 

Det finnes nesten bare positive fordeler til å velge lyddemper. Det er verdt de ekstra utgiftene. Sjøl måtte jeg selge 2 våpen. Ei pumpehagle, og ei grov rifle kal. 45-70 Govt. Da klarte jeg å finansiere demper og kikkert så vidt det var.

Link to comment
Share on other sites

lyddemper på salong blir lydmessig som et luftgevær (med sub sonisk ammo)... Er nesten morsomt å skyte, bare for å høre kula treffe... Men man må passe på så man ikke blir for tøff, da et salonggevær er mye faligere enn et lufgevær:)

 

På min Brno .mod 2 med demper smeller det mindre enn luftgevære mitt! :mrgreen: kan til og med høyre den dingsen (hanen?) treffe bak på kula! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Synes du det? Jeg har fått påvist hørselskade hos legen og hører likevel *klikk* - 'klask* når jeg skyter med subsonisk ammo og demper på salongen min. Inntil du overbeviser meg om det motsatte, vil jeg fortsette å tro at *klikk* er lyden av tennstempelet som slår i patronen og *klask* er anslaget av kula i målet ;)

Link to comment
Share on other sites

ingen tvil om at jeg hører både tennstiftinnslag og treff i skive når jeg skyter med subsonic og lyddemper. Det var ikke mine 2 Ruger mini-14-skytende kompiser heller i helga. De holdt på å le seg ihjel av støynivået på min cz452 med demper i forholdt til de udempetde mini14ene :D

Link to comment
Share on other sites

Jakter man på flokker med fugl vil ofte smellet fra første skuddet gjøre at resten av flokken stikker. En demper kan gjøre at man få større utbytte av jakten.

 

Det største aberet for meg er vel prisen. Man trenger jo strengt tatt ikke demper for å få børsa til å gå...

er subsonic ammo brukendes på jakt?personlig synes jeg det er lite futt i hvertfall remington sine subsonic.er sikkert flere alternativ til denne type ammo,ikkje vet jeg.er kanjse ei 22lr med fulldempet løp som er tingen,vet bare jeg har skutt trost med thunderbolt der fuglen ikkje har fått nokk av ett bra treff versus hullspisskuler.hulspisskuler i 22lr ødelegger jo en del også da.sikkert flere av dere som har god greie på subsonic ammo og dempere her på kammeret,personlig har jeg kun hatt demper på ei brno,og den ble brukt for det meste uten demper

Link to comment
Share on other sites

@Sako 30-06: Hvis han hører at hanen treffer kula så vil jeg si han har god hørsel ja. :D
:mrgreen:

 

eller så har han jæ... lang tennstift i børsa si :mrgreen: Men la oss ikke erte folk for mye for at de ikke har lært seg korrekt terminologi. Det kan godt vente til de har blitt mer husvarme her inne og ikke lenger har unnskyldning for å "ikke vite" 8)

Link to comment
Share on other sites

Jakter man på flokker med fugl vil ofte smellet fra første skuddet gjøre at resten av flokken stikker. En demper kan gjøre at man få større utbytte av jakten.

 

Det største aberet for meg er vel prisen. Man trenger jo strengt tatt ikke demper for å få børsa til å gå...

er subsonic ammo brukendes på jakt?personlig synes jeg det er lite futt i hvertfall remington sine subsonic.er sikkert flere alternativ til denne type ammo,ikkje vet jeg.er kanjse ei 22lr med fulldempet løp som er tingen,vet bare jeg har skutt trost med thunderbolt der fuglen ikkje har fått nokk av ett bra treff versus hullspisskuler.hulspisskuler i 22lr ødelegger jo en del også da.sikkert flere av dere som har god greie på subsonic ammo og dempere her på kammeret,personlig har jeg kun hatt demper på ei brno,og den ble brukt for det meste uten demper

 

det aller meste av subsonic ammo blir jo levert nesten utelukkende med hulspiss. min personlige mening er at subsonic ammo er mer enn god nok for alt av vilt som er lovlig med 22lr. slik ammo er også som regel endel mer presis.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det kommer an på demperen, det finnes noen med plast innmat (og da er det plast bafler jeg tenker på, som t.d Alms), som kan ta skade av high speed amo som t.d CCI Velocitor, og Stinger. Men langt de fleste tåler dette fint (A-Tec sine tåler mye mer (den gamle tålte 22WMR), og den nyeste, den med moduler, er godkjent helt opp til 22 Hornet). Og ja, jeg har begge to. Og skyter absolutt alt jeg vill gjennom de (skyter altid med demper, uansett om det er Stinger eller sub amo som skal igjennom). Naboene liker det best slik. :D

 

Kula vil gå akkurat like fort, med eller uten demper. Da demperen kun bremser gassene som kommer ut av løpet bak kula.

Tenk deg en balong (ikke oppblåst), montert forran på løpet. Mann skyter og kula passerer gjennom balongen, mens krutgassene blåser opp balongen.

Med demper: Hvorpå gassene bare tømmes ut av balongen som når en slipper lufta ut av den (piff).

Uten demper blir det som om gassene blåser opp balongen, og noen sprekker balongen (pang).

Link to comment
Share on other sites

bragisen95 skrev:

kan til og med høyre den dingsen (hanen?) treffe bak på kula! :lol:

 

 

Da vil jeg si du hører godt. :wink:

 

Murphy og MM klagde på at tennstemplet bråkte så mye da jeg og jr. skjøt igår, ingen tvil om at det bråker mindre enn et luftgevær. Klasket når kula går gjennom pappen er lett gjengjennbart, både fra 25 og 300m. Og klasket i et vilt på kort hold oppleves av og til nesten øredøvende. (Smakk!)

Årsaken til at en velger lyddemper er at en slipper bråket, rett og slett, og alt det fører med seg.

 

Boltrifler har nesten uten unntak tennstempel og ikke hane, som de fleste halvautoer har. Der slår hanen på en tennstift. Haner svinger om en akse, men tennstempler slår lineært, rett fram. På alle moderne våpen slår en hane på en tennstift, som så beveger seg rett fram til den treffer tennhetta, evt. kanten pe en kanttent patron.

Tennstiften gjør det lettere å mekanisk blokkere tenning uten at avtrekkeren er inne, og den hindrer evt. kruttgass i å lekke rett bakover.

 

Vilt, uansett lovlig størrelse skiller ikke på subsonisk og "High Velocity", ved gode treff går de uten unntak rett ned eller de flyr/svømmer noen få meter - en ærfugl dykker gjerne, for å flyte opp etter noen sekunder. Sitter den på land, klarer den ofte å hoppe på vannet.

Vil nesten påstå at skuddvirkning i fugl ofte mere kontant med subsonic, som ofte stopper i dyret. Kan også være fordi de ikke er så skremt, en ser ofte at fuglen ved siden av sitter like fornøyd på stedet. Eller bare svømmer litt bekymret vekk.. Med smellvåpen er det full scramble.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@Sako 30-06: Hvis han hører at hanen treffer kula så vil jeg si han har god hørsel ja. :D
:mrgreen:

 

eller så har han jæ... lang tennstift i børsa si :mrgreen: Men la oss ikke erte folk for mye for at de ikke har lært seg korrekt terminologi. Det kan godt vente til de har blitt mer husvarme her inne og ikke lenger har unnskyldning for å "ikke vite" 8)

 

Nei nei ikke erte, men forstå :oops: for det er vel motsatt, kula som treffer hanen :lol: av og til!!

Link to comment
Share on other sites

vet bare jeg har skutt trost med thunderbolt der fuglen ikkje har fått nokk av ett bra treff versus hullspisskuler.

 

Hvis en trost ikke har fått nokk av en bra treff med thunderbolt, kan du konkludere med at det ikke var en bra treff!

 

Etter et godt treff fra en hvilken som helst .22 kule, ville den trosten tatt kvelden. Det viktigste på et så lite viltmål er at man bruker en ammo som gir maks presisjon.

 

Presisjon fremfor alt!!!

Link to comment
Share on other sites

jeg er av den mening at jeg er for lyddemper på salongene og riflene som brukes til jakt på all posteringsjakt, men har ikke blitt overbevisst med bruken av lyddemper på jakt med drivere eller løshund når man er flere om det samme drevet...

 

???????? Dei fleste brukar vel jaktradio nå til dags, så noko varselskot er vel ikkje nødvendig. Er uansett ikkje alltid at særleg mange av dei andre på laget høyrer skotet - kjem jau veldig ann på terrenget. Og med tanke på laushunden må nå demparen vere super :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...