Jump to content

Våre IPSC venner i Nederland trenger hjelp


csteinsv

Recommended Posts

Som noen kanskje har fått med seg så vil det i løpet av kort tid blir stemt over en lov som vil forby IPSC skyting og alle dynammiske skyteformer i Nederland. Vi må stå sammen for å

 

vise vår støtte mot denne loven og gjøre det vi kan for å støtte motstanden mot denne loven. I den forbindelse er det laget en underskrifts kanpanje mot denne loven som vi alle bør signere.

 

BSK har en egen side der dere kan lese om lovforslaget og hvordan vi kan hjelpe. Les mer her: http://bergensportskytterklubb.com/?page_id=264" target="_blank

 

Jeg skal oversette mailen til norsk i løpet av helgen for de som sliter med engelsk.

Link to comment
Share on other sites

Du vil motta denne e-posten etter signering, for å bekrefte din underskrift. Røft oversatt via Google translate fra nederlandsk til norsk.

Nettstedet er petities.nl begjæring "Dynamiske skytedisipliner må forbli" signert fra e-post adresse [din epost adresse] på [dato og klokkeslett for signatur] med navnet [ditt navn]. Om dette ikke stemmer, vennligst se bort fra denne e-posten.

Du kan bekrefte din signatur ved å klikke på linken. Så du kommer til en nettside der du trykker på [bekreft]. Hvis du gjør det, kan du da se signaturen din under oppropet, forutsatt at du valgte en offentlig synlig signatur. Du kan også bestemme i ettertid om navnet ditt skal være synlig eller usynlig ved å klikke på linken i denne e-posten til denne siden, og gjøre ditt valg på nytt.

 

http://petities.nl/ondertekening/[**************************] Denne e-posten er konfidensiell fordi bare [ditt navn] adresse [din e-post] kan bekrefte signeringen. Klikk på linken eller lim den inn i nettleseren din for å bekrefte din signatur.

Tips: Hvis du ønsker å invitere andre til å signere kan du kan henvise dem til http://beschermschietsport.petities.nl/ eller som forespørsel via e-post etter at du har bekreftet via linken over. Hvis du sender deg selv en invitasjon, så kan du videresende e-post til andre.

 

Merk: Signerer du med synlig navn kan det dukke opp i søk på nett senere. Hvis du ikke ønsker at (fremtidige) arbeidsgivere, klienter eller bekjente skal se at du støtter denne kampanjen, vennligst velg at ditt navn ikke skal vises. Hvis du velger å være anonym etter at du har signert synlig kan det ta noen uker før ditt navn er borte fra søkemotorene.

Vennlig hilsen

Link to comment
Share on other sites

Det ligger også en link på http://www.nfps.no" target="_blank" target="_blank sine sider under "forum". Dette bør alle være med på, praktisk skytter eller ikke! Hvis dette får gå igjennom kan det ha en stygg dominoeffekt gjennom hele europa. Det er lettere å forby noe som allerede er forbudt i andre land. Få venner og familie til å gjøre det også.

Link to comment
Share on other sites

Her må vi være flinke til å tipse alle våre skyttervenner(og andre venner også, såklart) om at de tar seg to minutter og støtter opp om våre venner med tresko! Hvis dette blir gjennomfort i Nederland, så er det som et hull i demningen.... Da er det bare et spørsmål om tid før andre land følger etter.

Link to comment
Share on other sites

Nederland må få støtte på internasjonalt IPSC nivå..dette er en sportsgren som må støttes opp, ellers kan det bli en trend for andre land å kutte bort praktisk skyting. Jo mindre land som driver med praktisk skyting, jo større er sjangsen for at de kutter alt bort overalt.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet noe mer om bakgrunnen for dette forslaget? Virker som det kommer helt plutselig at det innen kort tid skal stemmes om et totalt forbud mot dynamisk skyting. Hadde vært interessant å vite hva some ligger bak dette.

Link to comment
Share on other sites

For det første så handler det ikke bare om praktisk (IPSC) skyting. Men all form for dynamisk skyting, også den lokale "dutch service rifle", Cowboy action shooting og meget mulig PPC (Nå skytes ikke sistnevnte så mye, men det er av og til definert som dynamisk skyting det også)

 

Så vidt jeg kjenner til (Jeg er forøvrig medlem og godkjent praktiskskytter i det nederlandske forbundet NPSA) så har justis og sikkerhetsministeren (Eller hva nå enn man skal kalle ham) uttalt at slik skyting br forbys, delvis på grunn av hvilke våpen man kan kjøpe og det at man får kamp trening. Som bakgrunn er de tragiske drapene i Alphen aan de Rijn i fjor vår, og angrepene på utøya.

Først nevnet brukete en .22 lr AR15 + to håndvåpen, og var medlem av en skytterorgainsasjon. Men skulle aldri ha fåttt lisens, pga psykiatrisk historie, om eksisterende lovverk hadde blitt fulgt. Sistenvente er vi jo desverre kjent med, Men han brukte altså et jaktvåpen og har aldri drevet med dynamisk skyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror "vi" (dvs skyttere) gjør oss selv en bjørenetjeneste når vi avfeier slike ting med det generiske

Reelt grunnlag spiller liten rolle for en politiker som skal vise "handlekraft", ref forbudet i England feks.

Jeg er nemlig redd for at tilstrekkelig mengde mennesker, også de i maktposisjoner, faktisk tror at slike forbud vil gjøre samfunnet tryggere. DVS At også de kjemeper det godes kamp, og handler med de beste intensjoner.

Det eneste vi har er faktisk å støtte oss på fakta, og informere om det vi driver med, på en måte som er "spiselig" for folk flest.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok et poeng der Hassel.

I mine mange diskusjoner med medborgere om "våpen i samfunnet", opplever jeg foruroligende ofte hvor lite kunnskap enkelte har om dette emnet.

Dette gjenspeiler igjen at de standpunkt de har tatt, selv i beste mening, er basert på feilaktig og mangefull informasjon og kunnskap.

At også mange politikere som ikke har nærhet til jakt og konkurranseskyting, faller i samme fellen forundrer meg derfor ikke.

 

Når det er sagt, tviler jeg heller ikke på at en del politikere har en politisk farget agenda når det gjelder våpen i samfunnet.

Og jeg vil tro at enkelte, og kanskje mange av disse som har klare synspunkter, også innehar kunnskap om emnet.

Alikevel ønsker de i tråd med sin politiske ideologi, at våpen på sivile hender skal begrenses til et minimum, og slik som håndvåpensaken i UK, fjernes totalt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke prøve å få Praktisk skyting på TV.Landskytterstevnet er jo populært å se på.Praktisk skyting er en sport som jeg tror er underholdende for folk og se på.Og som vil være veldig godt egnet som Tv og sports underholdning. Da vil vi få flere utøvere og det vil bli verre for myndighetene og forby denne formen for skyting.Kanskje vi kan gjøre denne form for skyting folkelig?

Eller er vi litt redd for og vise oss frem?Det som ingen ser har ingen vondt av?

Link to comment
Share on other sites

Det å vise sporten vår på tv kan være et tveegget svert. Ja, det kan nok gjøre at vi får flere skyttere, men det kan også trekke til seg endel "elementer" vi godt kunne vært foruten. Vi vil nok også få respons som "wow, dette så gøy ut" og "hva, er dette svineriet lov i Norge?". Spørsmålet er bare om vi vil tjene på det?

Link to comment
Share on other sites

DVC : Selvfølgelig kan dette slå flere veier, men det blir vel ikke bedre av at DU og en del skyttere prøver å gjemme at dere er skyttere. Dere er så redd for alt, redd for å si det, redd for å gjøre det osv.......

Dette er ikke rettet kun mot deg DVC, men det er ingen tvil om at det finnes svært mange feiginger her inne. En slik feig mentalitet om at dere er så redd for alt. Nye skyttere, annerledes våpen osv.

Vis dere er redd for å innrømme at dere driver med skyting og liker våpen, da kan dere likegodt finne på noe annet å gjøre.

Tør dere ikke å være dere selv, så fortjener dere heller ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Hvis han ene nederlandske bekjendte jeg har, er representativ for nederlenderne, så sliter de med all skytesport.

Våpen er farlige, så hvorfor skal noen ha det? Skytesport er en uting.

:shock:

 

Er som andre har nevnt..... En ser ikke lengre enn sin egen nese + at en er farget av media

Link to comment
Share on other sites

DVC : Selvfølgelig kan dette slå flere veier, men det blir vel ikke bedre av at DU og en del skyttere prøver å gjemme at dere er skyttere. Dere er så redd for alt, redd for å si det, redd for å gjøre det osv.......

Dette er ikke rettet kun mot deg DVC, men det er ingen tvil om at det finnes svært mange feiginger her inne. En slik feig mentalitet om at dere er så redd for alt. Nye skyttere, annerledes våpen osv.

Vis dere er redd for å innrømme at dere driver med skyting og liker våpen, da kan dere likegodt finne på noe annet å gjøre.

Tør dere ikke å være dere selv, så fortjener dere heller ingenting.

 

Jeg mener overhode ikke at man skal gjemme at man er skyttere. Alle i min omgangskrets er klar over at jeg er skytter og våpeneier. Jeg har jobbet i våpenforretning i mange år, og er overhodet ikke redd for nye våpentyper og nye skyttere. Jeg har selv jobbet som instruktør på nybegynnerkurs i pistolskyting, og det var alltid en glede å få nye skyttere til klubben. Jeg slår heller ikke bastant fast at det er negativt å vise seg litt mer i media, bare at vi bør tenke oss litt om hvordan vi presenterer sporten vår. Det er jo dessverre liten tvil om at endel av media ikke er så veldig positive til våpen.

Derfor synes jeg at du er litt kjapp på avtrekkeren når du dømmer meg som redd og feig pga at jeg stiller noe jeg mener må være et reelt spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Hassel

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke kunne finne noe mere informasjon om dette annet en reposting av meldingen fra DAA. Og jeg synes det er naturlig å stille spørsmål om hvordan det har kommet til dette. Da dette er en helt ny måte å angripe skytevåpen på, enn hva jeg kan huske å ha sett i noen andre land. Da det ved å fremstilles ett forslag om totaltforbud for en sport, kontra spesifike skytevåpen som jo også er til debatt i norge. Ved å ta denne tilnærmingen til det sier jo de Nederlandske myndigheten ganske klart at de anser problemet for å være gruppen med mennesker som utøver denne sporten og ikke skytevåpenene som brukes. Og uten noe mere kontekst så må jeg si at hadde det ikke vært for at nyheten kom på lørdag så hadde jeg trodd det var en aprilspøk. Dette er rett og slett skremmende! Ett totalforbud burde være en ytterste konsekvens, etter alle mulige alternativer har vært vurdert. Da det finnes mange typer reguleringer og innskrenkninger som kan gjøre samfunnet "sikrere" i forhold til sport og skytevåpnen. Ut i fra hva jeg kan finne virker det ikke som dette aspektet har vært oppe til vurdering engang. Får virkelig håpe at det Nederlandske folkevalgte i allefall fall ser behoved for en skikkelig utredning der alle aspekter blir vurdert.

Link to comment
Share on other sites

En bør nok konsentrere seg om å få presisjonskyting med håndvåpen og de alle andre programmene på Tv da dette ikke innebærer "villmannsflyging med skarpe våpen". Det er nok mer lett for allmuen å svelge noe som innebærer rolig skyting på blink fra stillestående posisjon, da dette ser mye mindre skummelt ut en dynamisk skyting.

Link to comment
Share on other sites

Da dette er en helt ny måte å angripe skytevåpen på, enn hva jeg kan huske å ha sett i noen andre land. Da det ved å fremstilles ett forslag om totaltforbud for en sport, kontra spesifike skytevåpen som jo også er til debatt i norge. Ved å ta denne tilnærmingen til det sier jo de Nederlandske myndigheten ganske klart at de anser problemet for å være gruppen med mennesker som utøver denne sporten og ikke skytevåpenene som brukes.

 

Det blir litt feil IMNSHO å bruke begrepet "angripe skytevåpen", og forslaget fra den Nedrerlanske ministeren er støttet av det private KNSA (kongelige Nederlandske Skytter assosiasjon) som er de som godkjenner skytegrener som sport eller ikke. (Og dere trodde POD var ille.. :? )

Det handler rett og slett om at det sitter menneker, ganske mange er jeg redd, som ønsker å forby former for skyting og typer (om de ikke kan ta alle) av våpen. Fordi de mener det gjør samfunnet tryggere. Begynner vår side å forsvare oss med et utgangspunkt i at det er et "fiendtlig" angrep, vil vi bare få steile fronter (Se på gun / Anti Gun saken i USA). Den andre siden ønsker det beste for samfunnet. Men de mangler kanskje en del kunnskap for å ta de riktige avgjørelksene (Slik som vi sikkert også mangler kunnskap om andre sider av saken)

 

Skal du kjempe for skyttersaken - Rekruter en skytter.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var kanskje litt kjeitete formulert fra min side. Jeg mener ikke at det springer etter oss med spiss blyant og papirer i angrepsformasjon ;) Men at problemstillingen blir angrepet med andre virkemidler en hva i allefall jeg har sett tidligere. Dog er det som du sier sikkert mange aspekter ved saken man ikke kjenner.

Link to comment
Share on other sites

Det er den mentaliteten at man antar at mydnighetene vil en noe vondt jeg prøver å arrestere. De vil det beste for oss, med de beste intensjoner. Problemet er jo at de kanskje tar feil... og det blir det vår jobb å bevise på en overbevisende måte.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som en ganske naiv tankegang, mange i maktposisjoner vil nok aller mest det beste for seg selv først. Uten hensyn til konsekvenser for andre.

 

Mine erfaringer med ganske mange i forskjellige maktposisjoner har bekreftet for min del at du dessverre har rett. Men svært mange naive nordmenn skal visst tro det beste om alle uansett, selv om all erfaring tilsier at de burde begynne å få opp øyne for den harde virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

I dagens politiske verden er det rå maktkamp og kamp om posisjoner som gjelder, å tro noe annet er svært naivt. Det som er tragisk i denne situasjonen er at det

Hollanske skytterforbundet, KNSA har gått inn en avtale med Justisministeren om å "knekke" dei som utøver praktisk skyting i Nederland,sansynligvis i håp om

å bli "fredet" mot ytterlige innskjerpinger av våpenloven i fremtiden for sine egne medlemmer. Dette er en feig og patetisk handling som ikke kan rettferdiggjøres.

Dette er en klassisk oppskrift på å eliminere skytesporten i Holland og i andre land for den slags skyld.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare er det patetisk, men sannsyneligvis veldig dumt. I disse problemstillingene er jeg overbevist av at det er en fordel å være mange, og å drive hestehandel på bekostning av egne (les skyttere med andre interesser enn en selv) blir vel mest som å pisse seg varm i lengden.

 

skoskytterforbund ja....hehe :D

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt med dystopisk tankegang her :D men klart, jeg setter jo pris på muligheten for å bruke ordet dystopi :moresarcasm:

Ellers så er det fasinerede hvordan man danner seg gruppemeninger i på interenett og trekker konklusjoner basert på lite annet en løsefakta. For all del, det kan være riktige konklusjoner - men dog....

 

SVJV så har aldri KNSA vært spesielt begeistret for annen skyting en ISSF (tenke de kjedelige NSF øvelsene) programmer. så det er nok ikke en direkte hestehandel, men en vidreformidlig av foreningens holdning til annen skytesport.

Link to comment
Share on other sites

hva de er begeistret for er jo ikke det interessante her, men det faktum at de gjerne sender andre skyttere til galgen, så lenge det ikke er dem selv. At de ikke klarer å se sammenhengen mellom skyting og skyting kommer til å koste dem (og oss) dyrt senere.

 

At det å ikke stole uforbeholdent på alle myndigheter er dystopisk synes jeg er en voldsom overdrivelse, like mye som det er overdrevent utopisk å tro at alle myndighetspersjoner uforbeholdent jobber for vårt beste.

Link to comment
Share on other sites

Løse fakta som Hassel ynder å fremstille andre sin vurdering av en sak er en ting :wink: , men noe har har skjedd i kulissene mellom myndighetene og denne Hollanske skytterorganisasjonen det må være ganske klart ,når vi ser resultatet av dette.

Jeg har ingen intresse av praktisk skyting,men jeg står fullt og helt bak deres bestrebelser om å kunne forsette med sin skytegren på lik linje med alle andre.

Jo desverre så er klimaet blitt vesentlig værre rundt om i verden i de senere år når det gjelder skytesporten ,men som Hassel mener så må denne debatten være sakelig og informativ opp i mot myndighetene, dette er den eneste veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

I Bergen synes det nå å skje en oppmykning av "brannmuren" mellom dem som skyter praktisk og dem som skyter "stiff upper lip" programmer. Bergen pistolklubb har dannet en gruppe for praktiske skyttere og det synes jeg er veldig positivt. Har aldri helt skjønt vitsen med å sparke bein under hverandres interesser.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er positivt, men kanskje en skulle ligge unna betegnelser som "stiff upper lip" og andre typer "stigmatiserende" beskrivelser av andre grener også... :wink:

 

Vi er alle skyttere, er mitt bidrag til debatten. Skal dog innrømme at det er øvelser/grener/forbund som tiltaler meg mer enn andre, men det er mat for en annen diskusjon. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er den mentaliteten at man antar at mydnighetene vil en noe vondt jeg prøver å arrestere. De vil det beste for oss, med de beste intensjoner. Problemet er jo at de kanskje tar feil... og det blir det vår jobb å bevise på en overbevisende måte.

 

Kan du peke på en eneste person i verdenshistorien som ikke selv har ment at vedkommende jobber for "the greater good"?

Link to comment
Share on other sites

Og ofre andre skyttere for å redde seg selv, eller stigmatisere andre skytegrener en sin egen er som å stille seg på trappa å pisse inn i eget hus.

 

En politiker vil alltid handle ut fra det man mener er det beste for flertallet av sine potensielle velgere. Når vi er usynlige, eller ikke greier å vise hvor mange vi er som har dette som sport, hobby og livsstil, vil man heller ikke bli tatt hensyn til. Våpeneierne i Norge er en betydelig politisk maktfaktor, og det er virkelig på tide at vi innser det og handler derefter.

 

Det som nå har seilet opp som et mulig utfall i Holland er et eksempel på hvodan det kan gå om man ikke kan stå sammen.

 

NOJS!

Link to comment
Share on other sites

Det er den mentaliteten at man antar at mydnighetene vil en noe vondt jeg prøver å arrestere. De vil det beste for oss, med de beste intensjoner. Problemet er jo at de kanskje tar feil... og det blir det vår jobb å bevise på en overbevisende måte.

 

Kan du peke på en eneste person i verdenshistorien som ikke selv har ment at vedkommende jobber for "the greater good"?

 

Jeg kan muligens komme opp med en håndfull diktatorer, som om de sa det sannsyneligvis ikke mente det, mener også det var et par keisere i romertiden som malte sin egen kake, ikke akkurat til fordel for befolkningen.

Link to comment
Share on other sites

Kan du peke på en eneste person i verdenshistorien som ikke selv har ment at vedkommende jobber for "the greater good"?

 

Jeg kan muligens komme opp med en håndfull diktatorer, som om de sa det sannsyneligvis ikke mente det, mener også det var et par keisere i roertiden som malte sin egen kake, ikke akkurat til fordel for befolkningen.

 

Her forutsetter du at alle, selv den galeste diktator, mener/forstår at befolkningens beste er egentlig det eneste riktige, og at du og de har samme oppfattning av hva dette er, men at de gjøre noe annet bare for å være slemme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...