Jump to content

Våre IPSC venner i Nederland trenger hjelp


csteinsv

Recommended Posts

Ser det er nevnt i tråden at IPSC burde vært eller kunne vært vist på TV. Mulig dette ville gi mer almen forståelse for sporten og at den faktisk finnes. Men ville vi være tjent med det? Det er jo det store spørsmålet...

Den gang skivene så litt annerledes ut enn de gjør i dag snakket vi om dette på et av de større stevnene. De fleste var vel enige om at TV sending ville være mer skadelig for sporten enn i dens favør. Nå har skivene fått en mer sportslig fasong og tåler bedre dagens lys, men likevel så er ikke historikken og opphavet så mange tastetrykkene unna.

 

Skiskyting ser jo gøyt ut det og, men jeg tror ikke idrettslagene som driver den slags blir nedrent av interesserte. Allerede den dag i dag har jeg inntrykk av at de fleste klubbene har ventelister på deltakelse på sikkerhetskurs. Allerede dette er jo et signal utadd på at vi driver sikkerhet på et høyt plan. Dette er også en flaskehals som tar interessen i fra dem som bare syntes dette så kjekt ut og ville prøve det. Noen slike må man jo tåle uansett og frafallet tror jeg ville vært omtrent likt det vi ser i dag. Og man skal ikke se vekk i fra at flere mennesker som av natur sikter mot toppen og blir flotte utøvere finner veien til sporten.

 

Kansje vi faktisk kunne på sikt vært tjent med å vist oss fram på TV. Det hadde nok blitt en storm å ri av på flere måter vil jeg tro, både positivt og negativt. Men på sikt og av erfaring så er det meste glemt etter 6 måneder. Resultatet blir vel enten aksept for det vi holder på med eller kroken på døren. Men hvor lenge skal vi dytte denne snøballen forran oss?

 

Man kan gjerne synes IPSC er noe skumle greier som ikke tåler dagens lys. Men hva med alle disse jaktfilmene som ligger på jutuben? Folk som knaller ned disse søte pip-pipene og nydelige bambiene med påfølgende jubling og gledesrop. Seansen innebærer selvfølgelig å vifte redskapen i alle himmelretninger med null tanke på sikkerhet. Veien til å da toppe jaktsesongen med å få bestekompisens hode på trofèveggen er kort....

 

Jeg vil på slutten av dette innlegget be om en liten tjeneste i fra samtlige som driver med praktisk skyting. Vær så snill å ikke dukke opp på trening eller på stevner iført kamoklær eller annen bekledning av militær karakter. Vi er ikke tjent med det på noen måte. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil på slutten av dette innlegget be om en liten tjeneste i fra samtlige som driver med praktisk skyting. Vær så snill å ikke dukke opp på trening eller på stevner iført kamoklær eller annen bekledning av militær karakter. Vi er ikke tjent med det på noen måte. :D

 

 

Den slags bekledning er da heller ikke tillatt iht til regelverket (med untak for politi og militæt personell), alle utøver skal ha lært det på kurset og RO skal bortvise :| Medie-dekning handler ikke så mye om rekruttering som informasjon; det øyeblikket en gjemmer seg i en mørk krok og håper ingen legger merke til hva en gjør har en tapt. TV er kanskje ikke det beste mediet, ihvertfall ikke riksdekkkende, men lokal-TV, lokal.aviser og slikt blir gjerne overlykkelige om de får stoff; alle klubber burde ha en "presseoffiser" som matet slike med små stevenrapporter osv.

 

AD Nederland; her virker det som noen klatrer opp i masta på et synkende skip....

Link to comment
Share on other sites

Enig med du chiefen, litt omtale lokalt hadde kanskje ikke skadet. Men det kan jo fort bli vann på mølla hvis ballen først begynner å rulle. Eller driver vi bare konspirasjoner nå og tror folk vil reagere på verst tenkelige måte? Vi driver jo på med en lovlig sport og i den forstand så bør den jo tåle dagens lys. Jeg er i hvert fall ikke flau over interessen min og tror nivået på norske praktiske skyttere ville gått opp hvis flere fant veien til miljøet.

 

Ang. Dresskoden så finnes det enda forbedringspotensiale selv om det har blitt bedre med tiden. Må bare legge til at en av de tingene som gjorde at jeg falt for denne skytegrenen var nettopp det at man ikke trenger et skytekostyme til mange tusen for å være med :)

Link to comment
Share on other sites

All min støtte til IPSC i Nederland!!!

 

Sitter litt med intrykk av at i Europa så er ikke dynamisk skytting (IPSC, SWS, IDPA osv..) verken så utbrett eller "stue rent" som det er i USA.

Jeg har intrykk av at der er det heller mottsatt. (Noen som har noe mer fakta en meg så kom gjerne med det.)

 

Når det gjelder TV, så se på http://3gunnation.com/, dette er dynamisk skytting, nesten som praktisk, men ikke helt.

Se en episode eller to, og så still spørsmålet om norske stevner burde være på TV?

Jeg vet faktisk ikke hva jeg mener?

På den ene siden "livs farlig" (POD har regert veldig på youtube videoer tidligere, tenk hagle), på den andre siden, skape forståelse for hva dette er, og vise at noen har det veldig morsomt i denne sporten.

Tve egget sverd?

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på med mine ideer rundt dette. Vi må få vår skytesport ut av "gutteklubben" og endre folks oppfattning av det til en sport på lik linje med andre skytesporter. Om folk får info om sporten vår så vil de også forstå eller ha mulighet til å forstå at dette er en konkuranseform som er både spennende å underholdende. Sporten trenger forbund og representanter som kan snakke om dette utad på en ordentlig måte, det er noe av det som mangler og har manglet i mange år.

 

Om vi skal ha noen mulighet til å påvirke noen i form av lover og regler må samfundet først kjenne til at dette er en sport som trekker til seg 1300-1400 deltagere til VM og ikke kamp trening eller cowboy og indianer lek. De fleste som har kamp trening fra militæret eller andre steder ser at mye av det vi driver med har lite med kamptrening å gjøre. Tror en av de viktigste tingene frammover blir å fokusere IPSC konkuranser vekk fra for eksempel paintball og andre kamp aktiviteter, for i mange folks oppfatting er det der vi er i dag. Bare noe så enkelt som å fortelle folk om blinkene vi bruker hjelper, for en som ikke har sett en IPSC classic skive på nært hold ser det ut som vi skyter så fort vi kan på en kvatratmeter papp fra 2 meters hold.

 

Om vi får på plass noen gode representanter for sporten vår som er interesert i å gjøre en god jobb med å markedsføre dette som en seriøs sport så vil også samfundets oppfattning av dette kunne endres. Men helt klart mange også innad i klubber og forbund må endre mentalitet før vi kommer så langt.

 

 

Christer

Bergen

Link to comment
Share on other sites

Har sett noen episoder av overnevnte serie.... Med litt tilpassing av "manus" til norske forhold, tror jeg dette kunne blitt et riktig så bra innslag i tv-sporten.

Stiller man i fargerik sportsdrakt med sponorer på, så bryter det fort med oppfatningen om at vi er en gjeng med cammokledde raringer som lusker rundt å skyter på alt som rører seg.

 

Dette er en idrett med høyt nivå, og bør frontes som det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver ikke med verken pistol eller praktisk, men sistnevnte innlegg oppsummerer vel det meste som har med kombinasjonen krutt og sport å gjøre.

 

Er det noen som har håndfaste ideèr/forslag om hvordan man kan få vist frem andre ting enn landsskytterstevnet,

(som jeg ikke har noe som helst imot, hvis noen skulle gå inn for å misforstå)

så vil jeg hjelpe til på de måter jeg kan!

Link to comment
Share on other sites

Har nok ingen forslag som kan få oss som praktiserer skyting og noenlunde hurtig bevegelse samtidig på i beste sendetid på TV, det tror jeg uansett vil ta sin tid.

Men, starte i det små har jeg følelsen av at hjelper.

Å invitere kollegene sine med en gang på banen er i mine øyne gull verdt, dette har vært testet med hell og folk er ikke lenger like skeptiske til hva en egentlig har som hobby...

10 kolleger med på en artig dag på banen blir gjerne ringvirkninger med positiv omtale i deres vennekrets/facebook igjen (og ingen viser heller noe misnøye eller frykt for at en alltid har månedens LaRue-kalender som bakgrunnsbilde på jobb-PC :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har håndfaste ideèr/forslag om hvordan man kan få vist frem andre ting

Rekrutter og promoter kvinner og ungdom (egen klasse for luftvåpen/airsoft?), og unngå all eksponering av lett korpulente menn i overgangsalderen ;)

 

I beste sendetid kommer nok ikke skytesporten uansett (unntatt kanskje skisyting da), men det kan være en ide å produsere sine egne medieklipp og spre dem så godt det lar seg gjøre på sosiale medier.

 

Format og innhold er ikke likegyldig:

 

Klipp 1:

 

Klipp 2:

http://www.youtube.com/watch?v=UwRvStIZKu0&feature=related

 

Dere ser kanskje hvor jeg vil hen.

Link to comment
Share on other sites

Signert etter "bruksanvisning" og forklaring av innhold.

Sendte tilbake en henstilling om at det burde lages en engelsk versjon for å få

større internasjonal oppsluting.

Gode oster og fine tulipaner til tross - språket er ikke så helt lett å forstå

for hvermansen :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vi driver jo på med en lovlig sport og i den forstand så bør den jo tåle dagens lys.

 

Bør ja... men i praksis så tror jeg ikke den gjør det i den grad (vill gjetting) 90% av befolkningen ikke har veldig god kjennskap til våpen og 80% av dem igjen synes det er skummelt og noe som bare brukes til krig og ran.

 

Media vinner alltid, og elendighet skaper bedre overskrifter! :(

 

MEN når det er sagt så har jeg bevist ungått å skjule våpnene mine under transport osv. Jeg ønsker at flest mulig skal se hva jeg driver på med i et desperat forsøkt på å tilvenne dem våpen i en normal situasjon enn den mediene daglig forer dem med.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat denne skytedisiplinen Praktisk Skyting har jeg liten interesse av...en haug med sivilister som springer rundt med automatvåpen.. :?

Desto større grunn til å anta at mange tenker det samme, altså må saken støttes!

 

Var forresten litt artig å signere denne da det kom opp en rubrikk med "Fødested" og jeg kunne skrive Groningen siden jeg faktisk er født i Nederland. :P

Nå var mine foreldre ferdig med studiene og flyttet hjem til Norge før jeg fyllte 2 år, så det er fint lite jeg kan av språket, men med litt basiskunnskaper i tysk, svensk, engelsk og norske dialekter er det fullt mulig for en nordmann å skjønne hva som står der.

 

F.eks.

Minister Opstelten heeft afgedwongen de dynamische discplines te weren uit de schietsport.

Minister Opstelten har avtvunget de dynamiske disipliner å være ute (utenom) "den" skytesport(en).

 

De dynamische disciplines worden in zijn ogen gezien als "combat training". Dit is niet alleen onjuist maar zelfs een klap in het gezicht van

De dynamiske disipliner blir i sine (hans) øyne sett (på) som "Combat training". Det er ikke alene urett (unjust) men (i seg) selv en klapp i ansiktet på (den)

menig sportschutter.

menige sportsskytter.

 

Help ons om onze passie te behouden!

Hjelp oss med vår pasjon å beholde!

 

Ganske enkelt. :D

 

Så inn og signer!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg vil på slutten av dette innlegget be om en liten tjeneste i fra samtlige som driver med praktisk skyting. Vær så snill å ikke dukke opp på trening eller på stevner iført kamoklær eller annen bekledning av militær karakter. Vi er ikke tjent med det på noen måte. :D

 

 

Den slags bekledning er da heller ikke tillatt iht til regelverket (med untak for politi og militæt personell), alle utøver skal ha lært det på kurset og RO skal bortvise :|

 

 

Vel, jo..? Skjønner ikke hva du mener RO skal gjøre? Eneste RO kan gjøre er evt. å klage til MD. MD Kan da igjen be personen om å ta på seg andre klær, eller skyte i undertøyet, om skytter ikke har med seg andre klær. Om skytter nekter å rette seg etter dette, kan man i ytterste konsekvens benytte 10.6 (Disqualification – Unsportsmanlike Conduct), men tviler på om det noensinne ville vært aktuelt i praksis.

 

5.3.1 The use of camouflage or other similar types of military or police garments other than by competitors who are law enforcement or military personnel is discouraged. The Match Director will be the final authority in respect of what garments must not be worn by competitors.

 

Om MD mener folk kan skyte i camo, vel... Da KAN de det, selv om det er frarådet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...