Jump to content

Zeiss sin Lotutec


rlundmo

Recommended Posts

Hei

 

Skal gå til innkjøp av nytt kikkertsikte til den ene rifla, og er på utkikk etter kikkert som er "duggfri".

 

Zeiss´en sin Lotutec, er dette så bra som det beskrives ?

 

Evt andre kikkerter/fabrikater med lignende kvaliteter ?

Link to comment
Share on other sites

Med Lotutec på en og Nano-lotus behandlig av en er forskjellen; Ingenting. Jeg bruker bebgge uten linsebeskyttere. Regner det, ja de regner det.

Nano glassbehandling (gjort etter bruksanvisningen) gjør enhver kikkert MINST like god som Lotutec, og varer sikkert like lenge. Tross alt holder bilrutene 6 måneder med viskerbruk, så det tilsvarer vel 650 års kikkertsiktebruk 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Er dere helt sikker på at dette ikke skader coatingen på linsene? Hvis det ikke gjør det er det i hvert fall fantastiske nyheter for alle regnfrustrerte! Faller i tanker om førsteuka i elgjakta i fjor, da det regna absolutt hele tiden hver eneste dag. Hva hadde jeg ikke gitt for lotutec eller Nano-lotus da!

Link to comment
Share on other sites

Dette såg litt interessant ut ja. Men er det antidugg eller glassforseglingen du har erfaring med(kanskje begge....)? Har diverse kikkerter som dugger i ny og ne, og som gjerne skulle hatt seg en behandling før høsten starter for alvor:-)

Link to comment
Share on other sites

Sendte dem en forespørsel (svaret med rødt)

Jeg vurderer å bruke et av deres produkter på et kikkertsikte, nettopp for å unngå dugg og lignende...

Kikkertsiktet er helt nytt og ubrukt.

Zeiss har noe lignende stoff på noen av sine kikkerter (Loutec)

-Er nanolotus å anbefale på kikkertsikter som ikke er behandlet med, f.eks.Loutec ? Ja. Produktet gjør glasset lettere at rengjøre og minsker dugg på linsen

-Hvilke av produktene bør jeg benytte, forsegling eller NanoLotus® Antidugg eller... ? Nanolotus Biglass Forsegling er det beste til dette

-Vil NanoLotus påvirke lysgjennomgang ? Nei

-Vil Nanolotus skape reflexer i solskinn ? Nei

Kan anbefale deg at kjøpe nogen Nanolotus micofiber klute, De er utrolig bra til det efterfølgene renhold av linsen. Beste kvalitet microfiber

 

Dette virker jo fristende, men skulle så gjerne hørt noen flere erfaringer (om de finnes..) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal bestille i morgen og få det testet. Da blir vi ferdig med synsingen.... :)

 

Bestilt, venter på pakke, tenkte å teste på kikkert sikte samt håndkikkert, og kjøkken vindu.

 

Er faktisk litt i stuss, leste at regnet skulle prelle vekk når en kom opp i 8o km/t.. Jeg løper ikke så fort... Noen med et vetig tips til hastighets testen?? :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

2lqjdg.jpg

 

Da var endelig ventingen over, i dag ankom neolotus produktene mine.

Fra venstre: små poser med neolotus magi, svamper, samt 10stk microfiberduker storleik 40x40cm til å vedlikeholde glasset med etter behandlingen er ferdig.

 

 

 

 

 

 

14tr94y.jpg

 

Remedier og utstyr som skal behandles. Bruksanvisningen som er på norsk, er punktvis og meget enkel å følge .

 

 

 

 

 

33atk6r.jpg

Måtte tjuvlåne en saks av jentungen for å klippe til utstyret i pose 1-3.

 

 

 

Først måtte glasset grov vaskes, jeg brukte lunket vann og svampen, tørket forsiktig med lambi tørkepapir, for det suger så godt.

Når glasset var tørt, benyttet jeg meg av rensekluten i pose 1. Klippet til biter ca 2x2cm størelse som jeg vasket glassene med i små sirkulære bevegelser.

 

Åpnet pose 2 med nanoklut, denne ble også klippet til i passe størrelse , påførte også dette med samme sirkulære bevegelser. Ventet 10 minutter, før jeg benyttet meg av den tørre poler kluten i pose 3. Denne brukte jeg til å masere inn Nanoteknologien fra pose 2, helt til glasset var fritt for striper.

 

seq3np.jpg

 

 

 

Ferdig! Nå trenger bare håndkikkerten og kikkertsikte ligge tørt og trygt i 24 timer til Nanolotusen er herdet.

 

Om dette funker som jeg håper, er det bare vedlikeholds polere glasset med en av de 10 microfiberklutene eller svampene jeg kjøpte. NanoLotusen skal vist holde i bortimot ett år. Det gjenstår å se, i morgen kveld tar jeg med meg kikkertsiktet i dusjen for en kvalitetskontroll..

Link to comment
Share on other sites

Da var dusjtesten utført, lot det "regne" fra dusjen og ned på objektivet, vannet rant vekk. Og de få dråpene som var igjen la jeg ikke merke til når jeg tittet igjennom siktet. framprvoserte også dugg, det forsvant veldig kjapt...

Slik det ser ut til nå, tror jeg dette kan funke veldig godt til høsten når regn og fanskap setter inn...

 

 

Og ikke minst ganske så billigt å utføre...

Link to comment
Share on other sites

Dagens test etter ferdig behandling:

Ja, vannet perler på glasset og det er fint lite som "fester seg" selv i mye regn. MYE bedre enn ved vanlige, rene glass! Vanndråpene kan blåses vekk eller ristes av. Alternativ er å skylle litt med vann og de få dråpene som hadde festet seg forsvant og glasset var helt tørt. Fascinerende og helt sikkert bedre sikt både i kikkert og kikkertsikte til høsten. Litt vedlikehold med svampene eller mikrofiberklut. Virker altså meget bra så langt.

 

Tror nok at lotutech har fått seg en farlig konkurrent...

Link to comment
Share on other sites

Hvis kikkerten ikke dugger inne på badet etter en tur i fryser'n, ja da bestiller jeg og greiene.

For det takler ikke min zeiss med lotutec.

Tørr noen å prøve?

 

Oppfordring til å utføre følgende test!

Ta behandling på ene siden på håndkikkerten å sammenlign etter "frysemetoden"! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er dette et vanlig problem? Jeg må innrømme at jeg ikke oppbevarer optikk i fryseren, og jeg ser heller ikke det store behovet for slikt på badet (da skal man ha usedvanlig liten p*kk).

 

Klart man oppleve dugg hvis man kommer fra sprengkulda og inn i en varm og fuktig hytte, men da er man vel normalt ferdig med jakta og har tid til å la det tørke? Jeg vil bli ytterst imponert om noe som helst lurium klarer testen din, du ber om mirakler nå synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Fulmen! Når en entrer posteringshytta eller teltet, kommer inn dit fra noen minus ute, eller skal opp på loftet utenifra for å skyte reven på åta,

sogar sette seg inn i varm bil på vinteren med kald håndkikkert, faktisk er det nok at en har gått seg varm i hodet på jakt, hiver opp kikkerten forran øya... Jo hva skjer...? Dugg! :cry: Ja, dette er tilfelle også på min "lotutec".

Hvorledes kan en sammenligne dette nå på sommerstid uten bruk av fryser?

 

Det skulle være meget mulig å finne ut om det blir forskjellig resultat på linsene på håndkikkerten, da bare ene siden er behandlet.

 

Forventer ikke mirakler akkurat, men det burde kunne merkes en vesentlig forskjell på behandlet og ubehandlet kikkert...

 

Hvis du forsto "teskje" forklaringa mi her, skjønner du muligens at jeg bor midt i jaktvaldet, og har således jakt og skytemuligheter oftere enn folk midt i byen.

 

Forøvrig pleier jeg ikke bruke kikkerten på badet jeg heller, og pikken er stor nok til stadighet... :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis kikkerten ikke dugger inne på badet etter en tur i fryser'n, ja da bestiller jeg og greiene.

For det takler ikke min zeiss med lotutec.

Tørr noen å prøve?

Trenger ikke prøve, for den VIL dugge. Hvis jeg puster varm, fuktig luft på kikkerten min (som fikk forseglingen i går), ja så dugger det jevnt og fint. Men det forsvinner mye raskere enn tidligere. Regndråpene (på kveldens tur etter hjorten) perlet også pent og var både mindre og færre enn vanlig. Mesteparten kan ristes av - og spyling med drikkeflasken resulterte i tørre glass - BRA!

Nå skal det sies at denne kikkerten er noen år gammel og har litt riper. Fungerer sikkert enda bedre på nyere glass.

Link to comment
Share on other sites

Som bris sier dugget forsvinner kjappere, jeg kan ikke gi noen eksakt hastighet, men det forsvinner fort. Ja som dugg for sol.

jeg har en relativt ny kikkert med nada riper.

Det er en klar forbedring på alle måter ved min håndkikkert og kikkertsikte. Tror bris er hjertens enig med meg...

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Fant frem Turtle extreme nano-tech glass polish og behandlet et område på innsiden av dusjkabinettet. Etter påføring av vann ble det behandlede området helt gjennomsiktig, mens området rundt var dekket med dråper. Det rare var at det fortsatt var vann på den behandlede delen, en tynn og gjennomsiktig vannfilm. Nesten usynlige overganger når vannet tørket. Flaska til under hundrelappen holder til tusenvis av kikkerter.

 

Kastet meg over speilet på badet, og i morgen tidlig finner jeg ut om det dugger som før.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Er det nokon som har fått testa ut meir aqv denne Nano teknologien ?Turtlewax sin variant er jo ikkje så vanskelig å få tak,men virkar det på jaktoptikk uten at coatingen tar skade?

 

Det var jeg som skrøt av turtlevax, og nå har jeg litt erfaringer:

- Fantastisk effektivt til rengjøring av glass og linser.

- Virker som det gir bedre motstand mot dugg og smuss, har ikke kontolltestet nok til å være bastant.

- Vrient å unngå hvite voksrester i krinkelkroker rundt linser.

 

Det finnes sikkert bedre saker for kikkerter. Jeg har behandlet en riflekikkert, og finner ut mer om det blir dårlig vær. For annet glass og vinduer i bil og hjem er turtel'en gull.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått testet nano´en på jakt i helgen som var. Jeg behandlet i august min håndkikkert samt kikkertsikte.

Det regnet jevnt og trutt stort sett hele helgen, begge kikertene dugget som før. Men det var en effekt når det kun var regn på linsene. Dråpene samlet seg og jeg kunne se ganske så greit igjennom. Det som overasket meg litt var at jeg kunne bruke fingen til å "skrape" regndråpene vekk.... :o

Vet ikke om dette var ett engangstilfelle, men uansett jeg eksprimenterer videre med nano utover høsten.

Link to comment
Share on other sites

denne nanoteknologien høres jo konge ut! Jeg har en temmelig ny zeiss classic diavari 2,5-10x50 som er montert på nybørsa, lurer på å sette inn kikkerten med denne jeg også. Men har noen av dere noe svar på om det kan være skadelig på linsen? Jeg vil nødig ødelegge det nye siktet mitt, samtidig så høres dette ut som en god alternativ løsning til å kjøpe victory! for classic kikkerten min virker god på optikken ellers, Hvor kan denne bestilles? og hva er denne "smørja"s egentlige bruksområde`?

Link to comment
Share on other sites

JEG ER NEGATIV!!!

Ser i tråden her at det er positive reaksjoner. Jeg har testet ordentlig på villsvinjakt i helga. Erfaringene mine er som følger.

1. Regn. Det blir til at regnet klumper seg.

2. Dugg. Det blir dugg om man puster på kikkertsiktet, som før. Det er mulig duggen går fortere bort.

3. Belegget stjeler lys ved jakt om natten. Jeg postet på villsvin i måneskinn, og det ble et slags tåkete felt, som jeg ikke har sett før. Det var andre villsvinjegere der fra Danmark som fortalte at der heter det seg at man må sky nano som pesten.

 

= Sikkert bra på dagen, til nattjakt er det feil.

 

Jeg skal kontakte produsenten å høre hvordan jeg går frem for å få bort dette fra min SuB Zenith...

 

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått testet en kikkerten en lang helg i konstant styrtregn, som Skaubjønn skriver er han negativ til nano, jeg må nå si meg skjønt enig.

Hele greien er totalt ræva.......

Men jeg fant en veldig enkel løsning som har fungert utlerket, Jeg klippet en microfiber duk i passe strimler, la den i en tørr innerlomme, og brukte den til å tørke linse med når det ble for gale. Det funker!!!!!!!

 

Nanolotusen suger bigtime, styr galant unna....

 

Jeg har pælmet nano remediene lang fan i voll....

Link to comment
Share on other sites

Regnet klumper seg= Linsene var ikke rene NOK før dere la på lotusen. Og prosedyren ble kanskje heller ikke fulgt... :wink: Eller; Dritt på etterpå.

Og så må jeg si at regnet klumper seg på Zeissen med Lotutec også...og det skinner både i grått og blått, fordi dritt har kommet på ETTERPÅ. Selv om jeg kunne si det samme som Skaubjønn om Diarangen min, kommer jeg ikke til å sende den til Zeiss og be de slipe av belegget :wink: Ingenting er vedlikeholdsfritt.

 

Min konlusjon er at den ene kikkerten med Lotutec fra Zeiss, og den andre med selvpålagt lotus, er skremmende like, både med rene linser, med skitne linser, med regn på, med mørke på.

Dugg går forresten ikke noe fortere av på noen av de, synes heller ikke noe raskere enn en uten belegg.

 

Må legge til at jeg hadde noen treningsrunder på jallakikkerter jeg hadde liggende før jeg fant ut hvor inn i h....rent det måtte være før belegget ble lagt på.

Link to comment
Share on other sites

Her er svaret fra nanolotus:

 

Forseglingen er i en alcohol veske som godt kan gi film som du snakker om. På biler blir denne borte efter 1-2 vaske slik at det kun er Nanoforseglingen som er igjen på glasset, forseglingen kan du ikke se da den kun er 3-5 Nanometer tyk. Se info her: http://www.nanolotus.no/248-147-hva_er_nano.htm

 

Anbefaler deg at avfette linsen med en mild avfetting eller rensen som var med i settet samt nanosvampen. Da skal belegget bli borte. Du vil også se at nanoeffekten (easy to clean, vannavstøende effekt) blir bedre efter dette.

 

Når du jagter om natten med forsegling på linsen er det vigtig du har med en microfiber klut til at rense linsen da dråper på linsen er anderledes mere runde i form og bøjer derfor lyset på en annen måte.

 

Nano forsegling er ganske stort i danmark og der er utrolig mange dårlige produkter/producenter på markedet, dine danske venner har sikkert fået en dårlig oplevelse som mange andre. Nanolotus er en merkevare innen nanoforsegling, alle produkter er TUV godkendt. Vi jobber for at endre denne dårlige opfattelse av nanoprodukter.

 

Blir du ikke fornøyt med forseglingen efter dette kan du fjerne den med en kraftig avfetting med tenzider.

 

Mange tak for din henvendelse. Tilbakemeldinger som denne er vigtige slik at Nanolotus kan gi rette tilbakemeldinger til kunder som skal bruke produkter til annet en akurat det tiltenkte. I dette tilfelle bilglass forsegling på linser.

 

Med vennlig hilsen

 

Rasmus Rudebeck-Wolff

Nanolotus® Norge

www.nanolotus.no

rasmus@nanolotus.no

Tlf +4745419713

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Erfaring fra trådstarter.

 

Jeg gikk til innkjøp av en Zeiss Victory 2.5-10x50 kikkert m/Loutech.

 

Hjortejakta har nå starta og denne helga og søndagen var det rimelig bra med nedbør. Det var vel nærmere rennende vann enn regndråper.

 

Kikkerten var det ikke noe problem å se igjennom. Så Loutech belegget fungerer flotters.

 

Hadde jeg hatt min forrige kikkert, Leupold så kunne jeg bare gått hjem igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...