Jump to content

Hurra for drillingen


Sako 30-06

Recommended Posts

Var en liten tur etter svartfugl i dag. Det var lite fugl å se, da jeg rastet hadde jeg totalt sett én tiur som jeg syntes var på lovlig drøyt hold for å løsne skudd etter og ei kritthvit rype som letta på 100m. Når det bare var en liten time før sola gikk ned var jeg blitt både lei og litt stiv i hasene etter å ha vandret i opptint myrterreng hele dagen. Plutselig fikk jeg se noe hvitt på andre sida av den myra jeg var på vei mot, helt oppi skogkanten. Det kunne da ikke være...? Kikkerten! ...var lagt ned i sekken i et anfall av motløshet :oops: Nuvel, man er da ikke rådløs og fram kom kikkertsiktet av futteralet. Joda, det var. Rype. To. Hvite. Omtrent to hundre høydemetere under den nederste snøflekken. Hm. Sekken vrenges av og lav stilling inntas. Blyspisspatronen fiskes ut av kammeret og erstattes med en helmantel, og så var det bare å få rent skudd. På omkring hundre meter klarer jeg å få anlegg på en mosegrodd stubbe og fri sikt til den ene rypa. Trådkorset legges sånn ca. rett over brystfiletene og skuddet slippes. Jeg ser rypa trille overende og ligge som en haug med fjær, den visste aldri hva som traff den før det var slutt. Jeg skal til å sprette opp og jogge bort etter byttet når det går opp for meg at jeg ikke hadde sett makkeren lette. Joda, etter litt omfattende speiding viser det seg at hun sitter der ennå, endel lavere slik at den er godt skjermet av myrgresset. Hun har visst heller ikke skjønt hva som skjedde. En rask omgående bevegelse på skrå bringer meg inn på omkring sytti meter der jeg kommer akkurat høyt nok til at jeg får øverste halvpart av rypa klar av gresset. Jeg finner anlegg på en ny stubbe og prøver å få rolig siktebilde. Ikke eff! Her jobber blodpumpa på akkord, og trådkorset hopper som en fole om våren. Tre langsomme magedrag med trøndersk fjelluft roer ned litt, og jeg tar anlegg. Trådkorset legges litt fram på fuglen, i øvre del av overgangen bryst/hals. Det er den eneste delen -- bortsett fra hodet -- som er helt klar av gresset. Skudd nummer to slippes og rype nummer to detter pladask overende uten ett eneste baks med vingene.

 

Selv nå i kveld er jeg overrasket over å treffe på kritthvit rype så lavt i snøfritt terreng, men jeg takker Diana og drillingen for enda en flott dag på jakt!

 

IMG_0598_edited-2.jpg

 

PS: 3-9x42 er egentlig akkurat passe for å prikkskyte ryper som sitter hundre meter unna :D

PPS: Takke eff for råfilformat og Photoshop, JPG-fila var fullstendig blakket ut i det hvite av rypa, det var ikke en detalj å se i det bildet...

Link to comment
Share on other sites

Ikke ryper - men orrhane- og høne.

Det er det som er i hjorteterrenget (- hvis vi ikke går på fjellet - for å se etter sau for grunneieren).

 

Nå har grunneieren sagt at villsauene vi ser - skal skytes, da han ikke får tak i dem før vinteren - så hvilket kaliber skal jeg bruke?

 

Da vil mange si flattskytende osv. - men kommer de ikke innom 45-70 hold (150 m) - skal de få gå for meg :D

 

Men selvsagt har jeg rifler i "rett kaliber" i skapet - men de brukes ikke mer.

222 R, 22-250, 220 Swift, 243, 6mm Rem., 6,5x55, 308, 30-06, 375 H&H - står som en skam i skapet.

Samt tre lever rifler som heller ikke brukes.

Blir bare .357 Mag (rådyr) og 45-70 (til alt annet), ser jeg - selv om noen av de andre er like så gode kalibere.

Link to comment
Share on other sites

Var nok til trådstarter ja, men jeg er raus og slenger på en grattis for Hane og Hønepøne også. Eller kanskje jeg river på skikkelig og gratulerer alle som har skutt noe med drilling i helga? Ja, det gjør jeg.

 

Gratulerer til alle som måtte føle seg truffet(også de dyra som var så "heldige" at de ble truffet av kuler fra en drilling)!

Link to comment
Share on other sites

Takk for gratulasjoner. Det er nettopp på slike dager man er glad for å ha ei sånn børse og for at man gidder å bære på den istedenfor ei litt lettere hagle. Slik det så ut rundt meg da jeg parkerte bilen (null snø så langt øyet rakk), er det tvilsomt om ei eventuell rifle ville blitt hengt på sekken. Siden jeg bare hadde med drillingen var det den som ble med på tur.

 

Riflekaliberet er 5.6x52R. Samme treffpunkt med Norma blyspiss og Norma helmantel. Skuddsårene så fine ut, ihvertfall før jeg har flådd fuglene. Lite hull inn, skjult av fjærene, lite hull ut, skjult av fjærene. På den ene slo kula ut nær/gjennom skulderleddet slik at den ene vingen hang og slang, men uten å fjerne en haug med vinterfjør kunne jeg ikke se noen stygg rasering av maten. Det gjenstår å se hvordan likene ser ut når jeg får av dem frakken, da er det jo rett som det er at det kommer fram ting man ikke kunne se mens de hadde klær på.

 

Det er akkurat slik jakt som dette som er hovedbruksområdet for en drilling for meg: Bevegelig haglejakt etter småvilt under forhold der man kan komme til å oppdage sky fugl utenfor haglehold. Da fungerer en drilling som ei dobbeltløpet hagle med ei riflepipe som ekstra trumfkort.

Link to comment
Share on other sites

 

Nå har grunneieren sagt at villsauene vi ser - skal skytes, da han ikke får tak i dem før vinteren - så hvilket kaliber skal jeg bruke?

 

 

Nesten ett fett, men pass på at du ikke bruker "elgkuler" som ikke rekker å ekspandere i sauen. Det gjør nok ingen forskjell i såpass grovt kaliber som .45-70, men jeg har vært med på noe "sauejakt" hvor vi oppdaget at .308 Nosler partition nokså konskvent oppførte seg som helmantel på sauen. Kanskje det skyldes ulla, hva vet jeg? :) Uansett, dyra sprang langt avgårde uten antydning til skuddtegn selv med ellers godt plasserte lungeskudd. De falt jo etter hvert selvsagt, men effekten var ikke helt som forventet.

 

Dette kan jo muligens skyldes et dårlig parti med kuler, men jeg har ikke hørt noe om kvalitetsproblemer med Nosler.

Link to comment
Share on other sites

Å kom nå an Morten! slipp det ut! Du har tidligere blitt outet med to sitater fra Sluttstykkets dager: Kombi er våpenverdenens svar på dorullholder med radio, drilling er som dorullholder med radio og telefon... Noe sånt i alle fall :wink:

hehe, JEG kan jo ikke noe for at du er analfabet uti de drillingofiles verden!

Link to comment
Share on other sites

Flott jaktdag med drillingen dette.

Har til gode å oppleve at rype nr to blir sittende igjen slik som dette, etter at du hadde skutt den første. Smeller jo ganske bra av en riflepatron som 5,6x52R.

Alle rypene jeg har skutt med dette kalibret har vært meget pent behandlet av helmantel kulene...men ikke den ene rypa jeg skjøt med norma sin blyspiss på den var det bare et bryst igjen som var brukbart.

Link to comment
Share on other sites

Bent: La nå stakkars Morten være. Det er nok ikke like lett å komme over egne fordommer. Jeg er nokså sikker på at hvis du skraper litt hardt i den psykiske overflaten, kommer det fram skjulte og fortrengte lyster som han ikke tør å innrømme overfor seg sjøl en gang. Du vet, noen av de verste homofobene er gjerne de som plutselig kommer ut av skapet!

 

Og du Morten, jeg synes du skal slappe av litt. Prøv å legge til side den drilling-fobien og skammen din og kjenne litt på dine innerste følelser. Jeg er sikker på at du egentlig, innerst inne, føler en tiltrekning som du ikke tør å innrømme. Bare gjør det, det er ingen skam, vi er tolerante mennesker her på forumet! :D

Link to comment
Share on other sites

En drilling er et kombivåpen.

 

Et kombivåpen er et våpen som har både riflepipe og hagleløp. Den rimeligste typen er det vi i dagligtale kaller "kombi", en o/u med ett hagleløp og et rifleløp (på tysk heter denne en bockbüchsflinte, bock: o/u, büchse: rifle, flinte: hagle. Svenskene kaller en o/u-hagle for hagelbock ;) ).

 

En drilling har tre løp, derav navnet ("tre" er "drei" på tysk, "drilling betyr altså "treer"). 95 av 100 drillinger har to hagleløp og ett rifleløp, men det finnes også dobbeltrifledrillinger som har to rifleløp og ett hagleløp. Det finnes forresten også vierlinger (som har fire løp), men der har jeg problemer med å se noensomhelst fornuftig grunn til å ha noe slikt. Bortsett fra det morsomme ved å ha noe ekstremt sært, da 8)

Link to comment
Share on other sites

kva er forksjellen på kombi våpen og drilling?

 

kombivåpen har 2 løp; ett hagleløp og ett rifleløp. mens drillingen har 3 løp; vanligvis 1 rifleløp og 2 hagleløp.

 

Dette er ikke jeg enig i. I dagligtalen er "kombi" det samme som riflehagle eller dobbeltløpet våpen med ett hagleskudd og et rifleskudd. En drilling (tysk for trilling) er et våpen med tre løp.

 

Et kombivåpen er et våpen som kombinerer hagle og rifle. (evt kombinerer forskjellige riflekalibre) Dvs er drilling er også som regel et kombinasjonsvåpen. Kombivåpen kan etter min mening ha 2 eller fler piper.

 

Selvom det er svært skjelden finnes det drillinger for tre haglepatroner og tre like riflepatroner.

Link to comment
Share on other sites

kombivåpen har 2 løp; ett hagleløp og ett rifleløp. mens drillingen har 3 løp; vanligvis 1 rifleløp og 2 hagleløp.

 

Tja, vet ikke om jeg er helt enig her jeg.....

 

Vi har også et begrep som "Bergstutzen", som er et kombivåpen med 2 forskjellige riflekalibre.

 

Dette må ikke forveksles med dobbeltrifle, "Doppelbuchse", som har to like riflekalibre :wink:

 

Og når vi vørscht er inne på Waffendeutsch....

 

Det vi oppfatter som kombi, dvs. o/u hagle/rifle: "Bockbuchsflinte" (BBF)

 

En annen variant er sideliggerkombi : "Buchsflinte"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...