Jump to content

222, 223, 22-250 eller noe annet?


kongle

Recommended Posts

Hei ny på forumet :D

Har vært småviltjeger i noen år nå. Har skutt både rype, skogsfugl, hare og et par rever(på åte).

I løpet av denne sesongen har interessen/lysten på rifle og salong til småviltjakt økt betraktelig. Dessverre er rifler, kaliber, uttrykk og alt innen denne kategorien ukjent terreng for min del :? . Må si at jeg er helt grønn selv etter å gjort forsøk på å lese litt :oops:

 

Lurer derfor på følgende:

Når det gjelder salong(22lr) er det påtenkt som treningsgevær og jaktgevær på div småvilt f.eks rype vinterstid. Hva er anbefalt skuddavstand mot rype med 22lr?50-70m?

 

Har også lyst tenkt på ei rifle til småviltjakt. Deriblant rype, hare, skogsfugl og rev. Rifla skal fylle følgende krav:

1.

Brukes toppjakt etter tiur og orrfugl vinterstid på der skuddavstand kan være opp mot200-250 meter(uforsvarlig?husk jeg er helt grønn).

 

2. Stabilt og presist kaliber, tåle vind. Skjønnt at "flat kulebane" kan være fordel hva enn det måtte bety?? :oops:

 

3. Ikke lage "lapskaus", ikke ødelegge for mye kjøtt på fugl.

 

Oppsummerer litt:

Sett litt på 222, 223 og 22-250. Litt usikker men heller litt mot 223(billig amo?). Hva er den ultimate toppjakt rifla?

Noen som kan hjelpe meg??Som sagt null snøring så er åpen for alle forslag.

Takker på forhånd!

 

Kongle

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Overbevis meg!

Hvis du sammenligner .223Rem mot "de tre store" (6.5 unevnelig, .308 Automatdverg eller .30-06 klassiker), får du:

- Flatere kulebane (stort sett)

- Mindre rekyl

- Mulighet for mindre og lettere låskasse (men bare fra noen fabrikkmerker!)

- Betydelig mer vindavdrift (hvis du ikke lader sjøl)

- Billigere kjøpeammo (hvis du ikke kjøper 6.5x55 gjennom det lokale skytterlaget)

- Større problemer med å finne "ikke-eksplosiv" blyspissammo til rådyr og gås (hvis du ikke lader sjøl)

- Høy morrofaktor (særlig med "eksplosiv" blyspissammo på kråker eller myke blinker som appelsiner, meloner o.l.)

 

Med .22-250 får du enda litegranne flatere kulebane, enda høyere morrofaktor med blyspiss og mye dyrere ammo enn .223Rem. Med .222Rem får du hårfint mindre flat kulebane og litt dyrere ammo enn .223Rem

 

Overbevist? ;)

Link to comment
Share on other sites

En tiur på 200 meter er et nokså lite mål. Det felles hvert år mange tiurer på slike skudd, men likevell...det er nå opp mot grensen av det en kan forlange av en 223 Rem under vinterlige feltforhold. Jeg har selv brukt 222 Rem en del på toppjakt (og rypejakt), og bevares den duger. Det gjorde jo 7x33 også. Jeg må imidlertid si meg enig med forrige skribent, dersom du forventer å kunne skyte sikkert på så lange hold. En 6,5X55 er mindre påvirket av vind, med tyngre kuler. Har selv bra erfaring med de lette Scenar kulene i 6,5, både i 6,5x55 og 6,5x57R. De ødelegger ikke så mye samtidig som virkningen er riktig god. (Lever tiuren når den når bakken, kan den være en mester i å gjemme seg.)

Link to comment
Share on other sites

 

Men 223 er snill mot kjøtt?

 

Ved riktig valg av kule, ja...

Og hjemmelading. Da er .223Rem et glimrende kaliber: Man kan lade patroner som stort sett dupliserer .308Win både mhp. vindavdrift, kulefall og splætt (dog ikke tillatt brukt på vilt større enn rådyr), og man kan lade patroner som skyter meget flatt og som gir en ytterst severdig effekt (mye splætt) i kråker og annet skadevilt. Alt med knapt merkbar rekyl og muligheten for ei lett børse med kort låskasse. Begrenser man seg til fabrikkammo er .223Rem på langt nær like fleksibel og egner seg etter min mening best i ei børse beregnet på rev, kråke og annet skadevilt. Fabrikkladet helmantel som gjerne holder rundt 950+ sekundmeter ved munningen kan også være nokså hardhendt med smått matvilt som rype, for tilogmed ei helmantelkule kan sprenge mye i en liten fugl hvis hastigheten er høy nok.

 

Riktig kule er f.eks ???

Har du lest kuletesten til Kjell Olav? Der tror jeg du finner mange gode svar på det spørsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv .22-250 på alt fra rådyr og ned. Matvilt som skadevilt. Cluet er å bruke rett kule til formålet.

Rådyr og annet matvilt som gås og skogsfugl : 55 grains TBBC. Lader du ikke selv har Federal denne ferdigladd.

Bever,rev,kråke,måke osv: 55 grains V-max.

 

Som sagt: Lader du ikke selv har Federal fin ammo til matvilt. Norma sin blyspiss er fin på rev og kråke osv.

Remington UMC er forholdsvis rimelig helmantel for treningsskudd.

 

Lader selv og slakta blir veldig fine med TBBC ladd til 1100 m/s. Både på rådyr og fugl.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at det ikke bare er utgangshastighet som styrer kulebane og vindavdrift. Det er vel utgangshastighet og balistisk koefisient som går inn i den formelen? De tunge kulene i .22 har en ganske høy BC, men er de på høyde med feks 6,5 mm scenar dersom farten skal være lik fra en .223 og en 6,5x55?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man lader selv så hadde mitt soleklare valg vært .22-250 av de tre du nevner. .222 ser jeg ingen fordeler med. .223 har vel den billigste ammunisjons prisen hvis du skyter "ferdigrulla". Selv har jeg en .22-250 og angrer ikke et sekund, selv om jeg ikke har fått somlet meg til å begynne å lade selv. Den kan ihvertfall gjøre alt det en .223 kan + litt til.

Link to comment
Share on other sites

.223 vs 22-250 er close race, men poeng til .223 fordi ferdig ammo er så billig, så slipper du å lade de 3000 skuddene du skal trene hvert år. 22-250 MÅ hemmelades. Løpet varer vel minst 3 ggr så lenge i .223 så slipper du skifte løp hvert år også... :wink:

 

 

K

 

Mengdetreninga tar du med salong. Med 22-250 blir det litt kosetrening. Har skutt ca. 1500 skudd med min 22-250 fordelt på 4 år og ikke noe tegn til løpsslitasje enda. Men det er helt rett. 22-250 er ikke ett kaliber for mengdetrening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært gjennom en lignende prosess og endte på 223 som jeg er veldig fornøyd med, men det er fordi jeg ikke lader selv og til 223 kan man få kjøpt rimelig både helmantel og jaktammo. Det er andre i tråden som har gitt deg mye info om hjemmelading, men det er ingen tvil om at 223 er det meste kurante kaliberet av de du nevner for ferdigkjøpt ammo.

Om du skal gå opp til 6,5 er ikke bare et spørsmål om kjøttødeleggelse som igjen vel er mer et spørsmål om kulehastighet enn kulestørrelse som flere har vært inne på, men den store forskjellen på en 223 og en 6,5 etter min mening er størrelsen, vekten på våpenet og rekylen. En 223, feks en Sako som jeg har er avsindig smekker og lett samtidig med god balanse. Den passer også etter min mening godt til jaktfelt som er en morsom treningsform for jegere.

Hvis du ikke jakter vilt over rådyr ville jeg valgt en god 223, men det er viktig at du velger en 1:8 stigning så du kan bruke tunge nok kuler.

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv .22-250 på alt fra rådyr og ned. Matvilt som skadevilt. Cluet er å bruke rett kule til formålet.

Rådyr og annet matvilt som gås og skogsfugl : 55 grains TBBC. Lader du ikke selv har Federal denne ferdigladd.

Bever,rev,kråke,måke osv: 55 grains V-max.

 

Som sagt: Lader du ikke selv har Federal fin ammo til matvilt. Norma sin blyspiss er fin på rev og kråke osv.

Remington UMC er forholdsvis rimelig helmantel for treningsskudd.

 

Lader selv og slakta blir veldig fine med TBBC ladd til 1100 m/s. Både på rådyr og fugl.

Det sies at skal man ha 22-250 må man lade selv. Men hvor riktig er egentlig det? Er det ikke heller sånn at hvis man lader selv har man et stort ladepotensiale i dette kaliberet?

 

Hvis man ikke tar hensyn til pris og ønsker et kaliber ikke alle andre har... da er jo 22-250 aktuelt?? Eller? For min del ligger ei slik rifle kanskje ett til tre år inn i fremtiden, men den kommer. Og hvis jeg kjøper 22-250 vil jeg kanskje få det sparket som skal til for å begynne med lading.

Link to comment
Share on other sites

Det sies at skal man ha 22-250 må man lade selv. Men hvor riktig er egentlig det? Er det ikke heller sånn at hvis man lader selv har man et stort ladepotensiale i dette kaliberet?

Helt korrekt!

Til min Sako Varmint bruker jeg UMC 50 grs HP til bever og skadevilt og Sako 50 grs helmantel til fugl. Til evt bruk på rådyr har jeg noen esker med Federal TBBC. Den sistnevnte har, så vidt jeg vet, blitt erstattet av Nosler Partition.

Jeg har samme treffpunkt med disse tre på 100m, og kun små avvik på 200m. Rifla er skutt inn med helmantel, og jeg bytter ammo uten å måtte tenke på ny innskyting.

 

(Nå hører det med til historien at jeg også lader selv, men det er altså ikke noen nødvendighet.) En 22-250 er uansett ikke et kaliber man mengdetrener med, så prisen på ammo er uten praktisk betydning for meg, men UMC-en er billig og bra!

Link to comment
Share on other sites

Hei

6.5x55 er et glimrende caliber til alt. 223 er også et bra caliber.Men som de andre sier er 6.5x55 mer annvenlig. Jeg har 3006- 6.5x55- 223 og 17hmr. til toppjakt på orfugel og tiur brukte jeg 6.5x55 0g 223. Men hadde den ulempen at når det satt 2 til 5 orfugel i sammen på 100 til 220 meters hold og du skjøtt fløy de andre fuglene selv om jeg brukte lyddemper. Så leste jeg at i usa var 17hmr mye brukt på småvilt med utrolig presisjon. Det må jeg prøve, også tengt så gjort. Kjøpte ei marlin rustfri boltrifle, med en kikkert med tynt tråkors+ Monterte en A-tek lyddemper på den. Gikk ned på jordet for test ho, La meg på 100meter etter grov instiling av kikkert, la in to skudd og skjøt. :o lå ikke helt i senter men skuddene hullene var det ikke papp i mellom, Så sammlinga var bra. stillte kikkerten litt og skjøtt to skudd til :shock: Samme samling men ikke helt i senter enda. stilte litt til og skjøtt igjen. 8) mitt i og det så utsom jeg hadde skutt ei kule :shock: La meg derefter på 150 meter og skjøt inn rifla med 1cm over krysett på blinken. Nå har jeg ei 5 skudds sammling på 150m i benken som jeg dekker med ei krone. + at jeg ikke har rekyl :wink: og (forhold til 6.5x55 med lyddemper) nesten helt stille. bare en ubestemt retnings lyd som svakt viner. Har hatt den med på elgpost på myra i høst og skutt orfugel. PÅ to anledninger har jeg skutt 2 og 3 fugel føre resten fløy. :wink: Men husk med 17hmr kan du ikke jakte dyr støre enn rev. og det er kansje dumt å legge masse penger i ei slik rifle, for så finne ut at du må ha ei som du skal jakte rådyr og elg med senere :roll: Så da kan det lønne seg å legge mer penger på ei 6.5xx55 med en knall kikkert. Men her er en link til kaliberet. Lykke til med kjøp av rifle :Dhttp://www.varmintal.com/17hmr.htm

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det ingen som trekkker inn .243win i denne tråden? Skal man ikke ha .22x så er det 6,5 som er alternativet. Jørund Lien hadde en test i Jakt, for et par år siden med testing av div patroner i forhold til fuglejakt.

 

.243 er beskrevet som den mest skreddersydde patronen til jakt på alt fra rådyr og nedover. Den kan lades med match kuler opp til 107grs, har gode ekspanderende kuler, også i fabrikk ammo. Det er godt utvalg i fabrikk ammo, og ladekomponenter. Hornady har en utmerket fuglekule på 80 grs.

 

For en reinspikka rifle for mindre vilt vil denne absolutt være med i vurderingen.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se bort fra pris og tilgjengelighet, er det mange kalibere som kan være aktuelle til småviltjakt. Jeg nevner i fleng .22 Hornet, 6mmBR, 6mmPPC, 6x45, .260Rem åssåvidere, åssåvidere.

 

Problemet med alle disse kaliberne er relativt høye priser på fabrikkammo og tildels dårlig utvalg i den nærmeste G-Sportsjappa. Og .243 har vel litt til felles med .22-250 at den har en ørliten tendens til å "ete" piper ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ingen harde fakta å slå i bordet, men 243 kan vel ikke måle seg helt med 22-250 når det gjelder løpsslitasje? 22-250 opererer jo i høyere hastigheter, med ett mindre kaliber, så at 243 sliter like mye kjøper jeg ikke uten videre. Men noen har sikkert tall på det. Personlig så hadde jeg foretrukket 243 dersom rådyr er det som oftest står på menyen.

Link to comment
Share on other sites

Vil støtte Sako 30-06 ia t 223rem høres ut som det riktige kaliber for deg.

223rem er lett tilgjengelig, med et godt utvalg av ferdig ammo.

Leste en test for en stund tilbake der det testet ut Laupua sin 223 ammo 55grs SP og FMJ,

som hadde meget gode samlinger, også mellom Sp FMJ (mener det under 55mm).

 

Hvis du lader selv kan du komponere din egen "vidundermedesin" for felling av ulik vilt.

 

243win er også et kaliber der man har kjøpt bra med ferdig ammo.

Både Norma og Federal leverer god ammo i dette kaliberet,

men til en høyere pris enn 223rem.

Her finnes det også mange gode ladekomponeter å kjøpe.

 

Ellers er som sagt klassikeren 6,5x55 et godt alternativ hvis du vil komme deg innom storviltkravet.

 

Hvis du satser på et kaliber det du som hjemmelader skal kunne utforske de store mulighetene (uten at jeg har de største erfaringer her), har jeg fått med meg at kalibre som 22-250rem, 220swift og 25-06 skal være gode alternativer.

 

Hadde nok selv satset på en 223 eller 6,5x55 i din situasjon.

Det blir nok litt spennende om innføringen av 5,56x45 kaliberet i DFS og i forsvaret, og om dette gir muligheter til "blilligere" ammo.

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06 22 Okt 2008, 12:51

Skal vi se bort fra pris og tilgjengelighet, er det mange kalibere som kan være aktuelle til småviltjakt. Jeg nevner i fleng .22 Hornet, 6mmBR, 6mmPPC, 6x45, .260Rem åssåvidere, åssåvidere

 

Presise rifler i 22 hornet? kulebane som her var diskutert?

6mmBR og 6mm PPC finnes vel ikke jaktammo å kjøpe i det hele tatt

6x45 fin patron ikke fabrikk...... La oss holde til litt på bakkeplan.

 

Dersom pris på fabrikkammo er kriteriet så kjøp .223! Ikke forvent å finne veldig mange fabrikkpatroner med kuler velegnet til jakt på matvilt ( OK rype med helmantel) Det samme gjelder andre .224 patroner generellt. Jeg vil hevde at den patronen mest egnet til småvilt (inkl rådyr), om en skal kjøpe ammo med best kulebane er .243. :!:

 

Skal vi legge hovedvekt på pris, egnethet, våpentilgang, tilgang til ferdigammo så er det kun 6,5x55 som kan brukes til all jakt i landet, kanskje også 30-06 men den blir litt utenfor denne tråden. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hylsene er jo bare omformede 308 hylser og de finnes det jo en masse av om en ikke vil kjøpe ferdig hylser.

 

Hmmm. Den tror jeg kan bli drøy :wink: . Har du prøvd denne prosessen?

 

22-250 er i utgangspunktet en omformet 250 Savage hylse som er et ganske skjeldent kaliber i dag. Så noen omformingsprosess vil jeg nok ikke anbefale, siden ladekomponenter og/eller fabrikkamo er ganske rimelig i 22-250.

Når det er sakt, vil jeg sterkt anbefale 22-250. Du kan strekke holdene langt. Med 50gr Berger HP Match plukker jeg kråker på 400m lett, hvis det er lite vind vell å merke :twisted: Høy morrofaktor :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har muligheten til å kjøpe rifla nå, ville jeg tatt en kikk på dette tilbudet fra Jakt og Friluft i Arendal! Prisen ligger et lite stykke under prisen du nevnte som maks, men den prisen der varer bare så lenge tilbudet varer tror jeg. Knallpris etter mitt synspunkt! Jeg ville valgt 22-250, just for fun. Sikkert mye billigere å ha en 223 hvis man skal kjøpe og skyte tusenvis av skudd i året, men hvis du i likhet med meg ikke gjør det, ser jeg ingen fordeler med 222 og 223 ovenfor 22-250'en!

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10000&prodid=5907

 

Alle fugl jeg har avlivet med denne rifla har gått i fillebiter, selv med fabrikkladede JHP. Skal skrive under på at mantel i den hastigheten ikke røsker så verst i en kråkekropp det heller. Men jeg tror ikke det er verre enn at du fint kan spise det du har nedlagt.

 

Du får den både i 223 og 22-250, så der kan du velge fritt :)

Link to comment
Share on other sites

Når det er sakt, vil jeg sterkt anbefale 22-250. Du kan strekke holdene langt. Med 50gr Berger HP Match plukker jeg kråker på 400m lett, hvis det er lite vind vell å merke :twisted: Høy morrofaktor :wink:

 

Om du tar kråker lett på 400m er du hvertfall god til å skyte!

 

Opfatter ikke trådstarter dithen at han har altfor lang erfaring med slik skyting, så min anbefaling til trådstarter er å starte på adskillig kortere hold..

Joda. Fronter bare 22-250`s enestående "verden" og potensiale.

På en annen side er det ikke lang vei opp til 400m med PCB, kronograf og en del testing. Å du verden så morro det er :D

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke verdens mest erfarne skytter, men hadde fra før 308 og .22 og kjøpte nettopp en .223. Dette fordi jeg ville ha en rimeligere og litt letere rifle til fugl- og revejakt. Var nettopp på banen og fikk prikk samlinger på både 100m og 200m i benk. Du verden for et hendig og greit kaliber. Brukte PCB og american eagle på 200m banen og fungerte utmerket.

 

Poeng: Hendig og kjekt kaliber med stort utvalg i ammo, samt rimelige priser. I allefall hvis du kjøper noen pakker i slengen og får litt rabatt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en fox i .222. Jeg synes den er snasn jeg. Null rekyl, fin kulebane og presis nok i massevis. Har enda ikke fått testa skikkelig samling på den, men det kommer. Snellert avtrekket er veldig fint på jakt.

 

ok :D ka pris må en forvente å betale for ett bra objekt?magasinkapasiteten på den? og er det dyrt for lyddemper i det kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

Hylsene er jo bare omformede 308 hylser og de finnes det jo en masse av om en ikke vil kjøpe ferdig hylser.
Sorry, det er feil. Det er derimot ned pressede 250Savage hylser, både kortere og smalere skuldre enn 308familien.

Uansett er 22-250 også min favoritt til kråker, rev, bever ol.

En Brno mini mauser i 222rem er ikke noe dårlig våpen, rekkevidden blir bare snauere.

Link to comment
Share on other sites

jeg har også jævli lyst på en rifle i 223 :D selv om jeg har 7.92x57, 6.5x55 og 22lr fra før :mrgreen:

 

Som sagt, etter bare hundre skudd på banen er jeg helt frelst. Skjønner ikke at ikke jeg har kjøpt noe slikt før. Ble etterhvert kjedelig og skyte på vanlig blink, så jeg endte opp med å skyte tom hylser på 100 metern :roll:

 

Så fremt jeg ikke skal skyte elg, er dette rifla jeg kommer til å ha med meg heretter. Skal forøvrig ut i bushen i morgen og se om ikke jeg får skutt litt fornuftig. Er ikke enig med meg selv om jeg skal gå etter rypa og ravn eller se etter orrfugl i trærne....

Link to comment
Share on other sites

Har selv en brno fox.222 som var min første rifle (16 år siden) synes den er et ypperlig våpen til den slags jakt.

magasinet tar 5 skudd, og snellert avtrekk er kjekt hvis man stiller det inn rett.

MEN... hadde jeg skulle hjøpt meg en slik rifle i dag ville jeg gått for en i cal.223.

Grunner til dette er at ...223 ammo koster godt under halve prisen contra .222

Utvalget i fabrikk ladet ammo er også mye bedre, men skal du lade selv er det vel ikke noe i veien for å kjøpe foxèn..

Kjemperifle som du vil ha i mange år fremover..

Link to comment
Share on other sites

En fin tråd om Brno Fox'ns nye halvbror finnes her, CZ 527 info div.mod. Egentlig så er ikke denne rifla ny men den har endelig kommet med magasin som ligger jevnt med undersiden av stokken.

 

Kunne godt tenkt meg en ( helst to ) av disse riflene selv. Den øverste CZ Amerikan med glassfiberstokk i 223 samt samme rifla med trestokk ompipet til 6x45......... Ahhh, hadde enda Lotto gått inn :D

Link to comment
Share on other sites

Hylsene er jo bare omformede 308 hylser og de finnes det jo en masse av om en ikke vil kjøpe ferdig hylser.
Sorry, det er feil. Det er derimot ned pressede 250Savage hylser, både kortere og smalere skuldre enn 308familien.

Uansett er 22-250 også min favoritt til kråker, rev, bever ol.

En Brno mini mauser i 222rem er ikke noe dårlig våpen, rekkevidden blir bare snauere.

 

Neida ,det går an å sise ned 308 hylser til 22-250.Men det blir for mye gods i hylsehalsen der kula skal sitte,så hylsene må brotches innvendig i halsen.(eller freses uvendig)I tilleg er 308 hylsene mye tykkere i godset slik at du ikke får nedi like mye krutt ,og må redusere ladningen i forhold til eksisterende ladedata for 22-250.Konklusjonen min da jeg prøvde dette var mye jobb for lite gevinst og dermed ble det innkjøpt 500 nye winchester hylser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...