Jump to content

Tanker om kaliber for storvilt


telang

Recommended Posts

Sitter litt i tenkeboksen ang storviltrifle. Det må være minst mulig rekyl, ikke fordi jeg er skuddredd men fordi jeg har en skade i nakken som ikke liker rystelsene som forplantes i muskulaturen. Av samme grunn kan jeg kun skyte med halvauto hagle...

Når det gjelder rifle vil jeg helst unngå halvautomat. -Har fra før en Stevens mod200 i .223 som jeg i starten ikke ble helt venn med avtrekket på, men etter litt forsiktig pussing og polering i avtrekket liker jeg nå denne rifla veldig godt og kan gjerne gå for en til av dette merket. Er kun optatt av funskjonalitet og tildels vekt på våpenet, utseendet spiller liten/ingen rolle sålenge den skyter godt...

 

Har tenkt litt på kal .270, hvordan er dette med tanke på rekyl? Jeg lader selv, så utvalget i fabrikkammunisjon er ikke så viktig...

Innspill mottas med takk.

 

EDIT: kan kanskje legge til at elg foreløpig ikke er veldig viktig for meg, men det er jo greit å ha muligheten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om ikke elg er særlig aktuelt ser jeg ingen kandidat som er særlig bedre egnet enn gamle 6,5x55. Fungerer fint å dempe enten med lyddemper eller rekylbrems, samtidig som den er både presis og i utgangspunktet rekylsvak. Om argumentet mot lyddemper er at den bygger veldig ville jeg tatt en titt på Alm sine dempere. Disse er små å nette og demper veldig bra. Rekylbrems på ei jaktrifle ser jeg på som en uting da det kan medføre seriøse hørselsskader om en ikke har på hørselsværn.

Link to comment
Share on other sites

Du MÅ jo ikke kappe for å få lyddemper. Jeg har ikke kappet 6,5-løpet på Blaseren min og bruker dette med en Hausken-demper som er litt større enn standard. Til alt annet enn elg og gris er dette helt klart favoritten (har flere kortere løp med demper i større kaliber også) - og selv med denne demperen er riflen omtrent like langt som en std ukappet Tikka/Sako.

Link to comment
Share on other sites

.270 som du nevner er et supert kaliber til alt vilt i norges land etter min mening. Snill rekyl, bra utvalg i kuler og fin kulebane på de fleste. Det negative er at ferdigammo kan være en smule dyrt. Like populær i statene som 6,5'en er her i norge.

Link to comment
Share on other sites

Dersom rekyl er et tema så ender du opp med 6.5x55, .260 eller 6.5x47, eller du kan jo skyte 140-150gr kuler i .308 som the Kid sier, det går vel på ett ut bortsett fra at 6.5mm gir vesentlig bedre ballistikk om det er et tema. Det gjelder nå uansett løpslengde også.

 

Har ikke så lyst til å kappe og sette på lyddemper, men kunne kanskje gjenge og montere ren rekyldemper?

Den lyddemper er ikke laget som demper rekyl så bra som en god rekylbrems. Ulempen er at du MÅ ha hørselvern. Både 6.5x55 og 308 smeller noe aldeles hinsides mye. Dog er ikke smellet like "tungt" som magnumkalibre.

At 30-06 blir som en .22 når en har brems på er jo bare rent vås - mulig det kjennes sånn når en synes rekylen uten demper er vond og fæl, og demperen drar den under smerteterskelen, men prøv å skyt uten å holde rifla...

 

Kan du akseptere å ha hørselvern på, så er 6.5x55 eller 308 og f.eks. en Vektor rekylbrems et godt alternativ. Min 5 år gamle datter skjøt med 308en med demper på for en stund siden - da stoppa kikkerten i panna på henne, og det var ikke SÅ gøy lenger. Men med brems på og 6.5-løp i samme rifla var det bare et stort smil og et ladegrep...

 

Løp med "full" lengde og demper går en fort lei av om det er bruksrifler - det funker på "ha i skapet"-rifler, og på banen. På ei ukes jakt i året og - men bruker en rifla mye - så kommer saga fram. Min 308 er blitt 40cm, og har neppe mer rekyl enn da den var 60, men veldig mye mer munningsvipp. Iallefall uten demper.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde sett etter ei 700 rem. i kaliber 308, eller en seven..

 

En seven i 308 er såpass lett at jeg synes den blir ganske frisk i rekylen. En kompis har en med relativt tung kikkert, han måtte opp fra 8-40 skruer til 6-32 for å unngå at montasjeskruene ble klippet av.

 

Mange ting som påvirker opplevd og faktisk rekyl. En god kolbekappe, f.eks Limbsaver, samt en litt tyngre stokk enn de letteste hjelper godt på. Formen på stokken har også mye å si for hvordan rekylen oppleves og tas opp i kroppen.

 

Finnes også systemer for å absorbere/redusere rekyl , som baserer seg på kinetisk energi og som monteres i stokken, og her er en med hydraulisk demping:

http://www.ukshootwarehouse.com/?cPath=960_991" target="_blank

 

Har selv en Rem700 ADL i 270, er nok mer rekyl enn i 6.5 men merkbart mindre enn samme rifle i 30-06 vil jeg si

 

Vil tro at ved å kombinere et kaliber med moderat rekyl, litt vekt på våpenet, lyddemper samt god stokk med demping i koblekappa, at du kan skyte relativt mye uten å utløse mer nakkeplager enn nødvendig

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar. -Og mye å tenke på :?:lol:

Fikk i dag tilbud om Stevens mod200 i 30-06 fra forhandler ferdig kappet og gjenget med lyddemper for 4600,-

Det er samme rifla som jeg nå har i .223, ble veldig fornøyd med den etter litt innsats med puss og polering på avtrekket. -Han mente 30-06 med demper ville få litt mindre rekyl enn en 6,5-55, Kanskje jeg bør gå for demper allikevel? Hørselvern eller øreplugger bruker jeg uansett hva jeg skyter med...

Link to comment
Share on other sites

Fikk i dag tilbud om Stevens mod200 i 30-06 fra forhandler ferdig kappet og gjenget med lyddemper for 4600,-

30-06 var ikke det første som slo meg når jeg leste førsteposten din. Ville nok gått for et snillere kaliber, og satt på demper uansett.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det var ikke det første jeg tenkte på heller, men da han sa at med demper ville det bli litt snillere enn udempet 6,5 så begynte jeg å tenke litt på det..

Iflg rekyltabellen som ble linket lengre opp så er jo ikke .270 f.eks så veldig mye snillere enn 308 og 30-06.

 

Men kanskje 7mm-08 med demper kunne være noe, det burde jo bli ganske snilt? Men vet ikke hvor stort og tilgjengelig kuleutvalget er til dette kaliberet. -Og hvordan er det ifht elg og villsvin, holder det kravet greit? Vil gjerne ha savage tror jeg, og da er 6,5 ute av bildet..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men kanskje 7mm-08 med demper kunne være noe, det burde jo bli ganske snilt? Men vet ikke stort og tilgjengelig kuleutvalget er til dette kaliberet. -Og hvordan er det ifht elg og villsvin, holder det kravet greit? Vil gjerne ha savage tror jeg, og da er 6,5 ute av bildet..

Må jo være noen kuler her som kan velte en elg. Vanlig rifling på ca 1:9 er vel hvass nok til å skyte opptil 175 grain kuler. Krav til anslagsenergi går glatt, du tar alt med 7mm-08 som detter for 30-06, selv om den har noe mindre kraft.

 

Tror ikke Stevens 200 kommer i 7mm-08 heller, men Savage Axis ligger vel i samme prisleie. Sikler selv på et eller annet med accutrigger, men får meg ikke til å kjøpe annet enn billigrifler. :P

Link to comment
Share on other sites

Må holde meg i lavt prissegment, så Sauer utelukker nok seg selv tror jeg. Er som sagt tidligere veldig fornøyd med Stevens rifla jeg har, den smeller hver gang og treffer godt :) Det begynner å stå mellom Stevens og Axis, kanskje med en liten vipp i retning av Axis. Så litt på kuleutvalget i 7mm-08, og det kaliberet ser fristende ut, Tror jeg må ta en telefonrunde til forhandlere i morgen for en siste sjekk av priser og tilgjengelighet.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke Stevens 200 kommer i 7mm-08 heller, men Savage Axis ligger vel i samme prisleie. Sikler selv på et eller annet med accutrigger, men får meg ikke til å kjøpe annet enn billigrifler. :P

Nei, det var sant ja. Da ender det nok mest sannsynlig med en Axis.

Link to comment
Share on other sites

Men kanskje 7mm-08 med demper kunne være noe, det burde jo bli ganske snilt?

Arg. Forskjellene er er igrunnen rent akademiske. Hvordan skal ei 150grs kule fra en 7-08 lage en annen rekyl enn ei fra en 308 forlater åstedet i samme hastighet, og med omtrent samme kruttmengde?

Rekyltabell...

 

Om du skal ha noe billig, så er det ganske så sikkert .308Win som gir deg størst utvalg i rifler - verden er overfylt av Rem 700 varianter i 308 (det burde vel gå an å finne en i .260, men i 308 vokser de omtrent på trær).

En dramatisk fordel, når du skal til å begrense rekylfølelsen, er at de fins med forskjellige stokker, og en får kjøpt andre stokker, som en kan bytte selv uten børsemaker.

Stokken på ei rifle er en svært stor faktor i rekylfølelsen, den må ikke ha for mye fall, og være lang nok. Teknikken man bruker når man skyter er også viktig.

 

Jeg har en M98 i heloriginal tilstand, som de fleste kvier seg til å skyte 8x57 i, og en 338LM som skyter som en pusekatt. Vet|us her på forumet hadde en Rem 700 Police i 338LM, som var helt forferdelig å skyte med - all konsentrasjon før skuddet gikk med til unngå å grue seg, og slappe av for å unngå å nappe...

 

Tykt, tungt løp er også en ting som hjelper, og det jeg da tenker på er Remingtons diverse "taktiske" modeller. De fins nokså rimelige, og de fins brukt.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Stokk har mye å si ja. Hva slags stokk er det på den Remington'en i 338LM, ettersom den er SÅ fæl å skyte med?

 

En rem .260 ER snillere i rekylen enn en .308. Uansett vil begge disse gi utrolig mye bra kuler å lade med. 6,5 og 7,62 er vel de to diameterene med flest kuler å velge i. Sammen med 7mm antagelig. Med demper på disse er rekylen svært så mild. Litt mer i tvil om .30-06 med demper, den vil sparke mer uansett.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor liker du ikke demper? Jeg har et 47cm 6.5x55 løp til min Blaser, og det står på hele høsten og brukes bare med demper på. Til elgjakt bruker jeg andre greier, men bortsett fra det er dette min "go-to gun". Med demperen på er børsa en meter lang, velballansert, jeg merker ikke rekylen og risikerer ikke tinnitus. .308 fungerer like bra (skal være bedre å kappe 308 piper) og du får litt grovere kule men litt dårligere kulebane. Ift jakt på vanlige hold spiller det liten rolle med litt krummere kulebane, og du har litt mer å gå på hvis du skal jakte villsvin.

 

Kjøp deg en til av den børsa du liker bra i 223 da! 308 for eksempel kappet til 45 cm (for eksempel) poler avtrekket, sett på en demper og du er good to go.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mye med 270 Win gjennom flere år, alle kulevekter fra 115 til 160 grain, og med forskjellige våpen og løpslengder.

270 Win har litt mindre rekyl enn 30-06 med de tyngste kulene. Hvis du går for 130 grains kule til f eks rådyr, vil den ha endel mindre rekyl. Så spørs det på tyngden på rifla, en light-weight vil føles hardere enn ei rifle med litt vekt.

 

Ellers er 7mm - 08 kjent for lav rekyl. Du kan variere kulevekter fra 120 grain til 175 grain. Mens 270 Win er en høyhastighetspatron som helst skal ha lengst mulig løp, tåler 7 mm - 08 bedre et kortere løp. Jeg snakker ikke om 40 cm løp, men forskjellen på 65 cm og 55 cm. I dag selges de fleste rifler fra fabrikk med 22" , og det ville jeg kunne leve med, selv om jeg helst ville hatt 24" løp.

Patronen er ellers velbalansert, og kjent for god presisjon. Den har vært brukt mye til metallsiluettskyting i USA.

Har aldri ladet for den, men ser for meg at det er en grei patron å lade.

Link to comment
Share on other sites

Fikk tilbud nå på en Marlin i .308 med kikkert og lyddemper for 7500, det er såvidt innenfor prisspekteret kan operere i... Vet ikke noe om Marlin, men totalt blir det vel omtrent samme pris som Stevens-tilbudet jeg fikk i går. Visstnok litt krummere kulebane enn de andre jeg har tenkt på, mn ser ikke for m3g å jobbe på hold noe særlig over 100 til 150 meter uansett så kulebanen blir kanskje mer av akademisk interresse?

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på rekyl og effekt er det svært liten forskjell på 308 og 30-06. For deg som lader selv, vil den forskjellen kunne elimineres. Ellers gir 30-06 litt større frihet med tanke på settedybde ved lange kuler. 308 er først og fremst kort og presis, ofte regnet som det beste 30-kaliberet.

 

Ved bruk av lyddemper må du regne med å pusse våpen som om det var korroderende ammo du bruker. Dette slipper du ved bruk av rekyldemper, som demper rekyl litt bedre og attpåtil er litegranne billigere. Så om du ikke ønsker andre effekter enn rekyldemping, er det ingen grunn til lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Så også at xxl har en pakke med weatherby .308 og kikkert for rett under 6000, da kommer demper og gjenging i tillegg. Men det blir jo ikke så galt allikevel. Vet dog ikke hvilken som er å foretrekke av den og marlin?
Kjenner ikke Marlin-riflen, men Weatherby Vanguard er samme rifle som Howa 1500 med en litt annen stokk og noen kosmetiske endringer. Den er veldig mye rifle for pengene. Og hvis du går for den, spander noen hundrelapper ekstra når den først er hos børsemaker og få den beddet og frilagt.
Link to comment
Share on other sites

Så også at xxl har en pakke med weatherby .308 og kikkert for rett under 6000, da kommer demper og gjenging i tillegg. Men det blir jo ikke så galt allikevel. Vet dog ikke hvilken som er å foretrekke av den og marlin?

 

Smak og behag. Det er en hel haug av våpen i billigsegmentet: Howa, Weatherby, Remington ++ . Noen liker det en og noen det andre, jeg har inntrykk av at Tikka T3 og Howa er good shit, ut fra det som skrives på kammeret. Du får nesten tafse litt så kjenner du hva som sitter for deg.

Link to comment
Share on other sites

Mange her som har bøylerifler fra Marlin, men boltriflene er mer sjelden å se.

 

har du tenkt noe på om du ønsker syntet eller trestokk?

Jeg synes syntetstokkene på disse budsjettriflene gjerne ikke er all verden. Myk plast, samt hule, slik at de bråker når de kommer borti noe.

 

Har inntrykk av av disse Diamond Hunter ikke er så værst..:

http://www.holstadvapen.no/?CatID=1243

Link to comment
Share on other sites

Det begynner å kjennes som om jeg har bestemt meg for Marlin. Det er jo plaststokk på den, men løpet ligger fritt og stokken virker litt stivere fremover enn på Stevens. Pluss veldig fint avtrekk rett ut av esken, som også er direkte justerbart. Har begynt å eksperimentere litt med å lage stokk i kjerne og glassfiber til Stevensen som jeg har fra før og blir det vellykket så gjør jeg nok det samme til Marlin etterhvert hvis det blir den jeg ender opp med.

Det blir nok ihvertfall .308 med demper, det er ganske sikkert nå.

Link to comment
Share on other sites

-Og det ble det gitt. Har prøvd ett skudd mot en jordvoll nå bare for å kjenne på rekyl, kan vel ikke si annet enn at den var svært så snill med lyddemper påmontert. Skal bli moro å ta den med på banen for storviltprøve og innskyting på mandag!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Telang. Post bilder av de første seriene da!

Takk skal du ha!

Det må bli av de neste seriene. De første seks skuddene i dag gikk med til å skyte inn kikkerten etterfulgt av tre testskudd med blyspiss som overlappet hverandre midt i skiva før jeg gikk rett på elgprøven (reinsdyrskive). -Har skutt opp fra før med annen rifle, så jeg slapp jo treningsskudd. Dermed ble det fjorten skudd idag, men ingen tid til bilder da det var mange som ventet på tur. Tror det blir en tur til på banen i løpet av uka for ordinær skyting, da blir det nok bedre tid til å kose seg litt og kanskje få tatt noen bilder... -Og skyte litt saktere, jeg liker det ikke når løpet blir vondt å ta på...

Men av det lille jeg fikk prøvd idag kjentes den god ut å skyte med, besto ihvertfall prøven med god margin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...