Jump to content

Pistolskyting, innføring, kurs og klubb


olemk

Recommended Posts

Heisann! Er det noen i Fredrikstad og omegn som enten er i en klubb, eller som vet om en klubb som vil ta inn to interesserte karer på 23år? 

Vi har forhørt oss rund i området men har kun blitt møtt med svært lavt ønske om nye medlemmer. Det meste går i saker som at klubben kun holder kurs for egne medlemmer og at man minst må ha et gyldig sikkerhetskurs for å bli medlem. 

Frustrerende og dreper endel av interessen før vi ideheletatt har fått prøvd oss. 

Er det vanlig at det er så mye om og men for å kunne bli medlem noe sted? Skulle jo tro et klubbstyre ønsker å holde liv i den?

på forhånd takk?

Edited by olemk
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, olemk skrev:

møtt med svært lavt ønske om nye medlemmer. Det meste går i saker som at klubben kun holder kurs for egne medlemmer og at man minst må ha et gyldig sikkerhetskurs for å bli medlem. 

Trasig. Høres ut som en klubb som kommer til å dø ut med sine medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, SKO1338 skrev:

Fredrikstad har vel en dynamisk klubb ihvertfall, Vikane mener jeg den heter.

Tok en telefon dit også, og ble fortalt at jeg ikke kunne gå fra rallycross til formel1. Er jo litt forståelig at dynamisk blir et alt for stort sprang, men var holdningen ovenfor en som kun ønsket å komme igang som overrasket meg  mest?

Link to comment
Share on other sites

Opplever at det ikke er uvanlig at den dynamiske gruppen innen en klubb ønsker at skytter har gått igjennom sikkerhetskurs og skaffet seg eget våpen før man begynner med dynamisk.

Flere klubber som skriver at man må ha eget våpen for å ta dynamisk kurs. 

Så veien å gå, er nok å sjekke ut hvilke klubber som arrangerer sikkerhetskurs i ditt nærområdet. for så å gå igjennom 6 mnd perioden og kjøpe eget våpen til den type skyting du ønsker å bedrive

Du har Fredrikstad sportsskyttere, Sarpsborg Pistolklubb, Halden Pistolklubb og Moss Pistolklubb i ditt området.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, KydeX skrev:

Dummeste jeg har hørt. Jeg begynte med dynamisk for mange år siden da jeg var akkurat gammel nok til å ha egen pistol. Starta rett på dynamisk, og har aldri skutt noen annen form for pistolskyting. 

Det er som dobrikk sier veldig vanlig at dynamisk-klubber avviser aspirerende skyttere. Noen bruker andre forbund som "sil" og krever eget våpen, andre er bare litt vanskelige å få tak i. Det siste gjelder forøvrig mange andre klubber også. Jeg tipper det kommer av en skepsis til intensjonen hos nye skyttere, og det skaper lukkede miljøer der du må kjenne noen i "gjengen" før du er velkommen.

Link to comment
Share on other sites

På 6.3.2017 den 21.47, olemk skrev:

Heisann! Er det noen i Fredrikstad og omegn som enten er i en klubb, eller som vet om en klubb som vil ta inn to interesserte karer på 23år? 

Vi har forhørt oss rund i området men har kun blitt møtt med svært lavt ønske om nye medlemmer. Det meste går i saker som at klubben kun holder kurs for egne medlemmer og at man minst må ha et gyldig sikkerhetskurs for å bli medlem. 

Frustrerende og dreper endel av interessen før vi ideheletatt har fått prøvd oss. 

Er det vanlig at det er så mye om og men for å kunne bli medlem noe sted? Skulle jo tro et klubbstyre ønsker å holde liv i den?

på forhånd takk?

Jeg har sendt deg en PM med litt informasjon. Håper det kan være av interesse. 

Link to comment
Share on other sites

"Jeg tipper det kommer av en skepsis til intensjonen hos nye skyttere, og det skaper lukkede miljøer der du må kjenne noen i "gjengen" før du er velkommen."

Tenk at samfunnet utvikler seg slik at folk totalt mister integritet og selvrespekt. Det rare er at folk ikke leger blir flaue over å vise slike holdninger. 

Det at vi kaller oss selv for "hårløse aper" må snart kunne kalles for et hån mot apene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med fare for å gå off topic: Jeg vet ikke om jeg misforstår deg eller du misforstår meg, 32-40... Hva mener du?

Mer on topic: Siden jeg startet med pistol i 2014 har jeg mailet to DSSN-klubber der jeg bodde da og tre klubber der jeg bor nå. Jeg har fått svar fra to av disse klubbene, og kun ett med konkret info (dog noe mangelfull) om når og hvordan jeg melder meg på kurs. Nå er jeg endelig oppmeldt på sikkerhetskurs for dynamisk skyting, ca. 3 år etter interessen meldte seg. Det skal sies at jeg ikke har purret på noen av klubbene, bare sendt én e-post og ikke møtt på banen. Jeg har forståelse for at styremedlemmer har nok å gjøre og kanskje ikke alle e-posthendvendelser besvares, men for meg virker det som en tendens som kan være et hinder for rekruttering. Forøvrig hadde ingen av klubbene nok informasjon på sine nettsider til å kunne melde seg opp uten først å snakke med noen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har når jeg var på rundt trådstarternes alder fått en del nei fra pistolklubber. (NSF i småbyer).Tror ikke det er positivt å være relativt ung mann. Mitt råd er; benytt anledningen hvis dere blir boende usentralt (om enn midlertidig) de klubbene er interessert i medlemmer. Og DSSN er en lekse for seg selv skal ikke begynne på den nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver ikke med noen form for pistol, men ingenting av dette høres bra ut for fremtiden til pistolskyting. Om man ikke får kommet igang som ung mann er det kansje ikke noe vits i å komme igang i det hele tatt, og er det lettere om man er ung kvinne? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En ikke videre navngitt klubb ikke langt unna meg var fremme i NRK for ikke så lenge siden fordi de ulovlig hadde lavere kontingent for kvinner.

Og når jeg ble medlem lot jeg kjerringa ta kontakt (begge voksne i huset skyter) så ja det har noe å si.

Link to comment
Share on other sites

På 7.3.2017 den 8.26, olemk skrev:

Tok en telefon dit også, og ble fortalt at jeg ikke kunne gå fra rallycross til formel1.

Men er det ikke bare å melde seg inn i en vanlig pistolklubb da? :) Når du har lært å håndtere pistol på en rolig og sikker måte, er det lettere å bli akseptet hos DSSN. Så jeg forstår ikke helt problemet. Er du nok interessert, tar du "omvegen", selv om det er dynamisk du ønsker å skyte. Og uansett, må du begynne et "steg på læringsstigen".

En ting til. Når du har fått vite adr. til bane og trenings tider, så still opp og prat med medlemmene. De fleste jeg var i kontakt med (ikke medlem lenger), var hyggelige, selv om de kanskje ikke er/var like oppatt av å være tilgjengelig på mail.

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Snoppy skrev:

Jeg driver ikke med noen form for pistol, men ingenting av dette høres bra ut for fremtiden til pistolskyting. Om man ikke får kommet igang som ung mann er det kansje ikke noe vits i å komme igang i det hele tatt, og er det lettere om man er ung kvinne? 

Mener du det er greit å starte med formel 1, når en ikke engang har førerkort for vanlig bil? En kan drive med mange typer av pistolskyting, uten å skyte dynamisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med verdensmesterne i formel1 begynte å kjøre lenge før de var gammle nok til å kjøre på offentlig vei, selvfølgelig ikke med de største bilene i toppdivisjon. 

Men jeg fikk ingen inntrykk av at dynamisk var målet i startinlegget, men innføring/kurs/klubb for pistol generelt, men jeg vet ingenting om pistolskyting i norge og hvordan det fungerer, men om man vil holde liv i det kan det være greit å møte folk som søker info om hvordan starte opp med skyting på en god måte. Skyting blir stadig mindre sosialt akseptert, jo flere som vet hva det faktisk dreier seg om jo bedre må det jo være. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, jeaant skrev:

Svar til Geco5; Nei det er ren NSF klubb, finnes ikke DSSN i den kommunen heller.

Greit å være litt mer pressis! Det er mange forbund, som bedriver pistolskyting. Og de har egene regler og er ikke er underlagt Skytterforbundet/NIF).

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Snoppy skrev:

Jeg regner med verdensmesterne i formel1 begynte å kjøre lenge før de var gammle nok til å kjøre på offentlig vei, selvfølgelig ikke med de største bilene i toppdivisjon.

Tja... det er mulig de startet tidlig og med div. kjøretøyer. Men på veien, må de ha tatt førerkort her i Norge!

En rekruterer værken formel 1 kjørere på gaten, eller dynamiske skyttere.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Geco5 skrev:

Tja... det er mulig de startet tidlig og med div. kjøretøyer. Men på veien, må de ha tatt førerkort her i Norge!

En rekruterer værken formel 1 kjørere på gaten, eller dynamiske skyttere.

Hvorfor ikke?

I de fleste idretter kan man og vil man rekruttere fra gata, ellers forsvinner vedkommende til en annen idrett før hun/han i det heletatt får prøvd dynamisk eller formel1. 

Hva er det som gjør Dynamisk så spesielt at man ikke kan rekruttere fra gata? Det stemmer hvertfall ikke med min oppfatning. Blandt de skytterne jeg kjenner har jeg fått forståelse av at DSSN klubbene har den beste og mest sikkerhetsorienterte nybegynneropplæringen av alle, og sånn sett sikkert minst like bra sted å starte for å få en sunn holdning til våpen, som en klubb klubbtilhørende ett mer tradisjonelt forbund ville vært. 

Som skytter er jeg nybegynner på 23. året, men basert på erfaring fra andre idretter/hobbyer, hvor jeg føler meg mer kompetent, er hovedproblemet med å rekruttere fra gata at det krever mye innsats og tid fra de med erfaring, noe som medfører at man får mindre tid til å fokusere på egen trening/ferdighet. Det er mye lettere å rekruttere noen som har basisferdigheter på plass, og som kan gå omtrent rett inn i det ordinære treningsopplegget.

Rekruttering er det viktigste virkemiddelet vi har for å ivareta skytesporten og premissene for denne, så jeg håper virkelig at alle klubber og forbund tar seg tid til rekruttering og nybegynneropplæring, dette ansvaret er ikke forbeholdt NSF.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Geco5 skrev:

Er du nok interessert, tar du "omvegen", selv om det er dynamisk du ønsker å skyte. Og uansett, må du begynne et "steg på læringsstigen".

En ting til. Når du har fått vite adr. til bane og trenings tider, så still opp og prat med medlemmene. De fleste jeg var i kontakt med (ikke medlem lenger), var hyggelige, selv om de kanskje ikke er/var like oppatt av å være tilgjengelig på mail.

Dette er et vanlig argument som jeg mener er litt korttenkt. "Jeg klarte det, så da kan alle klare det." Om så alle klubbens nåværende medlemmer har fått til å bli medlemmer betyr ikke det at det er mulig for alle å bli medlemmer, vi ser bare den gruppen mennesker som klarte det. Kanskje har du rett i at det går på interesse, men jeg kan tenke meg flere andre faktorer som potensielt gjør slikt umulig, eller i det minste vanskeligere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

50 minutter siden, psAico skrev:

Hvorfor ikke?

I de fleste idretter kan man og vil man rekruttere fra gata, ellers forsvinner vedkommende til en annen idrett før hun/han i det heletatt får prøvd dynamisk eller formel1. 

Hva er det som gjør Dynamisk så spesielt at man ikke kan rekruttere fra gata? Det stemmer hvertfall ikke med min oppfatning. Blandt de skytterne jeg kjenner har jeg fått forståelse av at DSSN klubbene har den beste og mest sikkerhetsorienterte nybegynneropplæringen av alle, og sånn sett sikkert minst like bra sted å starte for å få en sunn holdning til våpen, som en klubb klubbtilhørende ett mer tradisjonelt forbund ville vært. 

Som skytter er jeg nybegynner på 23. året, men basert på erfaring fra andre idretter/hobbyer, hvor jeg føler meg mer kompetent, er hovedproblemet med å rekruttere fra gata at det krever mye innsats og tid fra de med erfaring, noe som medfører at man får mindre tid til å fokusere på egen trening/ferdighet. Det er mye lettere å rekruttere noen som har basisferdigheter på plass, og som kan gå omtrent rett inn i det ordinære treningsopplegget.

Rekruttering er det viktigste virkemiddelet vi har for å ivareta skytesporten og premissene for denne, så jeg håper virkelig at alle klubber og forbund tar seg tid til rekruttering og nybegynneropplæring, dette ansvaret er ikke forbeholdt NSF.

Ofte fordi det innen dynamisk ikke er Så mye fokus på presisjonsdelen som det er på bane og felt, noe som i og for seg jo er grunnleggende. Det er jo også en kjensgjerning at det i de aller fleste tilfeller er bedre å lære seg å håndtere et våpen med mindre rekyl og større sjanse for å merke seg sine feil på mindre kraftige våpen. Mye av håndteringen innen dynamisk bygger videre på den sikkerhetstreningen vi har fått gjennom de 6+ mnd vi tidligere har vært gjennom og som det nevnes, bygger videre(og strengere) på dette. 

Noe av samme grunnen til at man ikke hopper rett i formel 1 bilen og drar til skogs med den i andre sving, så lærer man ofte å håndtere mindre kraftigere biler først.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde dynamisk noen år. Meget interessant når en får skyte, men har etter min mening to store svakheter. En av dem er at bare en i et lag på 6-8 kan skyte av gangen. Det blir mye venting og lite skyting. Kanskje derfor de helst ikke vil ha nye medlemmer. Jo flere det er på trening, jo mindre får hver enkelt skyte?

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Razorback skrev:

Ofte fordi det innen dynamisk ikke er Så mye fokus på presisjonsdelen som det er på bane og felt, noe som i og for seg jo er grunnleggende. Det er jo også en kjensgjerning at det i de aller fleste tilfeller er bedre å lære seg å håndtere et våpen med mindre rekyl og større sjanse for å merke seg sine feil på mindre kraftige våpen. Mye av håndteringen innen dynamisk bygger videre på den sikkerhetstreningen vi har fått gjennom de 6+ mnd vi tidligere har vært gjennom og som det nevnes, bygger videre(og strengere) på dette. 

Noe av samme grunnen til at man ikke hopper rett i formel 1 bilen og drar til skogs med den i andre sving, så lærer man ofte å håndtere mindre kraftigere biler først.

Det er litt vanskelig å få til en meningsfull diskusjon hvis vi bare skal sammenligne med formel1, en sport som jeg overhodet ikke kjenner. Hvis vi absolutt skal dra inn motorsport, så har jeg via bekjente kjennskap til både racing sykler og rally cross. Dette er også motorsport der de aller beste må håndtere mye krefter på vanskelige baner, men her kan du starte i svært ung alder, helt uten forkunnskap (de jeg kjenner begynte å kjøre selv på barneskolen) og jobbe deg oppover i klassene.  

At DSSN ikke har fokus på presisjon betyr ikke at den enkelte nybegynner ikke kan trene presisjon, eller at man ikke kan få hjelp til dette. Det er vel heller ikke sånn at man må trene med 9mm fra dag en? 

Jeg har enda ikke kommet igang med dynamisk, selv om det har stått på programmet en stund, så jeg vet ikke alt for mye om hvordan dette foregår, men jeg kan da umulig se for meg at dette bare er "run and gun" med store kanoner, uten fokus på basisferdigheter? Jeg kjenner ett par ganske ferske skyttere i DSSN som aldri har skutt i andre forbund, og det virker som de får bra oppfølging og klarer seg bra, mulig det er litt klubbavhengig, men jeg blir uansett overrasket over det du skriver, og det bør ikke være sånn.

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, psAico skrev:

At DSSN ikke har fokus på presisjon betyr ikke at den enkelte nybegynner ikke kan trene presisjon, eller at man ikke kan få hjelp til dette. Det er vel heller ikke sånn at man må trene med 9mm fra dag en? 

Nei, det er helt opp til den enkelte, men dette tas mer hånd om og hjelpes bedre til i f.eks NSF enn innen DSSN synes jeg selv..

Jeg har enda ikke kommet igang med dynamisk, selv om det har stått på programmet en stund, så jeg vet ikke alt for mye om hvordan dette foregår, men jeg kan da umulig se for meg at dette bare er "run and gun" med store kanoner, uten fokus på basisferdigheter?

Igjen, minimumskaliber 9mm, så jo "store kanoner" og oppover er det som gjelder her. Forsåvidt også "run & gun" da det her går på tid og ikke tilmålt tid som felt og bane. Igjen så forventes det her en viss basiskunnskap til håndvåpenskyting. Hvorvidt dette er bra/korrekt er en annen diskusjon, men det er ihvertfall min oppfatning at dette er hvordan det praktiseres.

Jeg kjenner ett par ganske ferske skyttere i DSSN som aldri har skutt i andre forbund, og det virker som de får bra oppfølging og klarer seg bra, mulig det er litt klubbavhengig, men jeg blir uansett overrasket over det du skriver, og det bør ikke være sånn.

Hvis de er ferske i DSSN, så har jeg forstått det slik at de enten har vært med i NSF el annet forbund tidligere el vært heldige og tatt med på annen måte. Uansett godt de har en god opplevelse av dette.

 

 

Edited by Razorback
Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, nhd skrev:

Jeg prøvde dynamisk noen år. Meget interessant når en får skyte, men har etter min mening to store svakheter. En av dem er at bare en i et lag på 6-8 kan skyte av gangen. Det blir mye venting og lite skyting. Kanskje derfor de helst ikke vil ha nye medlemmer. Jo flere det er på trening, jo mindre får hver enkelt skyte?

Dette er noe jeg kjenner igjen fra andre ting jeg har holdt på med, og selv om det medfører at forholdet mellom treningstid og skytetid kommer litt dårlig ut, så er det også noe av det som tiltrekker meg med dynamisk. Jeg ser hvertfall for meg at det blir veldig fokus på den som skyter, og at du raskt får tilbakemelding på det du gjør riktig og galt. Det andre er at det kanskje blir litt mer sosialt og at man blir bedre/raskere kjent med de man skyter sammen med.

kan jeg spørre hva du anser som den andre store svakheten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner å bli litt smålei av "DSSN=Formel1" fortellingen...

Det er en meget lett løsning på dette, og det er å instruere nye skyttere om at de får ta det litt med ro i starten.
Bygg opp stages som ikke inviterer til altfor trange pekevinkler eller altfor store utfordringer og la de bygge kompetanse på treninger.

Våpenhåndtering er en ting, det må man lære uansett hvilket forbund man er medlem i..
Jeg har aldri hørt om eks. langholdsklubber som krever medlemsskap i DFS fordi de selv skyter på 500 meter ++..
(Som de sikkert kan mene er som å gå fra en liten knallert til en tung motorsykkel....)

Men hva er det som skiller våpenhåndteringen i DSSN fra våpenhåndtering i andre forbund?
Jo, det skal skytes fort, og det skal skytes mens du beveger deg.

Javel, det må du jo i grunn lære deg om du har vært aktiv i NSF uansett, dette er relativt nytt for de aller fleste som starter med dynamisk uansett hvor lenge du har drevet med skyting.

NROF har ingen tilsvarende "Regler", og rekrutterer gjerne fra "gata" når de har muligheten.
Jeg har selv fått inn 3-4 helt ferske skyttere her, og nå har flere av de vært med på både nivå 3 skyting og planlegger erverv av samme typen våpen som du anskaffer i rifledelen av DSSN..

DSSN er et forbund som helt sikkert mener alt godt, og som selvsagt vil det beste for sine egne, men jeg tror at de kunne vært fryktelig mye større i dag enn det de faktisk er om de hadde hatt guts til å komme seg ut av komfortsonen sin littegranne.

Som en liten sidenotis har jeg hørt litt rykter om at de forsøker å få litt media til å stille på SNO2017, men at de fleste mediakanaler ikke er så veldig interessert. 
Den "uforståelige" følelsen som DSSN sitter igjen med her kan nok kanskje sammenlignes litt med den følelsen nye skyttere som forsøker å komme inn i forbundet sitter igjen med etter å ha snakket med diverse klubber rundt om.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, psAico skrev:

kan jeg spørre hva du anser som den andre store svakheten?

Det hender en sjelden gang at jeg både i NSF og NROF må advare, ja endog bortvise folk pga manglende sikkerhet i våpenhåndteringen. Men i disse tilfeller skjer det med en beklagelse fra min/arrangørens side. Vi synes det er leit at det ble slik. I dynamisk fikk jeg det klare inntrykket at en aktivt prøvde å finne situasjoner der en kunne sende folk hjem tidligst mulig i konkurransen. Det var med betydelig tilfredshet en disket folk for mulige minimale brudd på sikkerhetsreglene. Det å diskvalifisere folk ble en sport i sporten. Det var en holdning som ikke var tiltalende for meg.

PS1: Jeg har tidligere vært aktiv fotballdommer. Jeg ga selvsagt gule og røde kort når regelbruddene tilsa det. Men det ga meg ingen ekstra glede eller tilfredshet - tvert imot. Jeg så min oppgave som dommer som å prøve å skape gode og rettferdige kamper. Dessverre var det også der en del dommerkolleger som aktivt så etter muligheter for å forsvare gule og røde kort og aktivt skrøt av hvor mange de hadde gitt. Sannsynligvis for å heve sitt eget selvbilde.

PS2: En av de aller beste pistolskytterne i dynamisk (den gang praktisk) sa til meg på tomannshånd. De mislykkede pistolskytterne begynner med rifle. De som mislykkes også der, begynner med hagle, og de som mislykkes også der satser på en karriere som RO.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, psAico skrev:

At DSSN ikke har fokus på presisjon betyr ikke at den enkelte nybegynner ikke kan trene presisjon, eller at man ikke kan få hjelp til dette. Det er vel heller ikke sånn at man må trene med 9mm fra dag en?

Mottoet til IPSC som DSSN er en del av er " Diligentia, Vis, Celeritas", som betyr Presisjon, Kraft, Hurtighet, og presisjon har en absoulutt plass i dette triangelet, men den er ikke nødvendigvis ummiddelbar sporbar om alt du har gjort har dreid seg om å stakke .22 hull i hverandre på 25 metersbanen og det er referanserammene dine. 9mm er minste primærkaliber i DSSN, det er en klasse for .22 i Sivilpistol, og jeg tror det har kommet til i Steel Challenge også, men det arrangeres lite sivilpistol og steel stevner i forhold til hovedaktiviteten. IPSC. 

Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, Fantaboksen skrev:

NROF har ingen tilsvarende "Regler", og rekrutterer gjerne fra "gata" når de har muligheten.
Jeg har selv fått inn 3-4 helt ferske skyttere her, og nå har flere av de vært med på både nivå 3 skyting og planlegger erverv av samme typen våpen som du anskaffer i rifledelen av DSSN..

DSSN er et forbund som helt sikkert mener alt godt, og som selvsagt vil det beste for sine egne, men jeg tror at de kunne vært fryktelig mye større i dag enn det de faktisk er om de hadde hatt guts til å komme seg ut av komfortsonen sin littegranne.

Nja, det er vel strengt tatt ikke helt i tråd med NROFs retningslinjer og nivåinndelinger, de skal vel ha gjennomført både nivå 2 kurs, og gjennom aktivitet over tid, har vist seg skikket til å gjennomføre Nivå 3 kurset, før de kan godkjennes som nivå 3 skyttere. Problemet i NROF er at det omtrent ikke arrangeres Nivå 3 stevner.

Medlemsmassen i DSSN har økt med ca 1/3 ila de siste årene.

 

Mvh

NROF Nivå3 og DSSN skytter.

Link to comment
Share on other sites

En ikke ukjent praktiskskytter sier på side 23 i sin bok noe om når en er kvalifisert for å gå fra mer "vanlig" presisjonsskyting til praktisk/dynamisk skyting:

Med autopistol i minorkaliber, fra fri stående stilling, uten tidsbegrensning, skyter en ti-skuddserie, mot en IPSC-skive på 25 meter med minst 8 A-er.

Tror denne uttalelsen burde tas frem oftere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, jeaant skrev:

Jeg har når jeg var på rundt trådstarternes alder fått en del nei fra pistolklubber. (NSF i småbyer).Tror ikke det er positivt å være relativt ung mann. 

Vet ikke hvor i landet dette er, men trist å høre.

Klubben jeg er medlem av kjører sikkerhets/opplæring-kurs 4 ganger i året. Her er det blanding av begge kjønn, fra ungdom til pensjonist.

Det samme gjør naboklubben, de har også kurs flere ganger i året.

En mulighet er jo å kontakte kretsen?

Link to comment
Share on other sites

Gjentar det jeg sa til trådstarter så han faktisk får litt svar, mail en klubb og si i fra og spør når de trener, møt opp på trening, går det fortsatt ikke skal jeg tipse klubbledere i området om tråden.

 

ref nsf, dssn osv Treffer du ikke alfa på 25 med 9mm  er det ikke vits å øve andre mer vanskelige ting. Dette er litt uavhengig av forbund, Både NSF og DSSN straffer mangel på presisjon hardt. 

Mange treffer bra med 22LR, men ikke med 9mm, og det er 9 minor og opp vi primært skyter, så hjelper ikke nødvendigvis bare kunne skyte 22 (men man må kunne basics)

 

DSSN har blitt vesentlig større, bare siste 2-3-4 år har antall aktive medlemmer, og medlemmer gått opp, vi ser dette på stevner, vi har nesten 200stk som skal på level 2 i hula i helgen, 3-400 på L3. Antall kurs er også vesentlig opp, når jeg tok kurs måtte jeg vente fler år :o Infoflyten er også betydelig bedre nå enn før, både om kurs osv. 

Jeg humret litt av utsagnet ditt om rifleskyttere nhd, mange vil jo bare ha aktivitet og begynne med rifle, men mange av disse blir jo knust av pistolskyttere... som låner rifle og da aldri har tatt i rifle og bare prøver seg på riflestevne. IPSC er IPSC, hva du har i hånda er litt mindre relevant. det er samme basics i alle grener. 

 

Ref DQ er det relativt få av de om dagen, heldigvis. Opplever ikke ukulturen du snakker om der nhd, så vil si det er rydda opp i. 

 

Ref steel challenge, det er fin inngangsmulighet for de uten ipsc kurs å være med på, både siv5 og minirifle starter man i 45 grader, uten trekk fra hylster, og du kan bruke alt mulig, jeg har skutt feinwerkbau en gang i NM steel da det var eneste 22 pangen min som virka :P 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Flashman skrev:

Nja, det er vel strengt tatt ikke helt i tråd med NROFs retningslinjer og nivåinndelinger, de skal vel ha gjennomført både nivå 2 kurs, og gjennom aktivitet over tid, har vist seg skikket til å gjennomføre Nivå 3 kurset, før de kan godkjennes som nivå 3 skyttere. Problemet i NROF er at det omtrent ikke arrangeres Nivå 3 stevner.

Medlemsmassen i DSSN har økt med ca 1/3 ila de siste årene.

 

Mvh

NROF Nivå3 og DSSN skytter.

Selvsagt skal skytterne gjennomgå kursene for nivå 2 + 3 skyting før de starter med dette.
Poenget er at her har NROF funnet en fin løsning med at skyttere får en naturlig progresjon innenfor samme forbundet. 
Og der har DSSN en del å jobbe med.

Stevneproblematikken i NROF er jeg godt kjent med.. 

At medlemsmassen i DSSN har økt er selvsagt meget positivt, og det har jeg aldri benektet heller. 
Det jeg påpekte var at de kunne vært et mye større forbund enn de er i dag...
(som igjen fører til flere, og bedre banefasiliteter dersom man tenker litt frem i tid)

Jeg kjenner ikke til hvor mange medlemmer det finnes i DSSN for tiden, men om de drømmer om mediedekning på Nordiske mesterskap osv, så  bør man jo tilstrebe en viss størrelse. (DFS sin medlemsmasse er jo noe man kan dagdrømme om :))

Mvh

NROF Nivå 3 og DSSN (Nybegynner)skytter
 

Link to comment
Share on other sites

På 7.3.2017 den 23.35, aps skrev:

DSSN sin policy er at det ikke rekrutteres fra "gata". Det er mulig med unntak for familie og lignende, f.eks. juniorer. 

Hvor kommer denne policyen fra? Dette står i vedtektene:

Sitat

3.8 Medlemsklubbene plikter å tilby sine medlemmer opplæring. Med opplæring menes her både nybegynneropplæring og videre utdanning med sikte på godkjenning etter § 4.7

 

Link to comment
Share on other sites

På 9.3.2017 den 15.58, jeaant skrev:

Svar til Poacher; det var snakk vidt forskjellige kanter av landet og er ca; 20 år siden så ting kan ha forandret seg. 

Du kan da ikke trekke frem noe du fikk til svar for 20år siden? Selv om det hadde vært 2år siden så ville jeg sagt det var utgått info/tilbakemelding.

Om det hadde vært 2mnd siden, så hadde saken vært en annen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...