Jump to content

Nye Jaktstøvler


MartinH

Recommended Posts

Hei

Etter at mine gamle Alfa Bever tok kvelden på rypejakt i fjor haust trenger eg nye jaktstøvler til årets jakt- og friluftslivsesong.

He forsåvidt gode erfaringa med Alfa, men kunne tenke å høyre andre sine erfaringar med andre merke.

Har prøvd Viking Hunter 2, Varg Rastegaisa og Crispi Kongsvoll i butikk.

Bruksområde frå friluftsliv til villreinjakt.

 

Mvh Martin

Link to comment
Share on other sites

Hadde Alfa Bever Pro tidliger, var godt fornøyd med disse til tross for at de var i overlant tunge til å gå mye og langt i. Ankelstøtten var heller spesielt god på denne.

 

Gikk over til Lundhags Syncro High for 2 eller 3 år siden, og har vørt kjempefornøyd med disse. Krever litt mer vedlikehold siden det ikke er en goretexstøvel, men har ikke opplevd å bli spesielt bløt så lenge jeg sørger for å smøre de fra tid til annen. Dessuten er de, etter mott skjønn, egentlig for dyre. Forsvarte prisen for meg selv med at jeg skal ha de i 10 år, og at prisen pr år dermed ikke blir så ille.

 

Ellers er det vel med støvler som det meste annet, de fleste anbefaler det de har selv. Er imidlertid stor forskjell på passform, så å teste til du finner noe som passer dine føtter er å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vendt min lær-jaktstøvel-garderobe ryggen og til 90% gått over til bruk av gode gummistøvler.

Favoritten er Viking Lord som brettes ned og dermed gir lufting.

God nr 2 er Tretorn Setter, disse er litt vanskeligere å "brette", så de blir brukt på vinter og senhøst når temp. er lavere

 

Spesielt liker jeg "Lorden"s" evne til; sitte som et skudd på foten,.. ikke noe glapp der nei.

Mine erfaringer med lærsko, mest Lundhagen's, er at selv om de er gode å gå i så er man sjelden tørr på føttene. Med gummistøvler forseres små elver, bekker og myrer med letthet.

 

Jeg regner ikke med å "omvende" de som sverger til lær,.. men prøv,.. dagenes gummistøvler har også gjennomgått en utvikling.

Link to comment
Share on other sites

Muckboots fungerer bra, men blir minst like fuktig av de som av lundhagsstøvlene, da pga svette/kondens. Ikke er de like gode å gå i som lær/goretexstøvler heller (min subjektive mening), derfor benyttes muckboots til posteringsjakt (de er overraskende varme!) mens lundhagsstøvlene benyttes når jeg skal gå mye/langt, f eks som hundefører.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt og bruker fremdeles, Crispi Besseggen og Meindl Dove Extreme GTX.

Har veldig gode erfaringer med Crispi og Meindl. Men det er viktig å ta vare på skoene, tørke og pusse dem veldig godt og nøye. Jeg bruker Beewax og sauser dem godt inn, det medfører at de holder seg og ikke tørker inn og knirker.

Såfremt noen av Crispi sine modeller passer og sitter godt på foten din, hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å velge dem. Alfa, Viking, Härkila, Bestard og Lundhags sine jaktsko har jeg ikke prøvet, men det er også sko av meget høy kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Alfa Bever.

http://www.alfaoutdoor.com/shop/hunting ... ynamic-m-1" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Du kan jo spe på med noe billig for godvær mens du venter:

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... odid=19295" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://www.magasinet.no/fottoey/turstoevler" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://www.finn.no/finn/torget/resultat ... %C3%B8vler" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Det skader ikke med ett ekstra par i tilfelle rottefelle.

Ikke glem superlim og skolisser.

 

Pass på at du velger sko som passer din form på foten,

Mange Nordmenn har etnisk utforming av foten og sko og briller

fra Østerrike passer bedre enn de fra Italia.

(I'll be back)

 

Loppemarked skal ikke glemmes. Det finnes folk som kjøper/får sko som ikke passer og parkeres i skapet tilnærmet ubrukt.

De gjør seg ikke umaken med å bytte dem.

Folk er tildels alvorlig rike.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Meindl (XXL) mine favoritter både de høye (Dovre) og lave (Burma).

Solide med god støtte og laget for norske brede føtter.

Litt tunge kanskje, men alt er relativt.

 

Muckboots er alltid i nærheten, men til hard jakting og lange marsjer i ulendt terreng passer gode lærstøvler bedre...syns jeg .

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt poenget med så høye støvler med mindre man går mye i myr.. Man trenger støtte i såle og rundt anklene, ikke oppå leggene. Ser man på merker som lager sko for ferdsel i bratt terreng, så er alle de av normal høyde. Salewa, La Sportiva, Scarpa, Mammut etc. Felles for disse er at de gir meget god støtte og kan være ganske så lette.

 

Ang innersåler så er de fleste tjent med å bytte de orginale med spesialsåler som passer din fot. Sålene som følger skoen er av en rimelig sort, og de er flate. Spesialsåler vil støtte fotbuen din og gi mye bedre blodsirkulasjon til foten. Komforten vil øke.

 

De fleste nordmenn mener de har veldig bred fot, men dette er ikke alltid tilfelle. Prøv sko med litt forskjellig lest. En for smal sko vil selfølgelig være ubehagelig eller vond. En for bred vil være ufølsom mot underlaget, eller mindre "presis". Dette er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Går for tiden inn et par härkila staika 12. Har rundt regnet mellom åtte og ti mil i de nå, de er overraskende lette, puster greit, selvom jeg enda har til gode å finne støvler jeg ikke blir bløt innenfra i. Testet med varierende oppakning, fra 30 kg pluss til en pakke pølser på ryggen. Støvlene virker stabile med tungt på ryggen.

Men, de er VARME! Styggvarme faktisk, så jeg kommer til å sette de bort i sommer.. Og gleder meg til å ta de frem når det blir kalt, surt og bløtt igjen..

Prisen på 2 høvdinger også gjør at jeg valgte disse selvom alfa jerv var planen

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt poenget med så høye støvler med mindre man går mye i myr.. Man trenger støtte i såle og rundt anklene, ikke oppå leggene.

 

Til dels enig, og bruker derfor vanlige fjellstøvler på lokal hjort og rådyrjakt (Meindl Burma).

Men elgterrenget er stort, vått og vilt med blanding av skog, fjell, lier, bekker, elver og store myrer.

For å holde seg tørr på beina må en ha høye støvler her, ellers vil en gå klissvåt hele dagen.

Link to comment
Share on other sites

"gummistøvla" bli det nok ikkje, til bruk i sunnmørske hjortelie og villreinjakt held dei ikkje mål.

Har sett litt nærmare på Varg Rastegaisa og Meindl Dovre Extrem på XXL. Ein utan og ein med GoreTex. Vargen var nok ein tanke stivare enn Meindl, men begge passa godt på foten.

Link to comment
Share on other sites

Hvis lærkvaliteten på Rastegaisa er hva den en gang var, så er det mulig å holde de bra tette. Jeg har et par som ble kjøpt tilbake i 2007, tror jeg det må ha vært, og de har faktisk holdt meg tørr på bena under alle forhold i alle år. Har behandlet de med impregnering med høy andel bivoks, og det har fungert bra. Dog puster de ikke så veldig mye bedre enn lignende støvler med membran. Solide og stødige, men tunge.

Link to comment
Share on other sites

Er selv veldig fornøyd med Alfa, servicen er suveren om det skulle være noe!!

Føtter er veldig forskjellige så man må prøve forskjellige og finne de som passer best til sine føtter. Kvalitetsmessig finnes det mye bra støvler.

 

Hos Gmax kan du bruke skoene i inntil en mnd og er du ikke fornøyd kan du bytte til andre, veldig greit å få testet de i sitt rette element. Regner med Xxl har samme garanti på sine.

 

Til opplysning jobber jeg i førstnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Hallo!

Når du skal ha deg nye jaktstøvler er det enkelt :wink:

Du tar de som sitter best på beinet, hva den heter spiller mer eller mindre ingen rolle, men du kjenner hvem som passer dine bein med en gang. Reis i en butikk hvor de har mange modeller og merker, prøv mange :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lundhags jaktstøvler vil jeg fraråde på det sterkeste. Mine varte 2 mnd. - da gikk sømmen mellom læret og cellegummien. Ble sendt til Sverige for rep og de sydde nye sømmer, men etter et par måneder til råtnet rett og slett hele cellegummien opp og ny rep var umulig. De varte altså i 4 mnd. med en innlagt rep.

 

Bare møkka og må styres unna!!!

Link to comment
Share on other sites

Lundhags jaktstøvler vil jeg fraråde på det sterkeste. Mine varte 2 mnd. - da gikk sømmen mellom læret og cellegummien. Ble sendt til Sverige for rep og de sydde nye sømmer, men etter et par måneder til råtnet rett og slett hele cellegummien opp og ny rep var umulig. De varte altså i 4 mnd. med en innlagt rep.

 

Bare møkka og må styres unna!!!

 

Har slitt ut 11 par lundhag støvler og har ingen betenkeligheter med å anbefale andre å prøve lundhag . Prøv så mange typer sko som du har tilgang på , og velg de som passer dine føtter :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har gått over til Dynafit feline ghost på fjellrypejakt, lundhags/m77 om det er dårlig vær på villrein/hjort etc. Synes lundhagsene er gode på foten men mener det er dårlig friksjon i gummien (på vått fjell). Lurer på om jeg har lagret de for tørt, Ca 10 år gamle. Synspunkter? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...